Sain kollega A:lta pyynnön suunnitella kiireellisesti eräs asia. Suunnittelin sen heti ja laitoin sen A:lle nähtäväksi.
A hyväksyi sen, mutta pyysi minua vielä laittamaan sen esimies B:lle. Esimies B ei ehtinyt koko päivänä katsoa sitä. Iltapäivällä kysyin uudestaan, jolloin hän vastasi että ok ja pistä vaan tuotantoon.
Laitoin toteuttaja C:lle suunnitelmani. Hän oli kovin kiireinen, mutta lupasi tehdä seuraavaksi sen päiväksi. Seuraavana päivänä C oli kuitenkin edelleen kiireinen, joten toteutus siirtyi edelleen päivällä.
Tässä välissä oli sisäinen palaveri, jossa joku otti puheeksi sen, että työn pitäisi jo olla valmis. Palaverin jälkeen D laittoi minulle viestiä ja kyseli aikataulua. Vastasin sen olevan työn alla C:llä.
Kun C:n työ oli valmis, laitoin sen D:lle, joka oli odottanut työn valmistumista. D pyysi tekemään jotain korjauksia, jotka välitin C:lle.
Tämän jälkeen minulle tuli viesti E:ltä, joka sanoi että hän kuuli asian olevan vastuullani ja että hän voi kyllä auttaa työn valmistumisessa, jos siinä on ongelmia. Vastasin E:lle, että se on tällä hetkellä C:n ja D:n pöydällä.
Jottei elämästäni olisi tullut liian helppoa, esimies B laittoi juuri äsken minulle närkästyneen viestin, jossa kyseli työn perään.
Tällainen on itseohjautuva organisaatio, jossa työskentelen. Vinkkisi minulle?
Kommentit (26)
Ja lisään vielä, että kyseessä oli sinänsä aika pieni asia, jonka A olisi voinut hoitaa keskenään C:n kanssa, jos vaan olisi halunnut. Mutta hän vaan siirsi sen minun pöydälleni ja lopulta minusta tuli homman syntipukki, vaikka hoidin oman osuuteni työstä välittömästi. ap
Pidä kaikki sähköpostiketjussa mukana, niin kaikki tietävät missä kohtaa ja kenen pöydällä homma milloinkin on.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa kirjaimia. Uuvuin jo C:n kohdalla. Käytä seuraavan kerran ihmisten nimiä
Joo anteeksi tästä, en jaksanut keksiä nimiä :D ap
Ah, olipas tuttua! Mutta vinkkini: lisätkää läpinäkyvyyttä työn etenemisestä. Olit turhaan välikätenä muiden kysellessä etenemisestä, kun et voinut enää vaikuttaa asiaan. Työn eteneminen joko yhteisesti näkyviin tai jos se ei ole mahdollista niin ilmoitat sähköpostilla, jossa jakelussa on nämä kaikki, että nyt olet tehnyt osasi ja c edistää sovitun mukaisesti asiaa. Silloin peset kätesi lopusta ja kaikki tietävät että homma on c:stä kiinni ja kysyvät suoraan häneltä tai jatkavat ryhmäviestiä.
Missä kohdassa sinusta tuli syntipukki? Ei se tuossa jutussasi mitenkään ilmennyt.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kaikki sähköpostiketjussa mukana, niin kaikki tietävät missä kohtaa ja kenen pöydällä homma milloinkin on.
Meillä on käytössä sisäinen kanava, jossa yksityisviestit sinkoilevat. Mutta ehkä olisin voinut perustaa ryhmän tätä varten, totta. En vaan tajunnut aluksi, että pienestä asiasta tulisi tällainen soppa. ap
Sä käytännössä pomotat noita muita, hyvähyvä 👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anteeksi tästä, en jaksanut keksiä nimiä :D ap
Suotta pyydät anteeksi.
Olit oikeassa jopa siinä, että käytit kirjaimia, etkä nimiä.
(eri)
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa sinusta tuli syntipukki? Ei se tuossa jutussasi mitenkään ilmennyt.
Esim siinä jossa E kertoi kuulleensa minulla olevan ongelmia projektin valmistumisen kanssa. Ja siinä, jossa esimies närkästyi työn viivästymisestä, kun ajatteli sen johtuvan minusta. ap
Huh, tunnen tuskasi. Ihan ensimmäisenä kuitenkin suosittelen, että aikataulu ja deadline kaikkien osapuolten tietoon. Jokainen osapuoli kertoo, mikäli aikataulu jostakin syystä ei sovi -> lisäresursointi.
Olette siis asiantuntijoita vaativalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ah, olipas tuttua! Mutta vinkkini: lisätkää läpinäkyvyyttä työn etenemisestä. Olit turhaan välikätenä muiden kysellessä etenemisestä, kun et voinut enää vaikuttaa asiaan. Työn eteneminen joko yhteisesti näkyviin tai jos se ei ole mahdollista niin ilmoitat sähköpostilla, jossa jakelussa on nämä kaikki, että nyt olet tehnyt osasi ja c edistää sovitun mukaisesti asiaa. Silloin peset kätesi lopusta ja kaikki tietävät että homma on c:stä kiinni ja kysyvät suoraan häneltä tai jatkavat ryhmäviestiä.
Kiitos kommentistasi. Aion jatkossa toimia näin! Ja tavallaan helpottavaa kuulla, että muillakin työpaikoilla tällaista. ap
A on fiksu delegoija. Ei kuitenkaan esimiehesi, mutta pyysi sinulta, hyväksyi, pyysi välittämään... miksi teet mitä hän sanoo? Hän tuhlaa kummankin aikaa laiskuuttaan.
Ja veikkaanpa, että se on henkilö, jolla myöhästyy aina kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim siinä jossa E kertoi kuulleensa minulla olevan ongelmia projektin valmistumisen kanssa. Ja siinä, jossa esimies närkästyi työn viivästymisestä, kun ajatteli sen johtuvan minusta. ap
Siis kun joku tarjoaa apua, niin sinä olet syntipukki?
Ja osaat salaperäisesti lukea esimiehen ajatuksia, koska hän kyselee työn viivästymisestä?
Luojalle kiitos meidän uniikki lumihiutale savustettiin ulos talosta kuun alussa, hän oli juuri tuollainen eli mitään ei saanut aikaan ja jos joku kyseli töiden perään, se oli syntipukiksi leimaamista.
Vierailija kirjoitti:
Huh, tunnen tuskasi. Ihan ensimmäisenä kuitenkin suosittelen, että aikataulu ja deadline kaikkien osapuolten tietoon. Jokainen osapuoli kertoo, mikäli aikataulu jostakin syystä ei sovi -> lisäresursointi.
Kyllä! Joskus on kyllä ikävä sellaista historiallista henkilöä, kuin projektipäällikkö. Tällainen säheltäminen syö hirveästi aikaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän, että A on myös kertonut "ongelmistasi" E:lle, sekä kertonut B:lle sinun halunneen ottaa vastuun hommasta. Hyvin selkeä kuvio oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän, että A on myös kertonut "ongelmistasi" E:lle, sekä kertonut B:lle sinun halunneen ottaa vastuun hommasta. Hyvin selkeä kuvio oikeastaan.
Huoh, olet varmaan ihan oikeassa. Tai siis ei yllättäisi yhtään, jos hän olisi tehnyt noin. ap
A on hyvä manipuloimaan muita. Sai sinut tekemään hänelle annetun työn ja kertoi esimiehelle, että sinä olet vastuussa asiasta. Pesi siis kätensä ja sinä sait paskan niskaasi.