Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
941/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun erosin aikoinaan ex vaimosta ja vietin silloisen uuden tyttöystäväni nykyisen avovaimoni kanssa kahdestaan joulua kun kummankin lapset olivat ex puolisoillaan niin meillähän ei ollut koko jouluna vaatteita päällä lainkaan lukuun ottamatta tyttöystäväni sukkanauhoja ja korkkareita. Seksiä harrastettiin niin edestä kuin takaa koko joulu. Välillä käytiin saunassa ja sitten syötiin pizaa ja jotain grilliruokaa mutta pääasiassa harrastettiin seksiä. Eipä tuosta kovinkaan pitkää perinnettä tullut mutta onpahan jotain mitä voi nyt vanhana muistella.

Missä kohtaa tuossa oli se tuttavan tai sukulaisen outo jouluperinne?

Vierailija
942/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että hieman ihmettelen puolisoni lapsuudenperheen joulunviettoa. Puolisoni on vanhempiensa ainut yhteinen lapsi, mutta isällä on lapsia myös edellisestä liitosta. Kun tapasimme kumppanini kanssa, koko tämä kolmihenkinen perhe vietti joulua eri osoitteissa keskenään. Perheen isä vietti joulua vanhimman lapsensa luona, mutta nykyinen vaimo ei ollut tervetullut mukaan. Äiti taas vietti joulua serkkunsa luona. Puolisoni meni mummolaan jouluksi. He itse eivät nähneet tässä kuviossa mitään outoa. Nykyään vietämmekin joulua pääasiassa minun vanhemmillani.

Sen sijaan, että olisi edes joskus jonkun sukulaisen luona, puolisosi on siis aina sinun sukulaistesi luona. Etkä näe tässä kuviossa mitään outoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.

Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.

Rosollihan on oikeastaan sillisalaatti. Miksi syötte sitä kinkun kanssa eikä sillin, jonka kanssa se kuuluisi?

Rosolli on rosolli sillisalaatti on sillisalaatti. Kaksi eri asiaa. Rosolliin ei tule silliä.

Älä höpötä!

Rosolli on sama kuin sillisalaatti. Sinä et ole vain tajunnut lisätä siihen kaupan salaattiin sitä silliä. :D

Rosolli eli sillisalaatti - Resepti | Kotikokki.net

Jotkut eivät sitten suostu myöntämään olevansa väärässä tai luulevat, ettei Internetissä muuten olisi virheitä.

"sillillä lisättyä rosollia sanotaan sillisalaatiksi"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rosolli

Vierailija
944/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perinteisesti rosolli ja sillisalaatti on aivan sama asia. Minulla on vuoden 1948 reseptikirja ja siinä mm. on ohje: Sillisalaatti eli rosolli. Siihen kuuluu sillin lisäksi myös kananmuna. 

Vierailija
945/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N62 kirjoitti:

Kyllä perinteisesti rosolli ja sillisalaatti on aivan sama asia. Minulla on vuoden 1948 reseptikirja ja siinä mm. on ohje: Sillisalaatti eli rosolli. Siihen kuuluu sillin lisäksi myös kananmuna. 

Mullapa on vuoden 1946 painos, jossa sanotaan "Rosolli eli Sallatti". Ei sillistä mitään mainintaa.

Vierailija
946/1172 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N62 kirjoitti:

Mullapa on vuoden 1946 painos, jossa sanotaan "Rosolli eli Sallatti". Ei sillistä mitään mainintaa.

Silsalla 😌

https://www.soppa365.fi/blogit/sanna-maskulin/avainsana/10672/11800

Vierailija
947/1172 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon aikaa vievät kyläily kierrokset joulun päivinä sukulaisissa ja ties kenen luona ja siihen vielä haudoilla käynnit . Nuo voisi suorittaa ennen joulua että saa rauhassa olla jouluna.

Vierailija
948/1172 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman lapsuudenkodin outo jouluperinne oli sima. Jostain syystä äiti teki simaa jouluksi eikä vapuksi niinkuin muut:D

Vierailija
949/1172 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudetaan yhdessä juicen sikaa

Vierailija
950/1172 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N62 kirjoitti:

Aloittakaa nyt tästäkin tappelu, kuka on oikeassa. Todennäköisesti kuitenkin eri puolilla Suomea käytetään samasta asiasta vain eri nimityksiä.

Vierailija
951/1172 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että hieman ihmettelen puolisoni lapsuudenperheen joulunviettoa. Puolisoni on vanhempiensa ainut yhteinen lapsi, mutta isällä on lapsia myös edellisestä liitosta. Kun tapasimme kumppanini kanssa, koko tämä kolmihenkinen perhe vietti joulua eri osoitteissa keskenään. Perheen isä vietti joulua vanhimman lapsensa luona, mutta nykyinen vaimo ei ollut tervetullut mukaan. Äiti taas vietti joulua serkkunsa luona. Puolisoni meni mummolaan jouluksi. He itse eivät nähneet tässä kuviossa mitään outoa. Nykyään vietämmekin joulua pääasiassa minun vanhemmillani.

Sen sijaan, että olisi edes joskus jonkun sukulaisen luona, puolisosi on siis aina sinun sukulaistesi luona. Etkä näe tässä kuviossa mitään outoa?

Tarkoitatko, että hänen pitäisi viettää joulua nyt neljässä paikassa: siellä, minne isä menee, siellä, minne äiti menee, mummolassa - ja viimein omassa kodissaan?

Vierailija
952/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä lukee läpi, niin me ollaan varmaan se outo perhe, jolla on oudot perinteet.

Me emme nimittäin koskaan ole sukuloineet tai muutenkaan vierailleet yhtään kenenkään luona jouluna, vaan olemme viettäneet koko joulunajan kotona oman perheen kanssa (lukuunottamatta yhtä Afrikassa vietettyä joulua, silloinkin oman perheen kesken). Meille on kyllä saanut tulla, kuka on halunnut, mutta me emme ole liikkuneet minnekään. 

Vierailija
953/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isämme ei koskaan välittänyt joulusta, mutta pisti aina hetkeksi kunnon show'n pystyyn. Kun (puoli)pikkusisarukseni tulivat äidiltään meille joululomalle, alkoi aina sama rumba: sisaruksille siistit vaatteet päälle, asettuminen pienen koristellun muovikuusen eteen ja kumpikin avaa saamansa pari joululahjaa samalla kun isä räpsii vauhkona kameralla kuvia. Kuvauksen jälkeen sisaruksille lökövaatteet päälle, kuusi kellariin ja isä takaisin möllöttämään tietokoneen eteen.

Ei siis ikinä mitään jouluruokia, -lauluja, -koristeita tai edes mukavaa yhdessäoloa perheen kesken. Kuvatkin otettiin yleensä monta päivää ennen aattoa. Sisarusten palatessa äidilleen kuvat lyötiin tietenkin mukaan ja isä oikein käski heidän kehuskella, miten mukava joulu meillä kaikilla oli. Ällöttävän teennäistä teatteria.

Vierailija
954/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa ruokaa oli AINA liian vähän: 8 syöjää niin 7 perunaa. Jälkiruokaa koko sakille: 1 dl kermaa, 2 dl rahkaa ja 2 ruokalusikallista luumusosetta joukkoon. Listaa ja esimerkkejä riittää. Joulunvietossa 2 teinipoikaa niin voitte uskoa, että oli kiire kotiin

Vierailija
955/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mielestä meillä oli älytön jouluruoka, kun tein munajuusto/piimäjuustoa joulupöytään,( miten sitä kukin nyt kutsuukin)

Typerää se oli kuulema jo senkin takia, että sitä ei ollut tehty minun lapsuudenperheessäni, vaan olin lisännyt sen ihan omia aikojani meidän joulupöytään :)

Täällä ilmoittautuu toinen yhtä hullu, kyllä meillä tuollainen munajuusto kuuluu aina joulupöytään. Se on sellainen asia, jonka tekemisen halusin opetella, ensimmäiset pari menivät pilalle, kun olin kai liian hätäinen ja hera ei erottunut massasta kunnolla.

Hassu ajatus muuten, että ei saisi itse oma aikojaan keksiä uusia ruokia joulupöytään. Kyllä minä olen muuttanut omiani, en tee jotain ruokaa vain siksi, että sitä on aina ennenkin tehty. Ja vastaavasti lisännyt omia suosikkeja.

Vierailija
956/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä lukee läpi, niin me ollaan varmaan se outo perhe, jolla on oudot perinteet.

Me emme nimittäin koskaan ole sukuloineet tai muutenkaan vierailleet yhtään kenenkään luona jouluna, vaan olemme viettäneet koko joulunajan kotona oman perheen kanssa (lukuunottamatta yhtä Afrikassa vietettyä joulua, silloinkin oman perheen kesken). Meille on kyllä saanut tulla, kuka on halunnut, mutta me emme ole liikkuneet minnekään. 

Se olisikin kaikkein paras tapa viettää joulua ainakin itselleni. Aina joskus näin olemme tehneetkin, mutta velvollisuudet kutsuvat muualle ja ne joulut ovatkin sitten kaikkea muuta kuin rentouttavia.

Vierailija
957/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perinteenä jouluvanukas.

Vierailija
958/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei käydä koskaan jouluaattona hautausmaalla. Mielestämme ihan turhaa, ei ne kuolleet päivästä välitä. Kynttilät viedään edellisenä tai sitä edellisenä päivänä, jos viedään.

Vierailija
959/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo tenuttaa joka joulu.

T.Skäbä

Vierailija
960/1172 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei käydä koskaan jouluaattona hautausmaalla. Mielestämme ihan turhaa, ei ne kuolleet päivästä välitä. Kynttilät viedään edellisenä tai sitä edellisenä päivänä, jos viedään.

Ei kai tässä ole kyse siitä, mitä kuolleet haluavat, vaan sinun oman mielesi hiljentymisestä ja kiitollisuudesta tai nöyryydestä vainajan eletyn elämän edessä. Tekee hyvää ihmiselle nähdä itsensä pitkän ketjun jatkumossa.