Alatiesynnytyksen puolustajia?
Sektion puolustajia tuntuu riittävän. Onko muita alatiesynnytyksen puolustajia? Itse olen kokenut alatiesynnytyksen ja haluan samoin synnyttää seuraavankin lapseni.
Syitä tähän on useita. Ensinnäkin koen mieluummin kivut ja tuskat ennen kuin minulla on vauva hoidettavana. Toiseksi alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin. Minulla ei ollut synnytyksen jälkeen mitään muuta vaivaa kuin kova nälkä. Pystyin istumaan ja kävelemään heti synnytyksen jälkeen välilihaleikkauksesta huolimatta. Sairaalasta kotiutuu nopeammin. Pääsee lenkkeilemään nopeammin. Alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä äidille. Alatiesynnytys on luonnon valitsema tapa synnyttää.
Ei synnyttäminen mitään hauskaa puuhaa ollut, mutta kyllä sen kestää. Enemmän minua sektio pelottaisi.
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:49"]
Ap, haluat kokea kivun ja tuskan? Oletko masokisti, vai miksi IHMEESSÄ joku HALUAISI kokea kipua ja tuskaa??
[/quote]
Etkö ole kuullut että synnyttäminen sattuu?
Käsittääkseni sektion jälkeen leikkaushaava on melkoisen kipeä. Ainakin niin olen kuullut sektion kokeneilta äideiltä. Joten tarkoitin, että mieluummin koen kivun synnyttäessäni, kuin sen jälkeen, jolloin minun pitäisi jaksaa kipujen kanssa hoitaa vastasyntynyttä vauvaa. Itselläni kun ei alatiesynnytyksen jälkeen ollut mitään kipuja.
Mulla taas ei ollut mitään kipuja sektion jälkeen. Tai vähän semmoista kuukautiskipuun verrattavaa jomotusta, johon auttoi yksi burana. En kuitenkaan lähden yleistämään, että tällaista se on aina sektion jälkeen. Eiköhän ne tuntemuksetkin ole ihan henkilökohtaisia.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:49"]
Ap, haluat kokea kivun ja tuskan? Oletko masokisti, vai miksi IHMEESSÄ joku HALUAISI kokea kipua ja tuskaa??
[/quote]
Etkö ole kuullut että synnyttäminen sattuu?
Käsittääkseni sektion jälkeen leikkaushaava on melkoisen kipeä. Ainakin niin olen kuullut sektion kokeneilta äideiltä. Joten tarkoitin, että mieluummin koen kivun synnyttäessäni, kuin sen jälkeen, jolloin minun pitäisi jaksaa kipujen kanssa hoitaa vastasyntynyttä vauvaa. Itselläni kun ei alatiesynnytyksen jälkeen ollut mitään kipuja.
[/quote]
Myös hampaan juurihoito sattuu, mutta siihen kyllä ihme ja kumma annetaan riittävät puudutteet. Ei nykyään tarvitse kärsiä kivuista missään muussakaan tilanteessa, miksi siis lapsen saaminen eroaisi siitä mitenkään?
Leikkaushaavan ei kuulu olla kipeä, siihenkin on olemassa asianmukainen hoito.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:19"]
Sektion puolustajia tuntuu riittävän. Onko muita alatiesynnytyksen puolustajia? Itse olen kokenut alatiesynnytyksen ja haluan samoin synnyttää seuraavankin lapseni.
Syitä tähän on useita. Ensinnäkin koen mieluummin kivut ja tuskat ennen kuin minulla on vauva hoidettavana. Toiseksi alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin. Minulla ei ollut synnytyksen jälkeen mitään muuta vaivaa kuin kova nälkä. Pystyin istumaan ja kävelemään heti synnytyksen jälkeen välilihaleikkauksesta huolimatta. Sairaalasta kotiutuu nopeammin. Pääsee lenkkeilemään nopeammin. Alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä äidille. Alatiesynnytys on luonnon valitsema tapa synnyttää.
Ei synnyttäminen mitään hauskaa puuhaa ollut, mutta kyllä sen kestää. Enemmän minua sektio pelottaisi.
[/quote]
Minäminäminä, koska MINUN synnytys meni hyvin, niin menee varmasti muidenkin!
Pikkasen hei sympatiaa niillekin joiden alatiesynnytykset eivät todellakaan ole menneet hyvin! Turha valehdella kaikkien paranevan alatiestä hyvin, koska se on puhdas vale
[/quote]
Minulla ei ole valitettavasti kokemusta muiden kuin omasta synnytyksestä, koska en ole alan ammattilainen. Tällä palstalla on kai tarkoitus esittää omia mielipiteitä. Minun synnytys meni hyvin ja toivuin siitä nopeasti. Ei se tokikaan tarkoita, että kaikki olisivat yhtä onnekkaita. Haluan silti oman kokemukseni pohjalta puolustaa alatiesynnytystä ja aloituksellani lievittää tätä palstaa lukevien ensisynnyttäjien pelkoa synnytystä kohtaan. Keskustelupalstoilla kun on enimmäkseen kauhukokemuksia alatiesynnytyksestä, vaikka meitä onnistuneesti alateitse synnyttäneitä on uskoakseni paljon enemmän, kuin niitä joilla ei kaikki mennyt hyvin.
Ihanaa lukea vastauksia muiltakin, jotka eivät kannata sektiota mukavuussyistä.
Ap.
[/quote]
Voi hyvänen aika. Olet synnyttänyt kerran ja sillä perusteella haluat "puolustaa" alatiesynnytystä. Kannattaisiko ymmärtää, että jokainen nainen, raskaus ja synnytys on omanlaisensa. Se, että sinulla meni yksi alatiesynnytys hyvin, ei kerro mitään siitä, mikä jollekin toiselle on parasta. Kaikki varmaan tietävät, että suurin osa alatiesynnytyksistä sujuu Suomessa hyvin. Silti joillekin sektio on parempi valinta syystä tai toisesta.
Miksi joku edes haluaa puuttua jonkun toisen synnytystapaan (pl. lääkärit ja muut, joilla on asiantuntemus asiaan)?
t. 2 helppoa alatiesynnytystä kokenut
Toisaalta suurin osa sektioistakin menee hyvin, mutta todella harvoin täältä saa lukea kauhutarinoita siitä, mikä sektiossa on menny pieleen. Alatiesynnytyksistä sitäkin enemmän. Pelkään sektiota paljon enemmän kuin alatiesynnytystä. Oon kuus synnyttäny alakautta, Luojan kiitos, ongelmitta. Eniten tässä 7. synnytyksesssä pelottaa se, että joutuis leikattavaks. Mutta lopulta tärkeää ei oo se, miten synnyttää vaan se, että mahdollisimman pienin vaurioin...
Mä puolustan ihan kumpaakin menetelmää, kummasta on lopputulos järkevämpi sillä mennään. Itsellä kun on vikastakin synnytyksestä melkein 7v, niin alkaa huomaamaan että tuo todellinen äitiys rakentuu vähän muista palasista kuin tuosta synnytystavasta.
Lisäksi alatiesynnytyksessä lapsi saa hyödyllisiä bakteereja.
Minä. Kaksi lasta alateitse ja hyvä niin, olisin ollut pettynyt jos olisin joutunut sektioon enkä olisi saanut synnyttää "oikeasti".
Mä puolustan sitä vaihtoehtoa, joka kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopii. Itselläni se on toivottavasti alatiesynnytys, vaikka pelkosynnyttäjä olenkin.
No sektioita nähneenä mua pelotti ihan sikana sektioon joutuminen ennen synnytystä. SE kun on nähnyt miten sitä vatsaa revitään kuin kangasta....Ja arvaatte varmaan, että esikoinen tosiaan oli perätilassa ja suuri eli sektioon mentiin :(. Toipuminen oli ihan ok, kipulääkkeillä voin ihan ok mutta liikkeelle lähteminen ei ollut helppoa. Aktiiviurhelijana myöskään liikunnan aloittaminen ei ollut helpoimmasta päästä ja imetys takkusi aluksi myös. Ihan ok kokemus kuitenkin mutta en siis todellakaan ymmärrä kuitenkaan, miksi joku menee sektioon ilman syytä ( kova synnytyspelko on mielestäni kyllä syy) luullen, että se on jotenkin mukavampaa!
Toiset ( kaksoset) synnytin sitten alateitse ja synnytys sujui riskeistään huolimatta kuin unelma. 8 h yhteensä ja todellakin sattui ja oli kauheaa, mutta toivuin paljon nopeammin ja pystyin heti synnytyksen jälkeen kävelemään. Seksielämän aloitin kaksi viikkoa synnytyksestä. Imetys lähti ienosti käyntiin ja kotiuduin nopeammin. Esikoisen kohdalla vauvan hoitokin oli alkuun hankalaa ja mies joutui hoitamaan tosi paljon. Nyt kun oli kaksi vauvaa oli miehen apu ihan välttämätön, muttei se olisi voinut kahta+ esikoista hoitaa.
Puhun siis ehdottomasti alatiesynnytyksen puolesta, jotakin kertonee sektiosta se että valitsin alatiesynnytyksen vaikka kyseessä oli kaksosten vuoksi riskiraskaus ja olisin saanut sektion. Haluan myös huomauttaa, että ensimmäinen sektioni oli tosiaan sunniteltu, ei kiireellinen/ hätä.
En kuitenkaan tuomitse kenenkään toisen valintoja, mutta minulle oli paras näin :)
Sektioon päättyneet ei tunne lasta niinhyvin luonne ketkä synnytti sen itse.
Takana yksi sektio ja yksi alatiesynnytys. Jos pitäisi vielä synnyttää ja valita tapa, ottaisin alatiesynnytyksen ilman muuta. Vaikka tärkeintä on tietysti saada lapsi ulos tavalla tai toisella ja riskit minimoiden, olin itse ihan haltioissani siitä hetkestä, kun synnytin. Siis ponnistin lapsen ulos. Se oli monen tunnin äheltämisen jälkeen mahtava elämys, jollainen jäi kiireelliseen sektioon päätyneestä ekasta synnytyksestä puuttumaan. Kävelin synnytyssalista ulos hymyillen kuin jakoavain ja toistelin mielessäni, että "jee mä synnytin ihan oikeasti".
Molemmissa synnytyksissä minulle tuli jälkeenpäin ongelmia - sektiossa kohtutulehdus ja alatiessä tosi pitkään haitanneita repeämiä, mutta alatiesynnytys oli jotenkin paljon luonnollisempi ja mukavampi tapahtuma kuin leikkaus.
Mun esikoisen synnytys oli kamala, 2kk päästä synnytyksestä aloin olla normi kunnossa. Synnytin siis alateitse: synnytys kesti todella kauan (olin synnytyssalissa 21h ja sitä ennen oli 1-2pv olleet supistukset)...... Vauvalla oli kokoajan kaikki hyvin, joten sen takia lykättiin sektiota. Vauva tosiaan syntyikin lopulta alateitse.
Minulle tehtiin välilihan leikkaus ja tuli sen lisäksi 2.asteen repeämä. Olin TODELLA kipeä synnytyksen jälkeen. En pystynyt istumaan ainakaan kuukauteen :(
Kuitenkin, kun toisen lapsen synnytys tulee, niin haluan koittaa synnyttää vauvaa alateitse.... Se on ihan kamalaa, mutta ei sektiokaan kiinnosta.. :(
10 jatkaa, että vauva tuli imukupin avulla ulos. Olin niiiiin väsynyt ponnistuksen hetkellä. En saanut tuon 21h:n aikana kuin lasillisen mehukeittoa ruuaksi!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:22"]
[/quote]
Tämä ei ole totta, lääketieteellisissä tutkimuksissa ei ole pystytty todistamaan hyödyllisten bakteerien siirtyvän synnytyksessä. Sen sijaan monet haitalliset bakteerit voivat tarttua vauvaan, mm. Streptokokki.
Ihan parasta kun vain toisella menetelmällä synnyttäneet tulee kertoo kokemuksiaan ja puolustelemaan juuri sitä synnytystapaa. Mieluummin lukisin sellaisia vertailuja, joissa on synnytetty sekä sektiolla että alateitse.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Minäminäminä, koska MINUN synnytys meni hyvin, niin menee varmasti muidenkin!
Pikkasen hei sympatiaa niillekin joiden alatiesynnytykset eivät todellakaan ole menneet hyvin! Turha valehdella kaikkien paranevan alatiestä hyvin, koska se on puhdas vale
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:32"]Sektioon päättyneet ei tunne lasta niinhyvin luonne ketkä synnytti sen itse.
[/quote]
Sama suomeksi?
Minä puolustan synnytystä. Ihan sama onko sektio vai alatiesynnytys, kunhan nainen halutessaan saa synnyttää ja saa sen tuen, mitä kokee siihen kaipaavansa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:03"]
Alatiesynnytyksessä vauva käy läpi tietynöaisen luonnollisen shokin, joka ilmeisesti vahvistaa immuunijärjestelmää. Tästä oli laaja ruotsalainen tutkimus ja lisää tutkimusta tarvitaan, mutta näyttäisi siltä, että luonnollisen synnytyksen läpikäyneillä on parempi immuunipuolustus, erot näkyy jopa lapsena puhjenneiden syöpien todennäköisyydessä. Sinänsä erittäin uskottavaa. Onhan tuo se keino, jonka luonto on meille miljoonien vuosien aikana muovannut. Typerää kuvitella, että ihmisen keksimä leikkaus päihittäisi evoluution aikaansaamat hyödyt. En ymmärrä, miksi tästä edes kinataan. Tottakai kuulemme kammottavia synnytystarinoita mutta eihän elämä ole riskitöntä. On kyllä älyllistä epärehellisyyttä väittää, että sektio olisi parempi. Se on ihan kelvollinen tapa ja joskus siihen joudutaan turvautumaan, mutta alatie on lähtökohtaisesti ihmiselle parempi.
[/quote]
Tuollaisia väitteitä kun heitetään niin kuuluu asianmukaisesti tarjota myös väitteilleen lähde. Kuulostaa melko oudolta että synnytystavan ja syöpien välillä olisi tilastollisesti merkittävä yhteys.