Hoi kilppariongelmaiset? kilpirauhanen ja sekava, ahdistunut olo
Heippa, onko täällä ketään kilpparivaivaisia (vajaatoiminta). Mulla on luultavasti kilpirauhasen tulehdus (ei autoimmuuniperäinen) mutta epäilen vajaatoimintaa ja olenkin saanut endokrinologilta reseptin tyroksiiniin. Lukuisia oireita jotka täsmäävät.
Onko kukaan kärsinyt järkyttävästä aivosumusta, tuntuu ettei pää pelaa ollenkaan, huimaa, ahdistaa, epätodellinen olo? Nyt ei auta bentsotkaan joita minulla on tarvittaessa käytössä (sairastan masennusta). Musta tuntuu että mä sekoan kohta! Pitäsköhän aloittaa se tyroksiini vaikka endo käski vielä odottaa kun mun TSH putosi 4.05:stä (T4-V 14) viikossa 1.43 ja (T4-V 13) ja tämä sai endon epäilemään tulehdusta ja käski vielä seurata arvoja (ensin mainituilla ja oirekuvan perusteella sain reseptin). Mutta kun en kestä enää tätä oloa ja tää on ollut nyt tosi huono pari päivää!
Jos joku vastaisi että onko vajiksella ollut tällaisia olotiloja?
Kommentit (41)
Just tuollaista oli ennen tyroksiinin aloittamista.
Kiitos sinulle nro 3!! Jos on muitakin kohtalotovereita tulkaa kertomaan.
Epätodellinen olo voi olla myös ahdistusta. Voisko sulla olla? En tiedä toimiiko masennuslääke ahdistukseen vai tarviiko siihen oman lääkkeen.
Mullakin kilpparihäiriö (tällä hetkellä vajaatoiminta) ja oireina mm. juuri tuollainen aivosumu, jos ei ole thyroxin annostus kohdillaan. Älä kuitenkaan aloita lääkitystä ennenkuin lääkäri antaa luvan. Kestät oloa kyllä jonkin aikaa, jotkut joutuvat kärsimään hyvinkin pitkiä aikoja, ennenkuin saavat apua. Vaikka on kyllä todella ikävä oire! Todennäköisesti olosi paranee piankin, kunhan pääset aloittamaan lääkityksen ja epäilen, että pääset masennuslääkkeistä ja koko diagnoosista eroon (taustalla mahdollisesti ollutkin vain kilpparihärö, eikä varsinainen masennus).
Kyllä minulla on ollut ahdistustakin ja juuri siksi on bentsodiatsepiinit. En ole syönyt jatkuvasti ja aiemmin ne ovat auttaneet, normalisoineet olon mutta ei enää.
Nro 9: tuntuu just että en kestä enää!
Minulla ei enää ole kilpirauhasta (oli syöpä) ja leikkauksen jälkeen oli juurikin tuollainen olo, kuin sinulla. Olo on nykyään tosi hyvä, kun lääkitys on riittävän korkea...Saatko aloittaa lääkityksen ominpäin? Se täytyy aloittaa vähitellen!!!
Onko molemmilla kerroilla labrat otettu suunnilleen samaan aikaan aamulla,ilman kahvia ja tupakkaa,hyvin nukutun yön jälkeen?
Kiitti vitusti sille alapeukuttajalle mun aloitukseen. Voitko kertoo miks? Kun tätä ärtyneisyyttäkin on niin nyt näen punaista! Ja mä otan kaiken itteeni nykyään musta on tullu niin pirun herkkänahkainen ja jumitan joka asiaan!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:54"]
Onko molemmilla kerroilla labrat otettu suunnilleen samaan aikaan aamulla,ilman kahvia ja tupakkaa,hyvin nukutun yön jälkeen?
[/quote]
Mulle sanoi endokrinologi että ainahan kahvi pitää juoda, kun kysyin tuosta!
Nro 13 on kyllä, suoraan sängystä menin kokeisiin koska kotiuduin eilen psykiatrisesta sairaalasta vaikka en olekaan kotikuntoinen, viikon pitivät. En polta. En ole nukkunut hyvin aikoihin.
Nro 12 ohje oli että 1 tbl kaksi viikkoa, sitten 2 tbl. 25 mikrogrammaa. ajattelin aloittaa varovasti puolella tabletilla. Luin just että vajis voi aiheuttaa korvien soimista, no oisko nyt sitten selvinnyt syy siihenkin kun on lisääntynyt viime kuukausina, nytkin humistaa koko ajan.
Unettomuus voi aiheuttaa tuollaista. Mikset käytä unilääkettä tms?
Vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä, minä nukuin 14 h päivässä.
Älä ihmeessä aloita tyroksiinia jos sulla on nyt jo unettomuutta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:54"]
[/quote]
Mä oon käynyt täysin nukkumattomien öidenkin jälkeenkin kokeissa, ja silti on arvot olleet aika tarkkaan samat (vajis siis on mullakin ja lääkitys) Mutta siis aina aamulla oon käynyt kokeessa kuitenkin.
Olen väsynyt/ihan saamaton, starttinappula puuttuu. Ei halua tehdä mitään, ja päädyin sairaalaan kun en jaksanut/kyennyt tehdä enää mitään. Mulla on iltalääkkeet nukkumiseen ollut jo pitkään.
Katselin inhimillistä tekijää, siinä oli kummallakin vajiksella ollut unettomuutta ja päiväaikaista väsymystä.
nosto, kauhean vilkasta keskustelua niin ettei huku heti.