olen metsästystä harrastava mies. kysyttävää?
"Naisella" meni käteen äskeinen, joten mä kokeilen!
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 07:46"]
Te, jotka olette sitä mieltä, että metsästäjät tappavat huvikseen ja turhaan viattomia eläimiä, oletteko kaikki kasvissyöjiä vai mistä teille liha tulee pöytään? Mieheni metsästää, aikaa harrastukseen menee muutama viikonloppu vuodessa, ei ole siis mukana missään hirviporukassa tms. Jos saalista tulee (jäniksiä) niin ne kyllä syödään meillä ja mistään tappamisen ilosta hän ei käy eläimiä ampumassa.
[/quote]
Itse olen juurikin kysellyt tämän harrastuksen tarkoituksen perään, filosofiaa. Eihän siellä kukaan tosin käy tappamassa ketään, jos ei ole iloa tai kiinnostusta... Oikeasti haluaisin kuulla nyt jotain muuta, kuin vaimojen puolustusta metsästävistä miehistä tai tms. Eikä vertausta tehotuotantoeläimiin. Ilmat on hienot ja maastossa on niin mukavaa, ei myöskään käy nyt... Siis mitä miehen mielessä liikkuu?
[/quote]
En ole varma mitä kysyit, mutta nyt on meneillään iso remppa kotona ja kun kerkeän niin käyn suunnistamassa tai koiran kanssa lenkilöä. Semmoisia asioita liikkuu mielessä
[/quote]
No siis tähän aiheeseen liittyen, metsästyksestä kysyin. Mutta remppaa ihmeessä, minä jatkan ihmettelyä. Kai joku metsästävä mies kertoo irl.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:26"]
A) Epäilen edelleen ikääsi, koska:
-1. Noi sun perseraiskausjutut kuulostaa ihan joltain varhaisteinien jutuilta: "Ryssä tulee ja perseraiskaa! Hihihihi"
-2. Pauhaat jostain BSA Meteorilla käydyistä sotaleikeistä, jotka myöskin kuuluvat sinne 13-vuotiaan softista pelaavan pojan / tytön elämään
-3. Yleensä 30v lähennellessä tuollainen idealismi katoaa tai ainakin tajuaa sen olevan naivia.
B) Minä olen päättänyt, että mulla on oikeus tappaa Suomen lain mukaan eläimiä metsästäessäni. Sulla ei ole oikeus panna ketään mihkään reikään väkisin, jos et ole sitä ymmärtänyt.
C) "tulee ehkä vielä päivä, kun sinua arvioidaan siten kuin minä paraikaa arvioin sinua." Sä oikeasti meinaat olevas niin Laupias Samarialainen, että pystyt tuomitsemaan muiden tekoja? Meinaatko oikeasti, että jos sua katsotaan yläilmoista, niin olet yksi pyhä?
D) Jos arvioidaan sun harrastuksiesi etiikkaa ihan pikkasen:
1. Sotaleikit ilmakiväärillä. Ei kauhean turvallista, eikä järkevää. Sodan eettisyys on muutenkin vähän niin ja näin. Onko osa sivistyneisyyttä edes harjoitella sodan käyntiä varsinkaan noin intensiivisesti?
2. Kehonrakennus ja autourheilu. Jos katsotaan, että mikä tätä planeettaa syö, niin se on liiallinen kulutus (Lue Johdatus 1990-luvun ajatteluun Pentti Linkola) ja saasteet. Sä siis kulutat huomattavan paljon ravintoa, pudottaakses taas painoas ja lopulta kiivetäkses lavalle pienissä housuissa pullistelemaan?
Monen mielestä on turhamaista omistaa kaksi autoa, mutta mitä on sitten sellainen että toisella autolla ajetaan kisaa, joka kuluttaa polttoainetta (=tuottaa saasteita) monta kertaa enemmän verrattuna normaaliin autoiluun?
E) Ei, mun ei ole pakko ampua eläimiä pysyäkseni hengissä, eikä sun ole pakko harrastaa mitään pysyäkses hengissä. Sä ehkä ajattelet ettei sun harrastukses "satuta" ketään, mutta yritä ajatella kaikkea vähän laajemmassa mittakaavassa ja yritä hankkia vähän suhteellisuuden tajua. Mä ruokin niitä eläimiä joka vuosi, mulla on omia eläimiä, mä teen linnunpönttöjä. Käyn virhon kanssa talkoilla kunnostamassa jokia. Rakastan asua maalla ja liikkua luonnossa, mutta en mä nosta eläintä ihmisen tasolle. Mä nään mitä eläimet tekee toisilleen. Ne ei pidä jostain / se ei mahdu laumaan, niin ne tappaa sen. Ihan kotieläimetkin. Ei ne ole ihmisiä. Ei vaikka Disneyn Bambi elokuvassa ne puhuukin.
Mulla oli koira, jonka sain 8vuotiaana. Kun olin 11-vuotias se juoksi ensimmäisen kerran kaadolle. Kerran se karkas multa häkistä ja koko kylä nauroi kun ajoin sen perässä mopolla. Mä juoksin ja pyöräilin sen kanssa. Mä etsin sitä koko yön kun se jääräpää haukku hirveä koko. Kun se koirani oli 12-vuotias oli mulla jo toinen koira, mutta Karo oli silti uniikki koira. Alko tulemaan selville, että nyt sen päivät ovat viimeisillään. Äiti sanoi, että pitäis viedä eläinlääkärille, mutta mä en halunnut antaa kenkään vieraan koskea siihen. Sen verran reilu ystävä päätin olla, että jos sen eutanasian saa niin saa multa. Hain naapurilta pistoolin ja kävelin koiran kanssa metsään. Ei ollut mikään helppo teko ja totta helvetissä itkin sen jälkeen. Hautasin koiran sen häkin takana olevan koivun juureen eikä siihen häkkiin ole tänäkään päivänä toinen koira mennyt.
Nykyään mulla on jo kolmas koira ja rakastan sitäkin. Siinä on jo esimerkiksi yksi helvetin hyvä ystävä, joita sä väitit ettei mulla ole ensimmäistäkään!
[/quote]
Liki samat sanat kuin tuolla toiselle, olet itsesäälissä rypevä raukka, joka ei kykene tuntemaan myötätuntoa ulkopuolista kohtaan. Sen verran poikkeat tuosta toisesta, että sulla on vielä hitusen omaatuntoa jäljellä, kun et muuten yrittäisi hyvittää tekemääsi pahaa rakentamalla linnunpönttöjä, ruokkimalla eläimiä ja kohentamalla eläinten mahdollisuuksia selvitä takiamme.
Tarinasi koirastasi ja oli aika hyvä, mutta kuvaa ehkä parhaiten koiran hyvyyttä, ei sun. Tiesitkö, muuten että mullakin on ollut koira ja, vaikka mulla olisi ollut mahdollisuus ampua se, niin soitin eläinlääkärille, joka antoi ensin sen verran unilääkettä, että koirani nukahti ja vasta sitten annettiin sellainen annos, joka pysäytti sydämen. Ja, kun sain olla koko tuon ajan koirani vierellä, niin otin pään polvelle ja silitin, kunnes koira nukahti ja lähti rauhallisesti toisen piikin jälkeen uusille niityille. Ymmärrät itsekin kumpi tapa oli parempi, vaikka toki ymmärrän, jos joku haluaa säästää tuon satasen ja ampua koiraansa päähän.
Mulla on sellainen ehdotus, että kun seuraavan kerran ammut eläimen, niin katso sitä silmiin, kun elämä katoaa ja näet, että se on poissa. Tuu sitten takasin palstalle ja kerro mitä mietit? Rutkutitko jalat poikki polven kohdalta vai mietit oliko se aivan pakko tehdä? Sen jälkeen voit ehkä ymmärtää mitä itse ajattelen ja miksi en enää tapa yhtään eläintä tarkoituksella.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:20"]
http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/lajit_kansi/alalce-n.htm
[/quote]
Niin tyypillistä talousajattelua, jonka edessä lajit voidaan tappaa vaikka sukupuuttoon. Yhtään ei osata laskea, että yksi turisti tuo maahan helposti 2000 euroa ja sen eteen saa viedä puuta maasta vähän helvetin paljon. Ja mikäli yhtään lasketaan kumpi on elämänlaadun kannalta hauskempaa, olla sahurina tai turistioppaana, tai muuten sen kanssa tekemisissä, niin vastaus on helppo. Etenkin nuorille vieraan maan turistit antaisivat paljon enemmän kuin yhdelle metsäkoneen kuljettajalle, jonka vartalon ympärys indikoi diabetesta. Ja silti, vaikka hirvieläinten määrä olisi 10-100x nykyiseen nähden, niin samassa suhteessa lisäntyisi myös susi-, ilves- ja karhukanta, joka olisi varmasti oikein markkinoituna sellainen turisteja vetävä vetonaula, että sun tukkipuut on pilipalitouhua sen rinnalla. Ainoa ongelma on se, ettei porukka uskalla poiketa muiden maiden linjasta, vaikka erottuminen olisi juuri se, jolla porukkaa voi houkutella vierailemaan täällä. Ja kaikkein naurettavinta on argumentoida karhujen ja susien "epönormaalia käytöstä vierailla asumusten läheisyydessä", kun sitä ennen ruoka on ammuttu luonnosta niin vähiin, että eläimen pitäisi kuolla nälkään ollakseen teille mieliksi. Se sitten olisi varmaan sitä luonnollista käytöstä, vaikka todellisuudessa ainoa vika on teidän päässänne. Hirvetkään nykyään elä niin vanhaksi, että olisivat nälkäiselle helppoja saaliita, joka edelleen pahentaa ruuan vähäisyydestä tullutta tilannetta, kiitos teidän!
Mites hirvi- ja peurakolarit? Meinaatko, että tällainen yhteiskuntarakenne ja villi luonto mahtuu yhteen?
Meinaatko ihan oikeasti korvata jollain karhuturisteilla metsäteollisuuden osuutta Suomen BKT:sta :) ai saatana oot sit varsinainen seppä!
Heräisit nyt tähän maailmaan!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:00"]
Osaat sotia. Erittäin kovaa tekstiä. Paljos oot ollut sodassa? Sukulaismiehellä kuoli kaverit sodassa ja sen jälkeen sanoi ettei ole karvakinttujen perään itkenyt! Ei ne eläimet ihmisen takia pelkää tai ole varuillaan. Ne on saaliseläimiä joten se kuuluu niiden luontoon!
[/quote]
Vai, että luonnollista olla saaliseläin!? On sulla niin väkevää argumentointia, että olet häpeäksi esi-isillesi, jotka sentään osasivat tulla toimeen luonnon kanssa, tai ainakin luulen...
Mitäpä, jos Sumatran kannibalit sanoisivat susta samaa, niin kait sitten nyökyttelisit vaan sitä rupista päätäsi? Tappaminen ja syödyksi tuleminen on välttämätön paha, mutta jos osaat edes lukea niin missään siinä ei lue sanaa "huvi" tai "harrastus", vai lukeeko!?
Ja, kun kirjoitin, että osaan sotia, niin siinä ei missään sanota mun olleeni sodassa vaan kuvaillaan taitoja esimerkiksi suhteessa sinuun. Ei esimerkiksi se kolmen valion ampuminen ollut sattumaa, vaan ammuin ne jokaisen laakista, kiitos hyvän näön ja nuorena ammuttujen tuhansien laukausten ilmakiväärillä. Sillä samalla ilmakiväärillä me kylän pojat kävimme sotaa toisiamme vastaan ja vaikka kuvittelet, ettei se ole sama kuin sotia oikeilla kivääreillä, niin voin kertoa, ettei ehdi kissaa sanoa, kun BSA Meteorin luoti taittaa 50 metrin matkan, joka samalla on metsässä liki maksimimatka, jonka voit eteesi nähdä. Kyllä se opettaa pitämään pään sekä perseen piilossa ja liikkumaan niin nopeasti asemasta toiseen, että jos tulisi sota, niin mulla olisi edes käsitys mikä tappaa varmasti, mistä voi selvitä hengissä ja miten kovaa kuntoa sotilaalta vaaditaan. Tuollaiset pilipalipojat kuin sinä olet, teidät persraiskattaisiin alle vartin vyörytyksen. Ei kestäisi pää eikä kunto. Teistä ole kuin avuttomia eläimiä ampumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:37"]
Mites hirvi- ja peurakolarit? Meinaatko, että tällainen yhteiskuntarakenne ja villi luonto mahtuu yhteen?
Meinaatko ihan oikeasti korvata jollain karhuturisteilla metsäteollisuuden osuutta Suomen BKT:sta :) ai saatana oot sit varsinainen seppä!
Heräisit nyt tähän maailmaan!
[/quote]
Hirvikolarien estämiseen on myös muitakin keinoja, kuten hirviaidat, hirvieläinten pannoitus, teiden reunustojen karsiminen ja ajonopeuden lasku, joka tulee energiasäästön takia muutenkin pian välttämättömäksi. Myös autojen infrapunakameroihin perustuva elektroniikka saadaan ihan lähivuosina hinnaltaan sellaiselle tasolle, että riski pienenee entisestään. Samaan aikaan myös autojen etupilareiden lujuus lähenee ralliautojen turvakaarien luokkaa ja ne kestävät kyllä osuman hirveen mikäli käytetyt nopeudet ovat kohtuullisia. Vaaditaan vain hieman hyvää tahtoa ja täällä voi asustaa paljon enemmän eläimiä ilman, että ketään kärsii siitä kohtuuttomasti, mutta voittaa niin paljon. Suosittelen myös, että tutustuisit Tsernobylin alueeseen sen jälkeen, kun ihminen oli sieltä poistunut ja miten turismi ko. alueella on alkanut kasvaa vaikka alue on edelleen radioaktiivisesti saastunut. Tuon rinnalla Suomi voisi ola halutessaan esihistoriallinen paratiisi, johon jokainen maapallon ihminen haluaa tutustua kerran eläessään. Eikä edelleenkään se poissulje metsäteollisuutta, vaikka millaiseksi metsähirviöksi hirven luokittelisit.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:00"]
Osaat sotia. Erittäin kovaa tekstiä. Paljos oot ollut sodassa? Sukulaismiehellä kuoli kaverit sodassa ja sen jälkeen sanoi ettei ole karvakinttujen perään itkenyt! Ei ne eläimet ihmisen takia pelkää tai ole varuillaan. Ne on saaliseläimiä joten se kuuluu niiden luontoon!
[/quote]
Vai, että luonnollista olla saaliseläin!? On sulla niin väkevää argumentointia, että olet häpeäksi esi-isillesi, jotka sentään osasivat tulla toimeen luonnon kanssa, tai ainakin luulen...
Mitäpä, jos Sumatran kannibalit sanoisivat susta samaa, niin kait sitten nyökyttelisit vaan sitä rupista päätäsi? Tappaminen ja syödyksi tuleminen on välttämätön paha, mutta jos osaat edes lukea niin missään siinä ei lue sanaa "huvi" tai "harrastus", vai lukeeko!?
Ja, kun kirjoitin, että osaan sotia, niin siinä ei missään sanota mun olleeni sodassa vaan kuvaillaan taitoja esimerkiksi suhteessa sinuun. Ei esimerkiksi se kolmen valion ampuminen ollut sattumaa, vaan ammuin ne jokaisen laakista, kiitos hyvän näön ja nuorena ammuttujen tuhansien laukausten ilmakiväärillä. Sillä samalla ilmakiväärillä me kylän pojat kävimme sotaa toisiamme vastaan ja vaikka kuvittelet, ettei se ole sama kuin sotia oikeilla kivääreillä, niin voin kertoa, ettei ehdi kissaa sanoa, kun BSA Meteorin luoti taittaa 50 metrin matkan, joka samalla on metsässä liki maksimimatka, jonka voit eteesi nähdä. Kyllä se opettaa pitämään pään sekä perseen piilossa ja liikkumaan niin nopeasti asemasta toiseen, että jos tulisi sota, niin mulla olisi edes käsitys mikä tappaa varmasti, mistä voi selvitä hengissä ja miten kovaa kuntoa sotilaalta vaaditaan. Tuollaiset pilipalipojat kuin sinä olet, teidät persraiskattaisiin alle vartin vyörytyksen. Ei kestäisi pää eikä kunto. Teistä ole kuin avuttomia eläimiä ampumaan.
[/quote]
Sulla on kyllä kummallinen fetissi tohon miestenväliseen anaaliyhdyntään :D ja oot ihan älyttömän kiivas pauhaaja. Voin kertoa sulle myös sitten, että jos mentäis nyrkkeilykehään niin voisin hakata sulta naaman tummaks silmänkään räpsähtämättä. Nyt lopetan tän keskustelun tommosen perseraiskausuhoajan kanssa!
Ja ne on luonnostaan saaliseläimiä. Ne on saaliita pedoille. Evoluutio on kehittänyt niille saaliseläimen ominaisuudet.
Ne reagoi herkästi näkemäänsä ja kuulemaansa kuten kaikki saaliseläin kotieläimetkin, kuten hevonen!
Esim. Meillä on kotieläimiä vaikka kuinka ja rakastan niitä, vaikka olenkin sun mukaasi kylmäsieluinen ihminen
Sä et vieläkään vastannut aiheeseen missä kysyin siitä ihmisen tarpeettoman suuresta lihan kulutuksesta, kuten kehonrakentajat tekee. Eli se on moraalisesti ihan oikein?
Ja ehkä sun pitäis käydä puhumassa noista sun seksuaalisista ongelmista, kun ilmiselvästi se on sulle joku vallankäytön väline. Siis seksi. Ja tuollaiset homoeroottiset ajatukset ja vihaiset tunteen purkaukset ehkä kielii siitä, että olet epävarma omasta seksuaalisuudesta, joka taas aiheuttaa turhautuneisuutta.
Ei ole ihan tervettä ylpeillä sillä, kuinka pystyisi raiskaamaan jonkun.
J*&##%€uta te ootte kyllä kaikki vähän vinksahtaneita.
kun on pipo kireällä ja putkinäkö omaan ismiin antaa olla.
No täytyy kyllä sanoa, että ton ylikersantin toiminta on jo aika pelottavaa.
Fiksulta keskustelulta menee täysin pohja kun yks rupeaa haukkumaan raukaksi nössöksi ja ylistää itsensä muiden yläpuolelle. Metsästyksessä on nykyään ongelmansa. Esim. Peurakanta on todella nuorta, kun aina pitää ampua se komein vanha pukki ja nuoret eivät ehkä pärjää vielä niin hyvin. Ja paljon muuta. Ei sitä kuitenkaan lopettaa tarvitsisi :)
Miksi petit vaimoasi? Voi Reijo reijo mitä roikut vauva.fi:ssä
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 07:46"]
Te, jotka olette sitä mieltä, että metsästäjät tappavat huvikseen ja turhaan viattomia eläimiä, oletteko kaikki kasvissyöjiä vai mistä teille liha tulee pöytään? Mieheni metsästää, aikaa harrastukseen menee muutama viikonloppu vuodessa, ei ole siis mukana missään hirviporukassa tms. Jos saalista tulee (jäniksiä) niin ne kyllä syödään meillä ja mistään tappamisen ilosta hän ei käy eläimiä ampumassa.
[/quote]
Itse olen juurikin kysellyt tämän harrastuksen tarkoituksen perään, filosofiaa. Eihän siellä kukaan tosin käy tappamassa ketään, jos ei ole iloa tai kiinnostusta... Oikeasti haluaisin kuulla nyt jotain muuta, kuin vaimojen puolustusta metsästävistä miehistä tai tms. Eikä vertausta tehotuotantoeläimiin. Ilmat on hienot ja maastossa on niin mukavaa, ei myöskään käy nyt... Siis mitä miehen mielessä liikkuu?
[/quote]
En ole varma mitä kysyit, mutta nyt on meneillään iso remppa kotona ja kun kerkeän niin käyn suunnistamassa tai koiran kanssa lenkilöä. Semmoisia asioita liikkuu mielessä