Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnosta asumisoikeusasuntoon... Kamala virhe?

Vierailija
04.05.2014 |

Tälläistä olemme miettineet... 

Saatais asunto alueelta mihin ei muuten olisi varaa.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden alaikäisen yh, kun muutin 70-luvun "omistusasunnosta" juuri valmistuneeseen 3 h+k+p puiston laidalla, johon hankin itse esim. laminaattiparketin ja parvekelasit suureen parvekkeeseen.

Vastike tuolloin alle 600.

Melko lähellä sijaitsee se 70-luvun kerrostalo, jossa minulla oli se "omistusasunto" = osin pankin omistama. Sen asukkaita käy todella sääliksi. Suurin osa on alkuperäisiä asunnon ostajia, jotka nykyään eläkkeellä. Heillä oli sinne muuttaessani hyvä isännöitsijä. Sittemmin isännöitsijä vaihtui, ja nyt tuon uuden isännöintilain myötä kyseinen säälimätön kuppaaja vie viimeisetkin puolustuskyvyttömiltä eläkeläisiltä grynderikavereineen: ensin tehtiin kallis julkisivu-uudistus, sitten se riitautettiin, sitten uusi julkisivu-uudistus, ja esim. yhden kesän joutuivat asukkaat olemaan kokonaan ilman parvekkeitaan, siirtelemään huonekalujaan rakennuspölyltä turvaan ja muuta mukavaa. 

Tuossa asunnossa olisin joutunut maksamaan jo lähes 300 euroon noussutta vastiketta, lainaa, korjaus/yhtiölainaa jne, kärsimään koko roskasta, edelleen vanhassa 70-luvun talossa.

Nyt olen saanut antaa lapsille kivan asunnon, itselle hyvän viljelyalueen isolla lasitetulla parvekkeellani, ja hyvällä rauhallisella alueella.

Kohti uutta tässä kyllä mennään, kuopuksenikin on jonkin ajan kuluttua muuttamassa omilleen, ja asuntoni on jäämässä itselleni liian suureksi.

Toisen yhtä hyvän, mutta pienemmän ason löytyminen jännittää ja mietityttää...(:

Vierailija
62/64 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso asunto voi pääkaupunkiseudulla olla hyvinkin järkiratkaisu. Tällä hetkellä vaan ei meinaa niitä edullisia saada, kun on vielä paljon hyvin vanhoja numeroita jäljellä. Eli juurikin ne yli 55-vuotiaat, ja mahdollisesti myös varakkaat (heiltä ei tarkisteta varallisuutta). Meillä perhe, ja haluaisimme kovasti perheasunnon asosta. Saas nähdä onko unelma vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea voi saada sekä omistusasuntoon että osin omistettuun asuntoon, kuten asoon.

Ason kannalta etuna on kuitenkin se, että asumistukea saa yleensä enemmän. Itselle maksettavaksi jäävät asumismenot voivat olla asossa jopa alemmat kuin omistusasunnossa Kelan tuista johtuen, jotka suosivat asoasumista ja muuta vuokra-asumista.

Vierailija
64/64 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja omistan kuitenkin myös velkaisen asunnon, josta 70% velkaa.

Se vuokrattuna.

Voinko saada asumisoikeusasuntoa?

Mitenkäs nuo säännöt nykyään menee?