Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaista on suomalainen työttömyys

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnjohtotehtävissä työskentelevänä allekirjoitan kaks asiaa: aina vain useammin työelämään tulevat nuoret ja nuoret aikuiset eivät ymmärrä, että työaikana tehdään työtä ja että työaika yleensä on olemassa. Jos työaika alkaa klo 07, se myös alkaa silloin eikä klo 11.

Huolestuttavan moni tuntuu ajattelevan että työaika on työnantajan henkilökohtaista v....lua työntekijälle ja siksi työaikaa ei tarvitse noudattaa. Harvempi ymmärtää, että työajat ovat mitä ovat koska työ täytyy saada valmiiksi tai että joku työvaihe täytyy saada tehtyä ennen seuraavaa vaihetta. Työn kohteena voi myös olla ihminen/palvelu, joka ei voi odottaa.

En tiedä, mitä koulussa/kotona nuorille opetetaan vai eikö heillä ole työssäkäyviä vanhempia opettamassa näitä asioita. On karua kun tällaiset asiat tulee yllätyksenä työelämässä. "Paras" mun kohdalle sattunut tapaus on, kun jonkun kesätyöhön tulleen janipetterin äiti soitti ja pyysi, että olisimme joustavia ja ymmärtäväisiä, koska pojan on aina ollut vaikea herätä aamuisin eikä kuulemma ole aina varmaa, että poika ehtii seitsemäksi töihin. Huhhuh!

Ei luottamusmieskään tai ammattiliitto auta tyyppiä, joka ei ehdi työaikanavtöihin, vaikka näin tunnutaan luulevan.

Vierailija
2/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on huomattu muuallakin kuin maataloudessa. Meillä on pienessä suunnittelu- ja saneerausfirmassa ollut jo 4 kk ajan paikka auki tekijälle, joka aluksi kokeneemman parina ja myöhemmin itsenäisesti tekisi sekä suunnittelua että tarvittaessa pieniä 1-2 tunnin juttuja. Ketään ei ole löytynyt, joten taas kerran oma poika tulee kesäksi töihin, syksyllä ollaan työvoimapulan kanssa ongelmissa. Vika on siinä, että työ ei ole 8-16 vaan asiakkaan tarpeen mukaan liukuvasti 7-18 välisenä aikana tehtävää ja se ei nyt vaan sovi, kun sitä liukumaa ei saa itse päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, tarkoitatko että firmasi tarjoaa töitä päivässä(?) 1-2h juttuja? Kyllä työllä pitäisi voida elääkin.Tuohon artikkeliin sen verran, että jos työ on kovasti fyysisesti raskasta, niin ei siellä jaksa ollakaan.Itse kipeydyin fyysisessä työssä vuodessa niin paljon, ettei sopimustani enää jatkettu.Sikalanpitäjän pitäisi ottaa töihin raavaita miehiä, eikä pikkutyttösiä.

Vierailija
4/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 11:28"]

2, tarkoitatko että firmasi tarjoaa töitä päivässä(?) 1-2h juttuja? Kyllä työllä pitäisi voida elääkin.Tuohon artikkeliin sen verran, että jos työ on kovasti fyysisesti raskasta, niin ei siellä jaksa ollakaan.Itse kipeydyin fyysisessä työssä vuodessa niin paljon, ettei sopimustani enää jatkettu.Sikalanpitäjän pitäisi ottaa töihin raavaita miehiä, eikä pikkutyttösiä.

[/quote]

Mistä otat jos ei kukaan tarjoudu?

Vierailija
5/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 11:12"]

Tuo on huomattu muuallakin kuin maataloudessa. Meillä on pienessä suunnittelu- ja saneerausfirmassa ollut jo 4 kk ajan paikka auki tekijälle, joka aluksi kokeneemman parina ja myöhemmin itsenäisesti tekisi sekä suunnittelua että tarvittaessa pieniä 1-2 tunnin juttuja. Ketään ei ole löytynyt, joten taas kerran oma poika tulee kesäksi töihin, syksyllä ollaan työvoimapulan kanssa ongelmissa. Vika on siinä, että työ ei ole 8-16 vaan asiakkaan tarpeen mukaan liukuvasti 7-18 välisenä aikana tehtävää ja se ei nyt vaan sovi, kun sitä liukumaa ei saa itse päättää.

[/quote]

ei teidän ongelma ole siinä, etti liukumasta saisi itse päättää, vaan että teillä pitäisi olla ko ajan passissa siltä varalta, että jodtain tulisi tunnin keikka. Ihmiset yleensä tarvitsevat suurinpiirtein 30-40 tuntia viikossa töitä elääkseen, kenelläkään ole varaa päivystää palkatta kahta tuntia...

Vierailija
6/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työpäivä on 8 tuntia, se sisältää sekä suunnittelua että konkreettista työtä tyyliin pitää poistua toimistolta ja viedä uusittu suunnitelma sekä 20 kg tavaraa työmaalle, tehdä asennustyö (ohjatusti, ei mikään luvanvarainen sähköasennus tms.)  ja siivota jälkensä. Tai pitää lähteä asiakkaan luokse mittaamaan klo 15.30 - ei hyvänen aika, silloinhan ei pääse lähtemään töistä 16.00 vaan vasta 16.30 ja se vasta olisi kamalaa.

Vierailija
7/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:42"]

[/quote]

Työpäivä on 8 tuntia, se sisältää sekä suunnittelua että konkreettista työtä tyyliin pitää poistua toimistolta ja viedä uusittu suunnitelma sekä 20 kg tavaraa työmaalle, tehdä asennustyö (ohjatusti, ei mikään luvanvarainen sähköasennus tms.)  ja siivota jälkensä. Tai pitää lähteä asiakkaan luokse mittaamaan klo 15.30 - ei hyvänen aika, silloinhan ei pääse lähtemään töistä 16.00 vaan vasta 16.30 ja se vasta olisi kamalaa.

[/quote]

Ja ennen kuin kukaan sanoo, että kamalan raskasta, niin tuon 20 kg voi halutessaan jakaa vaikka 500 gramman kantamuksiin, jos tuntuu liian painavalta.

Vierailija
8/8 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 11:12"]

[/quote]

ei teidän ongelma ole siinä, etti liukumasta saisi itse päättää, vaan että teillä pitäisi olla ko ajan passissa siltä varalta, että jodtain tulisi tunnin keikka. Ihmiset yleensä tarvitsevat suurinpiirtein 30-40 tuntia viikossa töitä elääkseen, kenelläkään ole varaa päivystää palkatta kahta tuntia...

[/quote]

"... suunnittelua sekä tarvittaessa" - ei "tarvittaessa suunnittelua ja..." Ymmärrätkö eron?

"Teen työkseni kartoituksia ja tarvittaessa koulutan aikuisia" on eri asia "kuin tarvittaessa teen kartoituksia ja koulutan aikuisia" .