Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Neuvoloissa vaietaan synnytyksen jälkeisestä seksistä

Vierailija
06.05.2014 |

http://yle.fi/uutiset/neuvoloissa_vaietaan_synnytyksen_jalkeisesta_seksista/7221654

Piti paikkaansa ainakin meidän neuvolassa. Ekassa raskaudessa en muista sanotun mitään koko aiheesta, ei neuvolassa eikä valmennuksissa. Tässä tokassa raskaudessa ei yhtään sen enempää, ei edes parisuhteesta ole kysytty sanallakaan.

Mulla oli pitkään synnytyksen jälkeen sekä fyysisisiä ongelmia että haluttomuutta. Onneksi on pitkäpinnainen, järkevä ja kärsivällinen mies, mutta varmasti monella muulla olisi kärsivällisyys loppunut. Tuttuja kuunnelleena varsinkin miehille tulee usein yllätyksenä kuinka kauan toipumisessa voi kestää ja kuinka koko synnytys ja vauva-aika voi vaikuttaa haluihin ja jaksamiseen.

Minusta tämä olisi asia, josta olisi syytä puhua enemmän, myös miehille. Näissä on vielä naisten ja parien välillä niin suuria eroja, että olisi hyvä tajuta, ettei ennalta voi tietää kuinka juuri omassa parisuhteessa asiat menevät, eikä se vaimokaan voi välttämättä sille mitään, ettei ole ennallaan yhtä nopeasti kuin kaverin vaimo.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan haluaisi puhua seksistä neuvolassa, mutta ymmärrän toki aloituksesi.

Vierailija
2/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykypäivänä aikuiset ihmiset enää osaa mitään itse? Neuvolan tai jonkun muun tahon pitää kertoa kaikki ja tuoda kaikki valmiina eteen? Netti esimerkiksi on täynnä tietoa, tietoa saa myös kysymällä. Mutta ei, neuvolan pitää opastaa ehkäisyssä ja seksissä aikuisia ihmisiä, vanhempia joilla on lapsi huolehdittavanaan, mutta ei kykyä itse ottaa selvää tai kysyä. Huolestuttavaa!

Kuinka uusavuttomia suomalaisista on oikein tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksinodottaja. Vaikka neuvolassa tämä tiedettiin heti jälkitarkastuksessa kyseltiin seksielämästä  ja ehkäisystä. Sanoin että ei ole mitenkään ajankohtainen aihe vaikka mies tässä olisikin.

10kk neuvolassa kyselin kun olen aina ollut seksuaalisesti halukas mutta olenko normaali kun ei edes ajatuksen tasolla tee mieli ja johtuuko tämä imettämisestä. Keskusteltiin asiasta pitkään terveydenhoitajan kanssa.  

Vierailija
4/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Kyllä sitä maalaisjärkeä voi ja saa käyttää! Minkä ihmeen takia aikuisille ihmisille pitää kertoa niinkin selvistä asioista. Vai eikö nykyään osata käyttää omia aivoja, kun ollaan totuttu siihen että kaikki näytetään ja ohjataan kädestä pitäen.

Vierailija
5/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:10"]

Voi luoja! Kyllä sitä maalaisjärkeä voi ja saa käyttää! Minkä ihmeen takia aikuisille ihmisille pitää kertoa niinkin selvistä asioista. Vai eikö nykyään osata käyttää omia aivoja, kun ollaan totuttu siihen että kaikki näytetään ja ohjataan kädestä pitäen.

[/quote]

Maalaisjärki on kaikille eri, mm. siksi, että Suomessakin on ihmisiä monista eri kulttuureista. Se on vaan hyväksyttävä, että kaikki eivät tahdo esim. käyttää nettiä vaikkapa vakaumuksellisista syistä.

Vierailija
6/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan neuvolassa odottavat, että lapsen saaneet tietää miten niitä tehdään tai ollaan tekemättä... 

Vierailija
7/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse mielummin keskustelen jonkun kanssa (neuvola, sanohan sen jo nimikin), kun luen netistä.

Vierailija
8/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oli parin välinen asia? Pitäisi tietää, että lapsen saaminen voi vaikuttaa pitkään seksiin ja haluihin.

Vierailija
9/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu olevan kaikille, varsinkaan miehille, mitenkään itsestäänselvää, miten paljon synnytys voi vaikuttaa. Ainakaan sillä perusteella mitä olen vuosien mittaan kuullut ja lukenut.

Ja kyllä tuli minulle yllätyksenä, että limakalvojen todella paha hauraus ja siitä johtuva erittäin ikävä yhdyntäkipu voi kestää koko imetysajan ja yhtä kauan lähes täydellinen haluttomuuteni.

t. ap

Vierailija
10/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:10"]

[/quote]

Maalaisjärki on kaikille eri, mm. siksi, että Suomessakin on ihmisiä monista eri kulttuureista. Se on vaan hyväksyttävä, että kaikki eivät tahdo esim. käyttää nettiä vaikkapa vakaumuksellisista syistä.

[/quote]

On sitä maailmaa ja tietoa tarjolla ilman nettiäkin, jos haluaa jostain asiasta saada selvää. Nimim. Elettiin ennenkin

Vierailija
11/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut, että asiasta pitäisi väkisin neuvolassa keskustella, mutta siitä voisi ainakin mainita, antaa tietoa ja kysyä haluaako asiasta keskustella.

t. ap

Vierailija
12/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:23"]En tarkoittanut, että asiasta pitäisi väkisin neuvolassa keskustella, mutta siitä voisi ainakin mainita, antaa tietoa ja kysyä haluaako asiasta keskustella.

t. ap

[/quote]

Kannattaa avata se suu ja kysyä jos on asioita jotka mietityttävät. Itse en neuvolassa halua kuulla asioita jotka ovat itsestäänselvyyksiä. Ja kyllä niiden miestenkin pitää ymmärtää että ei ne sitä seksiä tule saamaan heti kun sen lapsen on maailmaan saatu. Kyllä ne miehetkin voi käyttää sitä maalaisjärkeä.

Vierailija
13/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:20"]

Ei tunnu olevan kaikille, varsinkaan miehille, mitenkään itsestäänselvää, miten paljon synnytys voi vaikuttaa. Ainakaan sillä perusteella mitä olen vuosien mittaan kuullut ja lukenut.

Ja kyllä tuli minulle yllätyksenä, että limakalvojen todella paha hauraus ja siitä johtuva erittäin ikävä yhdyntäkipu voi kestää koko imetysajan ja yhtä kauan lähes täydellinen haluttomuuteni.

t. ap

[/quote]

Minä sain ap:n mainitsemaan vaivaan apua vasta kolmannen lapsen jälkeen, kun valveutunut gyne tajusi määrätä mulle paikallista estrogeeniä. Haluan vain sanoa, että maalaisjärkeni ei riittänyt tajuamaan, että mun täytyy käyttää samoja lääkkeitä kuin vaihdevuosioireista kärsivä äitini. Imetyksen loputtua sain jättää lääkkeetkin. 

Vierailija
14/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on nimenomaan miesten. Nainenhan sen lapsen ulos pukaa ja naisen värkki venyy ja ehkä repeileekin. Nainen jälkivuotaa ja jälkisupistelee. Nainen imettää ja hormonien vuoksi paikat ovat kuivat ja ruumis ja mieli väsynyt.

Synnytyksessä saattaa kätilö pyytää miestä katsomaan muualle, kun episiotomiaa tehdään, ettei vaan miehelle jää henkistä traumaa.

Mies ei voi koskaan asettua naisen asemaan, vaikka näkeekin väsymyksen ja arat paikat.

Nainen jaksaa usein odottaa jopa kuukausia seksihalujen tuloa, mies ei voi odottaa viikkoakaan. Onko naisen jaksettava vauvan lisäksi tyydyttää vielä miehen tarpeita juuri synnyttäneenä. Jos mies käy peräpukamaleikkauksessa, on hän pitkään toipilas.

Naisen on vaan jaksettava.

Vierailija
15/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:35"]

Ongelmahan on nimenomaan miesten. Nainenhan sen lapsen ulos pukaa ja naisen värkki venyy ja ehkä repeileekin. Nainen jälkivuotaa ja jälkisupistelee. Nainen imettää ja hormonien vuoksi paikat ovat kuivat ja ruumis ja mieli väsynyt.

Synnytyksessä saattaa kätilö pyytää miestä katsomaan muualle, kun episiotomiaa tehdään, ettei vaan miehelle jää henkistä traumaa.

Mies ei voi koskaan asettua naisen asemaan, vaikka näkeekin väsymyksen ja arat paikat.

Nainen jaksaa usein odottaa jopa kuukausia seksihalujen tuloa, mies ei voi odottaa viikkoakaan. Onko naisen jaksettava vauvan lisäksi tyydyttää vielä miehen tarpeita juuri synnyttäneenä. Jos mies käy peräpukamaleikkauksessa, on hän pitkään toipilas.

Naisen on vaan jaksettava.

[/quote]

Av on opettanut, että synnytys ei muuta paikkoja. Paitsi tekee tiukemmaksi.

Vierailija
16/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomi on sellainen hyysäysvaltio, että huh huh. Oliko se nyt tuossa jutussa kuna siantuntija oli sitä mieltä, että palvelut raskautta suunnitteleville ontuvat Suomessa. Siis palvelut raskautta suunnitteliville, j-lauta!!! Ymmärrän lapsettomuushoidot, mutta vähän jo menee yli, jos ihan tavallinen Pirkko Perusodottaja joutuisi käymään neuvolassa jo ENNEN kuin tulee raskaaksi, huh huh.

Vierailija
17/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa kyseltiin. Ja ohjeistettiin vaikka tiesin itsekin.

Vierailija
18/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeinen seksi? Kerrassaan naurettava otsikko. Kuka ajattelee seksiä juuri synnytettyään.

Vierailija
19/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan olisi halunnut tuollaisia ruveta neuvolassa puhumaan. Ei sitä nyt sentään IHAN kaikesta tarvitse neuvoa! Kyllä ihmisten pitää tajuta jotakin itsekin.

Vierailija
20/70 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuutta tai ei, mielestäni on ihan perusteltua pyrkiä ehkäisemään turhia avioeroja, jos niitä kerran tilastollisesti paljon esiintyy. Eli kaipa ne nuoret miehet sitten ovat vaan kädettömiä, kun eivät itse tajua antaa synnyttäneelle vaimolle reippaasti palautumisaikaa (henkistä ja fyysistä). Sama tietysti myös päinvastoin. Jos neuvolan antaman valistuksen avulla saataisiin pareja välttämään ero pikkulapsiaikana, ei se nyt ainakaan paheksuttavaa ole.

Olen itse tänä keväänä synnyttänyt, eikä tosiaan neuvolassa (tai missään) puhuttu synnytyksen jälkeisestä seksielämästä mitään suoraan. Jossain voimavarakyselyssä kysyttiin kierrellen kaarrellen, ovatko vanhemmat tietoisia siitä, että seksielämä muuttuu. Muutoksen lajista ei puhuttu mitään.

Itselleni tuli yllätyksenä se, että edes jälkitarkastuksessa koko seksiasiaa ei edes sivuttu muuten kuin ehkäisyn kannalta. Missään vaiheessa kukaan ei ottanut kantaa esim. siihen, missä vaiheessa yhdynnät voisi taas aloittaa, kun synnytyksessä tuli repeämiä. Kaikenlaisesta muusta on kyllä neuvolassa jauhettu, mutta ei tästä, vaikka kyseessä on mielestäni melko iso asia. Jotenkin se on vain lakaistu maton alle, ja soisin asian muuttuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän