Sanokaapa minulle miksen voi käydä päivystyksessä?
Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Minulla ei ole työterveydenhuoltoa. Sairastapauksissa minun on mentävä omalle terveysasemalleni.
Koska olen perhepäivähoitaja ja terveysasemat ovat vain virka-aikaan auki, minun olisi otettava koko päivä vapaaksi yhtä 10 minuutin lääkäriä varten. Vanhemmat eivät voi ottaa omista töistään vapaata, jotta minä pääsisin kesken päivän lääkäriin. Vaikka saisin lääkäriajan heti aamukahdeksaksi, sotkisin neljän, pahimmassa tapauksessa kahdeksan työssäkäyvän vanhemman työpäivän venyttämällä heidän aamuaan.
Mielestäni ei ole asiallista ottaa hoitolapsia lääkäriin mukaan, sillä siellä pitää yleensä jonottaa pitkään ajanvarauksesta huolimatta ja odotusaulat ovat täynnä sairaita ihmisiä.
Minulla on todennäköisesti poskiontelontulehdus ja tarvitsisin siihen antibioottikuurin (on ollut monta, monta kertaa aiemminkin). Olen käynyt usein illalla päivystyksessä, koska silloin minulla on aikaa lääkäriin. Joka kerta on valitettu siitä, että tulen ihan väärään paikkaan. Pitäisi mennä työterveydenhuoltoon (jota ei ole) tai omalle terveysasemalle (jota varten pitäisi ottaa koko päivä palkattomaksi vapaaksi).
Onko minulla siis vaihtoehtoina ainoastaan yksityinen ja kallis lääkäri tai palkaton päivä kunnallista lääkäriä varten? Kalliiksi tulee kumpikin.
Kommentit (43)
"Voisi käydä ihan työajalla lääkärissä"
Palkansaaja EI voi käydä työajalla lääkärissä, palkatonta se on muillekin. Ellei sitten räpsähdä saikkua. Mutta käynti kesken päivän on ihan itse maksettava. Joillakin on kivat työnantajat ja antavat käydä mutta ei läheskään kaikilla.
Eikä silti mennä päivystykseen
Kyllä ne vanhemmat vaan tuo lapsensa myöhemmin hoitoon. Lakkaa olemasta tuollainen marttyyri!
Meidän yksityinen kävi lääkärissä ja ymmärsimme sen oikein hyvin, sillä silloinhan lapsiamme hoiti TERVE ja HOIDETTU ihminen, eikä mikään poteva ihminen, joka ei suostu menemään hänelle tarkoitettuun hoitoon.
Sinähän sen palvelun tuotat, onko tullut pieneen mieleen?
Et siis todellakaan kuulu päivystykseen ja tk:hon.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 10:47"]
Yksityisyrittäjä on hyvä ja ottaa joko vakuutuksen tai vääntää itsensä sinne yksityiselle lääkärille ajankohtana joka itselle parhaiten passaa. Jäikö sulla riskikartoitus tekemättä kun aloit yrittäjäksi.
Ja hel....ti vieköön, ei kai sullakaan jatkuvasti voi olla lääkärissä käyntiä? Yksi kerta silloin tällöin ei voi kaataa koko maailmaa.
Eikä sulle kyllä paljon selkeemmin voi selittää miksi sinä ja poskiontelosi eoivät ole päivystysasia. Ymmärrä asia ja lakkaa jankuttamasta. Oma on asiasi jos et ole halukas/kykenevä järjestämään asioitasi
[/quote]
Ymmärsin kyllä. On vain ikävää, ettei kunnallista terveydenhuoltoa voi saada kuin virka-aikaan.
Kiitos, poistun keskustelusta.
ap
Kyllä meidän tk:ssa poskiontelontulehdus on päivystysasia. Mä hoidin sen viimeksi niin, että menin th:n vast.otolle (ilmainen!), jossa ultrattiin poskiontelot ja katsottiin korvat. Th totesi, että tulehdus on, meni viereiseen lääkärin huoneeseen ja lääkäri kirjoitti reseptin. Kiitti hei, meni ehkä 15 min. + odotusaika.
Siis eikö sulla ole mitään varahoitopaikkaa niille lapsille, jos esim. sairastut? Just tuon takia en ikinä veisi lapsia yksityiselle pph:lle. Jos tulee aamulla ilmoitus, että pph on sairastunut (tai sen omat lapset on sairastuneet), niin siinäpä sitten oot ihmeissäs että mihin lapset menee.
Nii-i. Miksi tämä yhteiskunta ei taivu minun tahdolle ja tarpeille. Minäkin tahtosin tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään järvenranta mökilläni ja kovasti toivoisin, että joku maksaisi kuluni ilman todellista vastuuta, kun ei siitä palkaa saa.
Vakuuta nyt hyvä ihminen itsesi. Eihän tuollaisessa yrittämisessä ole mitään järkeä, jos se ei kata edes perusmenoja. Ei kukaan sinulle mitään mitalia postissa lähetä, vaikka kuinka olet pahin marttyyri sitten jeesuksen.
Alan yrittäjänä minulla on sinulle yksi sana. VER-KOS-TOI-DU muiden alan yrittäjien kanssa.
Lapseni oli aikoinaan ykistyisellä pph:lla jolla ei ollut varahoitoa. Ymmärsimme hyvin että hän voi sairastua ja tuolloin saimme itse järkkäillä hoidon parhaalla katsomallamme tavalla.
Sama homma lääkäriaikojen suhteen. Jos sain ne tietää ajoissa, pystyin sumplimaan asian työpaikalla. Akuuttitapauksissa hän otti lapset mukaan jos oli keskellä päivää tai sitten hän kävi yksityisellä ilta-aikaan.
Leikkauksen jälkeisen sairasloman ajaksi sain lapsemme järkättyä kunnalliselle puolelle päiväkotiin. Töitä kyllä vaati mutta ei ollut mahdollisuutta olla 6 viikkoa pois hoitamassa lasta.
Mene siis yksityiselle tai otat ne lapset mukaan sinne lääkäriin. Aikaa menee noin 10 min.
Lapseni oli aikoinaan ykistyisellä pph:lla jolla ei ollut varahoitoa. Ymmärsimme hyvin että hän voi sairastua ja tuolloin saimme itse järkkäillä hoidon parhaalla katsomallamme tavalla.
Sama homma lääkäriaikojen suhteen. Jos sain ne tietää ajoissa, pystyin sumplimaan asian työpaikalla. Akuuttitapauksissa hän otti lapset mukaan jos oli keskellä päivää tai sitten hän kävi yksityisellä ilta-aikaan.
Leikkauksen jälkeisen sairasloman ajaksi sain lapsemme järkättyä kunnalliselle puolelle päiväkotiin. Töitä kyllä vaati mutta ei ollut mahdollisuutta olla 6 viikkoa pois hoitamassa lasta.
Mene siis yksityiselle tai otat ne lapset mukaan sinne lääkäriin. Aikaa menee noin 10 min.
Mun mielestä se ei ole sun ongelma miten ne vanhemmat työhönmenonsa hanskaa. Meilläkin lapset (2 kpl) oli pph:lla, joka joutui joskus hoitamaan asioitaan arkisin aamuisin tai iltapäivällä ja piti vain viedä lapset myöhemmin tai hakea aikaisemmin. Minusta se oli ihan ymmärrettävää.
Sun hoitolastesi vanhemmilla on tiedossa että yksityisenä perhepäivähoitajana et voi järjestää mitään varahoitoa, joten heidän täytyy olla varautuneita tähän tilanteeseen jo kun ovat tuon hoitomuodon valinneet.
Varahoidon järjestäminen tai se, miten hoitolasten vanhemmat ehtivät töihin sun käydessäsi lääkärissä aamulla ei ole sun vaan heidän ongelmansa. Se ei ole myöskään terveyskeskuksen ongelma tai syy käydä päivystyksessä. Tottakai menet aamulla lääkäriin jos sun täytyy lääkäriin päästä, vanhemmat järjestävät lastensa aamuhoidon sitten miten järjestävät.
Jos sairastut johonkin tarttuvaan tautiin, pakkohan heidän on siinäkin tilanteessa järjestää hoito jotenkin muuten, vaikka itse tahtoisit miten joustaa ja olisit valmis tekemään töitä vaikka pää kainalossa, et voi ottaa sellaisessa kunnossa lapsia hoitoosi.
Juu, ei me kaikki muutkaan palkallisena sinne lääkäriin mennä työaikaan. Joko se aika on palkatonta tai sitten menetetty työaika korvataan tekemällä illalla se tunti tai kaksi takaisin.
Jos hoitolastesi vanhemmat ovat kerran tietoisia siitä,että et järjestä varahoitoa niin sitten se ei ole sinun ongelmasi ja ilmoitat vain perheille että olet nyt lääkärissä.
Minäkin olen yksityinen pph ja olen onneksi saanut ystäväni tänne siksi aikaa jos minulla on ollut joku hammaslääkäri tms. Käynti.
Olen myös sopinut parin lähellä asuvan ypph n. Kanssa varahoidoista jos joskus en voi ottaa lapsia hoitooon. Esim. Meillä on mahatauti.
Sormet ja varpaat ristissä täytyy toivoa ettei tuollaista päivää ihan heti tule, sillä se tarkoittaa minulle palkatonta. Koska minä joudun maksamaan sille varahoitajalle puhtaana käteen sen maksun minkä saan omista hoitolapsista.
Olen 3v. Tehnyt tätä hommaa ja onneksi ei päivääkään ole tarvinnut sairauslomalla olla.
[/quote]
Yksityisillä perhepäivähoitajilla ei ole varahoitoa. Jos sairastun, vanhemmat järjestävät varahoidon. Luultavasti jatkaisin työtä, vaikka jalka olisikin poikki. Järjestäisin vain jotenkin. Ei ole varaa olla millään kuuden viikon sairaslomalla. Ei minulle kukaan maksa mitään sairaslomapalkkoja.
ap
[/quote]
Voi elämä, toimit yksityisyrittäjänä etkä tiedä että Kela voi maksaa sinulle sairasloman ajalta palkkaa .
Olisikohan kannattanut käydä joku kurssi yrittäjyydestä ?
No joskus elämä on hankalaa, menisin yksityiselle (alle 50€) käynti. Maksathan jo yksittäisestä lääkärikäynnistä terveyskeskuksmaksunkin.
Mä otin hoitolapset aina mukaan lääkäriin. (jos olin työkuntoinen kuitenkin) Ei se sen kummempaa ole kuin omien lasten ottaminen mukaan lääkäriin. Informoin perheitä, eikä se ollut koskaan kenellekään ongelma! No eipä niitä montaa kertaa ollutkaan. Tietenkin kaikki ennakoitavat: silmä- hammas- ja gynekäynnit hoidin kesällä.
Hei, mäkin olen ypph. Mun mielestä ei mitään ongelmaa sanoa vanhemmille et tällainen tilanne on, voitteko hoitaa tuon ajan itse/järjestättekö varahoidon vai otanko mukaan?
Mä olen tottunut lasten kanssa käymään asioilla joten ei haittaa ottaa mukaan. Jos vanhemmat eivät tykkää niin hoitavat itse sitten.
Mä en voi järjestää varahoitoa, tämä on vanhempien asia palkata varahoitaja. Voin antaa suosituksia tai heidän luvallaan maksaa hoitomaksuista varahoidon palkka. Mutta ei kukaan voi palkata lastenhoitajaa vanhempien ohi - no paitsi kunta. Minä en edes haluaisi olla siinä vastuussa, jos jotain tapahtuu varahoidossa. Vanhemmat siis vastuuseen varahoidon järjestelystä.
Usein käyn itse yksityisellä, mutta mm. labrat otetaan vain arkiaamuisin tietyt kokeet. Meillä lähtee remmi mukaan, jos ei vanhemmat sano vastaan. Tuskin sanovat, nää on ihan hauskoja reissuja lapsillekin, omat eväät ja kaikki :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:29"]Hei, mäkin olen ypph. Mun mielestä ei mitään ongelmaa sanoa vanhemmille et tällainen tilanne on, voitteko hoitaa tuon ajan itse/järjestättekö varahoidon vai otanko mukaan?
Mä olen tottunut lasten kanssa käymään asioilla joten ei haittaa ottaa mukaan. Jos vanhemmat eivät tykkää niin hoitavat itse sitten.
Mä en voi järjestää varahoitoa, tämä on vanhempien asia palkata varahoitaja. Voin antaa suosituksia tai heidän luvallaan maksaa hoitomaksuista varahoidon palkka. Mutta ei kukaan voi palkata lastenhoitajaa vanhempien ohi - no paitsi kunta. Minä en edes haluaisi olla siinä vastuussa, jos jotain tapahtuu varahoidossa. Vanhemmat siis vastuuseen varahoidon järjestelystä.
Usein käyn itse yksityisellä, mutta mm. labrat otetaan vain arkiaamuisin tietyt kokeet. Meillä lähtee remmi mukaan, jos ei vanhemmat sano vastaan. Tuskin sanovat, nää on ihan hauskoja reissuja lapsillekin, omat eväät ja kaikki :)
[/quote] lähtee KOKO remmi piti olla ;)
Lasten vanhempien kanssa voi ihan oikeasti keskustella ja sopia asioista!
Voit käydä. Ei ole sinun vikasi, että muita vaihtoehtoja ei oikeasti ole tarjolla eikä kukaan voi olettaa että menisit yksityiselle. Reseptin kirjoittamiseen ei lääkäriltä juuri aikaa kulu ja kai se diagnoosin tekokin ihan rutiinilla sujuu.