Miksi monet pyöräilee autotiellä vaikka pyörätie on ihan vieressä?
Miehen kanssa jaksaa aina ihmetyttää tää. :-O
Järkevämpäähän se olisi ajaa siellä pyörätiellä kuin riskeerata oma henki autojen seassa.
Kommentit (18)
Koska pyörätiellä ei voi ajaa yhtä lujaa kaiken maailman luiskojen vuoksi. Ja pyöräilijä valitsee aina itselleen edullisimman vaihtoehdon: on tilanteen mukaan ajoneuvo tai jalankuklkija. Ja liikennevalojen vaihtuessa punaisiksi valitulla reitillä vaihdetaan sujuvasti toiseen vaihtoehtoon, välittämättä muista tiellä liikkujista.
Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset.
Itse en aja autotiellä, mutta tavallaan ymmärrän joitain pyöräteitä välttäviä. Paikoin pyörätiet ovat paljon huonommassa kunnossa kuin autotiet: Sieltä on saatettu kaivaa asfaltin poikki joku kaapeli tai viemäri ja "paikkaus" on hoidettu jättämällä terävä asfaltin reuna ja väliin sorakuoppa. Routavaurioiden aiheuttamia railoja saattaa olla pyörätie täynnä ja välillä pitkiä 5 cm leveitä railoja. Toisissa paikoissa reunasta valuu hiekkaa tielle sateen mukana, eikä sitä kukaan putsaa ja siellä saattaa olla mutkassa senttikaupalla joka luistaa renkaan alta, jos ei osaa varoa etukäteen.
Risteyksissä on "tietenkin" monissa paikoissa korotetut ja jopa terävät reunakivet. Tuollaisten yli ajaminen jatkuvasti tekee sekä ikävää renkaille että ajamisen erittäin epämukavaksi.
Mutta silti en kannata autotiellä ajamista, vaikka tavallaan sen joskus ymmärränkin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:27"]
Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset.
[/quote]
Kukaan muu tässä ketjussa ei ole kirjoittanut jalkakäytävistä mitään. Pyörätie on pyöräilijöitä varten ja sitä kuuluu käyttää, kun sellainen on käytettävissä. Se ei ole mikään valinnainen asia. Kaikki vain nykyisin kuvittelevat olevansa kilpapyöräilijöitä ja hidastelevat, törmäilevät ja häiriköivät autojen seassa, vaikka pyörätie on ihan siinä vieressä tai metrin nurmikkokaistan päässä.
Ne haluaa jäädä auton alle. Sitten riittää keskustelupalstoilla juteltavaa, kun sikaautoilija yritti tappaa. Pyöräilijät eivät maksa veroja kulkupelistään (vrt. autoilija), joten he voisivat toteuttaa elämäntapaansa esimerkiksi ojissa.
Olen innokas pyöräilijä ja tietyissä paikoissa hiljaisina aikoina siirryn autojen puolelle. Pyörätie on laidasta laitaan halki jopa 3 metrin välein. Ei sitä rynkytystä jaksa monta kilometriä.
Jossain kaupungin keskustassa vielä ymmärrän tämän, mutta en sitä, että pyörällä ajetaan suhteellisen kapealla, mutta vilkkaasti liikennöidyllä tiellä, jossa on 80 km/h nopeusrajoitus eikä siellä vieressä menevällä kevyen liikenteen väylällä. Varsinkin kun ei ole tilaa ohittaa pyöräilijää turvallisesti pysyen omalla kaistalla, joten ohitukset on tehtävä silloin, kun ei tule vastaantulijoita.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:31"]
Kukaan muu tässä ketjussa ei ole kirjoittanut jalkakäytävistä mitään. Pyörätie on pyöräilijöitä varten ja sitä kuuluu käyttää, kun sellainen on käytettävissä. Se ei ole mikään valinnainen asia. Kaikki vain nykyisin kuvittelevat olevansa kilpapyöräilijöitä ja hidastelevat, törmäilevät ja häiriköivät autojen seassa, vaikka pyörätie on ihan siinä vieressä tai metrin nurmikkokaistan päässä.
[/quote]
Luepa tuo viestisi yläpuolella oleva postaus ajatuksella. Kyllä, pyörätien käyttö on useimmiten pakollista, mutta jos autoväylät olisivat samassa kunnossa kuin liian monet pyörätiet, näkisimme ns. luovia ratkaisuja myös autoilijoilta. Lisäisin syihin myös ahtauden, mikä syntyy jalankulun ja pyöräilyn yhdistämisestä samalle kapealle käytävälle. Vähemmän vaaraa pyöräilijästä on ajoradalla kuin jalankulkijoiden joukossa.
Ja että "hidastellaan, törmäillään ja häiriköidään"... Juu, tarkoituksella tietenkin, otapa ne moottoriöljyiset lasit pois silmiltäsi ja lopeta motoristimantrojen hokeminen!
Kaupungeissa kyse on usein huonosta likkennesuunnittelusta.
Ainakin meillä päin tuli joku saatanan 20km/h rajoitus pyörätielle. Koko tieosuuden mutkaismpaan ja ahtaimpaan kohtaan. Kävelijöitä ei ole (maalla) kuin kerran tunnissa joku bussilla tulija ja mopit ja kilpapyötät sitten tulevat autotielle... Ihan sama vaikkeivat olisi tehnee koko pyörätietä.
Jos aion kääntyä hankalasta risteyksestä, vaihdan joskus ajoradalle. Risteykset ovat pyöräilijälle kaikkein vaarallisimpia paikkoja, koska autoilijat eivät välttämättä kiinnitä huomiota pyörätieltä kääntyvään. Kun ajan ajoradalla keskellä kaistaa autojen tavoin, minut otetaan paremmin huomioon ja kääntyminen sujuu kaikilta jouhevammin ja turvallisemmim.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:27"]
Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset.
[/quote]Ja lakasuautot sekä lumiaurat.... Mitenkäs nämä liittyy avaukseen? No ei mitenkään
Koska kävelijät eivät osaa kävellä yhdessä reunassa, vaan kävelevät yleensä keskellä tietä heiluen minne sattuu ja sellaista on vaikea ohittaa. Koiran ulkoiluttajat ovat pahimpia. Koira toisessa reunassa ja omistaja toisessa tai sitten rakki hyppää eteen, juuri kun olen ohittamassa. Pikkulapset menevät lautojensa kanssa laidasta laitaan
Jotku ajaa laiskuuttaan, tulee ehkä 3m lyhyempi matka. Osa voi ajaa turvallisuudenkin vuoksi, on parempi ajaa lyhyt matka ajoradan reunaa jos ei tarvi näin toimien ylittää lainkaan ajorataa. Ja osa ajaa tietysti ihan vain piittamaatomuuttan missä huvittaa.
Suurin joukko kuitenkin lienee ns. maantiepyöräilijät, jotka ajavat kovaa ja siksi ajoradalla, koska pyöräteillä on kynnyksiä, reikiä, jyrkki mutkia ja muuten vain surkea pinnoite. Lisäksi ei tarvi säikytella koiran paskottajia muita haahuilijoita.
Itse pyöräilen kuntoilumielessä ja ajan aina pyörätiellä, jos sellainen on. Ajattelen niin että jos väylä on huono, niin sitten sovitetaan nopeus sellaiseksi että se on kaikille osapuolille turvallista. Ei autollakaan voi ajaa aina nappilaudassa, vaikka kuinka haluaisi harrastaa kovaa ajamista.
Nelonen vielä huomauttaa, että ei ole pyöräillyt vuosikausiin ja katselen liikennettä nykyään auton ratin takaa. Mutta perheen mies pyöräilee säännöllisesti, joten kokemus pyöräilijöiden näkemyksestä ei ole kadonnut, joten niitä pyöräilijöiden reittivalintoja tulee katseltua ja usein niihin on hyvinkin looginen selitys, kun vähän ajattelee. (Ja muistan toki sen ajan, kun vielä pyöräilin paljon.)
Hyvin harvoin tulee näkee kovin tomppeleita pyöräilijöitä. Auttaa autoilijaakin liikenteessä, jos itsekin liikkuu joskus eri välineillä ja käyttää päätään. Oppii paljon paremmin hahmottamaan koko liikenteen, muutkin kuin autoilijat, ja liikenne vaikuttaa paljon ennakoivammalta ja loogisemmalta, kun ymmärtää mitä muut voivat havainnoida ja mitä eivät ja millaisessa liikenneympäristössä he tekevät ratkaisunsa. Se ympäristö ei ole sama autoilijalle, pyöräilijälle, kävelijälle, rullaluistelijalle, vaunujen tai pikkulapsen kanssa liikkuvalle.
Pyörätiet ovat todella huonossa kunnossa.
Meillä täällä tuppukylässä pyörätiet ovat niiiiin huonossa kunnossa, että jos pyöränsä kunnosta yhtään välittää, niin ennemmin ajaa autotiellä. Parin metrin välein routavaurioita, isoja railoja ja kuoppia. Kaupunkia ei kiinnosta kunnostaa kuin pari sataa metriä kevyen liikenteen välylää per vuosi, joten...
Siksi koska pyöräilijä saa ajaa ajoradalla vaikka pyörätie olisikin vieressä. Pyörätietä ei ole Aina pakko käyttää.