Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Mun lapsuudenkodissa ei vietetty joulua juuri mitenkään. Minä ja veljeni saimme kyllä joka vuosi paljon lahjoja, mutta mitään muuta jouluperinnettä ei ollut. Joulukuusi kyllä oli, mutta muuten talo oli kuin kaatopaikka. Siis kirjaimellisesti siellä oli _aina_ ihan karmea sotku. Mitään jouluruokia ei ollut. Suklaapukin sain joka joulu ja se oli ainut ruoka jouluaattona yleensä riisipuuron tai joskus makaronilaatikon kanssa, jota sai joskus klo 16 jälkeen. Mitään muuta ruokaa ei ollut lapsille koko päivänä. Aikuiset saivat kinkkua. Jouluaatto oli oikeastaan joulupukin tuloon asti kuin mikä tahansa päivä. Omille lapsilleni haluan tarjota kivemman joulun.
Lapsuudenkodissani olen viettänyt tasan yhden joulun aikuisiällä. Myöskään silloin ei ollut mitään jouluperinteitä. Puhumattakaan mistään yhteisestä ajanvietosta. Jokainen oli hiljaa omissa oloissaan. Nukkumaan piti mennä klo 22 ja edes punaviiniä ei saanut maistella. Omistuisinta tässä on se, että vanhemmat on ihan normaaleja akateemisesti koulutettuja ja hyvin tienaavia. Eli rahasta ei ollut kiinni. Lahjoja saatiin kyllä satojen eurojen edestä/lapsi.
Vierailija kirjoitti:
"Varmaan, mutta se ilo katoaa kun pakastetaan. Pakastettu tuore pullakin menee kiinteäksi ja sen erottaa maussa kun laitettu pakkaseen. Samoin kuivakakku mikä on kova möhkäle pakkasesta. Ja kuivakakku on nopea tehdä jos uuniaikaa ei lasketa. En ole koskaan käsittänyt sitä että leivotaan pakkaseen juhlia varten."
Et ole tainnut ruokajuhlia kovin isolle porukalle järkkäillä, kun juhlapäivän aamuna ehdit kaiken valmistaa.
No kaikki lasten juhlat ristiäisistä ylioppilasjuhliin plus muutamat täydet vuodet muille. Ikinä en ole pakastanut. Häissäkäån ei ollut pakasteesta kun karjalanpiirakat illaksi mitä anoppi tahtoi tehdä.
Selkeästi epäsuosittu mielipide, mutta pakastettu pulla/kuivakakku on tympeän makuista.
Miksi ette vietä omassa kodissa?
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko joulupöydässä joka vuosi appivanhemmilla, hyi. Maksaloota ei todellakaan kuulu jouluun!
Kyllä muuten kuuluu itä-suomalaiseen perinteeseen, ei ole pakko tykätä mutta kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko joulupöydässä joka vuosi appivanhemmilla, hyi. Maksaloota ei todellakaan kuulu jouluun!
Kyllä muuten kuuluu itä-suomalaiseen perinteeseen, ei ole pakko tykätä mutta kuuluu
Heh! Luin väärin, "Matemaatikko joulupöydässä" - kuuluu, ei kuulu...
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut itse tarpeekseni sukujoulusta - onneksi tänä vuonna olen aaton töissä.
Tädilleni kokoontuu koko suku käytännössä ryyppäämään. Juominen aloitetaan jo puoliltapäivin ja jatketaan pitkälle tapaninpäivään saakka. Meheviä riitoja saadaan myös aina aikaiseksi. Kummitätini taikoo aina ihanan joulupöydän, mutta muu suku käy vaan närppimässä, kun ryyppäämiseltään ehtii. Eniten käy sääliksi lapset, jotka joutuvat kärsimään lasisen lapsuuden.
Missäpäin Suomea? Kuulostaa ihan kasarimeiningiltä.
Faija ryyppäsi nimen omaan jouluna. Toikkaroi humalapäissään, sattui vahinkoja, kaatuili yms. Ei se vihainen ollut.
En halua olla puolison sukulaisten seurassa varsinkaan jouluna. Siellä on pari jotka vetää viinaa kaksin käsin. Täysin arvaamattomia, voivat lähteä autoilemaan, rähistä tms. Eikä nämä ole mitään wt-sakkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja läntiseen. Meillä ei ollut joulua ilman. Etenkin Satakunnassa laatikkoruuat ovat perinteisesti pitoruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotoisin Itä-Suomesta. Maksalaatikko ei ole kuulunut joulupöytään vaan se on arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa ei vietetty joulua juuri mitenkään. Minä ja veljeni saimme kyllä joka vuosi paljon lahjoja, mutta mitään muuta jouluperinnettä ei ollut. Joulukuusi kyllä oli, mutta muuten talo oli kuin kaatopaikka. Siis kirjaimellisesti siellä oli _aina_ ihan karmea sotku. Mitään jouluruokia ei ollut. Suklaapukin sain joka joulu ja se oli ainut ruoka jouluaattona yleensä riisipuuron tai joskus makaronilaatikon kanssa, jota sai joskus klo 16 jälkeen. Mitään muuta ruokaa ei ollut lapsille koko päivänä. Aikuiset saivat kinkkua. Jouluaatto oli oikeastaan joulupukin tuloon asti kuin mikä tahansa päivä. Omille lapsilleni haluan tarjota kivemman joulun.
Lapsuudenkodissani olen viettänyt tasan yhden joulun aikuisiällä. Myöskään silloin ei ollut mitään jouluperinteitä. Puhumattakaan mistään yhteisestä ajanvietosta. Jokainen oli hiljaa omissa oloissaan. Nukkumaan piti mennä klo 22 ja edes punaviiniä ei saanut maistella. Omistuisinta tässä on
Koulutetut hylkivät yhteen aikaan perinteitä. Sitä pidettiin älykkäänä ja modernina elämäntapana.
Kuuliaisuus myötäillä muiden toiveita ja vaateita, puuttuu rohkeus kysyä tai sanoa. Sitä ihmettelen. Voipi olla että osa olisi tyytyväisempiä jos ei vieraita tulisi tai ei tarvitsisi mennä.
Meillä oli kyllä jouluista sikäli että jouluvalot laitettiin ajoissa, jouluna saatiin lahjoja ja oli jouluruokaa, mutta kuusi laitettiin vasta aattona, kotona oli sotkuista, ja enimmäkseen kaikki katseli telkkaria omissa oloissaan päivän. Itsellä on vähän tunnelmallisempi joulu, mutta olihan tuo lapsuudenjoulukin kyllä ihan jouluksi tunnistettavissa
Meillä oli muiden mielestä ihmeellistä Tapaninaamun tapaninsauna. Aamulla kuuden jälkeen sauna oli lämmin ja kylpemään heti herättyä, siitä sitten pikkuhiljaa pukeutumaan ja aamupalalle.
Vanhempani ovat Itä-Suomesta ja ainakin Kerimäellä oli tapana isäni nuoruuudessa että kylän nuoret lämmittivät tilojen ja töllöjen saunat aamuyöllä ja herättivät isäntäväen aamulla saunomaan. Tapa oli vanha ja kaikkien toivoma, isännät jätti usein puut ja vedet valmiiksi, mutta kyllä niissä työtä oli. Pojat ja tytöt istuivat yhdessä lauteilla ja seurustelivat saunoja lämmittäessään, ei siihen aikaan niin vain nuoret keskenään tavanneet. Ilmeisen viatonta juttua nykyaikaan.
Isäni toi tavan mukanaan ja kun me asuttiin eri paikoissa, hän lämmitti tapaninsaunan jos mahdollista. Omakotiin muutettuamme sukulaisia tuli usein jouluvierailulle Tapaninaamuna aloittaen sen saunomalla.
Vaimoni oli kotoisin myös Kerimäeltä, ja häneen tutustuttani ja anoppilassa käytyäni, siellä oli myös tapaninsauna ja loppuvuosina siellä joulua viettäessämme lämmitin saunan joka Tapani. Tapa kuulema vieläkin on siellä joillakin.
En pidä perinteistä ja siksi ihmettelen kun joillain on etenkin jouluisin erilaisia perinteitä kuten joulusauna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muiden mielestä ihmeellistä Tapaninaamun tapaninsauna. Aamulla kuuden jälkeen sauna oli lämmin ja kylpemään heti herättyä, siitä sitten pikkuhiljaa pukeutumaan ja aamupalalle.
Vanhempani ovat Itä-Suomesta ja ainakin Kerimäellä oli tapana isäni nuoruuudessa että kylän nuoret lämmittivät tilojen ja töllöjen saunat aamuyöllä ja herättivät isäntäväen aamulla saunomaan. Tapa oli vanha ja kaikkien toivoma, isännät jätti usein puut ja vedet valmiiksi, mutta kyllä niissä työtä oli. Pojat ja tytöt istuivat yhdessä lauteilla ja seurustelivat saunoja lämmittäessään, ei siihen aikaan niin vain nuoret keskenään tavanneet. Ilmeisen viatonta juttua nykyaikaan.
Isäni toi tavan mukanaan ja kun me asuttiin eri paikoissa, hän lämmitti tapaninsaunan jos mahdollista. Omakotiin muutettuamme sukulaisia tuli usein jouluvierailulle Tapaninaamuna aloittaen sen saunomalla.
Vaimoni oli kotoisin myös Kerimäeltä, ja häneen
Mielenkiintoista! Itse en ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Joulusauna aattona meillä kyllä oli ja on (olen kymenlaaksosta)
Vierailija kirjoitti:
Saatteko vanhemmiltanne vielä kypsässä aikuisiässä rahaa lahjaksi jouluna??
Kyllä, isäni antaa mulle aina jouluna ja syntymäpäivänä 50 euroa lahjaksi. Olen 42-vuotias ja tienaan oman elantoni. Raha on tarkoitettu siihen, että ostan itse oman joululahjani, kun hän "ei osaa".
Minä luultavasti aloitan nyt joidenkin mielestä oudon jouluperinteen. Vuosien sukujoulujen jälkeen sain sanottua, että tänä jouluna en jaksa sukuloida. Vietän tavallisen päivän kotona. Ensi jouluna saatan taas sukuloida tai jään kotiin, riippuu mikä fiilis. Tai ehkä lähden reissuun. Eli jätän jouluperinteet pois.
Kummitätini aloittaa joulun valmistelemisen jo marraskuun alussa, joskus lokakuussa. Aivan joulutäpinöissään.
Anoppilassa, jossa vietimme vain yhden joulun, ei ollut suklaata/konvehteja tarjolla, koska ei ollut lapsia viettämässä joulua. Makeana tarjoiluna oli yksi ostettu joulutorttu per henkilö.
Sen sijaan punkkua oli laatikollinen. Ruuatkin olivat hienoja - vähän liian hienoja minun makuuni.