YLE: Neuvoloissa vaietaan synnytyksen jälkeisestä seksistä
http://yle.fi/uutiset/neuvoloissa_vaietaan_synnytyksen_jalkeisesta_seksista/7221654
Piti paikkaansa ainakin meidän neuvolassa. Ekassa raskaudessa en muista sanotun mitään koko aiheesta, ei neuvolassa eikä valmennuksissa. Tässä tokassa raskaudessa ei yhtään sen enempää, ei edes parisuhteesta ole kysytty sanallakaan.
Mulla oli pitkään synnytyksen jälkeen sekä fyysisisiä ongelmia että haluttomuutta. Onneksi on pitkäpinnainen, järkevä ja kärsivällinen mies, mutta varmasti monella muulla olisi kärsivällisyys loppunut. Tuttuja kuunnelleena varsinkin miehille tulee usein yllätyksenä kuinka kauan toipumisessa voi kestää ja kuinka koko synnytys ja vauva-aika voi vaikuttaa haluihin ja jaksamiseen.
Minusta tämä olisi asia, josta olisi syytä puhua enemmän, myös miehille. Näissä on vielä naisten ja parien välillä niin suuria eroja, että olisi hyvä tajuta, ettei ennalta voi tietää kuinka juuri omassa parisuhteessa asiat menevät, eikä se vaimokaan voi välttämättä sille mitään, ettei ole ennallaan yhtä nopeasti kuin kaverin vaimo.
Kommentit (70)
Kyllä lääkäri minulta kysyi heti jälkitarkastuksessa onko ollut jo seksiä ja määräsi heti ehkäisyvälineet ;)
Siis eihän synnytyksen jälkeen neuvolassa enää äiti, isä, parisuhde, jaksaminen tms. kiinnosta pätkääkään. Ainoastaan vauva, joko se on liian iso tai se on liian iso, pääasia, että löytyy valitettavaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:35"]
Ongelmahan on nimenomaan miesten. Nainenhan sen lapsen ulos pukaa ja naisen värkki venyy ja ehkä repeileekin. Nainen jälkivuotaa ja jälkisupistelee. Nainen imettää ja hormonien vuoksi paikat ovat kuivat ja ruumis ja mieli väsynyt.
Synnytyksessä saattaa kätilö pyytää miestä katsomaan muualle, kun episiotomiaa tehdään, ettei vaan miehelle jää henkistä traumaa.
Mies ei voi koskaan asettua naisen asemaan, vaikka näkeekin väsymyksen ja arat paikat.
Nainen jaksaa usein odottaa jopa kuukausia seksihalujen tuloa, mies ei voi odottaa viikkoakaan. Onko naisen jaksettava vauvan lisäksi tyydyttää vielä miehen tarpeita juuri synnyttäneenä. Jos mies käy peräpukamaleikkauksessa, on hän pitkään toipilas.
Naisen on vaan jaksettava.
[/quote]
Yleensä se vuosien (tai loppuelämän) haluttomuus tulee miehille yllätyksenä.
[/quote]
Kyllä ne halut tulevat naisellekin muutamassa kuukaudessa, tosin tuttavani kertoi imetysaikojen olevan haluttomuuden aikaa.
Kun ollaan lähellä 40v alkaa uusi seksuaalinen aktiivinen kausi, vielä parempana kuin silloin kauan sitten ;)
En usko että yksikään avioero johtuu (synnytyksen jälkeen) seksin puutteesta! Sillä eihän kukaan mene seksin takia naimisiin!
Ja voihan miehelle aina ehdottaa, että ensin tehdään hänelle virtsaputken penetraatio nyrkillä... niin että paikat repee ja veri lentää... ja sitten kysytään, että jos viitsisi hoidella vaimonsa normipanolla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:54"]Synnytyksen jälkeinen seksi? Kerrassaan naurettava otsikko. Kuka ajattelee seksiä juuri synnytettyään.
[/quote]
No ei kai sitä moni ajattele heti synnytyksen jälkeen, mutta kolme vuotta alkaa olla melko pitkä aika. Mutta minkäs teet, kun vaimoa ei kuulemma seksi enää kiinnosta lainkaan.
Alatiesynnytysnatsivaltiossa on tabu että se alatiesynnytys voi pilata seksi-, virtsa- ja ulostuselimet. Pysyvästikin. Hyshys.
Eikö sen jo maalaisjärkikin sano, että seksi on paskaa synnytyksen jälkeen. Löysä värkki on käyttökelvoton.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:19"]
Eikö se oli parin välinen asia? Pitäisi tietää, että lapsen saaminen voi vaikuttaa pitkään seksiin ja haluihin.
[/quote]
Pitäisi... vähän niinkuin naisen pitäisi tietää, jos mies ei halua lapsia tai miehen pitäisi tietää, jos nainen haluaa vain läheisyyttää eikä kunnon rynkytystä ilman esileikkejä?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:08"]
Jos on haluton ja väsynyt, miehen on annettava vaimolleen toipumisaikaa. Kai aikuinen mies osaa odottaa.
[/quote]
Näin minäkin olen olettanut ja oman miehen kohdalla se piti paikkaansa. Mutta olen todennut, että erittäin moniin miehiin, varsinkaan nuorempiin, tuo ei päde.
t. ap
[/quote]
Nuoremmista en tiedä, mutta oman kaveripiirin mukaan pätee etenkin sellaisiin miehiin, jotka "suostuivat" lapsen hankkimiseen. Eivät siis itse välttämättä halunneet.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:31"]
Kun ollaan lähellä 40v alkaa uusi seksuaalinen aktiivinen kausi, vielä parempana kuin silloin kauan sitten ;)
[/quote]
Vai 15v pitäisi kuivaa aikaa kestää? Sallinet syrjähyppyni?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:01"]
eli ongelma lienee siinä, että miesten pitäisi saada seksiä.
[/quote]Niin pitäisi. Ja hyvä kumppani huolehtii toisen seksuaalisista tarpeista silloinkin kuin ei itse pysty vielä yhdyntään.
[/quote]
Aika kurko saa mies olla onnistuessaan huolehtimaan naisensa seksuaalisista tarpeista ilman penetraatiota tai häpyalueen koskettamista. Täytyy oikein nostaa hattua. Mutta hyvä kumppanihan näin tekee, vai mitä?
[/quote]
Tiesitkö, että vain osa naisista saa orgasmin penetraatiolla.
[/quote]
Joo, mutta silti vaikkei saa orgasmia yhdynnässä, voi yhdyntä olla nautinnollinen.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:54"]
Synnytyksen jälkeinen seksi? Kerrassaan naurettava otsikko. Kuka ajattelee seksiä juuri synnytettyään.
[/quote]
Missä siinä naurettavassa otsikossa mainitaan sana juuri? Jos synnytyksenjälkeinen seksi on oikein naurettava ajatus, niin kaikillahan olisi max 1 lapsi.
Sisälukutaitosi tai ymmärryksenpuutteesi ja niiden yleinen kailottaminen olisi kerrassaan hykerryttävää, jos ei olisi niin surullista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:31"]
[/quote]
Vai 15v pitäisi kuivaa aikaa kestää? Sallinet syrjähyppyni?
[/quote]
Kyse ei olekaan seksittömästä elämästä, vaan siitä, että seksuaalisesti parhaat vuodet ovat vasta tuossa lähellä 40-vuoden ikää. Toisaalta, osalle naisista miehen syrjähypyt ovat tervetulleita silloin, kun itseä seksi ei kiinnosta vähääkään.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:01"]
eli ongelma lienee siinä, että miesten pitäisi saada seksiä.
[/quote]Niin pitäisi. Ja hyvä kumppani huolehtii toisen seksuaalisista tarpeista silloinkin kuin ei itse pysty vielä yhdyntään.
[/quote]
Aika kurko saa mies olla onnistuessaan huolehtimaan naisensa seksuaalisista tarpeista ilman penetraatiota tai häpyalueen koskettamista. Täytyy oikein nostaa hattua. Mutta hyvä kumppanihan näin tekee, vai mitä?
[/quote]
Tiesitkö, että vain osa naisista saa orgasmin penetraatiolla.
[/quote]
Joo, mutta silti vaikkei saa orgasmia yhdynnässä, voi yhdyntä olla nautinnollinen.
[/quote]
höh? Miksi miinus? tottahan se on, että monet naiset nauttivat yhdynnästä fyysisesti vaikkeivat orgasmia saisikaan. Orgasmi on loppusilaus, ei kuitenkaan koko nautinto.
Mä kävin kahdessa eri jälkitarkastuksessa, neuvolassa ja äitipolilla. Molemmissa paasattiin ehkäisystä. Ja voin sanoa ettei seksi ollut mielessä todellakaan pahan repeämisen jälkeen. Itse asiassa meni kuukausia ennen kun seksielämä alkoi vähän palautumaan. Onneksi mulla on ymmärtävä mies. Hoitelin miehen tarpeita sitten muilla keinoin. Ja mulla värkki oli alkuun liian kireä että voi olla toisinkin päin. Ehkä järkytys tuli siinä että alapää meni kuukausiksi käyttökelvottomaan kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:12"]
Mä kävin kahdessa eri jälkitarkastuksessa, neuvolassa ja äitipolilla. Molemmissa paasattiin ehkäisystä. Ja voin sanoa ettei seksi ollut mielessä todellakaan pahan repeämisen jälkeen. Itse asiassa meni kuukausia ennen kun seksielämä alkoi vähän palautumaan. Onneksi mulla on ymmärtävä mies. Hoitelin miehen tarpeita sitten muilla keinoin. Ja mulla värkki oli alkuun liian kireä että voi olla toisinkin päin. Ehkä järkytys tuli siinä että alapää meni kuukausiksi käyttökelvottomaan kuntoon.
[/quote]
Sektio pelastais... Mutta eihän naisen seksuaalisuudella ole mitään arvoa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:12"]
[/quote]
Sektio pelastais... Mutta eihän naisen seksuaalisuudella ole mitään arvoa.
[/quote]
Sektion kyllä vaadinkin seuraavassa raskaudessa. :) Ärsyttävintä tässä on se että mulle on monessa paikassa hehkutettu sitä että kyllä seuraava synnytyskin onnistuu alakautta. Joo, no way! Neuvolassa ei ole yksikään hoitaja osannut tähän asiaan suhtautua, ovat vältelleet koko asiaa.
kyllä meillä ainakin pantiin 6 vrk kuluttua...
Ettei tule katkoo... Ettei seksuaalisuus unohdu... Pysytään yhteydessä ja lähellä.
Tosin sektion jälkeen olis voinu odottaa kauemmin mut ei tullu mtn ohjeita...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:48"]
Alatiesynnytysnatsivaltiossa on tabu että se alatiesynnytys voi pilata seksi-, virtsa- ja ulostuselimet. Pysyvästikin. Hyshys.
[/quote]
Näin on. Tytöille pitäisi jo koulussa kertoa, miten synnytys saattaa pilata seksielämän koko loppuelämän ajaksi. Jos huono tuuri käy.
Minulla kävi huono tuuri.
Täydellinen hermovaurio kun repesin joka suuntaan. Käytännössä tarkoittaa sitä, että mitään tuntoa ei ole alapäässä. Nuorelle naiselle ja nuorelle miehelle on melkoisen kova kohtalo kun seksielämä on käytännössä vain miehen tyydyttämistä. Toki tunnen suutelemisen suulle ja halaamisen, mutta siis alapää on tunnoton.
Olisin toivonut neuvolalta muutakin kuin vain "kyllä se siitä ajan kanssa." Aikaa on kulunut yli 18 vuotta. Mitään ei ole tehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:35"]
Ongelmahan on nimenomaan miesten. Nainenhan sen lapsen ulos pukaa ja naisen värkki venyy ja ehkä repeileekin. Nainen jälkivuotaa ja jälkisupistelee. Nainen imettää ja hormonien vuoksi paikat ovat kuivat ja ruumis ja mieli väsynyt.
Synnytyksessä saattaa kätilö pyytää miestä katsomaan muualle, kun episiotomiaa tehdään, ettei vaan miehelle jää henkistä traumaa.
Mies ei voi koskaan asettua naisen asemaan, vaikka näkeekin väsymyksen ja arat paikat.
Nainen jaksaa usein odottaa jopa kuukausia seksihalujen tuloa, mies ei voi odottaa viikkoakaan. Onko naisen jaksettava vauvan lisäksi tyydyttää vielä miehen tarpeita juuri synnyttäneenä. Jos mies käy peräpukamaleikkauksessa, on hän pitkään toipilas.
Naisen on vaan jaksettava.
[/quote]
Yleensä se vuosien (tai loppuelämän) haluttomuus tulee miehille yllätyksenä.