Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Herneet joulu aterialla
Meillä on aina säilykeherneitä jouluaterialla. Aina ollut, joten ei voi poiskaan jättää. Toki tämä on ainoa sellainen, joka on pakko olla, kun on aina ollut. Osa valitettavasti jää kyllä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi
Luuletko, että haastatteluista maksetaan noin muutoin?
Kyllä minä vähintään 100 € veloitan, jos joku haluaa haastatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä avataan lahjat vasta jouluaamuna. Tämä jouluperinne jäi siitä kun asuttiin Britanniassa ollessani lapsi. Tosin perinne on sekoittunut suomalaiseen jouluaattoon. Joulupukki käy kyllä aattona ja jakaa lahjat, mitkä laitetaan kuusen alle. Lahjat odottaa siellä jouluaamuun. Lapset saa aattona avata yhdet lahjat.
Mitä järkeä tässä on että lahjat pantataan lapsilta silloin kun ne oikeasti kuuluu avata ja pakotetaan odottamaan seuraavaa päivää?
Mitä järkeä pantata niitä lahjoja lapsilta aattoiltaan? Tai edes aattoon? Miksei lapsille vaan osteta lahjoja ennen joulua ja anneta samantien?
Jouaatto on siellä biletyspäivä, vieraillaan drinkeillä naapurissa tai sukulaisissa tai baarissa. Yleensä joulupukki tuo ne lasten lahjat aattoyönä ja aamulla ne paketit avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän outona sitä tapaa, että aikuiset perheelliset ihmiset eivät vietä omaa ja omanlaistaan joulua. Omassa tuttavapiirissäkin on useampia nelikymppisiä ihmisiä, osa perheellisiä, jotka eivät laita omaan kotiinsa mitään joulua, ei koristeita, ei kuusta tms, koska lähtevät viettämään joulua aina sukulaisiin jonnekin satojen kilometrien päähän. Sitten valitetaan niistä toisen perheen tavoista, nukutaan huonosti jossain patjamajoituskessa lattialla, lapset kyllästyy neljän tunnin ajomatkan aikana autossa...
Hulluimpia ovat ne, jotka yrittävät ehtiä parin kolmen päivän aikana kiertämään kaikki sukulaiset ja joulu vietetään käytännössä autossa ajelemalla ympäriinsä. Yksi työkaveri luetteli, että missä joka paikassa heidän täytyy kolmen päivän sisällä käydä: molemmat isovanhemmat, siskon perhe, veljen perhe, miehen isoisä, lapsen kummit, serkkula... Tiukalta kuulosti aikata
Näihin sukulaispaikkoihin ehtimiseen auttaa vuorotteluperinne. Ilmoittaa vain ajoissa, että jouluna 2024 olemme teillä ja 2025 tuolla ja ja vuodesta XXXX pidämmekin sitten vain aivan omaa joulua kotona. Ihmisten on helpompi sopeutua, kun tietää ajoissa, niin ei tule pettymyksiä.
(Narsistisen itsekkääseen tämäkään ei välttämättä auta heti, vaan vasta se, että vuodesta toiseen pitää rajoistaan ja sanoistaan kiinni riippumatta siitä, miten toinen reagoi. Ei siis pidä lotkauttaa korvaa, vaikka toinen märisee ja syyllistää.)
Ja toinen hyvä on käydä pikkujouluissa toisen puolen suvun kanssa jonain viikonloppuna ennen joulua.
Kolmas tapa on kutsua itse muut kylään omaan kotiin, jos tahtovat nähdä, ja jos jaksaa ka pystyy järjestämään ja majoittamaan muut. Neljäs tapa on nähdä uutena vuotena heitä, joita jouluna ei ehtinyt. Viides tapa on vain olla kaikille yhtä tyly, että ei näe ketään jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Herneet joulu aterialla
Meillä on kaksia herneitä jouluaterialla, hih. Osa tykkää säilykeherneistä ja osa pakasteherneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni joutuu (tai haluaa, en vieläkään ihan tiedä, kumpaa) uskontonsa vuoksi käymään läpi naapurit, soittamaan meidän rapun ovikellot ja kysymään, haluaisivatko he jakaa kanssamme jouluaaton ilta-aterian. Ei ole aiempina vuosina vielä kukaan halunnut, ja useimmat ovat jo tottuneet kyselyyn, mutta tänä vuonna yksi etä-äiti kuulemma vastasi, että kuulostaa kivalta idealta ja että hän ilmoittelee aattona. On vähän suttuinen nainen eli ilmeisesti ammattikoulun tai ammattikorkean käynyt, mutta ei minua periaatteessa haittaa.
Nyt on kyllä sanottava, että teidän tyyppiselle pariskunnalle olisi vaikea olla edes kohtelias. Kaikkeen ei vain ihmisen sietokyky riitä.
Ihania ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä avataan lahjat vasta jouluaamuna. Tämä jouluperinne jäi siitä kun asuttiin Britanniassa ollessani lapsi. Tosin perinne on sekoittunut suomalaiseen jouluaattoon. Joulupukki käy kyllä aattona ja jakaa lahjat, mitkä laitetaan kuusen alle. Lahjat odottaa siellä jouluaamuun. Lapset saa aattona avata yhdet lahjat.
Mitä järkeä tässä on että lahjat pantataan lapsilta silloin kun ne oikeasti kuuluu avata ja pakotetaan odottamaan seuraavaa päivää?
Mitä järkeä pantata niitä lahjoja lapsilta aattoiltaan? Tai edes aattoon? Miksei lapsille vaan osteta lahjoja ennen joulua ja anneta samantien?
Jouaatto on siellä biletyspäivä, vieraillaan drinkeillä naapurissa tai sukulaisissa tai baarissa. Yleensä joulupukki tuo ne lasten lahjat aattoyö
Pubeissa aatto on vuoden vilkkain päivä Briteissä.
Hämmästyttävä jouluperinne on se, että sisko kinuaa vanhemmiltamme rahaa vielä 60-vuotiaanakin, mukamas lapset ja lapsenlapset tarvitsevat niiiiin kipeästi rahaa.
Meillä on sama. Appiukko ilmoittaa aina ennen oman lahjan avaamista että paketin sisällä on sitä ja sitä, tietää koska kyttää verkkopankin tapahtumia marraskuusta lähtien. Yritä siinä nyt pitää hyvää joulutunnelmaa yllä kun anoppi on maailman suloisin ihminen ja appiukko nöyryyttää toista vieressä. Appiukolla on myös inhottava tapa "arvailla" muiden perheenjäsenten saamien pakettien sisältöä, sillä tavalla muka-vitsikkäästi, että vaikka paketti on pieni ja kantikas, hän tokaisee tyyliin "sielä on Nokian mustat kumisaappaat". Heko-heko. Lahjojen avaaminen on kiusallista ja piinaavan pitkä hetki muuten ihan mukavassa joulunvietossamme.
Olen viettänyt nyt yhteensä viisi joulua puolisoni kanssa. Olemme aina ensin minun perheen luona, sitten siirrymme puolisoni vanhemmille. Silmiinpistävä, joka vuosi toistuva tapa puolisoni vanhemmilla tuntuu olevan muiden jouluperinteiden väheksyminen. Kovaan ääneen kailotetaan että meillä ei tarjoillakaan mitään joulun perinneruokia, emme ikinä osta kinkkua, muut syövät laatikoita mutta meillä niitä ei ole jne. Ihan kuin he olisivat maailman ainoa perhe ketkä syövät jouluna pihviaterian tai tekisivät aasialaista ruokaa joulunpyhinä.
Olen itse perheestä missä jouluruokana ovat nimenomaan kinkku, laatikot, kalat, karjalanpaisti ja muut höysteet. Tästä kun mainitsen puolisoni vanhemmille korjailevat he kailotuksiaan että ihana kun on jouluperinteitä ja ovat varmasti hyviä ruokia nekin. Ja tämä toistuu jo-ka jou-lu. Ymmärtäisin jos paikalla joku olisi vaikkapa ensimmäistä kertaa ja ihmettelisi heille ääneen, että täällä ei olekaan perinteisiä jouluruokia tarjolla.
Oma puolisoni onneksi tykkää syödä jouluruokia minun perheeni kanssa ja kehuu niitä aina vuolaasti niin meillä, kuin omille vanhemmillekin.
Ja tähän perään todettakoon, että minusta itsestäni on mukava siirtyä omien vanhempieni ruokapöydän äärestä toisenlaiseen joulupöytään, ne perinteiset jouluruoat ei vaan uppoa enää kahden päivän jälkeen itselleni, siinä vaiheessa vaihtelu on jo tervetulluttakin.
Ei sinänsä mikään outo jouluperinne tämä, mutta tavallaan osaan jakaa tuskan. Mun äidillä kanssa alkaa ihme jouluvöyhötys syyskuussa
Herneet kuuluvat tietysti jouluateriaan mutta ei mitkään säilykeherneet.
Vierailija kirjoitti:
N62 kirjoitti:
Kyllä perinteisesti rosolli ja sillisalaatti on aivan sama asia. Minulla on vuoden 1948 reseptikirja ja siinä mm. on ohje: Sillisalaatti eli rosolli. Siihen kuuluu sillin lisäksi myös kananmuna.
Mullapa on vuoden 1946 painos, jossa sanotaan "Rosolli eli Sallatti". Ei sillistä mitään mainintaa.
Rosollin aineita ei ole mainittu, ei siis silliäkään vaikka ilman silliä syöminen on jotain muuta kuin rosollia.
Mun siskolle on viimeisien vuosien aikana tullut tavaksi lähettää itse askartelemansa joulukortti. Pari päivää sitten en tiennyt, olisinko itkenyt vai nauranut, kun avasin kuoren. Kortissa oli teipattuna joku kuusenoksan karahka, neulaset sain varistella kuoresta ulos. Ajattelin, että pitääköhän mun itse liimata neulaset paikoilleen.
Siis älyttömän ruma tekele!
Vierailija kirjoitti:
Mä vedän joulu tuubat.
T.Sonja
Hyvä Sonja, mä ajattelin lurautella oboeta. Tuohitorvi tai paimenpillikin kelpaisi paremman puutteessa. Kysymykseksi jää kuka soittaa triangelia? Pirunviulu on jo buukattu. Suunsoittoa ja lämmintä valkkaria tarjolla lämpiön puolella.
T. Porsastelija
Outoa oli ennen muinoin, että eräät sukulaiset iskeytyvät aattona kylään. Siis kutsumatta ja sopimatta. Tulivat tuomaan jouluterveiset ja kummilapselleen lahjan. Tosiärsyttävä ajoitus. Itsellä ruoanlaitto kesken, niin rupea siinä kahvittelemaan ja seurustelemaan. Lopulta sanoin, että on tässä vähän hoppua, niin en nyt tarjoo kahvia. Onneksi ymmärsivät, eivätkä suuttuneet. Toivat sen jälk kummitytön lahjan jo ennen joulua.
Saatteko vanhemmiltanne vielä kypsässä aikuisiässä rahaa lahjaksi jouluna??
Maksalaatikko joulupöydässä joka vuosi appivanhemmilla, hyi. Maksaloota ei todellakaan kuulu jouluun!
Herneet joulu aterialla