Hoi kilppariongelmaiset? kilpirauhanen ja sekava, ahdistunut olo
Heippa, onko täällä ketään kilpparivaivaisia (vajaatoiminta). Mulla on luultavasti kilpirauhasen tulehdus (ei autoimmuuniperäinen) mutta epäilen vajaatoimintaa ja olenkin saanut endokrinologilta reseptin tyroksiiniin. Lukuisia oireita jotka täsmäävät.
Onko kukaan kärsinyt järkyttävästä aivosumusta, tuntuu ettei pää pelaa ollenkaan, huimaa, ahdistaa, epätodellinen olo? Nyt ei auta bentsotkaan joita minulla on tarvittaessa käytössä (sairastan masennusta). Musta tuntuu että mä sekoan kohta! Pitäsköhän aloittaa se tyroksiini vaikka endo käski vielä odottaa kun mun TSH putosi 4.05:stä (T4-V 14) viikossa 1.43 ja (T4-V 13) ja tämä sai endon epäilemään tulehdusta ja käski vielä seurata arvoja (ensin mainituilla ja oirekuvan perusteella sain reseptin). Mutta kun en kestä enää tätä oloa ja tää on ollut nyt tosi huono pari päivää!
Jos joku vastaisi että onko vajiksella ollut tällaisia olotiloja?
Kommentit (41)
Mulla oli juuri tuollaisia oireita ennen kuin saatiin Thyroxin-hoito päälle. Hyvin voivat johtua vajaatoiminnasta kaikki.
Tiedän tismalleen mistä ap puhut! Minulla on ollut vuoden verran Thyroxin 1 tabletti aamuisin ja juuri kävin kontrollikokeissa. Viitearvojen sisällä on arvot ja lääkäri sanoo että ei tarvitse nostaa annostusta vaikka oireeni ovat juurikin sekava jumittava ja ärtynyt olo. En tiedä mitä tehdä...muuta kuin kärsiä vaan. Mä myös en kestä yhtään vastoinkäymisiä ja pitää ihan tosissaan aina hillitä ja yrittää rauhoittua etten räjähdä. Aina se ei tosiaan onnistu ja sitten avaudun jostain ihan mitättömästä asiasta :(
Taas nostan. Onpa helpottavaa kuulla että saattaa olla vajis mullakin. Onko sulta 24 otettu T3-V arvo, koska T4:n pitää muuntua kehossa trijodityroniiniksi (tai jotain). Mä pyysin sitä nyt jo heti kärkeen, yksityiseltä en tiiä lisääkö sinne labralistalle. Joillekin tepsii armour thyroid, eläinperäinen. Tai sitten tyroksiinin ja t3:n yhdistelmä. Onko tavislääkäri vai endo? t.ap
Jaahas ja nyt pelottaa kyllä, koska aikaa on kulunut ihan huomaamatta kolme tuntia vaikka tuntuu että ei voi olla niin paljon. Katoin viimeks kelloo kaksi tuntia sitten ja en millään tajua että mihin toi aika on mennyt. Meneekö tässä ajantajukin tässä aivosumussa vai oonko mä sitten kuitenkin sekoamassa!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:47"]Taas nostan. Onpa helpottavaa kuulla että saattaa olla vajis mullakin. Onko sulta 24 otettu T3-V arvo, koska T4:n pitää muuntua kehossa trijodityroniiniksi (tai jotain). Mä pyysin sitä nyt jo heti kärkeen, yksityiseltä en tiiä lisääkö sinne labralistalle. Joillekin tepsii armour thyroid, eläinperäinen. Tai sitten tyroksiinin ja t3:n yhdistelmä. Onko tavislääkäri vai endo? t.ap
[/quote]Ei ole otettu. Tavislääkäri nyt ja sen kyllä huomaa. Tuijottaa vaan arvoja eikä reagoi oireisiin. Vajaatoiminta todettiin yksityisellä ja sieltä siirryin tk-asiakkaaksi.
Ajantaju muuten tosiaan on jotenkin hukassa. Ei osaa hahmottaa onko lyhyt vai pitkä aika esim 4 tuntia johonkin tapaamiseen ja mä en ymmärrä missä vaiheessa pitäisi alkaa valmistautumaan lähtöön. Ihan hullua todellakin! T:24
Mä menin endolle vaikka rahat on vähissä ku olen sairastanut jo pitkään tätä masennusta ja ahdistusta. visaa vingutin :(. Kaikki endotkaan ei tiedä kilpparista riittävästi.
Voi itkujen itku tätä oloa on niin kummallinen. t.ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:23"]Heippa, onko täällä ketään kilpparivaivaisia (vajaatoiminta). Mulla on luultavasti kilpirauhasen tulehdus (ei autoimmuuniperäinen) mutta epäilen vajaatoimintaa ja olenkin saanut endokrinologilta reseptin tyroksiiniin. Lukuisia oireita jotka täsmäävät.
Onko kukaan kärsinyt järkyttävästä aivosumusta, tuntuu ettei pää pelaa ollenkaan, huimaa, ahdistaa, epätodellinen olo? Nyt ei auta bentsotkaan joita minulla on tarvittaessa käytössä (sairastan masennusta). Musta tuntuu että mä sekoan kohta! Pitäsköhän aloittaa se tyroksiini vaikka endo käski vielä odottaa kun mun TSH putosi 4.05:stä (T4-V 14) viikossa 1.43 ja (T4-V 13) ja tämä sai endon epäilemään tulehdusta ja käski vielä seurata arvoja (ensin mainituilla ja oirekuvan perusteella sain reseptin). Mutta kun en kestä enää tätä oloa ja tää on ollut nyt tosi huono pari päivää!
Jos joku vastaisi että onko vajiksella ollut tällaisia olotiloja?
[/quote]
Vajiksen oireet, mutta älä ala syömään niitä lääkkeitä; tulehdus siellä on, ei muuten voi arvot heittää noin.
no mitäs minä sitten teen kärsin vai? Kauanko nää oireet sitten kestää osaatko sanoa 29? Mä kohta hyppään junan alle..........
Älä ny viitti junan alle. Mä olen itte kärsiny yli 7 vuotta tästä, thyroksin ei auta, jonotan funktionaaliseen.
no en viittiskään mutta siltä tuntuu.......jos voisin olla varma että vajis niin ei tarttis pelätä näin paljon. toisaalta ahdistavaa jos tässä on vasta alkamassa vuosien taistelu kun nyt aloin viimein oireilla oikein urakalla.......mutta sekin mieluummi kuin se että mä nyt vaan sekosin.
Ai sinne funktionaaliseen pääsee jonoon....se se vasta maksaakin. Ap
Nro 9 jatkaa... Sulla on kuitenkin jo hyvällä mallilla tämä homma, kun lääkäri on ottanut sinut vakavasti ja uskoo, että on kilppariongelmia! Kyllä siihen löytyy pian tepsivä hoito, mutta nyt pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja malttaa hetki, ettei mene tilanne vieläkin huonommaksi! Kaikki mainitsemasi ovat normaaleja kilpparioireita, voi aiheuttaa mitä vaan. Mullakin lievää masennusta, ärtyneisyyttä, aivosumua, uupumusta, räjähdysherkkyyttä, huonomuistisuutta, huimausta, kyvytön ongelmanratkaisuihin, pahaa sanojen unohtelua, palelua, onnellisuuden ja ilon tunteet hukassa... Yritä tehdä jotain, mistä nautit ja unohtaa asia edes hetkeksi, niin saat pahimmat ärsytykset ja ahdistukset asian suhteen purettua! Kovasti jaksamista asian kanssa! Ei ole helppoa, mutta selviät varmasti!!
Saman asian olen myös huomannut! Kilpparin vajaatoiminta tosiaan vaikuttaa ajantajuun.
Voi kiitos nro 9/33. Mä yritän jaksaa.
Hei onko sulla sitä lääkettä? Sait reseptin? Thyroxinia napaan vaan!!!
Nro 35: On mulla, sain reseptin. Aloitin nyt puolikkaalla tabletilla (25 mikrogrammaa). Kiitos jo vastanneille, ja mielellään kuulisin lisää tästä aivosumuilusta ja muustakin. Kokeiluhan on vaaraton ja minulle kyllä selitettiin mitkä oireet viittaa liikatoimintaan/liian suureen annokseen. Voi että jos tässä olisi ratkaisu. Esimerkiksi siihenkin että minua vaivaa totaalinen seksuaalinen haluttomuus. Mutta ennenkaikkea haluaisin oman toimivan pääni takaisin, selkeän olon, toimintakyvyn jne. Viimein pois tästä masennuksesta, oudosta olosta.
UP!
Lisää kokemuksia ahdistuksesta ja epämääräisestä olosta? Mulla kilpparitulehdus ja tsh 4-6, mutta lääkitystä vielä seurataan, että aloitetaanko... Välillä tsh käynyt kahdessakin. Tulispa tälle joku ratkaisu....
Olen tk:ssa Etelä-Pohjanmaalla töissä ja olen huomannut, että tämän vuoden alusta TSH viitearvot on muuttuneet. Joillekin potilaille näyttää TSH normaalin viitearvon ylärajaksi 6.00, toisille 7.50.
Huvikseenko nostit? Ketä kiinnostaa vanhat ketjut, ellei sulla ole mitään uutta sanottavaa.
Jo toinen ketju tälle aamulle tätä settiä. Toiseen kirjoitinkin järkeviä.
ups