Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Tämä joulu oli se "oudoin" ensimmäinen itsenäinen joulu vuosiin,en ole väleissä vanhempiin, menin ystävän kanssa hänen vanhemmilleen, yllätys oli se että hänen siskonsa jota en tunne tuli 3 lapsensa kanssa käymään, vietin yksin Yläkerrassa kun ahdisti, itkin ja söin yksin jouluruoan ylhäällä.
Öh, jotenkin en nyt tajunnut jotain...
m56
Vierailija kirjoitti:
Minusta on noloa suvun kesken aukoa paketit. Kerran sain dildon lahjaksi ja pikku-veikka huudahti: kokeile sitä heti, mikä se on? Voi sitä punastumisen määrää.
Porvoo? Vai keneltä muka sait dildon lahjaksi? Poikaystävältä -outoa. Vanhemmilta -yhtä outoa. Sukulaisilta tai työkavereilta -edelleen outo juttu.
Siis kuka ostaa toiselle dildon lahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on noloa suvun kesken aukoa paketit. Kerran sain dildon lahjaksi ja pikku-veikka huudahti: kokeile sitä heti, mikä se on? Voi sitä punastumisen määrää.
Porvoo? Vai keneltä muka sait dildon lahjaksi? Poikaystävältä -outoa. Vanhemmilta -yhtä outoa. Sukulaisilta tai työkavereilta -edelleen outo juttu.
Rakastava kumppani tai huumorintajunen ystävä voi ihan hyvin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.
En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.Minä pystyn tämän ymmärtämään ihan täysin. Joulu ei vain sovi kaikkien sielunmaisemaan. Minäkään en koskaan ole päässyt joulutunnelmaan. Itselleni en ikinä laittanut joulua, kun asuin itsekseni. Korkeintaan ostin kaupasta jonkun valmislaatikon ja söin sen. Nyt meillä on lapsia, ja heille "pakottaudun" laittamaan joulua, koska lapset nauttivat siitä kovasti. Itseäni ei vieläkään kiinnosta, luovun jouluperinteistä mielelläni taas sitten, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, tai kasvaneet ohi jouluinnostuksesta.
Odottele sitten rauhassa lastenlapsia, joille taas joudut järjestämään joulua. Niin siinä monelle käy. Nauti siitä väliajasta ennenkuin niitä tulee, ja omasi ovat muualla.
Lasten vanhemmat voivat vallan hyvin järjestää lapsilleen joulun, ei siihen isovanhempia tarvitse nakittaa.
Pakko myöntää, että hieman ihmettelen puolisoni lapsuudenperheen joulunviettoa. Puolisoni on vanhempiensa ainut yhteinen lapsi, mutta isällä on lapsia myös edellisestä liitosta. Kun tapasimme kumppanini kanssa, koko tämä kolmihenkinen perhe vietti joulua eri osoitteissa keskenään. Perheen isä vietti joulua vanhimman lapsensa luona, mutta nykyinen vaimo ei ollut tervetullut mukaan. Äiti taas vietti joulua serkkunsa luona. Puolisoni meni mummolaan jouluksi. He itse eivät nähneet tässä kuviossa mitään outoa. Nykyään vietämmekin joulua pääasiassa minun vanhemmillani.
Amerikkalainen mieheni. Hän täyttää kotimme jokaisen pinnan, vaaka ja pysty, vanhoilla lähinnä muovisilla koristeilla. Aivan järkyttävää krääsää. Moittii sitten minua kun kiristelen takahampaitani ja ehdotan vähän vähempää. Oikea kuusi sentään on, mutta tuskin näkyy vihreää kaikkien koristeiden alta. Ihmettelee sitten kun teini-ikäiset lapset eivät jaksa innostua tuntitolkulla kuusenkoristelusta jossa joka koristeelle on hänen määräämä paikkansa. Ja kynttilöitä ei voi polttaa kun nokeavat ilman. No, näillä on menty parikymmentä vuotta. Haaveissa vielä kaunis, hämärä, luminen ja tunnelmallinen joulu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut tekopillun, Kaalimadon lahjakortin, dvd:n ja lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että hieman ihmettelen puolisoni lapsuudenperheen joulunviettoa. Puolisoni on vanhempiensa ainut yhteinen lapsi, mutta isällä on lapsia myös edellisestä liitosta. Kun tapasimme kumppanini kanssa, koko tämä kolmihenkinen perhe vietti joulua eri osoitteissa keskenään. Perheen isä vietti joulua vanhimman lapsensa luona, mutta nykyinen vaimo ei ollut tervetullut mukaan. Äiti taas vietti joulua serkkunsa luona. Puolisoni meni mummolaan jouluksi. He itse eivät nähneet tässä kuviossa mitään outoa. Nykyään vietämmekin joulua pääasiassa minun vanhemmillani.
Ei tuossa minusta ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lespokaveri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut tekopillun, Kaalimadon lahjakortin, dvd:n ja lehtiä.
Kenelle? Puolisolle, kaverille, isälle, sisaruksille?
Vierailija kirjoitti:
Tämä joulu oli se "oudoin" ensimmäinen itsenäinen joulu vuosiin,en ole väleissä vanhempiin, menin ystävän kanssa hänen vanhemmilleen, yllätys oli se että hänen siskonsa jota en tunne tuli 3 lapsensa kanssa käymään, vietin yksin Yläkerrassa kun ahdisti, itkin ja söin yksin jouluruoan ylhäällä.
olet sinä kyllä lievästi sanoen OUTO. Ystävän luokse pääset joulun viettoon , kun et tule toimeen vanhempiesi kanssa. Ihmettelet ,kun hänen siskonsa lapsineen tuli vanhempiensa luokse jouluksi- no tietysti tuli, heillä on välit ok.
KATSOPPA PEILIIN !
Jotain ihmisten erikoisia joulujuttuja tässä piti ihmetellä, mutta eipä tule mieleen.
Olen jo vuosikymmenet valmistellut joulun niin, että aattona kaikki sai hissukseen heräillä ja nukkua kymmeneeen,,, koululaiset jopa yhteentoista. Aattoaamuna koti oli siis ihanassa joulukunnossa, lahjapaketit valmiina säkeissä. Minnekkään ei tarvitse lähteä. Sai olla MUKAVISSA OLOASUISSAAN ( meillä ei ole pieruverkkareita, nääs omistetaan pesukone) -ja hipsiä keitiöön kuusen ja kynttilöiden valossa riisipuurolle, tortuille ja pullille. Ei olla koskaan rynnätty kirkkoon tai hautausmaalle .
Kauneimmat joululaulut olen ollut laulamassa kirkossa vuosikymmenet joskus aina joulukuun aikana.
Olen ollut aktiivissa työelämässä vuosikymmeniä, mutta kaikki tämä joulun valmistelu onnistuu näin ,kun on järjestelmällinen.
Nykyisin iäkkäinä menemme lapsen perheen aattoon juhlistamaan joulua, mutta sinnekkin vasta iltapäivällä n kahden aikoihin,että heilläkin on leppoisa aattoaamu.
Joulupäivänä ja Tapaninpäivänä nautitaan nykyisin kirjoista, musiikista ja ulkoilusta ja jääkaapilla käydään herkkuja napsimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.
Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.
Rosollihan on oikeastaan sillisalaatti. Miksi syötte sitä kinkun kanssa eikä sillin, jonka kanssa se kuuluisi?
Rosolli on rosolli sillisalaatti on sillisalaatti. Kaksi eri asiaa. Rosolliin ei tule silliä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sisar tuli vanhemmilleen jouluksi ja uniikki tähtipölyprinsessa pahoitti siitä mielensä niin, että osoitti mieltään kyläpaikassa kuten aikuinen ikään? Ymmärsinkö nyt oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.
Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.
Rosollihan on oikeastaan sillisalaatti. Miksi syötte sitä kinkun kanssa eikä sillin, jonka kanssa se kuuluisi?
Rosolli on rosolli sillisalaatti on sillisalaatti. Kaksi eri asiaa. Rosolliin ei tule silliä.
Älä höpötä!
Rosolli on sama kuin sillisalaatti. Sinä et ole vain tajunnut lisätä siihen kaupan salaattiin sitä silliä. :D
Rosolli eli sillisalaatti - Resepti | Kotikokki.net
Vierailija kirjoitti:
Vasta päälle nelikymppisenä opin, ettei jouluna tarvitse syödä itseään ähkyyn, kuten lapsuudenkodissani aina tehtiin.
En tiedä, onko se outo jouluperinne sitten, mutta enää en tee sitä. Ruoka-ajat meillä on joulunakin, mutta kukin saa syödä mitä haluaa silloin. Tosin tarjolla on vain perinteisiä jouluruokia, kun muuta ei ole toivottu. Pöydän ääressä syödään ja katetaan pöytään kauniisti kaikki mitä syötäväksi halutaan. Saatan itse tyytyä lohivoileipään muiden syödessä kinkkua ja laatikoita. Tai, jos joku ei halua riisipuuroa kun muut syövät sitä, voi yhtä hyvin ottaa kinkkua. Ruokailu on kuitenkin myös seurustelutilanne, joten pöydässä istutaan kunnes kaikki ovat saaneet syödä tarpeekseen.
Kun tuosta alkoholinkäytöstä jouluna oli puhetta niin näin myöhemmin ajatellen enemmän minä lapsena siitä ylensyönnistä kärsin kuin alkoholinkäytöstä.
Siis ymmärsinkö oikein, että kaikkea kaikille, ja kaikki katetaan esiin ja lämmitetään joka ruoka-ajalle?
Kiinnostelee miten paljon tulee hävikkiruokaa ja mitä niille teet? Onko teille oma sikala?( Paitsi ai juu, ei nykyajan sioillle saa tollasta moskaa syöttää.)
Me ollaan aatto aina kotona ja otetaan rennosti, ennen käytiin aamusta haudoilla, mutta nykyään on käyty vasta joulupäivänä🙂Jokainen herää omaan tahtiin ja ollaan pyjamissa siihen asti kun saunotaan, saunan päälle vaihdoin itse vähän siistimpää, yksi lapsista halusi pistää kesäisen mekon päälle niin siitä vaan ja yhdellä oli shortsit😅Koristeet ja kuusi löytyy ja luulen, että nyt vkl ruvetaan ottamaan koristeita pois🙂Vanhempani ovat tuota tyyppiä että parin päivän takia ei kehtaa laittaa mitään..ehkä sen takia tykkään, että täällä on jouluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankean anoppini joululeivonnaiset olivat joulutortut, ruskeat piparit ja lettipulla.
Minkävärisiä pipareiden olisi kuulunut olla? Jouluisen punaisiako?
No pipari on yleensä sellainen lohenpunainen.
Ei joulua kirjoitti:
En ymmärrä jouluhössötystä ollenkaan, ainakaan silloin, jos ei ole itsellä enää pieniä lapsia. Onneksi omani ovat jo aikuisia, joten emme vietä joulua enää ollenkaan.
Mielestäni olisi aivan teennäistä ja turhaa muutaman päivän takia koristella kotia turhalla joukukrääsällä tai syödä jouluruokia, joista en ihmeemmin edes pidä.
Minun puolestani te muut saatte kyllä viettää joulua juuri niin kuin haluatte, mutta toivoisin, että annatte myös meidän joulusta piittaamattomien olla viettämättä joulua ilman teidän "siunailua" asiasta.
Muutaman päivän? Kuusen voi koristella jo vaikka ensimmäinen joulukuuta ja sitä voi pitää nuutinpäivään asti.
Siis noin puolitoista kuukautta.
...ja muiden ”siunailuista” ei tarvitse välittää paskaakaan.