olen metsästystä harrastava mies. kysyttävää?
"Naisella" meni käteen äskeinen, joten mä kokeilen!
Kommentit (164)
Hyväksyisitkö itse, että joku tulis tänne ja tappais 80% ihmispopulaatiosta saadakseen elintilaa?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 23:00"]
Vai, että luonnollista olla saaliseläin!? On sulla niin väkevää argumentointia, että olet häpeäksi esi-isillesi, jotka sentään osasivat tulla toimeen luonnon kanssa, tai ainakin luulen...
Mitäpä, jos Sumatran kannibalit sanoisivat susta samaa, niin kait sitten nyökyttelisit vaan sitä rupista päätäsi? Tappaminen ja syödyksi tuleminen on välttämätön paha, mutta jos osaat edes lukea niin missään siinä ei lue sanaa "huvi" tai "harrastus", vai lukeeko!?
Ja, kun kirjoitin, että osaan sotia, niin siinä ei missään sanota mun olleeni sodassa vaan kuvaillaan taitoja esimerkiksi suhteessa sinuun. Ei esimerkiksi se kolmen valion ampuminen ollut sattumaa, vaan ammuin ne jokaisen laakista, kiitos hyvän näön ja nuorena ammuttujen tuhansien laukausten ilmakiväärillä. Sillä samalla ilmakiväärillä me kylän pojat kävimme sotaa toisiamme vastaan ja vaikka kuvittelet, ettei se ole sama kuin sotia oikeilla kivääreillä, niin voin kertoa, ettei ehdi kissaa sanoa, kun BSA Meteorin luoti taittaa 50 metrin matkan, joka samalla on metsässä liki maksimimatka, jonka voit eteesi nähdä. Kyllä se opettaa pitämään pään sekä perseen piilossa ja liikkumaan niin nopeasti asemasta toiseen, että jos tulisi sota, niin mulla olisi edes käsitys mikä tappaa varmasti, mistä voi selvitä hengissä ja miten kovaa kuntoa sotilaalta vaaditaan. Tuollaiset pilipalipojat kuin sinä olet, teidät persraiskattaisiin alle vartin vyörytyksen. Ei kestäisi pää eikä kunto. Teistä ole kuin avuttomia eläimiä ampumaan.
[/quote]
Väkivaltaiset anaaliseksifantasiasi ja sekava uhoaminen jollain ilmakiväärillä huolestuttavat minua.
Onneksi kaikki tapaamani metsästäjät ovat antaneet itsestään tasapainoisemman kuvan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 07:36"]
Täytyy kyl sanoo vielä et oot ihan kurko jätkä. Lapsena menitte sotaa ilmakivääreillä joista lähtönopeus varmaan 500m/s ? Sitten sodan hävinnyttä varmaan pantiin perseeseen? Vähän vanhempana armeijaan, jossa olit niin kova jätkä et kerta heitolla ylikersantiksi. Jotain alokasta varmaan taas pantiin perseeseen. Sitten kehonrakennusta ja voiman kehittämistä, jotta voi panna perseeseen, niitä joilla on erilainen maailmankuva kuin itsellään.
[/quote]
Ilmakiväärien luodin lähtönopeus on suunnilleen luokkaa 150m/s. Viidenkymmenen metrin matkan taittamiseen menee siis suunnilleen 0.3 sekuntia ja 25metriä enää 0.15 sekkaa. Ja siitä hetkestä, kun kuulet laukaisun äänen, sulla on reagoida suunnilleen tuon saman verran, joka ei riitä edes reagoimiseen. Osuma myös sattuu vaatteista huolimatta sen verran paljon, ettet taatusti halua sellaista ensimmäistäkään. Voin myös vakuuttaa, että mikäli joku ampuisi sua BSA Metorilla sormille, niin ei tartte laskea kymmeneen, vaan torrakka putoaa siihen ja alkaisit sinäkin ymmärtää miksi ilmakivääreillä sodittu sota on kaikkein lähimpänä todellista. Ei tietenkään vastaa hirvikiväärin luodin osumaa vatsaan, mutta vaikka lähtönopeus on selvästi suurempi, niin kumpaakaan et väistä, jos ei osaa liikkua oikein, arvioida jyvälle ottamiseen kuluvaa aikaa ja toimia ryhmänä.
Noihin perspanoihin en viitisi edes vasta, kun et tajua muutenkaan mistään mitään ja, vaikka kuvittelit olevasi kovakin kurko tappaessasi avuttomia eläimiä, niin oot todellisuudessa täys raukka ja sitä ei muuta mikään höpötys eikä yritykset luoda sopuratkaisu, jota pitäisit merkkinä siitä, että olet vakuuttanut muut harrastuksesi jaloudesta. Se, että tappaa viattoman luontokappaleen pakosta tai sitten huvikseen, niin siinä on sellainen ero, että vaikka osoittaisit edes kunnioitusta huviksesi tappamaasi kohtaan, niin sekään ei auttaisi. Et vaan tajua, mutta se millään tavalla yllätä, mutta usko vaan, noin kylmä ihminen ei omaa yhtään todellista ystävää ja halveksin tuollaisia raukkoja.
Et edelleen vastannut siihen et hyväksytkö urheilukalastuksen ja väitätkö omien harrastuksies olevan eettisesti oikein? Mulla ei ole ollut hinkua leikkiä sotaa..
Sinäkö sitten olet kova jätkä kun vaahtoat täällä jostain BSA Meteorista ja sodan leikkimisestä ilmakiväärillä?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:35"]
Et edelleen vastannut siihen et hyväksytkö urheilukalastuksen ja väitätkö omien harrastuksies olevan eettisesti oikein? Mulla ei ole ollut hinkua leikkiä sotaa..
[/quote]Hyväksyn kalastuksen silleen, että ne kalat myös syödään tai annetaan eläimelle, joka syö ne. Hyväksyisin jopa metsästyksen, jos eläinpopulaatio olisi yhtä runsas kuin kalakanta, kun silloin villieläimet eivät näkisi nälkää metsästyksen takia. Eikä mulla ole yogurtin syömistäkään vastaan, vaikka moni elävä bakteeri siinä tulee syödyksi, mutta mahdatkohan sinä nähdä eron noiden kolmen asian välillä? Tai näetkö eroa elämisessä Pohjois-Koreassa ja Suomessa? Toinen niistä muistuttaa etäisesti sitä miten vaikeaa eläimillä on selvitytyä sun huvin takia ja toinen muistuttaa kalojen elämää kalastuksesta huolimatta. Ja ei, en usko että ymmärrät, kun et metsästäisi, jos omaisit hitusenkin myötäelämisen taitoa. Kunnioituksen puute on sitten ihan oma lukunsa, mutta pitäähän Pohjois-Koreankin johtaja itseään hienona ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:37"]
Sinäkö sitten olet kova jätkä kun vaahtoat täällä jostain BSA Meteorista ja sodan leikkimisestä ilmakiväärillä?
[/quote]
Sinä pöljä kysyit! Älä kysele tyhmiä äläkä kuvittele, että kaikki metsätystä harrastavat ovat kaltaisiasi raukkoja ämmiä villapaita päällä. Ymmärrät varmaan nyt, että löytyy munaa enemmän kuin susta ikinä löytyy ja sana "mies" pitää sun kohdalla laittaa pienellä ja ympyröidä lainausmerkeillä, buahahhahhaa!! Siinä kaikki mitä susta ajattelen ja mikäli kaipaat vielä lisää verbaaliruoskaa, niin sano vaan.
Ja piti tietty laittaa tuohon "vastustavat", mutta innoissaan menee jo ihan sanatkin sekaisin... :D
Emmä kysynyt tota sinäkä olet kova jätkä vaan joku muu.. mun mielestä noi sun jutut on aika lapsellisia ja vaikea kuvitella, että olisit ylikersantti, koska silloin sun pitäis olla yli 25v. Sä jankkaat kokoajan jostain "sulla ei ole yhtään oikeata ystävää." Kuulostaa siltä kuin 13-vuotias yrittäisi kiusata jotakuta. Kaloja kasvatetaan altaissa ja niitä pumpataan tankkerista kalastettaviksi, riistaa ruokitaan talven yli, tehdään riistapeltoja ja viedään nuolukiviä metsään. Oletko sinä joku määrittelemään mitä eläintä saa kasvattaa syötäväksi ja mitä ei? Jos sun mielestä riistan lopettamistapa on jotenkin brutaali, niin minä väitän, että niiden elämä on parempi. Omistusoikeus riistaan on ihmisellä yhtä paljon, kuin tuotantoeläimiin. Voi olla kyseenalainen oikeus, jos inhimillistää eläimiä.
Ja se autourheilu? Kuinka suuri ympäristöteko se on?
Muutenkin sun jutut on niin aggressiivisia ihan ku jollain teinipojilla.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:10"]
Emmä kysynyt tota sinäkä olet kova jätkä vaan joku muu.. mun mielestä noi sun jutut on aika lapsellisia ja vaikea kuvitella, että olisit ylikersantti, koska silloin sun pitäis olla yli 25v. Sä jankkaat kokoajan jostain "sulla ei ole yhtään oikeata ystävää." Kuulostaa siltä kuin 13-vuotias yrittäisi kiusata jotakuta. Kaloja kasvatetaan altaissa ja niitä pumpataan tankkerista kalastettaviksi, riistaa ruokitaan talven yli, tehdään riistapeltoja ja viedään nuolukiviä metsään. Oletko sinä joku määrittelemään mitä eläintä saa kasvattaa syötäväksi ja mitä ei? Jos sun mielestä riistan lopettamistapa on jotenkin brutaali, niin minä väitän, että niiden elämä on parempi. Omistusoikeus riistaan on ihmisellä yhtä paljon, kuin tuotantoeläimiin. Voi olla kyseenalainen oikeus, jos inhimillistää eläimiä.
[/quote]
Olen kuules paljon vanhempi kuin tuo sun "25" ja oppinut myös elämästä paljon enemmän kuin sinä. Raamatun mukaan ihminen on jotain ylivertaista muuhun luontoon nähden, mutta todellisuudessa me olemme vain älyltämme ylivertaisia muihin eläimiin nähden mikäli älyä mitataan kyvyllä alistaa muita eläimiä tarpeisiinsa. Mutta sitten, jos kysytään mikä on oikein ja oikeamielisyytä, niin elämää pitäisi katsoa ulkopuolisen silmin, kuin olisimme avaruusolentoja, jotka arvoivat tapaamme kohdella niitä, jotka ovat meitä heikompia. En kuitenkaan usko, että mikään puhe tai vertauskuva tehoaa suhun, kun sä olet päättänyt, että sulla on oikeus tapaa eläimiä siksi, kun joku kalastaa, toinen syö hampurilaisia ja kolmas makkaraa. Ihminen keksii aina selityksen oli teko miten paha tahansa ja aiheutti se miten paljon kärsimystä toisille. Ja vaikka miten selität, niin minun silmissäni olet arvoton tappaja, ihmiskunnan pohjasakkaa ja, jos luojamme onkin olemassa sekä näkee sen mitä olet tehnyt, miten kylmästi avuttoman eläimen elämän riistänyt, tulee ehkä vielä päivä, kun sinua arvoidaan siten kuin minä paraikaa arvioin sinua. Kaikkein eniten kuitenkin toivon, että tapasi elää heijastuu kyllin vahvana jokaiseen, jonka kanssa olet tekemisissä ja kärsit elämäsi jokaisena päivänä siitä, ettei sulla ole yhtään todellista ystävää.
No mut onko kaikki sun tekemäs sitten eettisesti oikein? Eli esim autourheilu?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:10"]
[/quote]
Olen kuules paljon vanhempi kuin tuo sun "25" ja oppinut myös elämästä paljon enemmän kuin sinä. Raamatun mukaan ihminen on jotain ylivertaista muuhun luontoon nähden, mutta todellisuudessa me olemme vain älyltämme ylivertaisia muihin eläimiin nähden mikäli älyä mitataan kyvyllä alistaa muita eläimiä tarpeisiinsa. Mutta sitten, jos kysytään mikä on oikein ja oikeamielisyytä, niin elämää pitäisi katsoa ulkopuolisen silmin, kuin olisimme avaruusolentoja, jotka arvoivat tapaamme kohdella niitä, jotka ovat meitä heikompia. En kuitenkaan usko, että mikään puhe tai vertauskuva tehoaa suhun, kun sä olet päättänyt, että sulla on oikeus tapaa eläimiä siksi, kun joku kalastaa, toinen syö hampurilaisia ja kolmas makkaraa. Ihminen keksii aina selityksen oli teko miten paha tahansa ja aiheutti se miten paljon kärsimystä toisille. Ja vaikka miten selität, niin minun silmissäni olet arvoton tappaja, ihmiskunnan pohjasakkaa ja, jos luojamme onkin olemassa sekä näkee sen mitä olet tehnyt, miten kylmästi avuttoman eläimen elämän riistänyt, tulee ehkä vielä päivä, kun sinua arvoidaan siten kuin minä paraikaa arvioin sinua. Kaikkein eniten kuitenkin toivon, että tapasi elää heijastuu kyllin vahvana jokaiseen, jonka kanssa olet tekemisissä ja kärsit elämäsi jokaisena päivänä siitä, ettei sulla ole yhtään todellista ystävää.
[/quote]
Kuule jäpikkä. Niin kauan kuin syöt tehotuotettua lihaa/ kananmunia tai ylipäätään "raa'asti ja brutaalisti" teurastettua eläimen lihaa (ööö, mitähän seremonioita siellä terastamoissa järjestetään kuolleiden possujen muistolle?), olet täysin jäävi keskustelemaan aiheesta. Itse asiassa olet munattomampi kuin metsästäjät: laitat jonkun muun tappamaan ravintosi, minkä jälkeen voit jeesustella ja purkaa aggressioitasi av:lla :D Säälittävää. Ei kukaan aikuinen ihminen voi olla noin kujalla...
A) Epäilen edelleen ikääsi, koska:
-1. Noi sun perseraiskausjutut kuulostaa ihan joltain varhaisteinien jutuilta: "Ryssä tulee ja perseraiskaa! Hihihihi"
-2. Pauhaat jostain BSA Meteorilla käydyistä sotaleikeistä, jotka myöskin kuuluvat sinne 13-vuotiaan softista pelaavan pojan / tytön elämään
-3. Yleensä 30v lähennellessä tuollainen idealismi katoaa tai ainakin tajuaa sen olevan naivia.
B) Minä olen päättänyt, että mulla on oikeus tappaa Suomen lain mukaan eläimiä metsästäessäni. Sulla ei ole oikeus panna ketään mihkään reikään väkisin, jos et ole sitä ymmärtänyt.
C) "tulee ehkä vielä päivä, kun sinua arvioidaan siten kuin minä paraikaa arvioin sinua." Sä oikeasti meinaat olevas niin Laupias Samarialainen, että pystyt tuomitsemaan muiden tekoja? Meinaatko oikeasti, että jos sua katsotaan yläilmoista, niin olet yksi pyhä?
D) Jos arvioidaan sun harrastuksiesi etiikkaa ihan pikkasen:
1. Sotaleikit ilmakiväärillä. Ei kauhean turvallista, eikä järkevää. Sodan eettisyys on muutenkin vähän niin ja näin. Onko osa sivistyneisyyttä edes harjoitella sodan käyntiä varsinkaan noin intensiivisesti?
2. Kehonrakennus ja autourheilu. Jos katsotaan, että mikä tätä planeettaa syö, niin se on liiallinen kulutus (Lue Johdatus 1990-luvun ajatteluun Pentti Linkola) ja saasteet. Sä siis kulutat huomattavan paljon ravintoa, pudottaakses taas painoas ja lopulta kiivetäkses lavalle pienissä housuissa pullistelemaan?
Monen mielestä on turhamaista omistaa kaksi autoa, mutta mitä on sitten sellainen että toisella autolla ajetaan kisaa, joka kuluttaa polttoainetta (=tuottaa saasteita) monta kertaa enemmän verrattuna normaaliin autoiluun?
E) Ei, mun ei ole pakko ampua eläimiä pysyäkseni hengissä, eikä sun ole pakko harrastaa mitään pysyäkses hengissä. Sä ehkä ajattelet ettei sun harrastukses "satuta" ketään, mutta yritä ajatella kaikkea vähän laajemmassa mittakaavassa ja yritä hankkia vähän suhteellisuuden tajua. Mä ruokin niitä eläimiä joka vuosi, mulla on omia eläimiä, mä teen linnunpönttöjä. Käyn virhon kanssa talkoilla kunnostamassa jokia. Rakastan asua maalla ja liikkua luonnossa, mutta en mä nosta eläintä ihmisen tasolle. Mä nään mitä eläimet tekee toisilleen. Ne ei pidä jostain / se ei mahdu laumaan, niin ne tappaa sen. Ihan kotieläimetkin. Ei ne ole ihmisiä. Ei vaikka Disneyn Bambi elokuvassa ne puhuukin.
Mulla oli koira, jonka sain 8vuotiaana. Kun olin 11-vuotias se juoksi ensimmäisen kerran kaadolle. Kerran se karkas multa häkistä ja koko kylä nauroi kun ajoin sen perässä mopolla. Mä juoksin ja pyöräilin sen kanssa. Mä etsin sitä koko yön kun se jääräpää haukku hirveä koko. Kun se koirani oli 12-vuotias oli mulla jo toinen koira, mutta Karo oli silti uniikki koira. Alko tulemaan selville, että nyt sen päivät ovat viimeisillään. Äiti sanoi, että pitäis viedä eläinlääkärille, mutta mä en halunnut antaa kenkään vieraan koskea siihen. Sen verran reilu ystävä päätin olla, että jos sen eutanasian saa niin saa multa. Hain naapurilta pistoolin ja kävelin koiran kanssa metsään. Ei ollut mikään helppo teko ja totta helvetissä itkin sen jälkeen. Hautasin koiran sen häkin takana olevan koivun juureen eikä siihen häkkiin ole tänäkään päivänä toinen koira mennyt.
Nykyään mulla on jo kolmas koira ja rakastan sitäkin. Siinä on jo esimerkiksi yksi helvetin hyvä ystävä, joita sä väitit ettei mulla ole ensimmäistäkään!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:15"]
Kuule jäpikkä. Niin kauan kuin syöt tehotuotettua lihaa/ kananmunia tai ylipäätään "raa'asti ja brutaalisti" teurastettua eläimen lihaa (ööö, mitähän seremonioita siellä terastamoissa järjestetään kuolleiden possujen muistolle?), olet täysin jäävi keskustelemaan aiheesta. Itse asiassa olet munattomampi kuin metsästäjät: laitat jonkun muun tappamaan ravintosi, minkä jälkeen voit jeesustella ja purkaa aggressioitasi av:lla :D Säälittävää. Ei kukaan aikuinen ihminen voi olla noin kujalla...
[/quote]
Meissä kahdessa on kuitenkin se ratkaiseva ero, että me emme tapa huviksemme ja yritämme muillakin tavoin vaikuttaa siihen, että ne eläimet, jotka joutuvat ravinnoksemme, niillä olisi ennen kuolemaansa nykyistä parempi elämä. Ja siihen vaikutetaan parhaiten säädöksillä, jotka koskevat kaikkia karjankasvattajia, jotta ne kasvattajat, jotka eivät ole yhtä kylmiä kuin sinä, voivat kasvattaa eläimensä hyvissä oloissa eikä kaltaisesi raukat saa kilpailuetua pitämällä omiaan kaltoin. Äläkä ymmärrä väärin, niitä sääntöjä ei pitäisi rukata vähän, vaan tavalla, joka oikeasti kohentaa eläinten olosuhteita ja, jos se tarkoittaa ihmispopulaation vähentämistä, niin olkoon niin, mutta aloitetaan ensin siitä, että lopetetaan maahanmuutto ylikansoitetusta Afrikasta ja annetaan kantasuomalaisten väkiluvun vähentyä luonnollista kautta, kunnes se on luonnin kannalta kestävällä tasolla. Äläkä nyt tule sanomaan, että muualla Euroopassa on enemmän porukkaa neliökilometrilla, koska toisella vääryydellä ei voi koskaan perustella toista vääryyttä. Sitähän sinä nimittäin jatkuvasti yrität, mutta vain siksi, jotta voit uskotella olevasi hyvällä asialla, vaikka todellisuudessa olet kylmä tappaja.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:15"]
[/quote]
Meissä kahdessa on kuitenkin se ratkaiseva ero, että me emme tapa huviksemme ja yritämme muillakin tavoin vaikuttaa siihen, että ne eläimet, jotka joutuvat ravinnoksemme, niillä olisi ennen kuolemaansa nykyistä parempi elämä. Ja siihen vaikutetaan parhaiten säädöksillä, jotka koskevat kaikkia karjankasvattajia, jotta ne kasvattajat, jotka eivät ole yhtä kylmiä kuin sinä, voivat kasvattaa eläimensä hyvissä oloissa eikä kaltaisesi raukat saa kilpailuetua pitämällä omiaan kaltoin. Äläkä ymmärrä väärin, niitä sääntöjä ei pitäisi rukata vähän, vaan tavalla, joka oikeasti kohentaa eläinten olosuhteita ja, jos se tarkoittaa ihmispopulaation vähentämistä, niin olkoon niin, mutta aloitetaan ensin siitä, että lopetetaan maahanmuutto ylikansoitetusta Afrikasta ja annetaan kantasuomalaisten väkiluvun vähentyä luonnollista kautta, kunnes se on luonnin kannalta kestävällä tasolla. Äläkä nyt tule sanomaan, että muualla Euroopassa on enemmän porukkaa neliökilometrilla, koska toisella vääryydellä ei voi koskaan perustella toista vääryyttä. Sitähän sinä nimittäin jatkuvasti yrität, mutta vain siksi, jotta voit uskotella olevasi hyvällä asialla, vaikka todellisuudessa olet kylmä tappaja.
[/quote]
Edelleen oli joku muu kuin AP
Jos tohon pitäisi sanoa jotain, niin ollaan aika linkolalaisella tiellä. Lue sitten: Esko Valtaojan Avoin tie, joka mielestäni antaa realistisemman arvauksen siitä, mihin maailma on menossa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 07:46"]
Te, jotka olette sitä mieltä, että metsästäjät tappavat huvikseen ja turhaan viattomia eläimiä, oletteko kaikki kasvissyöjiä vai mistä teille liha tulee pöytään? Mieheni metsästää, aikaa harrastukseen menee muutama viikonloppu vuodessa, ei ole siis mukana missään hirviporukassa tms. Jos saalista tulee (jäniksiä) niin ne kyllä syödään meillä ja mistään tappamisen ilosta hän ei käy eläimiä ampumassa.
[/quote]
Itse olen juurikin kysellyt tämän harrastuksen tarkoituksen perään, filosofiaa. Eihän siellä kukaan tosin käy tappamassa ketään, jos ei ole iloa tai kiinnostusta... Oikeasti haluaisin kuulla nyt jotain muuta, kuin vaimojen puolustusta metsästävistä miehistä tai tms. Eikä vertausta tehotuotantoeläimiin. Ilmat on hienot ja maastossa on niin mukavaa, ei myöskään käy nyt... Siis mitä miehen mielessä liikkuu?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 06:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:58"]
Sä et vieläkään vastannut aiheeseen missä kysyin siitä ihmisen tarpeettoman suuresta lihan kulutuksesta, kuten kehonrakentajat tekee. Eli se on moraalisesti ihan oikein?
[/quote]
Suurin osa mun käyttämästä lisäproteiinista tulee Hera-proteiinista. Syön myös paljon kananmunia sekä normaalisti kalaa, kanaa ja lihaa. En siis ole vegetaristi enkä sano, että muidenkaan pitäisi olla. Koko tämä arvostelu perustuukin kaikkeen siihen turhan kärsimykseen, jota te teette harrastuksen/huvin saadaksenne. Teidän takianne niin monet petoeläimet kärsivät näin ankarissa oloissa suunnatonta nälkää, kun saaliseläimet ovat harvassa ja joukossa ei ole vanhuuden takia helppoja saaliita. Lyhytnäköisen taloudellisen ja muiden verukkeiden kautta koko eläinpopulaatio on ajettu niin vähiin, että mikäli läntinen talousjärjestelmämme joutuisi systeemikriisin kaltaiseen kaaokseen, ei kestäisi viikkoakaan, kun hirvet ja peurat olisi tapettu lähes sukupuuttoon. Ja samalla kuolisivat sudet, karhut ja ilvekset. Ihminen on kuitenkin niin äärettömän typerä, että mikäli jokin systeemi on toiminut ihmisiän suht hyvin, niin kuvitellaan ettei siihen tule mitään jatkossakaan, mutta entä jos tuleekin? Siinä kohtaa on turha urputtaa, että "mä luulin", kun meet vittu minne metsään tahansa, niin tyhjyys tulee vastaan ja pakokauhu valtaa alaa. Ei tarvita kuin yksi isompi pyhäviikonloppu ja marketit huutaa tyhjyyttään ja silti ymmärretä miten ohuella langalla ruokahuolto lepää. Eläinpopulaatio pitäisi saada paljon suuremmaksi monestakin syystä ja karjankasvatuksen määräyksiä muuttaa niin, että vaikka eläin päätyy ruuaksemme, ei eläin kärsi missään vaiheessa oli kilpailu miten kireää tahansa. Se on vähin minkä voimme tehdä niiden eteen, joilta viemme hengen säilyttääksemme omamme. Ja vaikka tiedän, ettet aio lopettaa sitä metsästystä, niin lakki pois päästä, kun nyljet eläintä. Hävettää muutenkin niiden puolesta, joille äiti ja isä opettaneet käytöstapoja.
[/quote]
Niin. Aina kunnioittanut eläimiä ja elämää. Enhän minä tässä kihise kiukusta? Sinähän rupesit niin suurella raivolla haukkumaan mua ties miksi? Ja uhkasit väkivallalla ja raiskaamisella yms.? Tuo sun käytöskö on jotenkin sivistynyttä? Eihän tollaisia vihanpurkauksia tule kuin teinipojilla, joille testosteroni on uusi asia tai sitten vanhemmille joilla on vakavia ongelmia. Käytätkö steroideja?
Sulla on kyllä erittäin hyvä itseluottamus tuohon sun ihmistuntemukseen. Muutaman kirjoitetun lauseen perusteella pystyt kertomaan kuinka joku pystyy / ei pysty treenaamaan.
Ihan kysymys vielä: oletko koskaan käynyt maaseudulla, navetassa tai sikalassa?
[/quote]
Väärin, en missään vaiheessa ole uhannut, vaan kysynyt, että miltä tuntuisi se, jis joku alkaa metsästää sua. En myöskään uhannut panna sua perseeseen, vaan sanoin, että se olisi halutessani mahdollista. Kaksi asiaa ja niitäkään sinä kykene ymmärtämään oikein. :D
Mitä sitten tulee tapaani puhua sulle, niin se on aivan tarkoituksellista ja vähintä, jonka voin tehdä niiden huviksesi tappamiesi eläinten puolesta. Älä siis kuvittele, että tuntisin minkäänlaista sääliä ja kirjoitan juuri niin kuin kaltaisesi huvikseen tappaja ansaitsee.
Viimeisen kerran sanon vielä, ettei se mitä olen nähnyt navetoissa oikeuta tappamaan villieläimiä. Ennemminkin meidän kaikkien pitäisi puuttua niihin sääntöihin, joiden puitteet määrittävät ne kilpailuolosuhteet, joissa eläimiä ravinnoksemme kasvatetaan. Vaikea edes ymmärtää miten joku voi olla niin sairas, että edes yrittää koplata nämä kaksi asiaa yhteen ja oikeuttaa sillä sen toisen? Pitäisi varmaan taas kysyä, että hyväksyisitkö itse sen, että sinua metsästettäisiin huvin vuoksi tai laitettaisiin kasvamaan sikalan karsinaan? Äläkä nyt tule sanomaan, että uhkaan sinua sikalaan joutumisella, vaikka sinne varmaan sopisitkin. :D
[/quote]
Mietin vain tätä kaksinaismoralismiasi. Ihminen kuluttaa tarpeettoman paljon proteiinia ja varsinkin kehonrakentajat. Tästä johtuen on eläimiä todella paljon pienissä tiloissa ja elävät onnetonta elämää. Heraproteiini tulee maidosta, luomukananmunatkin ankeista oloista, (Paitsi meidän omien kanojen) jne. Jos haluat eläimiä ja luontoa suojella, niin ei metsästäjät sun vihollisia ole. Länsimainen yhteiskunta ja ylipopulaatio.