Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avattu kassi on luottamuksen passi -laittomat laukun tarkastukset

Vierailija
06.05.2014 |

Listataan tähän kauppoja joilla ilmoituksia "tarkastamme kaukkien reput"

Ainakin Oulun Kärkkäinen

LAIN MUKAAN

Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.

Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"

Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi?

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään ongelmaa näytellä kassejani kassalla(en ole mies, hahaha). Oikeesti, siis mielellään jos mulla on käsissä esim muista kaupoista muovikasseja niin laitan sen oma-alotteisesti kassalla hihnalle tai siihen viereen auki siksi aikaa kun vaikka maksan. Saa kassaneiti kurkkasta siinä samalla jos tahtoo kurkata avonaiseen muovikassiin tai muuhun laukkuun. Minusta se on vain kohteliasta.

Olen ite ollu kassalla töissä ja Arvostin myös jos joku HARVA teki samoin. Ei siinä heti epäile, että asiakas on sen näkönen että varmaan kassissa jotain pöllittyä, vaan asiakkaasta riippumatta ne muut muovikassit täynnä toisten kauppojen tuotteita oli jotenkin ärsyttäviä asiakkailla...

oon saanu aina tosi ystävällisen palvelun heti kun olen kassini hihnan viereen näkösällle laittanut.

Vierailija
22/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:27"]

ihmeen paljon  te olette vartijoiden kanssa tekemisissä... se koira älähtää johon kalikka kalahtaa

[/quote]

Juuri tällaisen asenteen takia se epäilys onkin niin älyttömän nolo tilanne, kun se kohdalle sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]

Meidän lähi k-marketissa on nykyään lappu, jossa lukee että kaikki reput ja laukut pitää jättää kassalle asioinnin ajaksi. Ei kyllä tarvitse käydä enään siinä kaupassa, jos kerran leimataan varkaaksi ennen kuin edes pääsee sisään. Siis eihän tollasta voi edes pyytää?!

[/quote]

Muista että suurin osa varastaa kaupasta tavaraa. Kaupalla on oikeus suojata omaisuuttaan

[/quote]

Siis tarkoitatko todellakin, että suurin osa asiakkaista varastaa kaupasta tavaraa? :o

Vierailija
24/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ei ole niin hirveää näyttää laukkunsa sisältö vartijalle tai kassaneidille jos niin pyytävät. Mistä teitä typeryksiä oikein tulee?

Vierailija
25/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]

Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?

[/quote]

Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään.  Näin sanoo laki.

[/quote]

Jos on nähnyt varkauden, syntyy perusteet kiinniottoon, mutta laukun tarkastamiseen se ei oikeuta. Jos kauppias epäilee asiakkaan näpistäneen tavaraa laukkuunsa, hänen pitää soittaa poliisi paikalle. Kaupan vartijoilla on oikeus ottaa asiakas kiinni ja tehdä tälle turvallisuustarkastus esimerkiksi aseiden varalta, mutta laukun sisällön tutkiminen varastetun tavaran löytämiseksi pitää jättää poliisin tehtäväksi.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/5939-ainoastaan-poliisilla-on-lupa-tutkia-asiakkaan-laukun-sisalto-kaupassa

Vierailija
26/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus teininä olleeni Anttilassa. Kyseisen kaupan kassatäti taisi olla varma siitä, että kaikki teinit, jotka eivät osta mitään, ovat tulleet varastamaan tavaraa. Pyysi kassalla, että näytän kassini ja penkoi sitä sitten innossaan luullessaan löytävänsä jotain varastettua. Oikein sitten tuhahti, kun löysi laukusta ruuvimeisselin (en muista miksi oli laukussani), mutta huomasi sen sitten pettymyksekseen vanhaksi. 

Vierailija
27/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:24"]

Mulla ei ole mitään ongelmaa näytellä kassejani kassalla(en ole mies, hahaha). Oikeesti, siis mielellään jos mulla on käsissä esim muista kaupoista muovikasseja niin laitan sen oma-alotteisesti kassalla hihnalle tai siihen viereen auki siksi aikaa kun vaikka maksan. Saa kassaneiti kurkkasta siinä samalla jos tahtoo kurkata avonaiseen muovikassiin tai muuhun laukkuun. Minusta se on vain kohteliasta.

Olen ite ollu kassalla töissä ja Arvostin myös jos joku HARVA teki samoin. Ei siinä heti epäile, että asiakas on sen näkönen että varmaan kassissa jotain pöllittyä, vaan asiakkaasta riippumatta ne muut muovikassit täynnä toisten kauppojen tuotteita oli jotenkin ärsyttäviä asiakkailla...

oon saanu aina tosi ystävällisen palvelun heti kun olen kassini hihnan viereen näkösällle laittanut.

[/quote]

musta on ihan sama, onko mun omaisuus sun mielestä ärsyttävää. En tee erillistä matkaa joka kauppaan erikseen, vaan shoppaan kerralla kaiken mitä vähään aikaan tarvitsen. Mukana saattaa olla olkalaukullinen myös entistä omaisuuttani, nessupaketista käytettyihin kestositeisiin. halutako oikeasti käydä sen kaiken läpi?

Vierailija
28/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljettu kassi on luottamuksen passi.

Kauppiaan ei tietenkään myöskään tarvitse päästää asiakasta kauppaa kassin kanssa.

Vierailija
29/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]

Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?

[/quote]Epäilyksi ei riitä se että on kassi mukana.

Vierailija
30/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa prismassa on juuri tuollainen lappunen siitä, että tarkastavat kaikkien laukut - eikä tietenkään tarjolla minkäänlaista tavaransäilytystä tarjolla.

Eipä sillä, eivät ne koskaan tarkasta laukkuja kassalla, mutta kyllä minua vähän ärsyttää laiton lappunen.

Vierailija
31/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko linkittää pykälät joissa tätä kassiasiaa käsitellään laissa?

Vierailija
32/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:57"]

Meidän teiniä pyydettiin viime kesänä Lintsin porteilla näyttämään kassi. Ei siis keneltäkään muulta meidän 6-henkisessä seurueessa tai miltään muiltakaan seurueilta. Hämmennyimme kamalasti, mutta tietenkin tyttö näytti kassina sisällön järkkärille. Eikö olisi tarvinnut?

[/quote]

ei tietenkään !!!!!!!!!!!!

[/quote]Ei tietenkään tarvi näyttää ja sitten ei myöskään tarvi mennä lintsille.

Vierailija
33/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:46"]

Paikallisessa prismassa on juuri tuollainen lappunen siitä, että tarkastavat kaikkien laukut - eikä tietenkään tarjolla minkäänlaista tavaransäilytystä tarjolla.

Eipä sillä, eivät ne koskaan tarkasta laukkuja kassalla, mutta kyllä minua vähän ärsyttää laiton lappunen.

[/quote]

Auktoriteettiuskoinen suomalainen tottelee noita lappusia! Samat tyypit kun maksavat yksityisten parkkifirmojenkin muistutukset -täysin turhaa puuhaa molemmat.

Vierailija
34/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt noita lappuja, mutta mua ei ole koskaan pyydetty näyttämään mitään. Jos kassa pyytäisi, näyttäisin varmaan ostoskassini mutta laukkuani en avaisi.

Vierailija
35/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin näyttämään laukkuni sisällön aina kassalla, jos on isompi veska tai vaikka reppu. Kumma kyllä, tämä ei ole lisännyt luottamusta, vaan oma-aloitteinen laukkupresentaationi on saanut myyjät vaan epäilemään, että teen sen vain oveluuttani :-P

Ilmeisesti kaupoista varastetaan nykyään niin paljon, että pitää tavallisia perheenäitejäkin epäillä kaiken aikaa valppaasti. Mä oon kyllä niin hidas ja kankea, että jäisin varmasti kiinni jos jotain yrittäisin kömpelösti laukkuun tunkea. Mutta perin epäilyttävä henkilö kumminkin.

Vierailija
36/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin "miksette voisi avata laukkujanne, jos ette kerran ole tehnyt mitään väärää"...

Ettekö mitenkään osaa ymmärtää, että ihminen voi ottaa nokkiinsa todella pahasti, jos epäillään varkaaksi, vaikkei ole mitään tehnyt? Nolostua, ja suuttua siitä, että on nolattu? Loukattuna ei paljon tee mieli totella mielivaltaisia komentoja. Omalle isoisälleni (tuolloin 89-vuotias) tehtiin noin ja kieltäytyi avaamasta laukkuaan. Koskaan 93-vuotisen elämänsä aikana ei varastanut mitään, ja oli sitä paitsi tuon marketin kanta-asiakas. (Ei ollut tosin enää tuon tapauksen jälkeen.)

Sen lisäksi ihmisellä voi olla laukussaan vaikka mitä yksityistä tai noloa, jota ei halua esitellä kaikelle kansalle, vaikkei mitään olisi anastanutkaan. Salattavaa voi olla muutakin kuin rikos, ja käsittääkseni jokaisella on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
37/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:12"]

Näihin "miksette voisi avata laukkujanne, jos ette kerran ole tehnyt mitään väärää"...

Ettekö mitenkään osaa ymmärtää, että ihminen voi ottaa nokkiinsa todella pahasti, jos epäillään varkaaksi, vaikkei ole mitään tehnyt? Nolostua, ja suuttua siitä, että on nolattu? Loukattuna ei paljon tee mieli totella mielivaltaisia komentoja. Omalle isoisälleni (tuolloin 89-vuotias) tehtiin noin ja kieltäytyi avaamasta laukkuaan. Koskaan 93-vuotisen elämänsä aikana ei varastanut mitään, ja oli sitä paitsi tuon marketin kanta-asiakas. (Ei ollut tosin enää tuon tapauksen jälkeen.)

Sen lisäksi ihmisellä voi olla laukussaan vaikka mitä yksityistä tai noloa, jota ei halua esitellä kaikelle kansalle, vaikkei mitään olisi anastanutkaan. Salattavaa voi olla muutakin kuin rikos, ja käsittääkseni jokaisella on oikeus yksityisyyteen.

[/quote]

Juuri niin. En todellakaan halua elää yhteiskunnassa, jossa julkisella paikalla (joka kauppakin on) joku yksityinen taho voisi noin vain loukata ihmisen yksityisyyttä penkomalla laukkuja huvin vuoksi. Poliisikaan ei voi tarkastaa huvikseen ihmisten laukkuja tai reppuja, ellei ole perusteltua syytä epäillä rikosta, josta voidaan lain mukaan tuomita vähintään 6 kuukauden vankeusrangaistukseen (tietyin poikkeuksin, näpistys kuuluu niihin). Miksi siis kaupan kassa tai vartija edes kuvittelee, että hänellä olisi oikeus siihen. Kieltäydyn siis laukkutarkastuksista jo periaatteellisista syistä. Tehköön poliisille tutkintapyynnön epäillystä näpistyksestä, jos haluaa laukkuni tutkittavaksi.

Vierailija
38/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no itse en yleensä ole joutunut esittelemään veskan/hoitolaukun sisältöä noista kylteistä huolimatta, ainoastaan silloin kun pärähti aiheeton hälytys.. olin vielä jumpalta tulossa & nolotti kun miesvartija penkoi hikisiä trikoita & likaisia pikkareita :D!

Vierailija
39/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran joutunut tilanteeseen että minun piti näyttää kassini sisältö. En suostunut, joten odoteltiin poliisia.

Hävetti ihan vitusti, laukussa oli dildo, miesten alusvaatteita ja muita typeriä esineitä.

Vierailija
40/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se todistamisen taakka on kaupan puolella,satavarmasti en kassiani kassalla avaa todistaakseni SYYTTÖMYYTENI! Aivan höpölöpöä!