Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun musavideo- ja biisiketju

Vierailija
15.12.2020 |

Kasarimusavideoiden rinnalle oma ketju 70- luvun musiikkivideoille ja musiikille.

Kommentit (1276)

Vierailija
381/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko siis väärin linkitetty, kun ei oltu linkitetty sellaista, mitä itse pidät tärkeänä tai merkittävänä?

Kannattaa käyttää lainausta, jos haluaa sanansa jollekin kohdistaa. Tässä ketjussa on satoja viestejä ja kymmeniä linkittäjiä, emmekä ole ajatusten lukijoita, joten on mahdotonta tietää, kenelle kysymyksesi oli tarkoitettu.

No jos ei koske sinua, ei tarvitse siitä loukkaantua? Olen eri, mutta on se hieman ärsyttävää, kun joku esittelee into pinkeänä - no tämä nyt ei ole ihan 70-lukua, mutta silloin tätä kuunneltiin itse kovasti, mutta jos joku toinen erehtyy vuosiluvusta, niin ollaan heti viisastelemassa. Jotenkin näihin ketjuihin pesiytyy osin sellaista hyvin nurkkakuntaista porukkaa, kuten tuohon 80-luvun ketjuunkin. Sen aloittaja kuvittelee harhoissaan omistavansa ketjun. Aikuisia ihmisiä, mutta niin lapsellisia?

Linkatkaa vaan biisejä, mutta pitäkää mölyt mahoissane. Makuja on monia ja niistä voi kyllä kiistellä loputtomasti.

Vierailija
382/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli C.W McCallin kappale Convoy, sitten joku kekkasi että "Hei, tästähän saisi tehtyä hyvän elokuvan"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
384/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä, 14 sivua eikä kukaan ole linkittänyt Hurriganesia?!

No melko hämmetävä ketjuhan tämä on ollut. Todennäköisesti pääasiassa yksi ihminen tänne linkitellyt mieltymyksiään, kun yli 250 linkkiä erilaisiin lähes pelkästään ulkolaisiin biiseihin, ennen kuin joku vaivautui laittamaan Juicea, Hectoria ja Hurriganesia, jotka nyt kuitenkin oli ne ylivoimaisesti merkittävimmät musiikin tekijät, kun puhutaan 70-luvun suomalaisesta nuorisomusiikista. Hector ja Juicehan käytännössä avasivat ovet Suomirokille.

Toinen mitä täällä ei ole näkynyt käytännössä lainkaan, on Suomi-iskelmä, joka kuitenkin hallitsi myyntitilastoja melko suvereenisti. Joku Erkki Junkkarinen vanhalla tanssimusiikillaan myi enemmän levyjä Suomessa, kun kaikki täällä linkitetyt ulkomaiset artistit yhteensä. Siis noin niin kun hieman kärjistetysti.

70-luvun menestyneimmät naisartistit oli Marion ja Katri-Helena. Katri-Helenan ura on jatkunut menestyksekkäästi näihin päiviin asti, kun taas Marionin ura hiipui melko nopeasti vuosikymmenen vaihtuessa. Toki hän vetäytyi avioiduttuaan parravaloista ihan omaehtoisestikin, mutta palasi myöhemmin, mutta ei paluunsa jälkeen enää hittejä levyttänyt.

Katri-Helena oli ja on ennen kaikkea sinivalkoinen ääni, kun taas Marionissa oli selkeästi kansaivälistä karismaa ja näkyihän se toki menestyksenä eri maissa. Euroviisuissa kahteen kertaan kautta-aikain paras sijoitus ja Sopotista kaksi kertaa voitto, sekä Saksassa usempikin listoille noussu hitti. Tässä niistä yksi:

Olen linkittänyt tähän ketjuun useita kappaleita ja yrittänyt laittaa myös erityyppisiä kappaleita. Se on totta, että finnhitsit eivät ole nousseet päällimmäisiksi. Itselläni ainakin tulee vastaan myös se, laitanko alkuperäisen vai suomalaiscoverin. Monesti finnhitsit kalpenevat alkuperäisen rinnalla. Siksi itsekin laitoin mieluummin Joe Dassinia Markku Aron Etsin kunnes löydän sun -kappaleen sijaan.

Arvelen, että jos moni ei linkittäisi omia suosikkejaan, tämä ketju ei olisi niin kiinnostava. Kyllähän ne listaykköset saa muutenkin selville. Olen itse vältellyt laittamasta joitain isoja hittejä.

Tässä siis Katri Helenalta hieno kappale, joka ei ole niin tunnettu.

En usko että kukaan kaipaa 70-luvun musiikin kansanvalistusketjua joka ottaa tasapuolisesti huomioon Katri Helenan ja Erkki Junkkarisen. Uskokaa tai älkää, moni 70-luvulla elänyt ei ole koskaan kuunnellut iskelmää. Jos itse pidät Katrihellusta ole hyvä vaan, mutta älä vaivaudu velvollisuuden nimissä. Isojen hittien välttämiseen on tuskin syytä kun hittiajoista on jo jopa 50 vuotta kulunut.

T, ehkä neljä biisiä linkittänyt

En usko minäkään ja tuskin kukaan muukaan, ei täällä ainakaan kukaan sellaista ole väittänytkään, ei ainakaan nuo kaksi ylempää lainausta. En usko, että tällä palstalla kovin montaa kirjoittajaa on joka Junkkarista kaipaisi, tuskin ainuttakaan, hänen faneistaan kun valtaosa kasvaa jo horsmaa.

Tämän ketjun lukijoista valtaosa on varmaankin 50-60 vuotiaita, eli ovat (olemme) olleet 70-luvulla korkeintaan teini-iässä. Ei siinä iässä mitään Junkkarisia kuunneltu, eikä kyllä erityisemmin Katri-Helenaakaan. Tosin molempia kyllä kuuli ihan kuuntelemattakin, sen verran paljon kun heidän musiikkiaan radiossa soitettiin ja vanhemmathan heitä tykkäsi kuunnella.

Tosin iän myötä suhtautuminen finhitseihin on kyllä muuttunut. Tänä päivänä ne varhaisteininä ällötyt Katri Helenat ja Fredit kuulostaa oikeinkin hyviltä. Tietenkin se hyvyys tulee paljolti 70-luvun soundista, joka tuo mieleen oman lapsuuden ja tietenkin vain ne parhaat hetket kaikkine seikkailuineen. Se on sitä nostalgiaa se.

https://www.youtube.com/watch?v=PvHlonCnHh8

Mä olen nelikymppinen, joten 70-luvulla olin liian pieni monen tämän ketjun musiikin kuunteluun. Meillä oli kotona 80-luvulla Boney M.:n kasetti, joten siitä tuli jo aimo annos 70-lukua. Jostain syystä olen sitten jälkeen päin kuunnellut musaa siten, että kasarimusaketjuun minulla ei edes olisi yhtä paljon annettavaa kuin tähän:D

Minulla on samanikäinen kaveri ja hänen lapsuudenkodissaan kuunneltiin finnhitsejä eli ei mene aina yksi yhteen se, milloin on syntynyt ja mitä musiikkia on kuullut.:)

Vierailija
385/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
386/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
387/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lea Laven rokkasi 70-luvulla..

Vierailija
388/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ennen kuin siirtyi tekemään iskelmää..

Vierailija
389/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappale on 70-luvulta, videosta en ole niin varma:)

Vierailija
390/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
391/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
392/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
393/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tämän päivän kappaleet soivat vielä 40-50.n vuoden päästäkin?

Vierailija
394/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paul de Senneville in 1979

Vierailija
395/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
396/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
397/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
398/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
399/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
400/1276 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin oli C.W McCallin kappale Convoy, sitten joku kekkasi että "Hei, tästähän saisi tehtyä hyvän elokuvan"

Ja sitten tehtiin elokuva. Ei ollut hyvä. Vaikka ohjaajaksi hankittiin Sam Peckinpah.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi