Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono

Vierailija
15.12.2020 |

Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.

Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.

Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen? 

Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää. 

Kommentit (313)

Vierailija
241/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Miksi ihmiset eivät tajua, että sen opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi? Minä sain 16000 euroa plus korot kokonaan anteeksi kun elämässä ei mennyt kaikki niin kuin piti vaan sairastuin. Ja luottotiedot pysyivät kunnossa.

Siksi kun siitä ei kerrota missään! Itsekin löysin aikoinaan tiedon täältä AV:ltä. Kelalla tästä kerrottiin vasta kun itse tajusin kysyä, mutta sitä ennen kukaan ei puhunut halaistua sanaa asiasta. Toivottavasti mahdollisimman moni opintolainaa takaisin maksava työkyvyttömyyseläkeläinen tai 5 vuotta työkyvyttömänä ollut näkee tämänkin viestin!

Vierailija
242/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.

Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.

Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.

Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.

Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.

Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.

Miksei kukaan ole vielä puuttunut lihavoimaani kohtaan? Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista. Autot ja muut voi joutua myymään saadakseen toimeentulotukea, mutta omistusasuntoa ei koskaan. Ei vaikka se olisi miljoonien eurojen arvoinen luksuslukaali. 

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat

Omistusasunnossa asuvalle ei lasketa asumiskuluiksi oikein mitään, ok-talossa ainakaan. Vaikka kuluja siis on tietysti. Käytännössä siis olisi pakko luopua ja muuttaa vuokralle, jotta saisi sen puhutun viissatasen ruokaan tms. elämiseen.

Niin, paitsi ei saa. Jos on myynyt omistusasunnon ja siitä on rahaa tilillä niin pitää ensin kuluttaa se tili tyhjäksi. Ainoastaan jos asunnosta on jäänyt nolla euroa tai velkaa.

500 euroa alkaa vasta kun asunnosta saatu raha on loppunut.

Toisaalta ymmärrettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aloituksessa oli kyse ruuasta, edelleen ihmettelen uusavuttomuutta.

Perunasta, sipulista, porkkanasta, lantusta ja punajuuresta saa halutessaan hyvää ja  terveellistä sapuskaa.

Jos ei halua osata tai oppia ruokaa itse laittamaan, nälkää sitten täytyy itkemättä kestää, jos einesten takia tili on kuun 4. päivä 0.

Vierailija
244/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n poika on opiskelija, eli oikeutettu kaikkiin mahdollisiin opiskelija-alennuksiin, edullisiin opiskelijalounaisiin ym. Läheskään kaikki tt-tuen saajat eivät saa mitään alennuksia vaan maksavat kaikesta saman hinnan kuin paremmin toimeentulevat.

Suomi on saanut monta kertaa noottia siitä että pienimpien tukien taso ei riitä elämiseen. Tämän voi jokainen viitseliäs toki itsekin laskea, kun alkaa laskemaan yhteen pakollisia menoja ja katsoo sitten kuinka paljon niitä tuista kustantaa. TT-tuen ongelma on myös, että se on tarkoitettu tilapäiseksi, mutta monilla se on pysyvä koska muiden ensisijaisempien tukien taso on niin alhainen että niiden saaja tarvitsee myös tt-tukea. Kun toimeentulotuella olo pitkittyy, siitä pitää siis alkaa kustantamaan myös menoja joihin sitä ei ole alun pitäen tarkoitettukaan riittäväksi. Lisäksi pelkkä makaroni- kaurapuurodieetti voi käydä jossain vaiheessa ensin tympimään ja sitten terveyden päälle.

Tukien suuruudesta narisijat voisivat oma-aloitteisesti parantaa talouttaan ja kokeilla elää vaikka puolikin vuotta minimitukia vastaavalla rahasummalla. Jäisi mukavasti säästöön, ja tulisitte silti mainiosti toimeen koska olette niin käteviä ja päteviä, eks ni?

Vierailija
245/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunasta, sipulista, porkkanasta, lantusta ja punajuuresta saa halutessaan hyvää ja  terveellistä sapuskaa.

Jos ei halua osata tai oppia ruokaa itse laittamaan, nälkää sitten täytyy itkemättä kestää, jos einesten takia tili on kuun 4. päivä 0.

Niin, siis kuka nyt ei söisi iloisena juureksia ja makaroonia vuodesta toiseen, ilman vaihtelua ja ilman toivoa siitä että joskus on varaa muuhunkin?

Joo, edullinen ruoka on hyvää. Silloin kun ei tarvitse syödä PELKÄSTÄÄN sitä, ihan koko ajan, laskien senttejä ja tiedostaen selvästi ettei varaa ole lipsua yhtään, kulkien ruokakaupan runsaiden hyllyjen ohi kieltäytyen aina kaikesta tuoreesta ja "ylimääräisestä".

Vierailija
246/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä: puhutaan nälästä ja yhtäkkiä se onkin joku ihmeasetelma, johon sekoittuu lääkitys, vuokra, toimeentulotuki, omistus- ja vuokra-asuminen.

Nälkään on yksi resepti: ruoka.

Ruokaa saa halvoista aineksista, kun osaa tehdä.

Kukaan ei muuten kuin tyhmyyttään kuole nälkään Suomessa.

Vierailija
247/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen monia aivan äärimmäisen pihejä ihmisiä. Kyllähän te suomalaiset tiedätte; jos jossain jaetaan ilmaisia ämpäreitä, niin siellä on pitkä jono. Sama homma ruoan kanssa. Väitän, että jonossa on monia hyvätuloisiakin tai ei tarvitse edes väittää, koska tiedän, että näin on.  On suorastaan rikkaitakin. Kyllähän sitä varallisuutta saa kerrytettyä, jos kehtaa kaiken nyyrätä muilta ilmaiseksi.

On jonossa tietysti oikeasti avun tarpeessa oleviakin, mutta kuten ap sanoi, Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että näiden ihmisten täytyy olla moniongelmaisia. Oikea apu heille ei mielestäni ole ruoka-apu, vaan apu päihde- tai mielenterveysongelmaan tai peliriippuvuuteen.

Vierailija
248/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis kuka nyt ei söisi iloisena juureksia ja makaroonia vuodesta toiseen, ilman vaihtelua ja ilman toivoa siitä että joskus on varaa muuhunkin?

Joo, edullinen ruoka on hyvää. Silloin kun ei tarvitse syödä PELKÄSTÄÄN sitä, ihan koko ajan, laskien senttejä ja tiedostaen selvästi ettei varaa ole lipsua yhtään, kulkien ruokakaupan runsaiden hyllyjen ohi kieltäytyen aina kaikesta tuoreesta ja "ylimääräisestä".

Saanko kysyä mihin muuhun täytyisi olla varaa, vaikka olisikin?

Tuoreita on halvalla. Kurkkua, tomaattia, eri salaatteja.

Perunaa tai punajuurta moni ei raakana syö, mutta porkkanaa, sipulia ja lanttua kyllä.

Kerma ja mausteet + mielikuvitus on rajana ruuanlaitossa.

Mun järkeen ei vaan mahdu, etteikö mainitsemistani raaka-aineista saisi hyvää, täysipainoista ruokaa.

Syytön olen siihen, jos halutaan lihaa.

Vierailija
249/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Miksi ihmiset eivät tajua, että sen opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi? Minä sain 16000 euroa plus korot kokonaan anteeksi kun elämässä ei mennyt kaikki niin kuin piti vaan sairastuin. Ja luottotiedot pysyivät kunnossa.

Siksi kun siitä ei kerrota missään! Itsekin löysin aikoinaan tiedon täältä AV:ltä. Kelalla tästä kerrottiin vasta kun itse tajusin kysyä, mutta sitä ennen kukaan ei puhunut halaistua sanaa asiasta. Toivottavasti mahdollisimman moni opintolainaa takaisin maksava työkyvyttömyyseläkeläinen tai 5 vuotta työkyvyttömänä ollut näkee tämänkin viestin!

MITÄH! SAAKO SEN ANTEEKSI! kukaan ei ole edes kaverit jotka ovat maksaneet kiltisti opintolainoja tätä tieneet! noh nyt tiedän minäkin.

jos työkyvyttömyyseläkkeeltä haluaa opiskelijaksi eli saada ne tuet niin kela sanoo ettei onnistu. perusteluna "se on askel taaksepäin" wtf!

Vierailija
250/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jos asut vuokravakuudettomassa asunnossa ja kela vaatii muuttoa kun vuokra nousee. tuki on 1000€ ja pelkkä vuokra 800€. kukaan ei ota vuokralle jos sanoo sossun takaavan vakuuden. mistä revit vakuus rahat?

olen köyhä ja minusta ruokajonot pitäisi lopettaa. kaikki nälkäset lähteä mellakoimaan ja nukkumaan arkadianmäen juurelle. ruoka avulla vain ylläpidetään ongelmaa, toimeentulotuen pitäisi mahdollistaa ettei tollasta tarvita.

Kela ei voi vaatia muuttoa toiseen asuntoon. Kela vaan tosin maksaa ainoastaan paikkakuntakohtaisen määrän mukaan TT-tukea.

Itse asuin 530e vuokralla kun maksimi mitä Kela ottaa asumiskuluissa huomioon täällä on 470e. Loput maksoin käteen jäävistä tuista.

Vierailija
251/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta et terveellistä saa, nimittäin siitä puuttuu kaksi elintärkeää ravintoainetta. Rasva ja proteiini. Ilman rasvaa kuolet, ilman proteiinia kuolet. Ilman hiilareita et kuole (en ole VHH-hihhuli mutta mainitsin vain tämän tosiasian)

Vierailija
252/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni (ihan se perussarvi) on ihana perunoiden, porkanoiden ja sipulin välillä. Halpaa saa, kun käyttää soijarouhetta makaronilaatikkoon.

Tein eilen ja iso vuoka maksoi alle 1 €.

Syödään sitä kolme päivää.

Kun näyttää olevan ongelmallista tuo saman syöminen, ruokaa voi myös pakastaa.

Jos ei pakkasta ole, voi kuitenkin tehdä kahta ruokaa ja syödä niitä vuoropäivin.

Vierailija
253/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta et terveellistä saa, nimittäin siitä puuttuu kaksi elintärkeää ravintoainetta. Rasva ja proteiini. Ilman rasvaa kuolet, ilman proteiinia kuolet. Ilman hiilareita et kuole (en ole VHH-hihhuli mutta mainitsin vain tämän tosiasian)

Myös monista mikroravinteista tulee puutosta, jos kasaa ruokavalionsa noiden viiden kasviksen varaan. Kalsium tulee heti ensimmäisenä mieleen, mutta on varmasti paljon muutakin mitä noista ei saa millään tarpeeksi. 

Vierailija
254/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ihminen kuole kovinkaan äkkiä ruokaa saadessaan.

RASVA:

Rasvaa saa  öljystä,  kermasta ja margariinista.

PROTEIINI:

proteiinia iduista ja pavuista.

En  väittänyt, että pelkällä keitetyllä potulla kukaan loputtomiin jaksaisi.

Se on kuitenkin jokaisen oma ongelma, jos ei osaa papuja liottaa tai idättää.

JA ruokaa valmistaa!

Vierailija
255/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaroni (ihan se perussarvi) on ihana perunoiden, porkanoiden ja sipulin välillä. Halpaa saa, kun käyttää soijarouhetta makaronilaatikkoon.

Jos ei pakkasta ole, voi kuitenkin tehdä kahta ruokaa ja syödä niitä vuoropäivin.

Soija sopii naisille. Suosittelevat sitä vaihdevuosiinkin oireita lievittämään. Miehille se ei sovellu. Lisäksi tuo vaikuttaa todella alhaiselta proteiinin ja terveellisten rasvojen kannalta. Noh, luulossa on hyvä elää. Luulet että tuo on terveellistä mutta oikeasti kehosi kituu tuollaisella ruokavaliolla.

Mistä kalsiumi? Mistä rauta? Mistä B12 vitamiini? missä proteiini (pari kourallista soijarouhetta kolmelle päivälle ei riitä missään nimessä)? Missä rasvat?

Todella epäterveellinen ruoka sulla.

Vierailija
256/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös monista mikroravinteista tulee puutosta, jos kasaa ruokavalionsa noiden viiden kasviksen varaan. Kalsium tulee heti ensimmäisenä mieleen, mutta on varmasti paljon muutakin mitä noista ei saa millään tarpeeksi. 

KUKA väitti, että VAIN noista tehdään ruoka????????????????????

Se on ongelma, ettei ihmset osaa itse valmistaa kunnon ruokaa, johon käytetään muutakin kuin perunaa ym. juureksia!

Turha valittaa niin kommentaatorien kuin uusavuttomien.

Kun ei tajua tai halua tajuta, mikäs siinä sitten.

Ei muuta kuin nälkään kuolemaan.

Vierailija
257/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa niitä eineksiä. Niissä on tosi paljon vitamiineja, kuitua, proteiinia ja kaikkea kaunista.

Syökää p---aa ihan vapaasti. Älkää vaan ostako mitään tuoretta koska se on täyttä p-aa.

Älkää tulko mulle valittelemaan sitä, että ahdistaa ja vyötäröllä on ihraa.

Vierailija
258/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija sopii naisille. Suosittelevat sitä vaihdevuosiinkin oireita lievittämään. Miehille se ei sovellu. Lisäksi tuo vaikuttaa todella alhaiselta proteiinin ja terveellisten rasvojen kannalta. Noh, luulossa on hyvä elää. Luulet että tuo on terveellistä mutta oikeasti kehosi kituu tuollaisella ruokavaliolla.

Mistä kalsiumi? Mistä rauta? Mistä B12 vitamiini? missä proteiini (pari kourallista soijarouhetta kolmelle päivälle ei riitä missään nimessä)? Missä rasvat?

Ei varmaan tuu yllätyksenä, että otan kalkin, B- ja D-vitamiinit tabletteina, kuten kaikki muutkin.

Rautaa otan, jos tarvii.

Typerää nettikiusaamista.

HMV.

Vierailija
259/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija sopii ehdottomasti myös miehille ja olisi suotavaa, että miehet osin siirtyisivätkin siihen punaisella lihalla mässäilyn sijaan.

1dl:ssä kuivaa soijarouhetta on 16g proteiinia, se yhdistettynä vaikka 1dl makaroniin on jo 23g proteiinia/ateria. Sekaan monipuolisesti juureksia/sesonkivihanneksia ja paistamiseen rypsiöljyä.

Varmasti ravitseva, vitamiinirikas ja vain hyviä rasvoja sisältävä annos.

Vierailija
260/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerykset...............

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi