KYSY MITÄ VAIN POSTITYÖNTEKIJÄLTÄ
Otsikossahan se tulikin jo. Eli kysykää jos mieltä askarruttaa jokin. :)
Samalla olen myös kiinnostunut teidän näkökulman tähän itellan uudistukseen, jonka myötä tuhansien asiakkaiden postit ovat päivittäin jääneet jakamatta. Syytättekö postityöntekijöitä laiskuruudesta vai itellan johtoa ylisuurien piirien suunnittelusta?
Kommentit (134)
Saako siitä mitään palkanlisää, jos on paljon hissittömiä taloja?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:21"]
Kuinka yleistä on, että 1. luokan kirje jaetaan vasta yli viikon kuluttua (viisi arkipäivää) postituksesta?
[/quote]
5 arkipäivää on aika paljon. En voi sanoa että se olisi yleistä, mutta ihan mahdollista. Esimerkiksi tilanne, jossa kirjeessä on vanha osoite jolloin kirje joutuu osoiteselvittelyyn. Kirje voi joskus joutua odottaa selvitystä 1-2 päivää jos on oikein kiireistä. Sen jälkeen se lähetetään uuteen osoitteeseen, matkalla kirje voi joutua väärinohjautuneeksi. jolloin tulee taas 1 päivä lisäaikaa kirjeen matkaan. Ja lopuksi voi tapahtua siellä uuden osoitteen päässä jotakin, se voidaan vaikka lajitella väärin, jolloin saat sen vasta seuraavana päivänä jos sinun reittisi jakaja on jo ehtinyt lähteä reitilleen.
Olen päässyt todistamaan tapausta, jossa asiakas sai 1. luokan kirjeen noin 20 vuotta lähettämisen jälkeen. :)
AP
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:25"]
Jaksaako ihmiset tuossa työssä eläkeikään asti?
[/quote]
Osa jaksaa, osa ei. Jos tulee paljon fyysisiä vaivoja niin eihän sitä silloin tietenkään jaksa. Meillä on töissä muutamia jotka pääsevät eläkkeelle parin vuoden päästä.
AP
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:26"]
Minusta palkka on ihan kohtuullinen ottaen huomioon lyhyet työpäivät ja sen ettei työ vaadi opintoja, eikä sosiaalisia taitoja/keilitaitoa jne. Työniloa ap:lle!
[/quote]
Lyhyet työpäivät? Työpäiväni pituus on keskimäärin 7.39h. Mun mielestä se ei ole lyhyt, vaan normaali. Siksi keskimäärin koska, esimerkiksi tiistaisin on vähemmän postia jolloin on lyhyempi työaika (noin 6h), mutta keskiviikkona on enemmän jolloin työaikakin on pidempi (noin 9h). Näiden vaihteluiden myötä työpäiväni pituus on kuitenkin keskimäärin se 7.39h per päivä.
AP
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:26"]
Saako siitä mitään palkanlisää, jos on paljon hissittömiä taloja?
[/quote]
Ei saa. Voi kun saisikin! :)
AP
Minulle on tullut jonkun toisen ihmisen postia, olen raksinut omat osoitetiedot ja kirjoittanut kuoreen väärä osoite ja vienyt postilaatikkoon. No menee jonkunaikaa ja taas sama kuori laatikos. Mistä tämä menettely johtuu?
Miksi Ruotsista Suomeen menevät kirjeet, kortit ja pienet paketit nopeammin, kuin vastaavanlainen sälä Ruotsista Suomeen?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:54"]
Miksi Ruotsista Suomeen menevät kirjeet, kortit ja pienet paketit nopeammin, kuin vastaavanlainen sälä Ruotsista Suomeen?
[/quote]
Otetaas uusiks.. Siis, Ruotsista Suomeen kulkee tavara nopeammin kuin Suomesta Ruotsiin. Miksi on näin?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:38"]
Minulle on tullut jonkun toisen ihmisen postia, olen raksinut omat osoitetiedot ja kirjoittanut kuoreen väärä osoite ja vienyt postilaatikkoon. No menee jonkunaikaa ja taas sama kuori laatikos. Mistä tämä menettely johtuu?
[/quote]
Tämä todenäköisesti johtuu siitä, että kun kuoressa lukee "väärä osoite" jakaja ei voi olla täysin varma tarkoitetaanko sillä että kirje olisi viety väärään osoitteeseen vai että kirje on viety oikeaan osoitteeseen mutta kyseinen henkilö ei asu siellä. Ennen kirjeen palautusta varmistuakseen, kirje viedään vielä uudelleen osoitteeseen. Jos kirje olisi jaettu väärin ja sen palauttaa luulleen että henkilö ei asu osoitteessa, niin asiakas on ymmärrettävästi vihainen. Tällä menettelyllä halutaan vain varmistaa ettei palauteta turhaan kirjeitä.
Koskaanhan ei saisi postia jakaa väärään osoitteeseen, mutta kaikille sattuu virheitä ja joskus kirjeet saattavat liimautua toisiinsa kiinni. Mekin ollaan ihmisiä vaan.
Suosittelenkin ruksimaan osoitteen ja kirjoittamaan "ei asu tässä osoitteessa" jos kirje on jaettu oikein, mutta henkilö ei asu osoitteessa. Ja jos kirje on väärin jaettu, sen voi sellaisenaan tipauttaa postilaatikkoon tai siihen voi kirjoittaa "jaettu väärään osoitteeseen". Näin myös meille postissa olisi heti selvä tilanne, eikä tarvitsisi tuoda uudelleen kirjettä varmistuakseen.
Tästä on toki aina turhaa ja ylimääräistä vaivaa asiakkaalle. :(
AP
Mites veroilmoitukset? Laitoin itellan kannettavaksi maanantaina, keskiviikkona oli viimeinen palautuspäivä, ehtiikö ajoissa perille?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:54"]
[/quote]
Otetaas uusiks.. Siis, Ruotsista Suomeen kulkee tavara nopeammin kuin Suomesta Ruotsiin. Miksi on näin?
[/quote]
En osaa vastata tähän, mitään faktaa mulla ei ole. Ehkä se johtuu siitä, kun meillä täällä on 1. luokan ja 2. luokan posteille omat laatikot, mutta jossain paikoissa näihin laatikoihin laitetut postit läntätään tyhjennettäessä yhteen kasaan. Tiedä sitten käsitelläänkö ne kaikki 1.luokan postina vai kenties 2. luokan postina... Jos ne käsitellään 2. luokan postina ja tälläiseen paikkaan sattuu kirjeensä laittamaan niin siihenhän tulee päivän ylimääräinen viive. Toivon kuitenkin että ne käsitellään 1. luokan postina, ja tämä viive johtuu sitten jostain muusta.
AP
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:04"]
Mites veroilmoitukset? Laitoin itellan kannettavaksi maanantaina, keskiviikkona oli viimeinen palautuspäivä, ehtiikö ajoissa perille?
[/quote]
Todennäköisesti ehtii, verolla on varmasti vientisopimus itellan kanssa (jakaja ei kanna postia toimistoon, vaan se viedään laatikossa sinne kuskin toimesta heti aamulla). Kaikki posti lajitellaan aamulla ja sunkin verokirje pitäisi lajitella siinä. Viennit viedään aina, vaikka kannettavaa postia onkin jäänyt jakamatta.
Nämä kuskit ovat siis eri työntekijöitä kuin me jotka jaamme postia kärryjen ja pyörien kanssa. :)
AP
Millä jakajat pääsee sisään taloihin, joissa on ovet lukossa, ovikoodi/summeri? Yleisavain?
Minä kotona ollessani juoksen heti hakemaan postin kun luukku kolahtaa ja huudan "kiitos" ! Tekeekö joku muu näin? :D
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:15"]
Millä jakajat pääsee sisään taloihin, joissa on ovet lukossa, ovikoodi/summeri? Yleisavain?
Minä kotona ollessani juoksen heti hakemaan postin kun luukku kolahtaa ja huudan "kiitos" ! Tekeekö joku muu näin? :D
[/quote]
Meillä on avaimet tai ovikoodit kaikkiin taloihin. Jakajilla on isot avainniput mukana, niissä saattaa olla helposti parikymmentä avainta. Mä jos kuulen jos joku kiittää mua oven takaa, niin aina huikkaan takaisin "ole hyvä" :) Tulen tosi hyvälle mielelle jos asiakkaat kiittää tai pitää ovea/hissiä mulle ja tietenkin aina kiitän.
AP
Miksi kaikki luulevat että kaikki postissa töissä olevat jakavat postia tai ovat kirjelajittelijoita? Rapo!! :)
Miksi posti tekee joskus ulkomailta lähetetyille lähetyksille uuden seurantanumeron?
Esimerkki: tilasin jenkeistä tavaraa, jonka lähetystunnus oli muotoa LN...US. Paketin seurantatiedot loppuivat siihen kun se lähti maasta. Myöhemmin kotiin tuli saapumisilmoitus, jossa koodi oli muotoa MX...FI, ja seurantatiedot Postin sivuilla alkoivat kotipostista - ei siis mitään tietoa maahan tulemisesta jne. Mieluummin olisin seurannut tuota alkuperäistä lähetystunnusta, ja hakenut paketin päivän pari aikaisemmin, kuin odottanut saapumisilmoitusta kotiini.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:13"]
[/quote]
Todennäköisesti ehtii, verolla on varmasti vientisopimus itellan kanssa (jakaja ei kanna postia toimistoon, vaan se viedään laatikossa sinne kuskin toimesta heti aamulla). Kaikki posti lajitellaan aamulla ja sunkin verokirje pitäisi lajitella siinä. Viennit viedään aina, vaikka kannettavaa postia onkin jäänyt jakamatta.
Nämä kuskit ovat siis eri työntekijöitä kuin me jotka jaamme postia kärryjen ja pyörien kanssa. :)
AP
[/quote]
Kyllä se Itellan kuski tuo postia verottajalle ihan häkeittäin per päivä toukokuun alussa. Siinä mielessä turhaa että mahdolliset korjaukset ehdotuksiin olisi paljon kätevämpi tehdä suoraan netissä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:22"]
Miksi posti tekee joskus ulkomailta lähetetyille lähetyksille uuden seurantanumeron?
Esimerkki: tilasin jenkeistä tavaraa, jonka lähetystunnus oli muotoa LN...US. Paketin seurantatiedot loppuivat siihen kun se lähti maasta. Myöhemmin kotiin tuli saapumisilmoitus, jossa koodi oli muotoa MX...FI, ja seurantatiedot Postin sivuilla alkoivat kotipostista - ei siis mitään tietoa maahan tulemisesta jne. Mieluummin olisin seurannut tuota alkuperäistä lähetystunnusta, ja hakenut paketin päivän pari aikaisemmin, kuin odottanut saapumisilmoitusta kotiini.
[/quote]
En ole koskaan törmännyt tälläiseen! Olen itsekin joskus ollut kirjoittamassa näitä paperisia saapumisilmoituksia ja en koskaan kirjoittanut uutta seurantakoodia. Aina se koodi mikä oli lähetyksessä, kopioitiin siihen lippulappuseen. En tosin ole perehtynyt hirveän hyvin näihin, mutta joskus olen tehnyt tuotakin.
Pahoittelut kun en osaa parempaa vastausta antaa. :(
AP
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:13"]
[/quote]
AP
[/quote]
Kyllä se Itellan kuski tuo postia verottajalle ihan häkeittäin per päivä toukokuun alussa. Siinä mielessä turhaa että mahdolliset korjaukset ehdotuksiin olisi paljon kätevämpi tehdä suoraan netissä.
[/quote]
Joo varmasti menee verolle rullakkokaupalla tavaraa, jos suurinosa Suomalaisista palauttaa verokirjeet paperisena. Kerroin vaan ihan yleisesti vientipalvelun periaatteen, vientipalvelun hankkineille yrityksille voi joskus mennä yksi kirje vaan päivässä. Toisille sitten monta rullakkoa.
AP
Minusta palkka on ihan kohtuullinen ottaen huomioon lyhyet työpäivät ja sen ettei työ vaadi opintoja, eikä sosiaalisia taitoja/keilitaitoa jne. Työniloa ap:lle!