Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako

Vierailija
15.12.2020 |

Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?

Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...

Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.

Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!

Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän vastaavanlainen tilanne, tosin miinus lapset, omakotitalo ja leivinuuni. Itse teen kotoa käsin töitä ja mies painaa 70-tuntisia viikkoja.

Kieltämättä ärsyttää huushollin pyörittäminen yksin ja ollaan etsitty siihen yhdessä ratkaisuja. Suosittelen siis ensinnäkin keskustelemaan asiasta avoimeen ja ei-syyllistävään tapaan. Toinen ei aina ymmärrä mitä kaikkia palloja toisella on jöngloorattavana. Meillä toimivia juttuja on ollut konkreettisten tehtävien jakaminen, minä en esimerkiksi tee lainkaan ruokaa viikonloppuisin, kun mies on kotona. Viikolla sitten joka päivä + lounaat. Mulle on viikonloppuisin se ja sama mistä ruoka tulee, syödään vaikka joka ateria ravintolassa mutta itse en sitä valmista. Mies hoitaa myöskin yksin viikon ruokaostokset tekemäni tai yhdessä tehdyn listan mukaan. Olen myös tilannut silloin tällöin esim Ruokaboksin (valmis pömpeli raaka-aineita resepteineen kotiovelle toimitettuna) ja tilaisin viikkosiivouksenkin, jos kämppä olisi yhtään isompi. Mies myös makselee enemmän yhteisiä juttuja, tosin mitään tarkkaa prosenttiosuutta ei todellakaan olla määritetty.

Kuulostaa ehkä pieniltä jutuilta mutta tällaisilla voi päästä jo hyvin alkuun! Tsemppiä ap, asialle kannattaa todellakin tehdä jotain! Nykyinen järjestely ei kuulosta reilulta.

Vierailija
202/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei jaeta euroissa, vaan prosentteina tuloista. Paras systeemi on yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki yhteiset menot, eli lainan lyhennykset korkoineen, ruuat, taloustavarat, sähkö, lämmitys, vesi, lasten menot jne jne. Sinne tilille molemmat laittavat esim 80% nettotuloista. 10% jää itselle, ja 10% laittavat molemmat omaan säästöön.

Jos jommankumman tulot nousevat, niin nousevat myös euromäärät taloustilillä, mutta myös henkilön omat käyttövarat. Lisääntyneillä tuloilla voi sitten ottaa vailla siivojan tms.

Meillä on tämä systeemi, ja mies tienaa tuntuvasti enemmän. Minä enimmäkseen hallinnoin sitä yhteistä taloustiliä, ja mies on vain tosi iloinen kun hänen ei tarvitse tehdä muuta kuin siirtää sinne sovittu summa palkkapäivänä, loput on hänen omiaan. Minä huolehdin siitä että rahat riittävät kaikkeen, ja pidän siellä myös ylimääräistä esimerkiksi joulua tai avun palkkaamista varten. Ikkunat esimerkiksi pesetän kaksi kertaa vuodessa, ja siivoojaa käytän satunnaisesti.

Tämä kävisi minulle mainiosti. Kuulostaa reilulta systeemiltä. Ap.

Tosin ehkä enemmän voisi jättää omaa rahaa kummallekin. Luulen, että riittäis 60-70% enemmän ku hyvin yhteisiin menoihin. Ap.

Nuo prosentit ja osuudethan ovat jokaisen täysin itse päätettävissä ja sovittavissa, mutta systeemi on kyllä toimiva. Minunkin mieheni tekee paljon töitä, ja vapaa-aika on hänelle arvokas resurssi. Ymmärrän ettei sitä huvita käyttää kotitöihin. Ei kuitenkaan ole reilua teetättää kumppanillaan omaa osuuttaan, vaan mieluummin juuri niin että hoitaa oman osuutensa rahalla (jota on enemmän kuin sitä aikaa!), ja ulkoistaa niistä kotitöistä osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei jaeta euroissa, vaan prosentteina tuloista. Paras systeemi on yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki yhteiset menot, eli lainan lyhennykset korkoineen, ruuat, taloustavarat, sähkö, lämmitys, vesi, lasten menot jne jne. Sinne tilille molemmat laittavat esim 80% nettotuloista. 10% jää itselle, ja 10% laittavat molemmat omaan säästöön.

Jos jommankumman tulot nousevat, niin nousevat myös euromäärät taloustilillä, mutta myös henkilön omat käyttövarat. Lisääntyneillä tuloilla voi sitten ottaa vailla siivojan tms.

Meillä on tämä systeemi, ja mies tienaa tuntuvasti enemmän. Minä enimmäkseen hallinnoin sitä yhteistä taloustiliä, ja mies on vain tosi iloinen kun hänen ei tarvitse tehdä muuta kuin siirtää sinne sovittu summa palkkapäivänä, loput on hänen omiaan. Minä huolehdin siitä että rahat riittävät kaikkeen, ja pidän siellä myös ylimääräistä esimerkiksi joulua tai avun palkkaamista varten. Ikkunat esimerkiksi pesetän kaksi kertaa vuodessa, ja siivoojaa käytän satunnaisesti.

Voi herrahyvästivarjele, jos 80 % tuloistani menisi asumiseen ja ruokaan! Silloin olisi kyllä eläminen mitoitettu ihan väärin.

Meillä molemmat laittavat euromääräisesti saman summan yhteiselle taloustilille, mistä maksetaan yhteiset menot. Summa vaihtelee kuukausittain mutta pahimmillaankin on ehkä max 50 % tuloista. Loput on täysin omaa rahaa.

Säästäminen/omien rahojen käyttäminen on täysin oma asia. Siitä ei ole millään tavalla tilivelvollinen toiselle missä omat rahat makaavat tai mihin ne on käytetty.

YT

Kyllä siitä omasta rahasta menee varmasti kumminkin jotain esimerkiksi laskuihin, puhelimeen, palveluihin, matkoihin/kulkemiseen, sisustukseen, perheen yhteiseen aikaan, ulkona syömiseen, ystävien ja sukulaisten lahjoihin jne. Meillä nuo kaikki lasketaan kuuluvan talousmenoihin, sillä 80%:lla saa siis paljon enemmän kuin asumisen ja ruuan. Se jäljelle jäävä osa on vain sellaiseen omaan”turhuuteen”, ja siihen riittää kyllä 10%.[/

Meillä on omat rahat, mut kaikki laskut maksetaan puoliks ja ruoat. Loput voi käyttää ihan mihin haluaa. Mies osti kalliin auton parivuotta sitten, minua ajan halvemmalla. Omilla rahoilla ostan just mitä haluun ja laitan 200-300€ kuussa säästöön lapsille ja oman eläkkeen varalle. Ap.

Vierailija
204/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa siltä, että sun ois hyvä kertoa miehelle perin pohjin mitä olet ajatellut ja miltä susta tuntuu. Joko puhuen tai sitten jos arvelet, että mies lähtee heti puolustuskannalle, niin vaikka kirjoittamalla kirjeen. Kirjeessä voi olla helpompi kertoa myös positiivisista asioista (olet ylpeä) mutta myös huolista (mies erkaantuu perheestään). Ja ottaa sitten raha ja kotityöt myös puheeksi. Että niistä pitäisi keskustella nyt, kun opinnot ovat ohi ja mieskin on töissä. Kannattaa miettiä mikä sun kanta asiaan on, ja se on jokaiselle aika henkilökohtaista - miten toivoisit että asiat menisivät nyt, haluaisitko että mies huomioisi jotenkin sun lapsiin ja perheeseen käyttämän ajan nyt kun on opinnot ohi? Voit koettaa tuoda esiin sitä että olet halunnut hänelle tämän mahdollistaa mutta pidemmän päälle ei ole hyväksi, että luovut omista tarpeistasi miehen unelmien eteen. Etenkin jos luulet että mies on ajattelematon, positiivisen kautta lähestyminen on varmasti helpoin tie keskusteluun.

Kotitöistä voi tehdä listan ja jakaa se osiin molempien mielestä välttämätön - sun mielestä - miehen mielestä. Ja keskustella sit et kuka tekee mitä sen pohjalta (teinit mukaan lukien). Siinä auttaa jos on määritelty aikoja ja toistokertoja - esim. astiat koneeseen ja pois on pieni juttu tehdä kerran mut viikossa vie helposti yli tunnin, tai enemmänkin, jos pesee useamman kerran päivässä.

Vierailija
205/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herrahyvästivarjele, jos 80 % tuloistani menisi asumiseen ja ruokaan! Silloin olisi kyllä eläminen mitoitettu ihan väärin.

Meillä molemmat laittavat euromääräisesti saman summan yhteiselle taloustilille, mistä maksetaan yhteiset menot. Summa vaihtelee kuukausittain mutta pahimmillaankin on ehkä max 50 % tuloista. Loput on täysin omaa rahaa.

Säästäminen/omien rahojen käyttäminen on täysin oma asia. Siitä ei ole millään tavalla tilivelvollinen toiselle missä omat rahat makaavat tai mihin ne on käytetty.

Kyllä siitä omasta rahasta menee varmasti kumminkin jotain esimerkiksi laskuihin, puhelimeen, palveluihin, matkoihin/kulkemiseen, sisustukseen, perheen yhteiseen aikaan, ulkona syömiseen, ystävien ja sukulaisten lahjoihin jne. Meillä nuo kaikki lasketaan kuuluvan talousmenoihin, sillä 80%:lla saa siis paljon enemmän kuin asumisen ja ruuan. Se jäljelle jäävä osa on vain sellaiseen omaan”turhuuteen”, ja siihen riittää kyllä 10%.

Laskuihin = asumiseen, ruokaan ja yhteiseen autoon

Puhelimeen = oma puhelin, omat suoratoistopalvelut ym

Matkoihin = omat matkat, joita ei tehdä yhteisellä autolla

Ulkona syöminen = sisältyy yhteisiin menoihin siltä osin kuin syödään ulkona yhdessä, muut syömiset on omia kustannuksia

Ystävien ja sukulaisten lahjat = omien ystävien ja sukulaisten lahjat

En millään laskuopilla saisi omista tuloistani 80 % kulumaan yhteisiin menoihin ja jos menisi, niin todellakin miettisin jo kuumeisesti, mitä korjausliikkeitä olisi mahdollista tehdä.

Vierailija
206/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että miten mukavaa on, kun olen lapsettomana parisuhteessa, ja kumpikin asutaan omissa asunnoissamme. En edes muista, milloin oltaisiin viimeksi riidelty. :)

Vierailija
207/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap, että jaoit tämän. Minä olen myös joustanut ja hoitanut pitkään yksin ensin vauvaa ja sitten taaperoa, jotta mies voi töiden ohessa opiskella. On ollut todella rankkaa. Tämä herätti kyllä siihen, että kuvailemasi skenario on otettava keskusteluun heti ja yhdessä päätettävä suunnitelma, jotta noin ei pääse käymään.

Ja tähän liittyen. Miten oikeastaan estää tuo kehityskulku? Onko AP:lla ajatuksia siitä, mitä olisi kannattanut sopia ja tehdä aikaisemmin?

En ole ap mutta heti alkuun on tehtävä selväksi että jos toinen ottaa isomman vastuun lasten- ja kodinhoidosta ja näin ollen ulkopuoliselle ei tarvitse maksaa näistä töistä, työssäkäyvän puolison palkasta automaattisesti osa kuuluu tälle kotona olevalle (jonka työura todennäköisesti karahtaa kivikkoon). Joka kuukausi voi tehdä tilisiirron. Molemmilla on oltava oma tili ja omat rahat.

Vaikka ei olisi lapsia tai edes lemmikkejä niin silti ei saa odottaa että toinen tekee kaikki kotityöt ilmaiseksi. Eihän yksinkään asuessa kukaan tule sun sotkujasi ilmaiseksi siivoamaan.

Miten niin ilmaiseksi? AP saa korvauksena elintason (myös lapsilleen) mihin ei itse mitenkään kykenisi

Ei ap sitä elintasoa mieheltä saa, vaan on omalla osuudellaan auttanut yhdessä saavuttamaan tietyn elintason. Tajutkaa jo.

Vierailija
208/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä hyvä ja toimii niin kauan kun molemmilla on töitä, tai kunnes toinen jää kotivanhemmaksi.

Kukaan ei ole jäänyt kotivanhemmaksi tässä tapauksessa. Ja ihan vilpittömästi ehdotan sinulle, että jos joskus perustat perheen, niin jakakaa kotivanhemmuus puoliksi.

Kyllä, vanhemmuus ja kotihommat puoliksi, sitähän tässä on koko ajan yritetty selittää? Vaikeeta.

Vierailija
209/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en ole mikään feministi vaan tasa-arvon kannattaja. Feministit ovat rumia ja katkeria naisia jotka löhöävät sohvalla ja itkevät kuinka miehet eivät tee tarpeeksi.

Et siis halua tasa-arvoa? Jos olet mies niin et halua olla naisten kanssa tasa-arvoinen? Haluat että naiset saavat enemmän palkkaa koska ovat naisia ja talloo sut muutenkin siellä täällä? Haluat että poikasi etenevät urallaan huonommin kuin naispuoliset kollegansa? Mielestäsi epätasa-arvo on hieno asia?

Jos miehiä syrjittäisiin/olisivat huonommassa asemassa, olisin vielä vähemmän feministi kuin nyt. Feminismi vain kurjistaa miesten ja poikien oloa ja oikeuksia ja mahdollisuuksia jne vaikka sinä toisin väität. Olen tasa-arvon kannattaja ja vihaan sekä feminismiä että sovinismia. M36

Feminismi tarkoittaa tasa-arvoa. Tarkoittaa että olet tasa-arvoinen naisten kanssa. Ei tarkoita mitään muuta. Ei kannata seota sivupoluille.

Ei tarkoita, ei sitten ollenkaan. Egalitarismi on tasa-arvoa. Feminismi on naisten oikeudet ylös ja miesten oikeudet alas.

Vierailija
210/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tämä ole totta, että suomalainen, täysipäinen ja muutenkin toimitakykyinen nainen ihmettelee, voiko vaatia miestä käymään edes kaupassa?

Vierailija
211/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottelen vaan että "no meillä mies tuo leivän taloon"-idiootti tulee tähänkin ketjuun selostamaan.

Niinhän se on että meillä mies tuo leivän pöytään. Ei siinä mitään "idioottia" ole. Idioottia on olla tuollainen feministi.

Miten et tajua että hoitamalla kodin ja lapset mahdollistat sen että mies pääsee töihin, ja sen ei tarvi jäädä himaan niitä omia lapsiaan hoitamaan? Ei se mitään vohveleita yksin pöytään tuo, te yhdessä olette järjestäneet niin että toisen on mahdollista käydä kodin ulkopuolella ansaitsemassa.

Kyllä, mies tuo leivän pöytään on idiooteista idiootein sanonta. Paitsi jos on yksinasuva mies.

Oletko ikinä miettinyt miksi tuollainen miesten vähättely on niin hauskaa sinusta? Voisiko taustalla olla jokin ongelma trauma tai feministinen kasvatus? Mies tuo leivän pöytään-sanonta on useimmissa tapauksissa se fakta ja täällä sitä yritetään haukkua "idiooteista idiooteimmaksi" koska ajattelette sen jotenkin alistavan naista jota se ei tee. Meillä ainakin mies tuo leivän pöytään ja piste.

Vierailija
212/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottelen vaan että "no meillä mies tuo leivän taloon"-idiootti tulee tähänkin ketjuun selostamaan.

Niinhän se on että meillä mies tuo leivän pöytään. Ei siinä mitään "idioottia" ole. Idioottia on olla tuollainen feministi.

Miten et tajua että hoitamalla kodin ja lapset mahdollistat sen että mies pääsee töihin, ja sen ei tarvi jäädä himaan niitä omia lapsiaan hoitamaan? Ei se mitään vohveleita yksin pöytään tuo, te yhdessä olette järjestäneet niin että toisen on mahdollista käydä kodin ulkopuolella ansaitsemassa.

Kyllä, mies tuo leivän pöytään on idiooteista idiootein sanonta. Paitsi jos on yksinasuva mies.

Oletko ikinä miettinyt miksi tuollainen miesten vähättely on niin hauskaa sinusta? Voisiko taustalla olla jokin ongelma trauma tai feministinen kasvatus? Mies tuo leivän pöytään-sanonta on useimmissa tapauksissa se fakta ja täällä sitä yritetään haukkua "idiooteista idiooteimmaksi" koska ajattelette sen jotenkin alistavan naista jota se ei tee. Meillä ainakin mies tuo leivän pöytään ja piste.

Olet siis kotirouva. No ap ja monet, monet muut käyvät palkkatöissä, ja leipä hankitaan yhdessä.

Vierailija
213/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis kotirouva. No ap ja monet, monet muut käyvät palkkatöissä, ja leipä hankitaan yhdessä.

Niin? Silloin leipä hankitaan yhdessä, mutta jos vain mies on palkkatöissä niin silloin se on mies ja vain ja ainoastaan mies joka tuo leivän pöytään.

Vierailija
214/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Silloin leipä hankitaan yhdessä, mutta jos vain mies on palkkatöissä niin silloin se on mies ja vain ja ainoastaan mies joka tuo leivän pöytään.

Tästähän ei ole kysymys ap:n tapauksessa.

Vierailija
215/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos se mies tienaa enemmän niin perinteisesti se vois maksaa enemmän (me tasataan tulot niin, että molemmille jää noin saman verran käteen, vaikka tienaan enemmän). Eli jos se vaikka nyt maksais ja hankkis siivoojan ja sen ilmalämpöpumpun.

Vierailija
216/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Täällä joku alkoi toivomaan ettei mies tuo leivän pöytään-faktan sanojaa tulisi sanomaan em. lausuntaa ja minä vain sanoin että useimmissa tapauksissa se pitää paikkansa. Ap tapauksessa ap vain nalkuttaa miehelle kuinka joutuu itse tekemään kaikki kotityöt mutta ei huomioi sitä kuinka mies tekee kaikki palkkatyöt.

Vierailija
217/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Täällä joku alkoi toivomaan ettei mies tuo leivän pöytään-faktan sanojaa tulisi sanomaan em. lausuntaa ja minä vain sanoin että useimmissa tapauksissa se pitää paikkansa. Ap tapauksessa ap vain nalkuttaa miehelle kuinka joutuu itse tekemään kaikki kotityöt mutta ei huomioi sitä kuinka mies tekee kaikki palkkatyöt.

Suomalaisnaisten työllisyysaste on 72%. Vähemmistö on kotirouvia. Myös ap käy töissä, mies ei tee kaikkia palkkatöitä. Oletko trolli vai lukutaidoton?

Vierailija
218/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan koulutettu ihminen ei kirjoita "yhdessä 20- vuotta".

Vierailija
219/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisnaisten työllisyysaste on 72%. Vähemmistö on kotirouvia. Myös ap käy töissä, mies ei tee kaikkia palkkatöitä. Oletko trolli vai lukutaidoton?

Naisten työllisyys aste Suomessa ei nyt liity mitenkään ap:n tilanteeseen.

Vierailija
220/238 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa tapauksissa se sanonta ei pidä paikkaansa. Palstalla miehet käyttävät sitä siinäkin tapauksessa, että myös nainen käy töissä ja menot maksetaan puoliksi, vain siksi, jos miehellä on suurempi palkka. Eihän miehen isompi palkka hyödytä kuin miestä itseään. Ei sillä perheen elintaso nouse pätkääkään vaikka mies tekisi pitempää päivää ja nostaisi isompaa palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan