Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KYSY MITÄ VAIN POSTITYÖNTEKIJÄLTÄ

Vierailija
08.05.2014 |

Otsikossahan se tulikin jo. Eli kysykää jos mieltä askarruttaa jokin. :)

Samalla olen myös kiinnostunut teidän näkökulman tähän itellan uudistukseen, jonka myötä tuhansien asiakkaiden postit ovat päivittäin jääneet jakamatta. Syytättekö postityöntekijöitä laiskuruudesta vai itellan johtoa ylisuurien piirien suunnittelusta?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:22"]

Miksi kaikki luulevat että kaikki postissa töissä olevat jakavat postia tai ovat kirjelajittelijoita? Rapo!! :)

[/quote]

En tiedä! Postin jakaminen on varmaan se postityön näkyvin osa niin sen takia varmaan. :D

AP

Vierailija
62/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen postilainen,jostain kumman syystä ihmisillä on edelleen luulo, että postissa on lyhyet työpäivät. Ehkä postikantaja sekoitetaan varhaisjakelijaan, jolla työyön pituus riippuu siitä, kuinka monesta jakelumodulista hänen työnsä koostuu. Kyllä postinkantajan työpäivä on tunneiltaan ihan normaali, tuo että päivän keskipituus tasautumisjaksolla on 7.39 johtuu taas siitä, että joskus aikoinaan postissa on poistettu oikeus pitää ns pekkasia ja ne on sisällytetty kuukausittain tuohon hieman lyhempään työaikaan. Jos olisi pekkas-oikeus olisi työpäivän pituus sen 8 tuntia, kuten monessa muussakin työpaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:45"]

Täällä toinen postilainen,jostain kumman syystä ihmisillä on edelleen luulo, että postissa on lyhyet työpäivät. Ehkä postikantaja sekoitetaan varhaisjakelijaan, jolla työyön pituus riippuu siitä, kuinka monesta jakelumodulista hänen työnsä koostuu. Kyllä postinkantajan työpäivä on tunneiltaan ihan normaali, tuo että päivän keskipituus tasautumisjaksolla on 7.39 johtuu taas siitä, että joskus aikoinaan postissa on poistettu oikeus pitää ns pekkasia ja ne on sisällytetty kuukausittain tuohon hieman lyhempään työaikaan. Jos olisi pekkas-oikeus olisi työpäivän pituus sen 8 tuntia, kuten monessa muussakin työpaikassa.

[/quote]

Juuri näin, sinä sen osasit paremmin selittää. :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun postilainen sinäkin. Minkälaisen reitin sä sait? Onko se ihan mahdoton?

AP

Vierailija
64/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:45"]

[/quote]

Juuri näin, sinä sen osasit paremmin selittää. :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun postilainen sinäkin. Minkälaisen reitin sä sait? Onko se ihan mahdoton?

AP

[/quote]

Hahahaaa, sorruin itsekin tähän ennakkoluuloon! Oletin että oot tietty jakelussa, enkä edes kysynyt! Sori! :D

AP

Vierailija
65/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi perhevapaalla oleva postityöntekijä, ja kauhulla odotan töihinpaluuta vielä entistä raskaampiin töihin. Usein olen itse huomannut postia jakaessani, että monet luulevat meidän jakavan postin vain pariin taloyhtiöön. Tai nähdessään täydet postikärryt jotkut sanovat, että onpa paljon postia. Ja todellisuudessa jaan useita kärryllisiä postia, jotta kaikki saavat omansa sinä päivänä. Moni ei voi aavistaakaan kuinka raskasta työmme on fyysisesti.

Vierailija
66/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:54"]

Miksi Ruotsista Suomeen menevät kirjeet, kortit ja pienet paketit nopeammin, kuin vastaavanlainen sälä Ruotsista Suomeen?

[/quote]

Otetaas uusiks.. Siis, Ruotsista Suomeen kulkee tavara nopeammin kuin Suomesta Ruotsiin. Miksi on näin?

[/quote]

En osaa vastata tähän, mitään faktaa mulla ei ole. Ehkä se johtuu siitä, kun meillä täällä on 1. luokan ja 2. luokan posteille omat laatikot, mutta jossain paikoissa näihin laatikoihin laitetut postit läntätään tyhjennettäessä yhteen kasaan. Tiedä sitten käsitelläänkö ne kaikki 1.luokan postina vai kenties 2. luokan postina... Jos ne käsitellään 2. luokan postina ja tälläiseen paikkaan sattuu kirjeensä laittamaan niin siihenhän tulee päivän ylimääräinen viive. Toivon kuitenkin että ne käsitellään 1. luokan postina, ja tämä viive johtuu sitten jostain muusta.

AP

[/quote]

Asun siis itse Ruotsissa ja ihan 2. luokan postina olen itsekin laittanut täältä esim. kortteja Suomeen. Posti kulkee noin 2-3 päivässä perille, kun Suomesta saa järjestään odottaa viikon, kaksikin.

Vierailija
67/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:57"]Otsikossahan se tulikin jo. Eli kysykää jos mieltä askarruttaa jokin. :)

Samalla olen myös kiinnostunut teidän näkökulman tähän itellan uudistukseen, jonka myötä tuhansien asiakkaiden postit ovat päivittäin jääneet jakamatta. Syytättekö postityöntekijöitä laiskuruudesta vai itellan johtoa ylisuurien piirien suunnittelusta?

[/quote]Kyttäättekö mihin talouksiin tulee kirjeitä käräjiltä ja ulosotosta jne, ajatteletteko niistä jotain....?

68/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju, terveisin toinen postityöntekijänä repinyt.

http://www.annapalautetta.fi

Vierailija
69/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:06"]

Mikä uudistus?

Työskenteletkö ihan lajittelukeskuksessa?

[/quote]

Itella irtisanoi jakelusta lähes 500 työntekijää, sen lisäksi itse itsensä irtisanoneita oli myös noin 500. Tämäkään ei riittänyt, lähes kaikki määräaikaiset (joita oli satoja) työsopimukset on lopetettu. Jakelun reitit uudistuivat, eli muuttuivat pidemmiksi. Työaika taas on sama kuin aiemmin. On mahdoton yhtälö saada oma reitti jaettua työajassa kun työmäärä on lisääntynyt montakymmentä prosenttia. :/

Tämän vuoksi postia on jäänyt jakamatta, koska lähes jokainen postityöntekijä kieltäytyy joka päivä tekemästä ylitöitä. Jos ei kieltäytyisi niin työpäivät venyisivät 10-12 tuntisiksi. Joka päivä.

AP

[/quote]

Ja se teidän johtaja sanoi 500 irtisanottuaan: Yhtään reittiä ei jää jakamatta. Merkittäviä vaikutuksia asiakkaalle ei näy eikä palvelutaso laske.

Arvasinhan minä että valetta oli.

Vierailija
70/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kävi näin aikoinaan: tein väliaikaisen osoitteenmuutoksen, joka ei alkanut toimia. Posti meni vanhaan osoitteeseen. Soittelin postiin, ja alkoi toimia, mutta sittenpä ei loppunutkaan määräpäivään mennessä, vaan jatkoi edelleen. Taas piti soittaa ja valittaa.

Kerran posti muutti tilapäisen osoitteen omatoimisesti pankille. Kyse oli siis tilapäisestä osoitteesta.

Posti myös kirjoitteli kehoituksia ilmoittaa osoite lähettäjälle, vaikka kyse oli silloinkin tilapäisestä muutoksesta.

Puhumattakaan siitä, kun muuttaa kokonaan, ja posti ei vaan sinne käänny.

Ja vielä pitäisi maksaa tällaisesta.

Vierailija
71/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

71 jatkaa: kerran tilapäisen osoitteenmuutoksen ollessa voimassa tuli ihan väärän ihmisen posti minulle käännettynä. Kauniisti oli siihen minun osoitetarrani liimattu.

Näihin osoitteenmuutoksiin ei voi luottaa yhtään.

Miksi konttoreihin ei voi enää soittaa suoraan?

Vierailija
72/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetäänkö paketteja edes toimittaa? :D

Luukusta on monta kertaa kolahtanut sellainen "Hei, et ollut kotona kun yritimme toimittaa pakettia päivänä sejase" kun olen ollut kotona. Kukaan ei ole kuitenkaan ikinä koputellut tai soittanut ovikelloa tai mitään.

Vierailija
73/134 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi vapaamatkustajat niitä "ns"työntekijöitä jotka eivät tee töitä vaan kuluttavat aikansa nettiä selaamalla kahvia juomalla ja ihmisiä pelottelemalla?.jrv.t ja pikkupomot

Vierailija
74/134 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans torstain lehdet jää jakamatta. Joskus tulee perjantaina joskus ei koskaan. Kerran meni viikon ajan postit naapurikerrostaloon (vastaava osoite yhden numeron erolla).

Mitä tuolle voi tehdä. Jakeluesimiehelle valittaminen ei auta. Ärsyttää kun pankin jne kirjeet jaetaan vieraille ihmisille.

Vierailija
75/134 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeeta Itella.hävetkää

Vierailija
76/134 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:57"]Otsikossahan se tulikin jo. Eli kysykää jos mieltä askarruttaa jokin. :)

[/quote]Kyttäättekö mihin talouksiin tulee kirjeitä käräjiltä ja ulosotosta jne, ajatteletteko niistä jotain....?

[/quote]

En kyttää, suoraan sanoen minua ei kiinnosta mistä kullekkin tulee postia. :D Jos jonkun reitillä asuu esim julkisuuden henkilö, jolle tulee perintäkirjeitä tms, niin joku saattaa työkaverille sanoa siitä. Mun mielestä myös julkkiksilla on oikeus yksityisyyteen, vaikka eihän tuossakaan tieto ulkopuolisille leviä, ja se työkaveri voi itse nähdä samat kirjeet.

AP, joka pahoittelee pitkää poissaoloaan, mutta on nyt palannut vastaamaan niihin kysymyksiin, joita tänne on ilmestynyt :)

Vierailija
77/134 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:52"]

Miksi kävi näin aikoinaan: tein väliaikaisen osoitteenmuutoksen, joka ei alkanut toimia. Posti meni vanhaan osoitteeseen. Soittelin postiin, ja alkoi toimia, mutta sittenpä ei loppunutkaan määräpäivään mennessä, vaan jatkoi edelleen. Taas piti soittaa ja valittaa.

Kerran posti muutti tilapäisen osoitteen omatoimisesti pankille. Kyse oli siis tilapäisestä osoitteesta.

Posti myös kirjoitteli kehoituksia ilmoittaa osoite lähettäjälle, vaikka kyse oli silloinkin tilapäisestä muutoksesta.

Puhumattakaan siitä, kun muuttaa kokonaan, ja posti ei vaan sinne käänny.

Ja vielä pitäisi maksaa tällaisesta.

[/quote]

Nää on ikuisia juttuja, joista tulee valituksia asiakkailta, jonka YMMÄRRÄN TÄYSIN! Todennäköisesti reitillä, josta muutit pois, on ollut uusi työntekijä tai sitten "tuhoaja" eli henkilö joka sotkee kaiken yhdessä päivässä, muunmuassa muuttaneiden asukkaiden osoitteenmuutostarrat. Tai ei merkitse muuttaneita.

Olen itsekin joskus joutunut piiriin "tuhoajan" jäljiltä, hän ei ollut merkinnyt muuttaneita henkilöitä, joten laitoin jaoin heidän postit vanhaan osoitteeseen (jota en siis tiennyt). Myöhemmin sattumalta huomasin että kyseisillä asukkailla on osoitteenmuutos voimassa. Ai että harmitti, vaikka en asialle mitään voinutkaan.

Uudet työntekijät taas eivät välttämättä tiedä miten osoitteenmuutosten kanssa toimitaan, joten eivät tee niitä kunnolla (miksi ei voi kysyä?!).

Ja jos koontikuoressa on tullut väärän henkilön postia, sinun tarralla, se on vaan ollut täysi vahinko. Ja oikeasti yksittäistapaus. Jos osoitteenmuutoksia tehdessään ei ole tarkkana, niin voi käydä noin. Muutaman kerran itselle on tullut epävarma olo, kun olen laittanut asiakkaan postia koontikuoriin, että meniköhän nyt varmasti oikein. Tällöin olen avannut koontikuoren ja varmistanut asian. (Koontikuori on siis se edelleenlähetyskuori, EN siis ole avannut asiakkaan kirjeitä!)

AP

Vierailija
78/134 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:10"]

Yritetäänkö paketteja edes toimittaa? :D

Luukusta on monta kertaa kolahtanut sellainen "Hei, et ollut kotona kun yritimme toimittaa pakettia päivänä sejase" kun olen ollut kotona. Kukaan ei ole kuitenkaan ikinä koputellut tai soittanut ovikelloa tai mitään.

[/quote]

Maksikäytäntö on muuttunut. Tuolta voi lukea: http://www.posti.fi/kortitjakirjeet/kirjeet/maksikirje.html Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos paketti ei mahdu luukusta sisään, sitä ei tarvitse yrittää toimittaa vaan voi suoraan tuoda sen ilmoituksen. Jos sulle tulee niitä lappusia lähiaikoina, niin lue tarkemmin se. Siinä ei (enää) lue mitään siitä, että pakettia olisi yritetty toimittaa.

Toivottavasti en kuulosta tylylle, mutta näin se käytäntö on muuttunut. :( Tietenkään Itella ei ole ilmoittanut tästä mitään asiakkailleen...

AP

Vierailija
79/134 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 13:41"]

Alueemme jakelija vie paketit kotiinsa yöksi, jos vastaanottaja ei ole kotona. Hän siis jättää laatikkoon ilmoituksen, että on yritetty toimittaa pakettia mutta ei oltu kotona ja paketin saa huomenna noutaa postista. Sitten hän vie paketit kotiinsa, kun ei jaksa ajaa kiertonsa päätteeksi takaisin postiin palauttamaan niitä paketteja, joita ei saanut vietyä.

Onko tämä ihan sallittua?

[/quote]

Mun on todella vaikea uskoa tätä. Kyllähän hänen täytyy käydä kellokorttilaitteen luona kirjaamssa itsensää ulos joka tapauksessa ja laite sijaitsee työpaikalla. Miksi luulet, että hän vie ne kotiinsa? Koska saat noutaa paketit vasta seuraava arkipäivänä? Monissa (tai varmaan jo kaikissa) toimipaikoissa on käytäntönä, että maksit ja paketit ovat noudettavissa seuraavana arkipäivänä alkaen kello 9.00.

Mutta tosiaan, jos oikeasti vie kotiinsa niin ei todellakaan ole sallittua ja suosittelen ilmoittamaan asiasta välittömästi konttoriin!! :/

AP

Vierailija
80/134 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi Postin Pomot vaikuttavat aivan Natseilta tai jonkun muun autoritäärisen järjestelmän edustajilta.propaganda on sisäisissä ja ulkoisissa tiedotteissa lehdissä täyttä valhetta.Johto ei ajattele työntekijöiden työssäjaksamista. reitit ovat ylimitoitettuja ja työntekijät tuntuvat olevan vain menokuluja.