Miten 9 t unta yössä tarvitsevat ehtivät nukkua?
Toiseen ketjuun liittyen...
Miten ihmiset, jotka tarvitsevat yössä n. 9 t unta ollakseen virkeitä ehtivät nukkua noin paljon? Tai oikeastaan jos nukkuu noin paljon niin miten ehtii tehdä muita asioita? Esim. kuntoilla, lueskella, surffailla netissä, harrastaa seksiä jne. Ettekö tee töiden lisäksi muuta kuin pakolliset kotityöt ja nuku?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 08:27"]
Toiseen ketjuun liittyen...
Miten ihmiset, jotka tarvitsevat yössä n. 9 t unta ollakseen virkeitä ehtivät nukkua noin paljon? Tai oikeastaan jos nukkuu noin paljon niin miten ehtii tehdä muita asioita? Esim. kuntoilla, lueskella, surffailla netissä, harrastaa seksiä jne. Ettekö tee töiden lisäksi muuta kuin pakolliset kotityöt ja nuku?
[/quote]
priorisointikysymys.
En ehdikään tehdä kaikkea joka päivä. Vuoropäivin teen eri asioita. Jos tänään on ruokakauppapäivä - jonka tietysti keskitän niin, että kaupassa yritetään käydä vain 1 kerran viikossa koska se säästää aikaa - niin tänään en kuntoile.
En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka valittaa, että kotitöitä on niin paljon. Mitä kotitöitä?
Minulla menee normaaleihin kotitöihin aikaa ehkä 20 min päivässä.
Tietysti pyykkiä pesen, mutta kone pesee ja kone kuivaa. En silitä mitään.
Ruoan teen vain joka toinen päivä ajan säästämisen vuoksi. Käytän puolivalmisteita. Kerran viikossa syömme eineksiä.
No, kyllähän sitä pitää kerran viikossa sitren imuroida yms, mutta se on taas se päivä, jolloin en kuntoile, enkä käy ruokakaupassa.
Eli aika riittää hyvin kaikkeen.
Nukkuminen on pois lähinnä telkkarin katsomissta ja löhöilystä. Ette te vähän nukkuvatkaan mene koko ajan tukkaputkella, ette vaan osaa rahoittua nukkumaan.
Ennen vauvaa ehdin hyvinkin. Nyt minulla on 4kk vauva ja en voi käsittää miten se nukkuu vaan 10h vuorokaudessa kun minulle aikuisena se noin 9h olisi passeli.
Itse olen pitänyt nukkumista yleensä ensimmäisenä, vasta sitten ystävien näkemiset, shoppailu yms.
Uni, kuntoilu=työtä. Lyhyet työmatkat. Ei tv, uutiset mobiilisti. Iloittelu jotain muuta kuin baariillat. Esim. Vaellusreissu. Elämä hoituu kun mies pesee yhtä lailla kuin nainen. Elämän ja kumppanin valinta kysymys.
Menen nukkumaan klo 21 ja herään klo 6. Mulla on töiden jälkeen 5 tuntia aikaa tehdä mitä ikinä haluan, miksi en ehtisi.
Mulla sama, nukkuminen ja lepääminen on aina se ensimmäinen asia, sen jälkeen tulee vasta muut asiat.
Jos joudun herätä jo 7.00 aamulla, menen aina lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos tarvii vasta myöhemmin herätä, menen noin 22-23 nukkumaan, eilen menin 23 ja heräsin 9.00, 23 tosin on jo liian myöhäinen aika minulle.
Baari-illat pilaavat jaksamiseni moneksi päiväksi, siksi käyn tosi harvoin, koska baari-illan jälkeen ei saa nukuttua tarpeeksi. Työni alkaa onneksi noin kello 10.00 ja loppuu 19-21.30, unirytmi pysyy. Työpäivinähän en sitten muuta ehdikään kuin nukkua ja käydä töissä, mutta en sitten haalikaan mitään tekemistä työpäiviksi, joita on noin 2-4 viikossa, riippuen miten pitkiä päiväni on. Työpäivinä kuljen työmatkat pyörällä eli ainakin siinä tulee liikuntaa ja jos laitan lapset aamulla kouluun aikaisin, niin sitten urheilen ennen töitä, koska herään jo muutenkin tarpeeksi aikaisin. Muut urheilut, salikäynnit ja pitkät lenkit, teen vapaapäivinä.
Seksiä en harrasta, olen yh, mutta jos ois ukko, niin seksin harrastaminen rajoittuisi vapaapäiville tai sitten heti 21.00 kun lapset nukahtaneet.
Nukkumiseen 9h, töihin 8h matkoineen. Mies käy ruokakaupassa (minä käyn kerran viikossa viikonloppuna), laittaa yleensä ruuan. Lapset kouluikäisiä. 7h jää omaa aikaa arkipäivinä. Tähän päälle viikonloput ja lomaa 2kk/a. Ellei siinä ajassa ehdi itseään toteuttaa, en tajua, miten paljon ihmiset vapaa-aikaa oikein tarvitsisivat!
Ok, eli puolisonvalintakysymys pitkälti, eli mies hoitaa kauppareissut ja kotityöt (ruoanlaiton).
Minulla ei nimittäin olisi noin paljon aikaa nukkua, koska nimen omaan haluan vain löhöillä muuten. Arkisin lasten harrastuskuskauksiin menee n. pari tuntia. Tuona aikana voi usein myös urheilla tai käydä kaupassa. Lasten läksyjen tarkistamiseen (opettaja sanonut että vanhempien pitää tarkistaa, koulussa ei tarkisteta) menee helposti puoli tuntia, koekuulusteluihin lisää.
Teen ruoat, syön lasten kanssa ja siivoan jäljet lasten kanssa.
Viikonloppuisin yksi päivä menee vanhojen vanhempien luona kyläilyyn ja siivoamiseen siellä. Joskus halutaan kyläillä muutenkin
Jokainen tyylillään vaikka en ole koskaan tajunnut miten jotkut menee nukkumaan yhdeksän kymmenen aikaan, silloinhan elämä vasta alkaa! Jopa parhaat telkkuohjelmat tulevat 22-24
Mutu tunne on että yhdeksän aikaan uneen tuudittautuvat ovat muutenkin aika saamattomia ihmisiä. Itse menen aina puolenyön jälkeen jopa yhden-kolmen maissa ja aamulla herään aikaisin mutta saankin paljon aikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:44"]
Jokainen tyylillään vaikka en ole koskaan tajunnut miten jotkut menee nukkumaan yhdeksän kymmenen aikaan, silloinhan elämä vasta alkaa! Jopa parhaat telkkuohjelmat tulevat 22-24
Mutu tunne on että yhdeksän aikaan uneen tuudittautuvat ovat muutenkin aika saamattomia ihmisiä. Itse menen aina puolenyön jälkeen jopa yhden-kolmen maissa ja aamulla herään aikaisin mutta saankin paljon aikaan.
[/quote]
Mihin aikaan on sinulle aikaisin? Pakko mennä nukkumaan viimeistään kymmeneltä, että jaksan herätä aamulla klo 5. Ei se tee minusta millään tasolla saamatonta.
Ihme sekoilua.
Mä menen nukkumaan puolen yön jälkeen ja nukun noin puoli kymmeneen. Ja voisin lyödä aika suuresta summasta vetoa, että saan päivässä aikaan enemmän kuin sinä :D Ylipäätään teen paljon enemmän asioita kuin ihmiset yleensä, mulla on useampi työ ja paljon harrastuksia, sekä perhe ja kotikin hoidettavana. Kummasti sitä jaksaa, kun nukkuu tarpeeksi!
P.S. Katso vähemmän telkkaria niin saat enemmän aikaan & enemmän unta![quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:44"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:44"]
[/quote]
No oon mä yhden väitöskirjan tässä vaativan työn ohessa väsännyt, että en ihan saamaton ole (ja nukun siis 9h/yö). Käytän hyvinkin fokusoidusti ajan siihen asiaan, mitä ikinä sitten teenkään - on se sitten työtä tai vapaa-aikaa. Päinvastoin, mä taas uskon, että nämä, jotka hokevat että "kun ei mitään ehdi ja niin paljon on tehtävää ja voi kun on kiire koko ajan" ovat lähinnä niitä, joiden suuri osa ajasta menee haahuiluun ja yleiseen toohottamiseen ympäriinsä. Ja ymmärrän toki, että jos on vielä ihan pieniä lapsia, kädet on täynnä töitä koko ajan. Niinhän se meilläkin oli aikoinaan. Nyt on rennompaa. Mutta ihmetyttää lähinnä, että miten paljon sitä omaa ruutuaikaa yms. ihmiset oikein tarvitsevat ollakseen onnellisia ja tyytyväisiä!
Telkkaria katson kyllä tosi vähän ja sen verran mitä katson, katson tallenteina. Siten en ole mitenkään sidottu TV:n aikatauluihin.
Ruokaa tehdään usein myös viikonloppuisin isompia satseja pakkaseen. Sieltä voi arkena ottaa laadukasta hyvää ruokaa ilman, että joka päivä pitää aloittaa nollasta ruuan kokkaus.
9
No miten niin ei ehdi. Nukun yleensä arkisin. klo 21.30-06.15 eli melkein sen 9 tuntia. Töistä tulen klo 16 maissa eli runsaasti aika tehdä vaikka mitä. Seksiä harrastetaan yleensä päiväsaikaan (on mahdolllista vaikka on lapsia!). Kotityöt teen aina ennen klo 20 ja eihän nitä nyt päivittäin moneksi tunniksi riitä. Harrasteet loppuu aina ajoissa,niin omat kuin lasten. Lapset (ala-asteikäisiä) menevät sänkyn koulupäivinä aina viimeistään klo 21.
Lyhyet työmatkat n 20min yhteensä päivässä, töissä klo 12-18 ja kotiin. Herään aamulla klo 9 ja kerkeän siinä tehdä osan kotitöistä, mies tulee minua aiemmin töistä ja tekee oman osansa sillä aikaa, minä jatkan kun tulen töistä ja sitten voikin jo rauhoittua illan viettoon. Eli mä voin mennä nukkumaan vasta klo 00:00 jos haluan 9h yöunet, yleensä tulee nukuttua 10-11h.
En tiedä miten ehdin, mutta hyvin olen saanut kaikki hoidettua. Opiskelen päivät +2h matkoihin. Liikuntaa viikossa ~8h. Kotityöt ja kotitehtävät saan hoidettua ihan hyvin ja ehdin harrastamaan valokuvaustakin välillä ja lapsen kanssa joka päivä jutellaan ja leikitään tai pelataan ja tehdään välillä kävelyretkiä sorsia syöttämään tai leikkipuistoihin.
Ehkä sitä ehtii, kun rivakasti tekee ja hyvin suunnittelee.
Sinä et ehdi nukkua raukka ollenkaan.
Joku voi palstoilla olla ykkösenä.
Hyvin? Ei oo viikonloppusin ikinä mitään tekemistä muutenkaan, voi ku vois nukkua koko viikonlopun yli. Nolife.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 10:43"]Lyhyet työmatkat n 20min yhteensä päivässä, töissä klo 12-18 ja kotiin. Herään aamulla klo 9 ja kerkeän siinä tehdä osan kotitöistä, mies tulee minua aiemmin töistä ja tekee oman osansa sillä aikaa, minä jatkan kun tulen töistä ja sitten voikin jo rauhoittua illan viettoon. Eli mä voin mennä nukkumaan vasta klo 00:00 jos haluan 9h yöunet, yleensä tulee nukuttua 10-11h.
[/quote]
Ja kuntoilun olen jättänyt nyt kokonaan pois, töissä tulee juostua tukkaputkella ja en päivän jälkeen jaksa enää lähteä urheilemaan. Toivottavasti kohta totun työrytmiin ja voin aloittaa urheilun, sille löytyy sitten aikaa aamusta tai illasta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 10:47"]Hyvin? Ei oo viikonloppusin ikinä mitään tekemistä muutenkaan, voi ku vois nukkua koko viikonlopun yli. Nolife.
[/quote]
Jeps, samat toiveet ollut aina... Masentuneena nukuinkin 16 tuntia vrk, ei tarvinnu kauaa kärsiä elämää hereillä...
Ei ehdikääb tehdä paljon muita asioita. Vielä kun työ matkoineen vie liki 10h päivässä. On tämä kurjaa.