Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jokainen ei saa säätää oman asuntonsa lämpötilaa mieleisekseen?

Kysyy vilukissa.
16.12.2020 |

Miksi joku taloyhtiössä määrää että max 22 astetta on aina ja kaikille riittävästi lämpöä? Miksi, miksi, oi miksi te talonatsit, viherpiipertäjät, maailman pelastajat? Tuhoutuuko maapallo jos haluaisin asua 23 astetta lämpöisessä huushollissa, täh?

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloon tulee kaukolämpönä 60 asteista vettä mutta taloyhtiö sallii vain 40 asteisen veden jatkaa matkaansa.

Stop the press, asiantuntija lataa faktoja :)))

Vierailija
22/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?

Toinen asiantuntija saapui paikalle, nyt tulee viiltävää faktaa, lmao

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veden lämpötila ei saa laskea 55 astetta alhaisemmaksi legionella-bakteerin aiheuttaman sairastumisriskin vuoksi. Lämpötila ei saa nousta yli 65 asteen, jotta vältytään kuuman veden aiheuttamalta tapaturmariskiltä. Moni taloyhtiö pitää pattereissa kiertävän veden silti alle suosituksen säästösyistä. Voidaan toki kysyä kumpi on tärkeämpää pieni säästö vai ihmisten terveys?

Nam, otatko lasillisen patterivettä, lol

Vierailija
24/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas haluaisin että olis viileempää. Mutta vaikkei meillä oo ees pattereita päällä, naapurit ja taloyhtiö lämmittää niin että kotona on 23 astetta. Liian kuuma mulle. Pyöräkellarissakin on aivan tolkuttoman kuuma, en tajua tollasta.

Vierailija
25/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas haluaisin että olis viileempää. Mutta vaikkei meillä oo ees pattereita päällä, naapurit ja taloyhtiö lämmittää niin että kotona on 23 astetta. Liian kuuma mulle. Pyöräkellarissakin on aivan tolkuttoman kuuma, en tajua tollasta.

Samaistun tähän! 23c:ssa ilma tuntuu tunkkaiselta ja raskaalta, kun on tottunut normaaliin huonelämpötilaan. Väsyttää.

Vierailija
26/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteen pudotus kämpän lämpötilasta pienentää lämmityskuluja 5%. Kyllä se siis vaikuttaa.

Vierailija
27/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat kaksi eri asiaa, jotka eivät ole suoraan tekemississä keskenään.

Vierailija
28/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ylimmässä kerroksessa. Jos alemmissa kerroksissa asukkaiden patterit ovat täysin auki, niin vesi ehtii luovuttaa kaiken lämpönsä ennen ylintä kerrosta. Onko ap oukedenmukaista, että sinulla on 24 astetta ja minulla vain 20? Niimpä.

Ylimmät kerrokset ja varsinkin kulma-asunnot ovat usein kylmimpiä; aiheesta löydät lisää tietoa netistä.

Vierailija
29/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sulla sielä patterit tai muu lämmitys päällä ihan omassa huoneistossasi. Ei noihin lukemiin voi näillä keleillä muuten päästä.

Vierailija
30/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sulla sielä patterit tai muu lämmitys päällä ihan omassa huoneistossasi. Ei noihin lukemiin voi näillä keleillä muuten päästä.

Noin päin on helppo toimia. Patteritermostaattia pienemmäksi, ilmanvaihtoa isommaksi.

Vierailija
31/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ylimmässä kerroksessa. Jos alemmissa kerroksissa asukkaiden patterit ovat täysin auki, niin vesi ehtii luovuttaa kaiken lämpönsä ennen ylintä kerrosta. Onko ap oukedenmukaista, että sinulla on 24 astetta ja minulla vain 20? Niimpä.

Ei ole oikein, mutta taloyhtiö voidaan velvoittaa korjaamaan lämmitysjärjestelmä sellaiseksi, että osakkaiden (ja sitä kautta mahdollisten vuokralaisten) yhdenvertaisuus toteutuu myös asuntojen lämmityksen osalta.

Vastaa ei-ap

Vierailija
32/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.

Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.

Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.

Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.

Jokainen lisälämpöaste on lisäksi energiankulutuksessa merkittävä loikka.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150545

Lopettaa lämmittämisen..? Oletko tietoinen, että sen patterin termostaatin voi avata kokonaan?

Miten se avataan?

Vierailija
33/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talo ja olohuoneessa 16, makuuhuoneessa 20-22 sekä muutama extra täkki. Hyvä näin. Ikinä ei ole päivällä kylmä, mutta yöllä liikkumattomana sängyssä tulee kylmä. Aina olen ihmetellyt miten ihmiset haluavat nukkua kylmässä.

Vierailija
34/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein, mutta taloyhtiö voidaan velvoittaa korjaamaan lämmitysjärjestelmä sellaiseksi, että osakkaiden (ja sitä kautta mahdollisten vuokralaisten) yhdenvertaisuus toteutuu myös asuntojen lämmityksen osalta.

Vastaa ei-ap

No juuri näin meillä tehdään. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että alempien kerroksien asunnoissa pattereiden läpi kulkevaa vettä säännöstellään, eikä patteri saa olla täysin auki. 

Vierailija
35/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeeko lämpötila juuri silloin kun huippuimuri lähtee päälle? Monessa kerrostalossa on niin että huippuimuri lähtee päälle muutamaksi tunniksi aamupäivisin sekä iltapäivisin kun muuten on painovoimainen ilmanvaihto. Jos imuteho on liian suuri niin ilma vaihtuu nopeammin kuin patterit ehtivät ilmaa lämmittämään jolloin lämpötila laskee. Monta kertaa riittää kun säätää imuventtiilejä sekä korvausilmaventtiilejä pienemmäksi. Tarkkailemalla huoneiston lämpötilaa jatkuvasti on helppo huomata jos johonkin aikaan lämpötila laskee alle ihannearvojen. Veto lisää kylmän tunnetta vaikka muuten olisikin sopiva lämpötila.

Vierailija
36/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö semmonen erillinen sähköpatteri sitten sotke talon lämmitysjärjestelmää ihan kokonaan? Jos yhdessä asunnossa pn paahtava helle koko ajan.

Sotkee pelkästään jo asuntokohtaisen lämmitysjärjestelmän. Seinäpatterin termostaatti mittaa, että normaali huoneenlämpö on saavuttu (irrallisella sähköpatterilla) ja lopettaa lämmittämisen.

Laissa on määritelty, että asunnon lämpötilan on oltava vähintään 18c. Sitä vähemmän tai merkittävästi enemmän voi aiheuttaa jo sisäilma- ja terveysongelmia. Makuuhuoneissa tuo on unelle sopiva lämpötila, oleskelutiloissa yleensä pari astetta enemmän.

Jos palee normaalissa 18-22c asteessa eikä pitkähihainen ja sukatkaan auta, kannattaa (kaikella rakkaudella) käydä lääkärissä. Ellet sitten ole vanhus tai lapsi.

Mitä lääkärikäynnin jälkeen pitää tehdä? Saako silloin valittaa palelusta?

Minulla on todettu matala verenpaine ja huono ääreisverenkierto. Koska olen nuori, normaalipainoinen ja omaan terveelliset elämäntavat ohjattiin kotiin jumppaan. Reagoin herkästi kylmään ja inhottavinta on, kun ei sormet tahdo enää toimia alhaisissa lämpötiloissa. Yritä siinä sitten työskennellä tietokoneella kun työkaveri kärsii vaihdevuosien helleaalloista ja pitää vielä ikkunaakin auki. Asiassa ei olla sopuun päästy, ei suostu ikkunaa sulkemaan kun "helpompi pukea lisää vaatetta kuin ottaa pois".

Vierailija
37/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeeko lämpötila juuri silloin kun huippuimuri lähtee päälle? Monessa kerrostalossa on niin että huippuimuri lähtee päälle muutamaksi tunniksi aamupäivisin sekä iltapäivisin kun muuten on painovoimainen ilmanvaihto. Jos imuteho on liian suuri niin ilma vaihtuu nopeammin kuin patterit ehtivät ilmaa lämmittämään jolloin lämpötila laskee. Monta kertaa riittää kun säätää imuventtiilejä sekä korvausilmaventtiilejä pienemmäksi. Tarkkailemalla huoneiston lämpötilaa jatkuvasti on helppo huomata jos johonkin aikaan lämpötila laskee alle ihannearvojen. Veto lisää kylmän tunnetta vaikka muuten olisikin sopiva lämpötila.

Ja säädetyn ilmanvaihdon räpläämisellä laitetaankin sitten koko talon ilmanvaihto sekaisin, pahimmassa tapauksessa saadaan aikaan sisäilmaongelmia.

Vierailija
38/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkärikäynnin jälkeen pitää tehdä? Saako silloin valittaa palelusta?

Minulla on todettu matala verenpaine ja huono ääreisverenkierto. Koska olen nuori, normaalipainoinen ja omaan terveelliset elämäntavat ohjattiin kotiin jumppaan. Reagoin herkästi kylmään ja inhottavinta on, kun ei sormet tahdo enää toimia alhaisissa lämpötiloissa. Yritä siinä sitten työskennellä tietokoneella kun työkaveri kärsii vaihdevuosien helleaalloista ja pitää vielä ikkunaakin auki. Asiassa ei olla sopuun päästy, ei suostu ikkunaa sulkemaan kun "helpompi pukea lisää vaatetta kuin ottaa pois".

Onhan tuohon hoitoja, alkaen vaatteiden lisäämisestä lääkitykseen. Ajatella, että jotkut pysyvät viikon talvivaelluksillakin kovissa pakkasissa lämpimänä ilman sähköpatteria!

Vierailija
39/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että oikein lääkäriin pitäisi mennä. "Moi, mä palelen 18 asteessa, lähdetäänkö tutkimaan?"

Jotkut ihmiset eivät vaan haluaisi elää puolet vuodesta kotona naama ja kädet 24/7 ihan jäässä, täristen kylmästä aina vaatteet vaihtaessa tai suihkussa käydessä. Ei sillä ole mitään väliä mitä laissa on säädetty minimaaliseksi lämpötilaksi. Jos palelee niin sitten palelee ja siitä saa valittaa vaikka te lämminveriset ette sitä ymmärtäisikään.

Jos oman asuntoni lämpötila olisi 18-20 c eikä sille suostuttaisi tekemään mitään, mä kyllä muuttaisin pois. En voisi missään nimessä asua noin kylmässä, edes toppatakki ja lapaset päällä.

Vierailija
40/119 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalossa, omistan kolmion, meillä säätää jokainen itse, kaukolämpötalo, lämpö maksetaan vastikkeessa, minulla lämpöä + 24-27 astetta. Tykkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi