70-luvun musavideo- ja biisiketju
Kasarimusavideoiden rinnalle oma ketju 70- luvun musiikkivideoille ja musiikille.
Kommentit (1276)
Oikeastaan pidän eniten tästä kappaleesta Markuksen esittämänä, mutta esitys oli vuodelta 1969 niin en sitten lisännyt tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mitä, 14 sivua eikä kukaan ole linkittänyt Hurriganesia?!
No melko hämmetävä ketjuhan tämä on ollut. Todennäköisesti pääasiassa yksi ihminen tänne linkitellyt mieltymyksiään, kun yli 250 linkkiä erilaisiin lähes pelkästään ulkolaisiin biiseihin, ennen kuin joku vaivautui laittamaan Juicea, Hectoria ja Hurriganesia, jotka nyt kuitenkin oli ne ylivoimaisesti merkittävimmät musiikin tekijät, kun puhutaan 70-luvun suomalaisesta nuorisomusiikista. Hector ja Juicehan käytännössä avasivat ovet Suomirokille.
Toinen mitä täällä ei ole näkynyt käytännössä lainkaan, on Suomi-iskelmä, joka kuitenkin hallitsi myyntitilastoja melko suvereenisti. Joku Erkki Junkkarinen vanhalla tanssimusiikillaan myi enemmän levyjä Suomessa, kun kaikki täällä linkitetyt ulkomaiset artistit yhteensä. Siis noin niin kun hieman kärjistetysti.
70-luvun menestyneimmät naisartistit oli Marion ja Katri-Helena. Katri-Helenan ura on jatkunut menestyksekkäästi näihin päiviin asti, kun taas Marionin ura hiipui melko nopeasti vuosikymmenen vaihtuessa. Toki hän vetäytyi avioiduttuaan parravaloista ihan omaehtoisestikin, mutta palasi myöhemmin, mutta ei paluunsa jälkeen enää hittejä levyttänyt.
Katri-Helena oli ja on ennen kaikkea sinivalkoinen ääni, kun taas Marionissa oli selkeästi kansaivälistä karismaa ja näkyihän se toki menestyksenä eri maissa. Euroviisuissa kahteen kertaan kautta-aikain paras sijoitus ja Sopotista kaksi kertaa voitto, sekä Saksassa usempikin listoille noussu hitti. Tässä niistä yksi:
Olen tämän ketjun avannut ja tämä ketju ei siis ole mikään ranking-lista arvojärjestyksessä tai suosituimmuusjärjestyksessä vaan ihan vaan ketju, jossa jokainen 70-luvun musiikkia kuunnellut tai siitä tykkäävä voi julkaista kappaleita joista tykkää, tai joilla on jokin merkitys itselle.
Ja mitä tulee tuohon että joku yksittäinen henkilö täällä pääasiassa huseeraa, niin tuskin pitää paikkansa. Itse olen julkaissut alle 20 biisia ja niissä on monenlaista. 3 ekaa on minulta ja jo niissä on discosta progeen. Myös tuo Juicen Jyrki-boy on julkaisemani.
Jos olisin tiennyt mikä riitely noista julkaisukriteereistä sikiää, niin ehkä olisin jättänyt koko homman sikseen. No tehty mikä tehty. Sen verran voin oman musiikkimakuni hajontaa kenties kummasteleville sanoa, että en ole koskaan ollut ns. yhden asian ihminen (One-track mind) ja 70-luvulla omassa sisarusparvessani hoilattiin sujuvasti rokkenrollia, discoa, punkkia ja heviä. Kokoajan oli jokin musiikki soimassa.
Tähän seuraavaan linkkiin liittyy tarina: AC/DC tuli ensimmäistä kertaa suomeen ja Suosikki järjesti arvonnan, jossa palkintoina oli AC/DC:n Let there be rock -levyjä bändin nimikirjoituksilla varustettuna. Osallistuin kilpailuun ja suurin toivein luin tulokset seuraavasta lehdestä; en voittanut, mutta ihme ja kumma. Oman kouluni rehtorin poika oli voittanut yhden, eli läheltä piti.
Kerran sitten eräänä koulupäivänä Fysiikan opettajani pyysi minua hakemaan fysiikanluokan varastosta jonkin mittarin ja mentyani sinne näin hyllyssä ilmestyksen, joka puhutteli minua: AC/DC:n Let there be rock -levyn bändin nimikirjoituksilla varustettuna. Rehtorin poika oli ilmeisesti unohtanut sen sinne. :D
Ohops. Lainauksissa linkki ei näy upotuksena joten edelliseen liittyen: AC/DC Let there be rock
Tässä ranskalainen discolaulaja Sheila ja B. Devotion. B oli aluksi reilusti Black mutta muu osa sanasta pudotettiin pois.
Matin levy on niin parhautta! Suosikkibiisejä tuon lisäksi on Tuulee niin ja Pieni Sieni :)