Muka näpistys mutta syytön. Onko toimittu oikein?
Poikani oli kavereineen kaupassa, jossa maleksivat aikansa. Katselivat DVD:ita ja pelejä. Ostivat kuitenkin vain jätskiä ja limsaa ja kassan jälkeen vartija otti pojat kiinni syyttäen nähneensä valvontakamerasta, miten poikani oli ottanut pelin hyllystä ja sujauttajut takin alle. Vartija talutti pojat koppiin jossa pyysi poikaa tyhjentämään taskut ja ottamaan takin auki jotta povarikin saatiin tarkastettua. Myös reppu käytiin läpi, mitään tietenkään löytämättä, koska poikani ei ollut ottanut mitään! Vartija kävi osastolla vielä ihmettelemässä. Lopulta päästi pojan pois kopista puolen tunnin jälkeen.
Meneteltiinkö tuossa aivan oikein? Korostan, ettei poika varastanut mitään eli vartija ei ole voinut nähdä mitään anastusta.
Olen aika kummissani ja harmittaa rehellisen poikani puolesta.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:42"]
Lapsille kannattaa opettaa, että kieltäytyvät kaikista vartijan vaatimuksista, eivät suostu lähtemään minnekään takahuoneeseen vaan ilmoittavat seisovansa kassalla, ovella jne. siihen asti, että poliisi tulee. Ilmoittavat myös olevansa alaikäisiä ja vaativansa, että isälle tai äidille soitetaan/saa soittaa välittömästi, koska yhdelläkään vartijalla ei ole mitään oikeutta viedä edes sitä epäiltyä lasta johonkin takahuoneeseen.
omalle lapselle on kahdesti tapahtunut tuo sama eli viaton napataan kiinni. Hän on kieltäytynyt poistumasta siitä kassahihnan viereltä minnekään ja sanonut, että soittaa itse poliisin paikalle, jos ei muu auta. Kun ei ole tehnyt mitään väärää, ei tarvitse alistua vartijoiden mielivaltaan.
[/quote]
On luettu taas liikaa salaliitto-aiheisia internetsivustoja. Jos henkilö käyttäytyy epäilyttävästi, niin ei ole mitään mielivaltaa silloin haluta tarkistaa kassi. Voihan olla, että lapset on leikillään provosoineet ja leikkineet varastavansa, ja nyt sitten esitetään viatonta, kun "jäädään kiinni". Ei kaikesta tarvitse nostaa niin veenmoista haloota, kun ei mitään ole edes tapahtunut!
[/quote]
Mutta kun kaikkea ei saa tehdä, mitä haluaa tehdä. Vartijalla ei ole oikeutta kassia tarkistaa ilman lupaa ja jos lapsen vie takahuoneeseen, ei ole ketään todistamassa, antaako hän luvan. Jos ei ole tehnyt mitään, voi odottaa poliisia siinä kaupassa kaikkien nähtävissä ja poliisin tarkastaessa repun saa samantien "tuomion" siitä, että mitään ei löytynyt, lapsi on syytön. Julkinen anteeksipyyntö ja asia sillä selvä. Ei luulisi olevan vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:45"]Mulle kävi nuorena samoin. Onneksi äitini soitti sinne kauppaan kun tulin kotiin ja kerroin asian ja se vartija sai potkut.
Ei nuoriakaan saa syyttä suotta epäillä varkaiksi jos ei ole edes todistetta.
[/quote]
ei saanut potkuja, ei vaikka käskitte. Kuinka te hyvät ihmiset luulette varkaiden jäävän kiinni, jos epäiltyä ei saa tutkia. Poika on voinut katsoa leffoja, laittaa hyllyyn ilman että vartijan kamera nähkyt. Ensin tavara kädessä, sitten käsi takin alla vaikka raaputtamassa ja leffaa ei enää kädessä. Heräisi epäilys itse kullakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:45"]Mulle kävi nuorena samoin. Onneksi äitini soitti sinne kauppaan kun tulin kotiin ja kerroin asian ja se vartija sai potkut.
[/quote]
ei saanut potkuja, ei vaikka käskitte. Kuinka te hyvät ihmiset luulette varkaiden jäävän kiinni, jos epäiltyä ei saa tutkia. Poika on voinut katsoa leffoja, laittaa hyllyyn ilman että vartijan kamera nähkyt. Ensin tavara kädessä, sitten käsi takin alla vaikka raaputtamassa ja leffaa ei enää kädessä. Heräisi epäilys itse kullakin.
[/quote]
Tämän perusteella pitäisi puolet asiakkaista napata kiinni, kun ihmiset kaivelevat jatkuvasti puhelimia tms. taskuistaan samalla kun tutkivat jotain tuotteita. Saa aika silmä kovana olla, jos meinaa huomata meneekö sinne taskuun puhelimen ohella vaikka mitä samankokoista.
Valitettavasti kävi niin, että poikasi todennäköisesti sujautti sen pelin takkinsa alle, mutta jänisti ja jätti sen pois kyydistä ennen kassaa. Nykyiset valvontakamerat ovat hyvin tarkkoja, niitä pystyy kääntämään ja zoomaamaan, joten ei ole todennäköistä, että vartija olisi erehtynyt. Poikasi ei tätä tietenkään myönnä, etkä sinä äitinä halua uskoa kirjoittamaani, mutta näin luultavasti kävi.
Olkaa siis tarkkoina kun tongitte taskujanne ja kassejanne kaupassa.
minulle kävi samalla tavalla ollessani nuori, n 10 v. Vartija kävi kovaäänisesti kimppuuni ja vei puristaen käsivarttani ja sanoi tässä viedään varasta. Itkuhan siinä tuli ja varmaan näytinkin syylliseltä. Mitään ei löytynyt, vartija sanoi voin lähteä ja lähdinkin.
Kotona kerroin onneksi äidilleni ja kävimme yhdessä kaupassa selvittämässä tilanteen. Kauppias pyysi vartijan ja itkuisen kerroin miten minua oli raahattu ja miten minulle oli puhuttu. Vartija vaan nauroi ja sanoi minun liioittelevan.
Äitini sanoi täällä kaupassa on tälläinen meininki että lapsia saa kohdella miten sattuu ja lähdimme pois.
Totuushan oli että me maleksimme ystäviemme kanssa ko kaupassa aivan liikaa ja nyt tämän takia me siirryttiin toiseen kauppaan. Varkaita me ei oltu. Ehkä vartija oli saanut ohjeet pitää lapsia vähän peloitellakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:45"]Mulle kävi nuorena samoin. Onneksi äitini soitti sinne kauppaan kun tulin kotiin ja kerroin asian ja se vartija sai potkut.
[/quote]
[/quote]Sai se potkut. Tiedän asian. En mä nyt välttämättä olisi ihan niin jyrkkä ollut mutta niin siinä kävi kuitenkin.
Minua on epäilty varkaudesta kahdesti, toisen kerran alaikäisenä ja toisen muulloin. Toisella kerralla oli vielä taksi odottamassa, joten kallista oli. Alaikäisenä piti mennä karkkikauppaan todistamaan, että suklaapatukka on sieltä ostettu.
Ja muutama kuukausi sitten vartija tuli isäntäilme naamalla selän taakse tönöttämään kun olin karkkihyllyn edessä. Se tuntui helvetin vastenmieliseltä. En tiedä oliko se pelkkää sattumaa vai liittyikö se esim.siihen, että valitsin ostoksia tavallista pitempään sinä päivänä.
Peruskouluaikana etnisten rosvojengien edustajat toivat puukot kouluun rutiininomaisesti ja varastivat valkoisten oppilaiden tavarat jos vain mahdollista. Nyt aikuisena mukana on varmaan myös tuliaseita. Etnisten rosvojengien vakavasti kohonnut riski laittomien teräaseiden ja tuliaseiden kantamiseen on helposti karsittavissa oleva ongelma, joka ehkäisisi monta henkirikosta ja/tai törkeää pahoinpitelyä ja tapon yritystä vuosittain. Valitettavasti poliiseilta ja muilta viranomaisilta on kielletty järjenkäyttö tässä asiassa tai sitten koulutuksiin valikoidaan niin tyhmiä ihmisiä, jotka eivät asiaa tajua alunperinkään.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:42"]
Lapsille kannattaa opettaa, että kieltäytyvät kaikista vartijan vaatimuksista, eivät suostu lähtemään minnekään takahuoneeseen vaan ilmoittavat seisovansa kassalla, ovella jne. siihen asti, että poliisi tulee. Ilmoittavat myös olevansa alaikäisiä ja vaativansa, että isälle tai äidille soitetaan/saa soittaa välittömästi, koska yhdelläkään vartijalla ei ole mitään oikeutta viedä edes sitä epäiltyä lasta johonkin takahuoneeseen.
omalle lapselle on kahdesti tapahtunut tuo sama eli viaton napataan kiinni. Hän on kieltäytynyt poistumasta siitä kassahihnan viereltä minnekään ja sanonut, että soittaa itse poliisin paikalle, jos ei muu auta. Kun ei ole tehnyt mitään väärää, ei tarvitse alistua vartijoiden mielivaltaan.
[/quote]
Mitä hyötyä tällaisesta on? Mieluummin menen takahuoneeseen näyttämään reppuni kuin järjestän kohtauksen kassoilla.
[/quote]Mä mieluummin järjestän kohtauksen kassoilla ja näytän kaikille, että en ole varastanut mitään. Kuin, että suostun luimistelemaan takahuoneeseen, joilloin kaikki luulevat mua varkkaaksi.
Soitin kuitenkin kauppaan ja selviteltiin tilannetta. Vartija pahoitteli ja sanoi nähneensä näpistyksen mutta saattoi erehtyä. Katsoivat saldon kyseisen pelin osalta ja kaikki kappaleen olivat nätisti hyllyssä. Pelipaketti ei siis ollut liikahtanutkaan eikä poikani todellakaan vienyt siitä yhtäkään peliä.
Hiivatti kun harmittaa mutta ainakin kävi selväksi ettei tuohon kauppaan tarvitse rehellisiä rahojaan enää kantaa.
Ja näin tehtiin kärpäsestä härpäke.
Olkaa nyt hyvät ihmiset tietoisia oikeuksistanne!
Vartijat tietävät oikein hyvin rajalliset valtuutensa mutta he luottavat että nöyrä suomalainen alistuu virkapuvun edessä.
Ei kannata! Jos ette ole mitään tehneet niin senkun kävelette tyynesti paikalta pois.
Vartija voi mussuttaa vaikka mitä mutta se on vaan hämäystä. Kun itse ei sano mitään niin vartija ei voi "vahingossa" tulkita sitä väärin -uhkauksena tms. mikä voisi olla peruste kiinniottoon.
Minulle on käynyt lapsena myös noin. Kummallisinta tapauksessa tosin oli se, etten edes ollut siellä kaupassa, vaan odotin kaupan edessä liikennevaloissa valon vaihtumista. Minulla oli iso kassi, jossa oli luistimet. Vartija tuli kaupasta ulos vetämään minut kädestä kauppaan sisälle johonkin koppiin epäillen, että kassissani oli kaupasta varastettua tavaraa, vaikka en siis edes ollut käynyt kyseisessä kaupassa.
Vartija tyhjensi kassini, josta löytyi vain luistimeni, ja reppuni, jossa oli koulukirjat, penaali yms, eli ei mitään kaupasta vohkittua. Kuvittelin, että sen jälkeen hän vähintään pahoittelisi älytöntä kohteluani. Vartija oli hetken hiljaa, kun keräilin tavarani, ja sanoi sitten: "Mitäs sulla on taskuissa?" Siinä vaiheessa livahdin ulos lupaa kysymättä. Ei tullut enää perään.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:41"]
Vartijat tietävät oikein hyvin rajalliset valtuutensa mutta he luottavat että nöyrä suomalainen alistuu virkapuvun edessä.
Ei kannata! Jos ette ole mitään tehneet niin senkun kävelette tyynesti paikalta pois.
Vartija voi mussuttaa vaikka mitä mutta se on vaan hämäystä. Kun itse ei sano mitään niin vartija ei voi "vahingossa" tulkita sitä väärin -uhkauksena tms. mikä voisi olla peruste kiinniottoon.
[/quote]
Se paikalta pois käveleminen on tyhmästi tehty. Silloin ainakin oletetaan, että olet varastanut. Ja soitetaan se poliisi perään. Tämä on ihan yleinen ohjeistus kaikissa paikoissa. Yleensä henkilökunta katsoo rekisterinumeron ja ilmoittaa sen poliisille. Meillä näin on tehty monta kertaa ja joka kerta varas tavoitettu.
Vartijaksi pääsee kuka tahansa ja kaikki vartijat eivät todellakaan kuulu siihen älykkäimpään 90 prosenttiin ihmisistä. Toki heitä tarvitaan.
Nuorena muistan yhden vartijan jolle sattui näitä lipsahduksia useamman kerran; tuli paikkakunnalla tunnetuksi siitä. Kerran sai tosin turpiinsa jälkeenpäin ja rauhoittui vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:41"]
[/quote]
Se paikalta pois käveleminen on tyhmästi tehty. Silloin ainakin oletetaan, että olet varastanut. Ja soitetaan se poliisi perään. Tämä on ihan yleinen ohjeistus kaikissa paikoissa. Yleensä henkilökunta katsoo rekisterinumeron ja ilmoittaa sen poliisille. Meillä näin on tehty monta kertaa ja joka kerta varas tavoitettu.
[/quote]
Oletus ei merkitse mitään. Toki voitte ilmoittaa poliisille, he sitten tarkistavat mitä tarkistavat. Mitään epäilyttävää ei löydy minusta, autostani eikä autossani olevista tavaroista.
Ihan periaatteesta en jää kassalle selvittämään asiaa jos äänensävy on pikkuisenkaan väärä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:02"]
Ihan periaatteesta en jää kassalle selvittämään asiaa jos äänensävy on pikkuisenkaan väärä.
[/quote]
Vaikka tässä ei ääntä kuulukaan, niin anna esimerkki lauseesta, joka sinulle kelpaa. Jos ihmistä epäillään näpistyksesä, niin pitääkö vartijan esim. hymysuin ja nauraen sanoa: Hei! Anteeksi, että vaivaan. Tällainen hassu juttu sattui, että valvontakamerassa näytti siltä, että piilotit puuterin taskuusi. Ymmärrän kyllä, ettei se mitenkään voi olla mahdollista, kun olet niin rehellisen näköinen, mutta näin vain kävi. Miten haluaisit, että selvitämme tämän pikku ongelman?
Puhut ääliö paskaa. Ketään vartijaa ei eroteta työnsä hyvin hoitamisesta. Opeta kakarasikin käyttäytymään kaupassa, ettei vartijoiden tarvitse tuhlata kallista aikaansa niihin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:53"]No menkää katsomaan ne valvontanauhat ja mitä on sujauteltu. Sillä se selviää. Lopputulos sitten tänne.
Tallenteita ei näytetä ulkopuolisille. Vain poliisilla on oikeus nähdä ne, jos selvitetään rikosta.
Miksi tästä pitää tehdä numero? Poika osoitti viattomuutensa tarkastuksessa ja that's it!
Kaupoissa kulkee valitettavasti paljon varkaita ja vartijoiden töihin kuuluu epäilyttävien asiakkaiden silmällä pito ja tutkiminen.
Olen itse myyjänä töissä ja varkaita jää kiinni päivittäin hyvien vartijoiden ansiosta. Ei siitä tarvitse suuttua että on epäilty. Asia on selvitetty eikä mitään väärää ole tapahtunut.