Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nykyisessä lapsiperhearjessa väsyttää eniten ?

Vierailija
06.05.2014 |

Vauva-arjessa. Tai kun lapsi on vähän isompi. Tai onko perheessänne useamman ikäisiä lapsia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:35"]

Mies. 40v ikiteini, joka luulee, että hänen ei tarvitse ottaa osaa perhe-elämään, vaan voi sinkkuilla aina silloin kun itselleen sopii, eli joka viikonloppu ja loma.

[/quote]

Ei hän luule vaan hän voi!

Vierailija
22/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraiden kutsumisen vaikeus.

Kaukaisten sukulaisten pitkäkestoiset vierailut vievät siivousenergiani ja vaativat jatkuvaa valppaana oloa, jotta homma toimisi pienessä kodissamme. En aina jaksaisi pitää kotia siistinä tavarapaljoudesta, kaukaisten vierailujen välissä, lähituttuja varten. Haluaisin lähivieraita useammin ja kaukaisia lyhyemmäksi aikaa! Aina on vaatteita levällään ja tavarat eivät mahdu kaappeihin. Ruoanlaiton jälkeen ei haluaisi heti alkaa tiskaamaan, mutta kun on paljon ihmisiä pienessä tilassa, on pakko. Kaukaiset sukulaiset tuovat liikaa tavaraa, joista joudun pyristelemään koko ajan eroon!!! Aina on matkalaukut täynnä heidän suuntaansa, kun yritän tarjota jotain poisvietävää. Salaa jättävät tavaraa meille, josta en todellakaan kiitä!

Olen vieraanvarainen, mutta vieraantunut lähiympäristön ihmisistä. Sellaiset ihmiset ärsyttävät myös, jotka ovat tulossa aina toisten luokse, mutta sitten eivät kutsu omaan kotiinsa. Joskus harvoin kun heille pääsee, näkee miten heillä   ei ole "kotia" vaan kasa tavaraa ja ei ole lapsille "ruokaa", vaan on puoli paketillista voileipiä. Näyttävät lähinnä vaivautuneilta kaaoksensa keskellä. Minä siivosin heitä varten (puhdas vessa ja keittiö) ja varasin tarjottavaa eli loin hetken idyllin kiireisen lapsiperhearjen keskelle! Ei motivoi jatkaa...

Puheenaiheetkin köyhiä, kun ympäristö ei ole inspiroiva. Suunta on kuitenkin parempaan. Lapsemme osallistuvat jo kodinhoitoon. Vanhemmat ovat koko ajan vähemmän palvelijoita ainakin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väsytä mikään kun ei ole lapsia..ja jos on joskus niin max 1..mun hermo ei tule kestämään jatkuvia sisarusten painimatseja, jatkuvaa ruuanlaittoa ja pyykkivuorta ..kamalaa mökää ja kauheeta rahanmenoa.

Vierailija
24/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:19"]

Ai hitsi, tää olis ollut mielenkiintoisempi aihe yhteiskunnallisena kysymyksenä, jos verrattaisi aiempiin aikoihin. Tai jos ylipäätään kartoitettaisi väsymyksen syyt nyky-Suomessa. Kuten otsikon ja aloituksen perusteella luulin ap:n tarkoittavan.

[/quote]

Ennen oli mummot ja muu suku auttamassa. Nyt on moni vanhempi ihan yksin.

Vierailija
25/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:45"]

Ai hitsi, tää olis ollut mielenkiintoisempi aihe yhteiskunnallisena kysymyksenä, jos verrattaisi aiempiin aikoihin. Tai jos ylipäätään kartoitettaisi väsymyksen syyt nyky-Suomessa. Kuten otsikon ja aloituksen perusteella luulin ap:n tarkoittavan.

[/quote]

[/quote]

Tästä oon samaa mieltä. Vaikka nyt on kodinkoneet ja kaikki, niin silti niihin kotitöihin hukkuu. Miten se voi olla mahdollista! Mutta todella ainakin mun ja mieheni kodeissa oli meidän lapsuudessa neljä aikuista, kun nyt meitä on vain kaksi. Onhan siinä aika iso ero.

Vierailija
26/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotivienti ja -haku joka siunatun työpäivä. Viimeisiä viedään, Juhannuksen jälkeen ei enää ikinä. Tosi kiva päiväkoti, mutta kun en vaan joka päivä jaksaisi.

Aika pieni on siis se suurin harmi...kivassa iässä ovat 7- ja 9-vuotiaat.

Ja sitten se, että eskari lähti kavereille ilman kännykkää...jouduttiin kerran soittamaan koko kaupunginosa läpi ennen kuin mukula löytyi... nyt ei enää sitä tee kun keskusteltiin asiasta ja tuli ukaasit..

Vierailija
27/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väsyttää se, että tavallaan olen joutunut uhraaman oman aikuisen elämäni lasten vuoksi. Ennen lapsia totuin siihen, että miehen kanssa tehdään yhdessä todella paljon ja nyt kun ei ole ketään sukulaista, jotka lapsia katsoisivat, olemme joutuneet jättämään aikuisen yhteisen elämän kodin ulkopuolella. Käyn toki töissä, tapaan silloin tällöin ystäviäni (asuvat kaukana), mutta kaipaan niin paljon kahdenkeskistä aikaa mieheni kanssa. Meillä on aina tosi hauskaa. 

Minua väsyttää myös se, että koskaan ei saa vain olla. Tekisi mieli välillä sulkeutua miehen kanssa kahdestaan makuuhuoneeseen kokopäiväksi, tilata pitsaa, katsella leffoja ja rakastella koko päivä. Joskus mennään "päiväunille" ja ei kestä edes 10 minuuttia kun taapero jo siellä rynkyttää ovenkahvaa tai eskarilainen tulee raportoimaan kokemistaan vääryyksistä. Huoh.

Vierailija
28/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi vajaa 2-vuotias lapsi. Eniten väsyttää liian vähäinen uni. Jos saisi nukkua kunnon yöunet en usko että mikään varsinaisesti väsyttäisi. Hyvin nukkuneena jaksaisi mitä vaan!

Vierailija
29/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:22"]

[/quote]

[/quote]

Tästä oon samaa mieltä. Vaikka nyt on kodinkoneet ja kaikki, niin silti niihin kotitöihin hukkuu. Miten se voi olla mahdollista! Mutta todella ainakin mun ja mieheni kodeissa oli meidän lapsuudessa neljä aikuista, kun nyt meitä on vain kaksi. Onhan siinä aika iso ero.

[/quote]

Tämä on totta. Lisäksi jos saisi jakaa arjen taakan jonkun toisen naisen kanssa, puuhastella samalla kun juttelee ja tekee, aika menisi nopeammin ja kotityöt eivät tuntuisi niin raskailta.

Vierailija
30/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää eniten se, että mun on pakotettava itseni luomaan rutiineja. Oon aina ollut hetkessä elävä, mutta nyt lapsen saamisen myötä pitäisi osata olla vähän järjestelmällisempi ja miettiä valintojeni seurauksia lapsen kannalta. Ehkä se tästä, vasta 6,5kk harjoiteltu tätä lapsiperhe-elämää :)

Muuten ei väsytä, lapsi on helppo ja aurinkoinen.

Vierailija
31/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Oli ehkä auttamassa, tai sitten lapsikatraan lisäksi hoidettavana. Lisäksi naiset hoitivat karjan, kasvimaan, vaatehuollon, ison perheen ateriat ym. Nyt tiskit ja pyykit pyörii koneessa, ruoanvalmistus on olennaisesti helpompaa tai valmista ruokaa saa jos viitsii vain kaupassa käydä. Tämän lisäksi Kela maksaa vanhemmille varsin hyvää päivärahaa ihan vain kotona olosta.

Eli pikkulapsiarki saattaa usein olla tylsää ja puuduttavaa, mutta työn raskautta ei kolmen alle kouluikäisen kotiäitinä tulisi mieleenkään valittaa.

Vierailija
32/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

Oli ehkä auttamassa, tai sitten lapsikatraan lisäksi hoidettavana. Lisäksi naiset hoitivat karjan, kasvimaan, vaatehuollon, ison perheen ateriat ym. Nyt tiskit ja pyykit pyörii koneessa, ruoanvalmistus on olennaisesti helpompaa tai valmista ruokaa saa jos viitsii vain kaupassa käydä. Tämän lisäksi Kela maksaa vanhemmille varsin hyvää päivärahaa ihan vain kotona olosta.

Eli pikkulapsiarki saattaa usein olla tylsää ja puuduttavaa, mutta työn raskautta ei kolmen alle kouluikäisen kotiäitinä tulisi mieleenkään valittaa.

[/quote]

Naisilla ei jäänyt aikaa lapsille vaan lasten piti pärjätä keskenään. Äideillä oli niin paljon muita töitä että lapsia ei ehtinyt pahemmin edes sylissä pitää.

Vierailija
33/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä on totta. Lisäksi jos saisi jakaa arjen taakan jonkun toisen naisen kanssa, puuhastella samalla kun juttelee ja tekee, aika menisi nopeammin ja kotityöt eivät tuntuisi niin raskailta.

[/quote]

Ratkaisin yksinäisyyspulmani ottamalla kämppäkaverin. Tosin valinnanvaraa ei paljoa ollut, siksi kämppis oli miespuolinen. Olen tyytyväinen että sain totaaliyksinhuoltajana paitsi rahatilanteelle helpotusta, niin myös aikuisen ihmisen seuraa ja juttukaverin. Siinä tehtiin pikku palveluksia molemmin puolin, esim. minä siivosin enemmän yhteistiloja mutta kämppis hoiti lasta että pääsin yksin lenkille tai kauppaan. Toisinaan tehtiin myös kimpassa ruokaa ja vietettiin iltaa leffan parissa. Ainoan ongelman aiheutti Kela, inhottaa vieläkin se olemattoman suhteen pakkorekisteröinti avoliitoksi!

Vierailija
34/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto.

Vierailija
35/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten väsyttää ainainen ruljanssi. Aikaisin ylös, lapset päiväkotiin, pitkä työmatka, hae lapset (silloin kun mies ei hae) ja säntää kotiin, vapaa-aika menee siivotessa, pihahommissa ja ruuanlaitossa, jos löysää hetkeksikin aikaa niin kotona kamala sotku ja ruoka lopussa. Teen kyllä isoja annoksia ruokaa kerralla mutta ei aina ehdi kauppaankaan kuten on suunnitellut. Väsyttää. Viikonloppuina lapset heräävät 6.30 kuten aina muinakin aamuina ja lomina. 

Ollapa joskus vaan koko päivä aikaa lukea kirjaa. 

Vierailija
36/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos verrataan aikaa ennen kodinkoneiden käyttöönottoa ja nykyaikaa, on tietenkin suurin ero työnteon tavoissa ja asenteissa.

Ei joka mökissä ollut mummuja, muita sukulaisia tai palvelijoita, jotka olisivat auttaneet kotitöissä ja lasten hoidossa. Naiset nääntyivät kotitöissä, "omasta ajasta" ei oltu kuultukaan, juuri mitään ajanvietettä jatkuvan työn lisäksi ei ollut.

Eipä monessa kodissa tosin kannettu niin suurta huoltakaan sellaisista asioista kuin siivoaminen, ikkunoiden pesu tai pyykkäys. Asunnot siivottiin perusteellisesti jouluksi ja juhannukseksi. Ikkunoita pestiin usein vasta sitten, kun läpi ei suunnilleen enää nähnyt. Ruuanlaitto oli hyvin yksipuolista puuhaa, leipominen max kerran viikossa ja puuro- tai keittokattila liedelle. Lapset saivat usein lähinnä hoitaa toisiaan. Pyykkivuoria ei päässyt muodostumaan, kun ainoat vaatteet olivat koko ajan yllä. Katsokaa tarkkaan kehitysmaiden lapsia, heidän vaatteitaan, ihoaan, ruokaansa, kodin sisustusta ja sen siisteystilaa. Melko lailla samanlaista oli täällä Suomessa monessa paikassa vielä reilusti alle 100 v. sitten.

Vierailija
37/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole ketään, joka joskus ottaisi lapsen hoitoon edes tunniksi. Paitsi tietysti palkattu apu.

Vierailija
38/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva univaje ja oman ajan puute. Extra-haasteena tällä hetkellä kolmas raskaus, isommat lapset nyt 5v. ja 2,5v.

Vierailija
39/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on niin paljon kotitöitä?? Oletteko siivoushulluja ? Ei ole kettuilua, mielenkiinnosta kysyn. Mulla 4 alle kouluikästä enkä koe että kotitöitä on kamalasti. Olen ostanut kaikille paljon vaatteita, ei tarvi jatkuvasti pestä. Lastenhuone on sotkunen, mutta annan olla, mitä siitä. Kiran takia imuroin useemman kerran viikossa. Tiskiä tulee, siinä on isoin homma

Vierailija
40/47 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, vanhemmat. Taas tärkeä muistutus olla kiitollinen omasta osastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi