Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
901/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista. Kinkussahan on paljon tyydyttynyttä rasvaa. Onko taustalla esim. sydänsairauksia, miksi ei haluta sitä syödä.

Kinkun rasvasta vain noin kolmasosa on tyydyttynyttä. Eikä nykykinkuissa sitä rasvaa edes paljon ole, ja sekin vähä mitä on on kerroksena, jonka voi kuoria pois, jos ei tykkää sitä syödä.

Naudan rasvassa tyydyttyneen rasvan osuus on suurempi.

Vierailija
902/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä joulu oli se "oudoin" ensimmäinen itsenäinen joulu vuosiin,en ole väleissä vanhempiin, menin ystävän kanssa hänen vanhemmilleen, yllätys oli se että hänen siskonsa jota en tunne tuli 3 lapsensa kanssa käymään, vietin yksin Yläkerrassa kun ahdisti, itkin ja söin yksin jouluruoan ylhäällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jouluhössötystä ollenkaan, ainakaan silloin, jos ei ole itsellä enää pieniä lapsia. Onneksi omani ovat jo aikuisia, joten emme vietä joulua enää ollenkaan.

Mielestäni olisi aivan teennäistä ja turhaa muutaman päivän takia koristella kotia turhalla joukukrääsällä tai syödä jouluruokia, joista en ihmeemmin edes pidä.

Minun puolestani te muut saatte kyllä viettää joulua juuri niin kuin haluatte, mutta toivoisin, että annatte myös meidän joulusta piittaamattomien olla viettämättä joulua ilman teidän "siunailua" asiasta.

Vierailija
904/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on niin paljon kuin on perheitäkin. Lasten ollessa pieniä, hauskinta oli mielestäni tehdä joulua yhdessä; koristella, askarrella, ihmetellä, pohdiskella joulupukkia ja tonttuja, valmistaa DIY-lahjoja läheisille ja ystäville, käydä joulukirkossa ja joulumyyjäisissä tms.

Lasten kasvettua perinteitä on sittemmin muutettu; vietetty jouluja ulkomailla reissussa, lioteltu kylpylässä varpaita, mökkeilemässä, nautittu hotellijoulusta valmine pöytineen ja tänä vuonna jätetty viettämättä koko joulua.

Työntäyteisen syksyn ja hektisen jouluviikon päätteeksi sauna, lepo ja uni olivat meidän perheen ensisijainen juttu; eivät koristeet, kuusi tai jouluruoka. Pakastepizzaa, lihapullia ja salaattia. Kaikki olivat tyytyväisiä kun sai vatsan täyteen.

Joulunvietossa on mielestäni juurikin se idea, että saa viettää juuri sellaista joulua, kun itsestä tuntuu. Tai olla viettämättä jollei tunnu siltä. Fiiliksen mukaan mennään tulevinakin jouluina ja katsotaan, mitä mieltä perheessä kukin ensi joulunvietosta on. Vaeltamaan ja yöpyminen laavulla vai kotisohvalla kuusenkynttilöitä katsellen..

Hyvää joulunaikaa, kuluvaa vuotta ja onnellista uutta vuotta 2022 !

Vierailija
905/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunakulttuuri on yliarvostettua. Miksi pitäisi ahtautua kuumaan huoneeseen vieläpä ventovieraiden kanssa alasti hikoilemaan?

Ei ole pakko ahtautua, mutta saunassa on lämmintä ja siellä voi tutustua  jopa ventovieraisiin rennosti.

Itselläni on kaikkea muuta kuin rento olo, jos olen alasti tuntemattomien kanssa samassa tilassa.

Oletko ollut? Mistä ahdistuksesi kumpuaa?

Vierailija
906/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni perhe ei käy aattona joulusaunassa! Tämä on niin käsittämätöntä! Omassa perheessäni sauna kuuluu oleellisena osana joulun viettoon. Kun eka on käyty pakolliset joulukirkot ja värjötelty pakkasessa hautausmaalla, niin on ihana mennä sen jälkeen lämpimään saunaan ja siitä sitten parhaat päällä joulupöytään. Miehen perhe ei muuten käy edes kirkossa, mutta sitä nyt en ole itse edes kaivannut. On vaan oman perheen yksi pakollinen tapa.

Ihan kunnon friikkejä koko tuo saunomaton perhe (tämä siis kaikella rakkaudella ja huumorilla sanottuna).

Aattona on niin paljon muutakin tekemistä. Kun saunon, haluan saunoa kunnolla enkä vain pikaisesti.

Olen siirtänyt saunan aatonaattoon, tai (yökyöpeli kun olen) aatonaaton ja aaton väliseen yöhön. Kun olen saanut viimeiset ruoat valmisteltua, keittiön siistittyä ja aattoaterian astiat otettua esiin, onkin ihanaa aloittaa joulunvietto saunalla! Sitten vasta vaihdettujen lakanoiden väliin nukkumaan hyvin. Aattoulkoilun jälkeen voi lämmitellä glögillä, ei siihen saunaa tarvita.

Vierailija
907/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun erosin aikoinaan ex vaimosta ja vietin silloisen uuden tyttöystäväni nykyisen avovaimoni kanssa kahdestaan joulua kun kummankin lapset olivat ex puolisoillaan niin meillähän ei ollut koko jouluna vaatteita päällä lainkaan lukuun ottamatta tyttöystäväni sukkanauhoja ja korkkareita. Seksiä harrastettiin niin edestä kuin takaa koko joulu. Välillä käytiin saunassa ja sitten syötiin pizaa ja jotain grilliruokaa mutta pääasiassa harrastettiin seksiä. Eipä tuosta kovinkaan pitkää perinnettä tullut mutta onpahan jotain mitä voi nyt vanhana muistella.

Vierailija
908/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.

Alasti. 

Kaveri (mies) kertoi, että anoppilassa menevät kaikki saunaan yhtä aikaa. Siis appivanhemmat ja hän itse vaimonsa kanssa. Kuulemma se olisi yleistä Itä-Suomessa? Itse pidän tapaa aika outona. 

t. mies Länsi-Suomesta

Ainakin tänä jouluna oltiin kaikki kolme eli minä avovaimoni ja avovaimon 22 vuotias tytär joka oli tullut jouluksi meille opiskelupaikkakunnaltaan oltiin yhtä aikaa saunassa.

Näin tehdään aika monta kertaa ihan normi viikonloppuisinkin kun avovaimon tytär sattuu tulemaan käymään ja mennään saunaan. Näin ollaan tehty jo siitä asti kun tuo tytär oli viiden vanha ja siinä välissä on tytär tullut teini-ikään ja nyt aikuiseksi.

Eikä siinä saunomisessa todellakaan ole mitään seksuaalista vaan yhdessä oloa ja jutustelua.

Perversseillä täällä vaan alkaa mielikuvitus laukkaamaan.

Vierailija
909/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on vanhempiensa ainoa lapsi. Joka vuosi jouluna, mutta myös synttäreinä ja jopa nimipäivinä vanhemmat ilmoittavat miehelleni toisistaan, että "osta isälles lahjaksi tätä ja tätä" tai että "äitisi vihjasi, että tarvitsisimme uuden paistinpannun". Olen seurustellut mieheni kanssa 18-vuotiaasta lähtien, ja tällaista on ollut ihan aina, myös silloin kun mies on ollut opiskelija ja nyt kun meillä on kaksi pientä lasta. Nuo toiveet eivät ole mitään mitättömiä pikkujuttuja, tyyliin aamutossut tai villasukat, vaan hintahaitari on kymmenistä euroista jopa useampiin satoihin. Mies on vanhempiensa pyynnöstä ostanut mm. GPS-urheilukellon, merkkiaamutakit, tietynlaisen kalliin paistinpannun... 

En nyt toki tiedä, että onko minun lapsuudenperheeni tapa sitten se oudompi, kun meillä vanhemmat ovat nimenomaan sanoneet, että heille ei heitä köyhemmät ja/tai ruuhkavuosia elävät lapset saa ostaa mitään pikkumuistamista kummempaa. Emme ole köyhiä missään tapauksessa, mutta omassa perheessämme on rahanreikiä ihan riittävästi ilman sitäkin, että sadoilla euroilla ostetaan tavaraa yhä työssäkäyvälle, isossa täynnä tavaraa olevassa omakotitalossa asuville senioreille. 

En ole puuttunut tähän asiaan koskaan, koska eihän se minulle kuulu. Silti pidän tätä kummallisena jouluperinteenä, ja synttäriperinteenä toki myös. "Hei, isäsi täyttää 61 vuotta, tule tänne syömään kaupan kylmätiskin Fazerin taikarullaa ja tuo tullessasi lahjakortti juoksulenkkareihin". 

Kyllä meillä ainakin kaikki lapset (siis minä ja sisarukseni) ostetaan joka vuosi vanhemmillemme ihan kunnon lahjoja, oli sitten joulu, synttärit tai äitien- tai isänpäivä. Esim tänä vuonna ostin äidilleni joululahjaksi viinipullon, kirjan, kylpytakin ja kalenterin ja isälleni uuden imurin. Viime vuonna ostin toiselle lipun lempibändinsä konserttiin. Yleensä lahjat ovat noin 50-100€ lahjoja. Itse ihmettelen sitä, että muut eivät osta vanhemmillensa mitään tai sitten jotain pientä.

Ostitteko te lahjat myös silloin, kun teillä ei ollut kunnon tuloja? Itse en osaa edes kuvitella, että olettaisin opiskelijoiden ostavan meille kalliita lahjoja. Pienet muistamiset ovat ok, tyyliin erikoisempi tee tai kahvi. Yksi vuosi pidin tosi hyvänä lahjana sitä, että lapsi pesi meillä kylppärin ja saunan, kun se on minun inhokkikotityö.

Joo, aina ostettu lahjat lapsesta saakka. Myös opiskelijat ja yksi työtön ovat aina ostaneet lahjat. Tuntuisi tyhmältä antaa vain joku pieni muistaminen perheenjäsenelle. Ja toki lahjoja ostetaan ystäville, serkulle ja kummeille/kummilapsille.

Millä rahalla? Opintolainalla? Mulle tulee kiusallinen olo, jos vaikka sen työttömän antama lahja on 10 % kuukauden käytettävissä olevista nettotuloista. Jos hän saa sen 502,21 euroa käytettäväksi per kuukausi, ja siitä ostaa koko tuolle porukalle KUNNON lahjat, niin ei se minusta ole kovin kiva järjestely. Onkohan työtön siinä varmuudella ihan vapaaehtoisesti mukana? 

Työtön on kaksoissiskoni, ja varmuudella on vapaaehtoisesti mukana. Esim pari vuotta sitten antoi esikoiselleni lahjaksi viikonlopun Tukholmassa hänen kanssaan. Omat lapsenikin ostavat perheelle lahjat omilla rahoillaan (9v ja 15v). Meillä perhe on aina ollut tärkeä kaikille ja lahjoissa ei säästellä.

Millähän rahalla kaksoissisko sitten elelee muutoin, kun tulot menevät teidän joululahjoihinne?

Käy sossun luukulla, jotta me muut veronmaksajat itse asiassa sitten korvaamme teidän lahjanne?

Kyseinen sisko ei todellakaan elä millään sossun rahoilla. Jäi työttömäksi puolitoista vuotta sitten, sitä ennen oli isossa yrityksessä töissä. Joten kyllä hänellä ihan rahaa riittää. Miksi aina on oletus että työtön = köyhä? Yksi tuttuni on tarkoituksella työtön, ja silti hänellä on varaa matkustella yms.

Miksi täällä keskustelut johtavat aina täysin väärille raiteille?

Oon 3 lapsen äiti, jäin viimeisen äitiysloman jälkeen kotiin, ja olen niin samaa mieltä tuosta että työttömiä pidetään köyhinä. Olen ollut kotona nyt 4v, ja yhä saan kuulla siitä, millä rahoilla elämme. Olin ennen töissä hyväpalkkaisessa paikassa, ja lisäksi on sitä omaisuutta muualtakin tullut. Ja ennen kuin joku sanoo että elän miehen rahoilla, niin se ei pidä paikkaansa. Olen itse tarkka siitä, että mieheni rahoja ei kulu yhtään sen enempää yhteisiin/lasten asioihin kuin omiani, vaikka miehelläni on kunnon palkka.

Joululahjoja ostan ihan saman verran kuin ennen kotiin jäämistä.

Joku varmaan ihmettelee miten tämä on mahdollista. En osta sitä halvinta, vaan vältän ostamasta mitään turhaa tai yllättäviä mielitekoja. Jos jotain tekee mieli, odotan muutaman päivän/viikon/kuukauden ja jos silloin vielä tekee mieli sitä, ostan sen. Lapsetkin oppivat että turhalla tavaralla ei tee mitään, ja osaavat hyvin pohtia, tarvitsevatko jotain oikeasti.

Niin no joko elät miehen rahoilla tai yhteiskunnan rahoilla, koska tuskin olet kuitenkaan mikään sijoistusmiljonääri, jonka salkku tuottaa useita kymmeniä tuhansia vuodessa osinkoina? Vai mistä ne rahasi tulevat?

Eihän tarvitse elää vain salkun tuotoilla, kun voi syödä pääomaakin. Niin minä tein työttömänä ollessani.

Päätin mieluummin opiskella kuin olla työtön, joten en saanut työttömyyspäivärahaa. Kun oli tarpeeksi säästöjä, velaton asunto ja muutkin perushankinnat tehty ja arkinen elämäntyyli vaatimaton, onnistui kyllä panostaa sitten jouluun kunnolla, ilman mitään miehen rahojakin.

Vierailija
910/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.

Alasti. 

Tämä ei ole normaalia

Sinäkö se määrittelet mitkä Joulutavat ovat normaalia ja mitkä ei??

Vierailija
911/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan varmaan aika outoja. Meillä on jouluaterialla hieno kattaus, kangasservetit ja kaikki ns. viimeisen päälle. Ollaan ruokahifistelijöitä, joten kalapöytä on runsas ja kaikki muukin pöydässä on itsetehtyä. Ennen ruokaa on pieni snapsi, kaloille on kuohuviini tai valkkkari ja kinkulle ym. Laadukas punaviini. Jälkkäriksi aina joku kohokas, jäädyke, pavlova jne.

Hassuinta kuitenkin on, että me taas pukeuduta lainkaan siistimmin. Nytkin käytiin aattona koirien kanssa pitkä lenkki metsässä ja alettiin sen jälkeen valmistella ruokaa. Minä olin koko illan oloasu päällä ja miehellä oli urheilukerrastoja, lapset hengaili collegehousuissa. Arkena (ennen koronaa) mies joutui pukeutumaan pukuun, pikkutakkiin ja kravattiin jne. Ja minunkin työssä vaadittiin siistimpää jakkulinjaa, joten vapaa-aikana päätettiin ottaa rennosti.

Vierailija
912/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnainen vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin mielelläni tietää reseptin tuon erään mamman apen kylmäsavulohivoileipiin, joiden pääraaka-aineena on siika. Mutta se taitaa olla jonkun suvun perinneresepti, jota ei ventovieraille jaeta.

Tässä ketjussahan on kysymys oudoista jouluperinteistä. Kyllä minä sen ihan tarpeeksi oudoksi lasken, jos lohivoileivissä on siikaa.

Vierailija
913/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsutar kirjoitti:

Toki vapaaehtoiset saa jouluvuorot tehdä, mutta ei niitä tahdo olla tarpeeksi. Kyllä vuorottelusysteemi on paras, jokainen vuorollaan. Valittuaan esim. hoitoalan ammatin tietää, että töissä ollaan myös pyhinä. Joulu on joulu,  oli sitten yksineläjä tai perheellinen, joten vuorotellen ollaan töissä tai vapaalla.

Ilmeisesti alalla on ylivoimainen laskennallinen ongelma jakaa pyhävuorot ensin niille, jotka erityisesti niitä haluavat, ja loput vuorotteluperiaatteella niille, jotka eivät haluaisi.

Vierailija
914/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin Joulua uuden poikaystäväni kanssa. Poikaystävä järjesti joulun kavereidensa kanssa, joita en ollut ennen tavannut. Vein viemisiksi juustoja ja viiniä. Paikan päällä ei ollut joulusta tietoakaan. Porukka kännissä ku käet ja röökiä poltettiin ketjussa sisällä. Tarjoiluna oli pizzaa ja konvehteja. Ei se mitään, kyl mäki bileissä viihdyn ja hauskaa oli, mutta en tuollaista jouluksi järjestäisi.

Vierailija
915/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu anoppilassa on syvältä. Ensinnäkin se kaikki joulun järjestämisen ja lahjojen hankkimisen ja toimittamisen riemu kaikille muille etukäteen tai viime tipassa ennen lähtöä, koska ne pitää tehdä ennen aikojaan koska olemmehan jouluna poissa. Sen jälkeen kaiken pakkaaminen ja sinne viemiseen hankkiminen; kukat, lahjat, jouluvalot ja eväät, normisetit vaatteista ja lasten ja vauvan tarvikkeista. Kaiken sullominen autoon ja menoksi.

No perillä, sitten tänä jouluna totean että lahjat ovat kyllä ostaneet lapsille mutta ei meille vanhemmille mitään vaikka minä olen ostanut heille lahjat, joulukukan, jouluvalokoristeen ja jouluruokaherkkuja. Joulukinkkua tai kalkkunaa, joulupuuroa edes ei ole syöty, ei joululaatikoita, ei edes joulupipareita. Ihan normaalia arkiruokaa. Kun tämän tajusin niin aattona kävin täällä paikallisessa ruokakaupassa, no eihän sitä mitään enää ollut jäljellä kun kaikki oli ostettu.

Meillä on lapsia niin hoito on niidenkin osalta jäänyt minulle, eli ei ole tarvinnut katsoa jouluelokuvia, enkä minä ehtinyt edes joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Muita se ei edes kiinnostanut. Radiosta ei kuunnella joululauluja.

Lahjat avattiin, normi ruokaa on tehty ja syöty, ja tvstä ovat katsoneet jotain perusohjelmaa. Minä olen hoitanut lapsia. Tvtä on yksi, joten ei tarvitse muiden ehdotella kanavien vaihtoa. Edes sitä lahjaksi tuotua jouluvaloa ei sitten kukaan halunnut virittää sisään tai ulos.

Paskin joulu ikinä.

Oletteko kenties uusperhe vai miten noin monen lapsen jälkeen tuli anoppilan jouluton tyyli yllätyksenä?

Eka kerta joulu anoppilassa. So simple.

Miehesi ei ollut kertonut sinulle, että heillä ei vietetä joulua?

Ei niille aina tule tuollaiset mieleen. (Ja en nyt tarkoita yleistää, että kellekään miehelle ei tule, mutta miehille on kyllä tyypillisempää juuri tuollainen ajattelemattomuus. Itse on otettu se joulu sellaisena kuin se kuhunkin paikkaan on järkätty, eikä huomata ajatella, että toiselle ihmiselle voikin olla väliä sillä, onko jouluruokia tai -saunaa.) 

Vierailija
916/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö kukaan simaa jouluksi?

En tee nykyään, mutta lapsuudenkodissani sitä oli aina jouluna.

Vierailija
917/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ruokaa on pieni snapsi, kaloille on kuohuviini tai valkkkari ja kinkulle ym. Laadukas punaviini.

On ilo huomata, että Jouluna otetaan kaikki mukaan ja huomioon. Mikä juoma on kaloille maistunut parhaiten?

Vierailija
918/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ollaan vietetty joulua anoppilassa, jonne oli kerääntynyt myös miehen sisaruksia lapsineen. Ihan kiva ja tunnelmallinen perhejoulu, ei siinä mitään mutta jouluaaton aikataulutus on vaan todella outo. Aamupuuro kahdeksan aikaan aamulla, sen jälkeen haudalla käymistä, joulusaunaa, viimeisiä ruokaostoksia, ruuanlaittoa, kuusen koristelua jnejne, niin että syömään päästään klo 19-20. Aamu- ja iltakahdeksan välillä kukaan ei syönyt mitään eli käytännössä päivä ilman ruokaa. Kahdeksan jälkeen illalla tuli pukki lahjojen kanssa. Itse selvisin ihan hyvin tuon päivän syömättä kun oli jotain välipalaa jäänyt laukun pohjalle, mutta paikalla oli lapsia jotka oli iltakahdeksan aikaan jo aika kiukkuisia ja tympääntyneitä... Itse olin silloin nuori ja vasta "sukuun tullut", joten en tajunnut kyseenalaistaa tuota, mutta nykyään kyllä laittaisin edes lapsille lounasta ja välipalaa. Tuo on siis heillä ihan normaali joka joulun tapa. Ei varmaan tarvitse ihmetellä, miksi kaikilla alkaa olla alkuillasta pinna kireällä. 

Itse olen tottunut lapsuudenperheessäni, että pitkin jouluaattoa syödään. On kunnon aamupalat, lounasta, kahvit ja pientä suolaista ja illallinenkin viimeistään kuudelta pöydässä, niin ettei kukaan ole nälissään. 

Juu, nämä natsiaikataulut ovat todella outoja. Kertonee lähinnä aikataulujen määrittäjien heikosta itsetunnosta.

Jos on tilattu pukki tulemaan johonkin tiettyyn kellonaikaan, saattaa natsiaikataulu olla välttämätön, jotta ehditään ennen sitä suorittaa kaikki mitä pitää. Ja jos halutaan saunaan eikä omaa ole vaan käydään talosaunassa, on sekin johonkin tiettyyn kellonaikaan. Jollekulle voi olla tärkeää joulurauhan julistus ajallaan, toinen haluaa kotikirkon aattohartauteen, tms.

Vierailija
919/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa yhtään vaikka iltasomissa näin hauskat ja nimettömät jutut päätyy.

Vierailija
920/1172 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulua kirjoitti:

En ymmärrä jouluhössötystä ollenkaan, ainakaan silloin, jos ei ole itsellä enää pieniä lapsia. Onneksi omani ovat jo aikuisia, joten emme vietä joulua enää ollenkaan.

Mielestäni olisi aivan teennäistä ja turhaa muutaman päivän takia koristella kotia turhalla joukukrääsällä tai syödä jouluruokia, joista en ihmeemmin edes pidä.

Minun puolestani te muut saatte kyllä viettää joulua juuri niin kuin haluatte, mutta toivoisin, että annatte myös meidän joulusta piittaamattomien olla viettämättä joulua ilman teidän "siunailua" asiasta.

Jokainen syökööt jouluna, mitä haluaa ja viettäköön joulua miten haluaa. Jos et pidä jouluruuista, kukaan ei pakota sinua ostamaan sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi