Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
981/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhdellä sukulaisperheellä oli tapana ängetä meille aattona aamupäivällä yllätyskäynnille tuomaan joulukukkaa ja kahvittelemaan. Minulla oli vielä jouluvalmistelut vaiheessa, eikä olisi ollut aikaa seurustella heidän kanssaan. Meillä saattoi olla kuusen koristelukin kesken. Syy, miksi tulivat, oli se, että heillä kävi aika pitkäksi. Onneksi tuo tapa jäi pois siinä vaiheessa, kun vuosia kotiäitinä ollut sukulaisperheen äiti palasi töihin. 

Vierailija
982/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannista Suomeen muutettuani äimistelin suomalaisten tapaa viettää joulua aattona, joka siis on kirjaimellisesti vasta juhlaa edeltävä ilta. Tämä painotus näkyy tässäkin ketjussa: on kaksi joulupäivää, mutta ne ovat merkityksettömiä ja kaikki vierailut ja toiminta pitää hoitaa jo aattona eli vähän niin kuin etukäteen. 

Englannissa aatto on vielä vilkas kauppapäivä, jolloin pubit ovat täynnä iloisia ruokailijoita. Lahjat avataan joulupäivän aamuna ja jouluruoka syödään joulupäivänä, yleensä kuninkaallisen klo 15 tulevan puheen jälkeen. Tunnelma oli aina riehakas ja iloinen.

Lisäksi Suomessa tuntui oudolta joulunvieton hartaus. Viedään kynttilöitä haudoille, kuunnellaan joululauluja, jotka saavat mummon itkemään. Iloisimmasta päästä: Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemun raikkahin aika! Hetken kestää elämä, ja sekin synkkä ja ikävä. 

Näitä asioita hämmästelin ja silti olen tähänkin menoon jokseenkin sopeutunut. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vietän Jouluaaton aina perheen kanssa! Tarkoittaa siis tasan sitä väkeä joka on kirjoilla samassa asunnossa kanssani (tyttöystävä/vaimo). Katkaisin napanuorani lapsuuden kotiini luonnollisesti sinä päivänä kun kannoin muuttolaatikot autoon 30 vuotta sitten. Saattanut käydä sukuloimassa mutsin luona joskus tapaninpäivän kieppeillä, syömässä sen pari pakollista kinkkusiivua (itse en kotonani joulukinkkuja harrasta, naudanpaistia toki välillä), joidenka voimin pärjää taas seuraavaan Jouluun.

Olen omassa perheessäni muokannut Joulutraditiot omien mieltymyksieni mukaan hyvinkin rennoiksi, kulloisenkin kumppanin kanssa luonnollisesti yhdessä sopien. Välillä ollaan käyty noutamassa pitsat jouluateriaksi, 90-luvulla viimeksi kiepattu hautausmaan (jossa ei ole kummallakaan sukua) kautta tunnelmoimassa. Onneksi kenelläkään ei ole ollut tuota sukuloimispakkoa aattoisin, ollaan annettu sukulaisille rauha viettää näköistään Joulua omien perheidensä kanssa. Ainoa vieras meillä aattona on aikuinen bonustytär, mutta vain koska hän haluaa itse meille tulla viettämään iltaa (syömisen ohella pelaamaan Unoa/Trivial Pursuitia tai tekemään palapeliä), ei me häntä pakoteta tai velvoiteta siihen. Kiva toki että haluaa vielä käydä, mutta ymmärrämme kyllä kun löytää väistämättä parempiakin paikkoja Joulunsa viettoon tulevaisuudessa, ja haluaa muokata taas ihan oman näköistään juhlaa. 

Aatonalusviikolla vähän toki koristellaan kämppää jouluaiheisilla killukkeilla ja lisätään värillisten ledivalojen määrää entisestään, mutta kuusta ei hankita varisemaan nurkkaan, eikä oikein korvikekuusetkaan natsaa, eikä niitä edes kaivatakaan. Lahjoja vaihdetaan iltasella jos niitä on hyviä onnistuttu keksimään/löytämään, ei ole niin päivän päälle. Annetaan vaikka sitten huhtikuussa jos sopiva tulee vasta sitten vastaan, mieluummin kuin sellainen ruma maljakko tai mauton villapaita, kun ei muutakaan keksinyt. Parempi jättää lahjananto tuolloin väliin sitten, siitä ei kumpainenkaan loukkaannu, ollaan hassuttelevia järki-ihmisiä molemmat. Hyviä lahjoja on silti onneksi useimmiten löytynyt!

Nuorempana toki riitti ateriaksi vain tuo pitsa (jota en muuhun aikaan vuodesta edes niin kovin usein syö, miellän sen nykyisin niin Jouluun), viime vuosina olen alkanut tehdä muitakin aterioita oheen, pitsan jäädessä aattoisin lounaan korvikkeeksi. Tänä vuonna suunnitelmissani tehdä illaksi sienitäytteistä possun sisäfilettä, uunikalaa sekä lohicevicheä. Pidän vaihtelusta, jouluruuissakin, ja yritän keksiä aina jotain uutta. Ikinä en ole omassa kodissani imeliä laatikkoja tehnyt tai syönyt, enkä edes kinkkua paistanut, niiden alituinen näkeminen marraskuusta lähtien joka saamarin paikassa saa voimaan pahoin hyvissä ajoin jo ennen Jouluakin.

Kukin siis viettäköön Joulujaan tavallaan, toisia mihinkään omiin "traditioihinsa" pakottamatta.

t. Kundi 52v.

Vierailija
984/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannista Suomeen muutettuani äimistelin suomalaisten tapaa viettää joulua aattona, joka siis on kirjaimellisesti vasta juhlaa edeltävä ilta. Tämä painotus näkyy tässäkin ketjussa: on kaksi joulupäivää, mutta ne ovat merkityksettömiä ja kaikki vierailut ja toiminta pitää hoitaa jo aattona eli vähän niin kuin etukäteen. 

Englannissa aatto on vielä vilkas kauppapäivä, jolloin pubit ovat täynnä iloisia ruokailijoita. Lahjat avataan joulupäivän aamuna ja jouluruoka syödään joulupäivänä, yleensä kuninkaallisen klo 15 tulevan puheen jälkeen. Tunnelma oli aina riehakas ja iloinen.

Lisäksi Suomessa tuntui oudolta joulunvieton hartaus. Viedään kynttilöitä haudoille, kuunnellaan joululauluja, jotka saavat mummon itkemään. Iloisimmasta päästä: Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemun raikkahin aika! Hetken kestää elämä, ja sekin synkkä ja ikävä. 

Näitä asioita hämmästelin ja silti olen tähänkin

Minulla oli aikalailla samanlaiset tunnelmat kun muutimme Britanniasta Suomeen ollessani 8v. Eniten ihmetytti se, että ihmisten mielestä joulu oli ohi heti jouluaaton jälkeen. Jotkut heitti joulukuusenkin ulos ekana välipäivänä.

Siihen että käydään jouluaattona hautausmaalla en ole tottunut koskaan. Oli outoa, että vilkkainta oli hautausmaalla jouluaattona. Tämä ei vielä nykyisinkään kuulu meidän jouluperinteisiin, mutta aikoinaan esimerkiksi veljeni mummolle se oli ihan pakollinen homma.

Vierailija
985/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilaan eivät lasten puolisot ole jouluna tervetulleita. Mielellään otetaan oma lapsi ja lapsenlapset, mutta perheenä ei saisi tulla. Jos menee paikalle, kiusataan avoimesti ja omat lapset hyväksyvät sen. Luulin pitkään, että on normaalia kun minä jään aattona yksin kotiin, kun mies pakkaa aamulla lapset autoon ja lähtee vanhemmilleen. Itkin ja tuntui kauhealta katsoa heidän lähtöään, mutta miehen mielestä ylireagoin, enkä saanut huolestuttaa lapsia sekopäisellä käytökselläni. Totta kai kaikki äidit jäävät yksin kotiin ja lapset viedään anopille jouluksi.

Vierailija
986/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita hämmästelin ja silti olen tähänkin

Taas joku takertuu tuohon laulunsäkeeseen. Sehän tarkoittaa, että kun elämä on lyhyt ja arkinen, pitää iloita aina kun voi ja bailata menemään. 

Suomessa on ollut paljon riemukkaita jouluperinteitä, mutta ne ovat jääneet usein paikallisiksi ja muuttuneet ajan saatossa. Kirkko on ohjannut juhlan viettoa pois rymistelystä. Samalla on kielletty muukin kuin ryyppääminen.

Kylmyys ja pimeys vaikuttaa täällä enemmän kuin Englannissa. Meiltä puuttuvat myös prameat hovitavat.

Vierailija
987/1172 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tämän jos on kiireinen, laiska tai sairas ihminen ja lapseton. Muuten kuulostaa kyllä uskomattomalta. Ite oon yrittäny vaikeinakin aikoina nostaa joulutunnelmaa, esim.valmiilla laatikoilla ja joulukinkulla ja lasten pitää saada ehdottomasti lahjoja ja paljon, en välttämättä oo mitään kallista ostanu. Nyt kun lapset on jo isoja, ei tämä tästä oo paljon muuttunu, ehkä otan rennommin siivoamisen suhteen, mutta kyllä tää traditio on niin suomalaista, että varsinkin lapset tätä oottaa.

Vierailija
988/1172 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän olen kuullut muutamalta työkaverilta: Heidän jouluaattonsa menee siihen, että ajellaan autolla parhaassa tapauksessa satoja kilometrejä jotta saadaan vietyä kynttilät haudoille. Osa käy monella eri paikkakunnallakin ja kotiin tullaan iltamyöhällä (lähtö tietysti aikaisin aamulla). Itse en haluaisi viettää koko jouluaattoa autossa istuen.

Vierailija
989/1172 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppilaan eivät lasten puolisot ole jouluna tervetulleita. Mielellään otetaan oma lapsi ja lapsenlapset, mutta perheenä ei saisi tulla. Jos menee paikalle, kiusataan avoimesti ja omat lapset hyväksyvät sen. Luulin pitkään, että on normaalia kun minä jään aattona yksin kotiin, kun mies pakkaa aamulla lapset autoon ja lähtee vanhemmilleen. Itkin ja tuntui kauhealta katsoa heidän lähtöään, mutta miehen mielestä ylireagoin, enkä saanut huolestuttaa lapsia sekopäisellä käytökselläni. Totta kai kaikki äidit jäävät yksin kotiin ja lapset viedään anopille jouluksi.

Ihanan hyvätapaisen jännä miehen olet löytänyt <3

Vierailija
990/1172 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan juhlitaan kaikkia juhlapäiviä edellisenä päivänä. Juhlapäivänä ei ole töitä, joten se on varattu krapulalle. Jos juhlisi vasta varsinaisena juhlapäivänä, joutuisi menemään seuraavana päivänä darrassa töihin.

Vierailija
991/1172 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puu laitetaan itsenäisyyspäivänä lippusiimoineen. 2 vko ennen joulua koristellaan joulua varten. Useasti joulu siivotaan pois uuden vuoden aattona, "uusi vuosi" ja uudet koristelut kodissa.

Tunnelma on tärkein ei niinkään pukeutuimunen tai ruoka.

Vierailija
992/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunviettotapoja on monenlaisia. Itse en ole koskaan tykännyt hautausmailla ramppaamisesta aattona. Siellä on hirveä ruuhka, hyvä jos auton saa mihinkään parkkiin. Jokin vuosi sitten sanoin äidilleni, että käy siellä vaikka veljensä kanssa. Ja niin on tehnytkin. Itse käyn siellä ehkä myöhään illalla tai aatonaattona. Tuosta pakkovierailuista vielä. Isävainaallani oli tapana sanoa, että ei pidä olla röhkysika. Kysyin että mitä se tarkoittaa ? Pitää nauttia joulusta omalla tavallaan eikä koko ajan olla menossa jonnekin tai tekemässä kiireellä sitä ja tätä. Ja antaa siis muillekin rauha oman tyylisen joulun viettoon. 

Vierailija
993/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll taloyhtiön jouluinen sauna on kiva. Pallit ja lootat puhtaiksi niin se on jo puolet eteenpäin.

Vierailija
994/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulutorttujen valmistaminen melkein viikkoa ennen joulua.

Työkaveri sanoi joskus vuosia sitten, että : "miehen kanssa tehtiin eilen hirveellä kiireellä joulutorttuja". Oli maanantai-aamu ja jouluaatto oli muistaakseni perjantaina.

Miksi ihmeessä joulutortut pitää tehdä valmiiksi monta päivää etuajassa. Mahtaa olla kuivakoita sitten jouluna. Jos valmistaa tortut valmiista taikinasta ja hillosta, niiden tekemiseen menee muutamia minuutteja. Ja ovat parhaimillaan tuoreena ja hieman lämpöisinä tomusokerihuntu päällänsä. 

No tapansa kullakin. 

Meillä oli seitsemänhenkinen perhe joten tortut ja juustopasteijat tehtiin valmiiksi pakastimeen odottamaan joulua. Niitä sai sieltä napsia mikron kautta vasta jouluaattona.

Vierailija
995/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appikset olisivat kyllä halunneet meidät jouluksi.

"Tulkaa tänne, täällä on kaikki valmiina." En halunnut siihen hulinajouluun, jossa tv ja radio pauhasivat täysillä aamusta iltaan. Myös ärsytti tuo asenne, että minä kokisin rasituksena tai en edes osaisi "tehdä joulua". Minulle taas jouluaatto on lapsuuskodin mallin mukainen tärkeä, mutta myös rauhallinen perheen yhteinen aika, jota eivät tv-esiintyjät tähditä.

Taustajuonteena oli tietenkin anopin ja miniän "valtataistelu". Miehillähän ei noissa tilanteissa ollut mitään mielipidettä.

Aatto ollaan siis aina vietetty kotona rauhallisesti yhdessä ollen. Joulu- tai Tapaninpäivänä ollaan vierailtu anoppilassa tai he meillä. - Nyt joulua vietetään lasten perheiden kanssa. Lapset vuorottelevat jouluaaton viettoa appivanhempiensa tai meidän kanssamme. Ei myöskään olla paikkaan sidottuja vaan vuorotellaan kenen tai keiden kotona ollaan. Joulupöydän tarjoomukset sovitaan etukäteen kuka tuo mitäkin.

Nuorille pareille suosittelisin omien perinteiden luomista ja asettamaan etusijalle se oma perhe. Kun ryhtyy kimppaan jonkun kanssa, se äiti vain nyt jää kakkoseksi, eikä hänen kuulu määräillä aikuisen lapsensa elämää.  En kuulu kirkkoihin, mutta tässä kohtaa muistutan Raamatun näkemyksestä jos on tarvis: "Mies erotkoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa...". Sama koskee naisia. Älkää siis raahatko äitiänne mukaan sinne kahdenväliseen liittoonne. Hänellä on jo omansa.

Vierailija
996/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän joulu tuubat.

T.Sonja

Vierailija
997/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoi joskus vuosia sitten, että : "miehen kanssa tehtiin eilen hirveellä kiireellä joulutorttuja". Oli maanantai-aamu ja jouluaatto oli muistaakseni perjantaina.

Miksi ihmeessä joulutortut pitää tehdä valmiiksi monta päivää etuajassa. Mahtaa olla kuivakoita sitten jouluna. Jos valmistaa tortut valmiista taikinasta ja hillosta, niiden tekemiseen menee muutamia minuutteja. Ja ovat parhaimillaan tuoreena ja hieman lämpöisinä tomusokerihuntu päällänsä. 

No tapansa kullakin. 

Jospa tekevät itse alusta asti taikinan tortuille. Omassa lapsuudessani, ei edes myyty valmistaikinoita. Tuolloin tortut tehtiin aina noin viikkoa ennen pakastimeen. Tiedän nykyisinkin ihmisiä, jotka valmistaa itse takinan torttuihin. Ovat nimittäin aivan erin makuisia.

Vierailija
998/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsuudenperheessä vain lapsille annetaan lahjoja. Koko joulu pyörii lasten ympärillä, yhdessä kokoonnutaan katsomaan, kuinka lapset avaavat lahjoja. Itse olen tottunut siihen, että joulu on kaikkien juhla, iästä riippumatta. Tänä vuonna vietämme aikuisten joulun kahden kesken omassa kodissa, niin tulee itsellekin joulumieli ja kokee olevansa osa juhlaa.

Vierailija
999/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tapansa kullakin. 

Jospa tekevät itse alusta asti taikinan tortuille. Omassa lapsuudessani, ei edes myyty valmistaikinoita. Tuolloin tortut tehtiin aina noin viikkoa ennen pakastimeen. Tiedän nykyisinkin ihmisiä, jotka valmistaa itse takinan torttuihin. Ovat nimittäin aivan erin makuisia.

Varmaan, mutta se ilo katoaa kun pakastetaan. Pakastettu tuore pullakin menee kiinteäksi ja sen erottaa maussa kun laitettu pakkaseen. Samoin kuivakakku mikä on kova möhkäle pakkasesta. Ja kuivakakku on nopea tehdä jos uuniaikaa ei lasketa. En ole koskaan käsittänyt sitä että leivotaan pakkaseen juhlia varten. 

Vierailija
1000/1172 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmaan, mutta se ilo katoaa kun pakastetaan. Pakastettu tuore pullakin menee kiinteäksi ja sen erottaa maussa kun laitettu pakkaseen. Samoin kuivakakku mikä on kova möhkäle pakkasesta. Ja kuivakakku on nopea tehdä jos uuniaikaa ei lasketa. En ole koskaan käsittänyt sitä että leivotaan pakkaseen juhlia varten."

Et ole tainnut ruokajuhlia kovin isolle porukalle järkkäillä, kun juhlapäivän aamuna ehdit kaiken valmistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme