Muka näpistys mutta syytön. Onko toimittu oikein?
Poikani oli kavereineen kaupassa, jossa maleksivat aikansa. Katselivat DVD:ita ja pelejä. Ostivat kuitenkin vain jätskiä ja limsaa ja kassan jälkeen vartija otti pojat kiinni syyttäen nähneensä valvontakamerasta, miten poikani oli ottanut pelin hyllystä ja sujauttajut takin alle. Vartija talutti pojat koppiin jossa pyysi poikaa tyhjentämään taskut ja ottamaan takin auki jotta povarikin saatiin tarkastettua. Myös reppu käytiin läpi, mitään tietenkään löytämättä, koska poikani ei ollut ottanut mitään! Vartija kävi osastolla vielä ihmettelemässä. Lopulta päästi pojan pois kopista puolen tunnin jälkeen.
Meneteltiinkö tuossa aivan oikein? Korostan, ettei poika varastanut mitään eli vartija ei ole voinut nähdä mitään anastusta.
Olen aika kummissani ja harmittaa rehellisen poikani puolesta.
Kommentit (46)
Minulle on käynyt samoin,paitsi että olin vapaavalinnassa n. 17v. Vartija oli tosi törkeä. Hassuinta oli vielä että minulla oli siistit vaateet ja ostin kaupasta tuotteita.
Jäin odottamaan ystävääni kassojen lähelle ja puhuin äitini kanssa puhelimessa.
Sitten kun ystäväni saapui vartija rupesi raahaamaan meitä takahuoneeseen.
Hän väitti koko ajan että olimme varastaneet meikkejä ja että valehtelimme.
Tonki reput,vaatteet ja minun hattuni...! Mitään ei tietenkään löytynyt ja vartija sanoin vain että teillä kävi onni tällä kertaa. Huhuh!
Tämä jälkeen aloin vihaamaan vartijoita ja jos joskus joku vielä tekee samoin sanon että soittaa poliisin,jos minua et usko.
Ap sano pojallesi ettei ole ainoa, jota on syytetty ja että maailma on täynnä ääliövartijoita. Jotka luulevat olevansa poliiseja,mutta eivät ole koskaan pääseet poliisi koulun tenteistä läpi. Yleensäkin se tyssää siihen psygologin testeihin näillä ääliöillä ;)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:06"]
Minulle on käynyt samoin,paitsi että olin vapaavalinnassa n. 17v. Vartija oli tosi törkeä. Hassuinta oli vielä että minulla oli siistit vaateet ja ostin kaupasta tuotteita.
Jäin odottamaan ystävääni kassojen lähelle ja puhuin äitini kanssa puhelimessa.
Sitten kun ystäväni saapui vartija rupesi raahaamaan meitä takahuoneeseen.
Hän väitti koko ajan että olimme varastaneet meikkejä ja että valehtelimme.
Tonki reput,vaatteet ja minun hattuni...! Mitään ei tietenkään löytynyt ja vartija sanoin vain että teillä kävi onni tällä kertaa. Huhuh!
Tämä jälkeen aloin vihaamaan vartijoita ja jos joskus joku vielä tekee samoin sanon että soittaa poliisin,jos minua et usko.
Ap sano pojallesi ettei ole ainoa, jota on syytetty ja että maailma on täynnä ääliövartijoita. Jotka luulevat olevansa poliiseja,mutta eivät ole koskaan pääseet poliisi koulun tenteistä läpi. Yleensäkin se tyssää siihen psygologin testeihin näillä ääliöillä ;)
[/quote]
Tuosta olisit voinut tehdä rikosilmoituksen ihan huoletta, vartija olisi ollut kusessa.
Muuten, yksi keino näyttää vartijoille olevansa älyllisesti heitä ylemmällä tasolla on olla käyttämättä tuota "et sitten päässyt poliisikouluun" -korttia. He kuulevat sen niin usein.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:45"]Mulle kävi nuorena samoin. Onneksi äitini soitti sinne kauppaan kun tulin kotiin ja kerroin asian ja se vartija sai potkut.
Ei nuoriakaan saa syyttä suotta epäillä varkaiksi jos ei ole edes todistetta.
Puhut ääliö paskaa. Ketään vartijaa ei eroteta työnsä hyvin hoitamisesta. Opeta kakarasikin käyttäytymään kaupassa, ettei vartijoiden tarvitse tuhlata kallista aikaansa niihin.
[/quote]
Työn hyvin hoitamisesta ei eroteta, mutta toistuvasta tehtävään liittyvän vallan väärinkäyttämisestä erotetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:41"]
Olkaa nyt hyvät ihmiset tietoisia oikeuksistanne!
Vartijat tietävät oikein hyvin rajalliset valtuutensa mutta he luottavat että nöyrä suomalainen alistuu virkapuvun edessä.
Ei kannata! Jos ette ole mitään tehneet niin senkun kävelette tyynesti paikalta pois.
Vartija voi mussuttaa vaikka mitä mutta se on vaan hämäystä. Kun itse ei sano mitään niin vartija ei voi "vahingossa" tulkita sitä väärin -uhkauksena tms. mikä voisi olla peruste kiinniottoon.
[/quote]
Se paikalta pois käveleminen on tyhmästi tehty. Silloin ainakin oletetaan, että olet varastanut. Ja soitetaan se poliisi perään. Tämä on ihan yleinen ohjeistus kaikissa paikoissa. Yleensä henkilökunta katsoo rekisterinumeron ja ilmoittaa sen poliisille. Meillä näin on tehty monta kertaa ja joka kerta varas tavoitettu.
[/quote]
Mutta kun ei ole varastanut mitään, on hankala saada varasta kiinni.
Oliko Espoo iso omena ,ihan pimahtaneita vartijat
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:02"]
Ihan periaatteesta en jää kassalle selvittämään asiaa jos äänensävy on pikkuisenkaan väärä.
[/quote]
Vaikka tässä ei ääntä kuulukaan, niin anna esimerkki lauseesta, joka sinulle kelpaa. Jos ihmistä epäillään näpistyksesä, niin pitääkö vartijan esim. hymysuin ja nauraen sanoa: Hei! Anteeksi, että vaivaan. Tällainen hassu juttu sattui, että valvontakamerassa näytti siltä, että piilotit puuterin taskuusi. Ymmärrän kyllä, ettei se mitenkään voi olla mahdollista, kun olet niin rehellisen näköinen, mutta näin vain kävi. Miten haluaisit, että selvitämme tämän pikku ongelman?
[/quote]
Se on niin tilanteesta, ilmeistä ja eleistä kiinni.
Koska tiedän etten ole mitään taskuuni laittanut niin minulle puhuja automaattisesti valehtelee, eli aika vaikea homma on saada minut siihen puhumalla jäämään.