Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa mentiin aina aamulla ekana aattona joulusaunaan. Ihana perinne, jota miniä- ja vävykandidaatit vuorotellen ihmetteli.
Meilläkin oli ennen lapsuudenkodissa aamulla ensin sauna, sitten syötiin riisipuuro ja käytiin haudoilla.
Nykyään omassa kodissa järjestys menee: riisipuuro, haudat ja saunaan. Sauna kuitenkin jo päivällä aikaisin.
Meettekö likaisena haudoille siis? Lapsuuskodin järjestys oli järkevämpi. Miksi vaihdoit?
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli karjalanpiirakoita joulupöydässä. Ei ole koskaan tullut vastaan. Ite ajattelin että joulupäivän aamiaiselle pistän pakastekarjalanpiirakat uuniin.
Puoliso on karjalaisesta suvusta ja heillä piirakat kuuluu joulupöytään. karjanlanpaistikin kuuluisi, mutta koska meillä on pieni perhe, ei saada millään syötyä sekä karjalanpaistia, että kinkkua. Piirakat kuitenkin ovat sen verran pieni juttu ja niitä on kiva syödä sitten aamupaloilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset karmean rumat joulupaidat. Kai se on olevinaan joku vitsi, mutta en ymmärrä mikä niissä on niin hauskaa.
Nämä on kanssa sellainen rikos ympäristöä vastaan että alta pois... Jotain todella vastenmielistä siinä, että ostamalla tuotteen muutaman tunnin käyttöä varten saa sisältöä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli karjalanpiirakoita joulupöydässä. Ei ole koskaan tullut vastaan. Ite ajattelin että joulupäivän aamiaiselle pistän pakastekarjalanpiirakat uuniin.
Puoliso on karjalaisesta suvusta ja heillä piirakat kuuluu joulupöytään. karjanlanpaistikin kuuluisi, mutta koska meillä on pieni perhe, ei saada millään syötyä sekä karjalanpaistia, että kinkkua. Piirakat kuitenkin ovat sen verran pieni juttu ja niitä on kiva syödä sitten aamupaloilla jne.
Samoin Satakunnassa on joku ihme perinne, että pitää olla se lihapata vielä jouluruokien lisäksi. Ei voi käsittää. Siinä on varmaan joku juttu, että liha on ollut juhlaruokaa, ei ollut esimerkiksi juustoja. Itse pidän siitä, että voi jättää asioita poiskin, ylensyönti ei kuitenkaan ole se juttu, vaan monipuoliset maut ja kaikenlainen arjesta poikkeava. Vaikka mies olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsuudenkotini jouluperinne oli ennen jouluaterialle käymistä veisata Enkeli taivaan. Ei siinä muuta, mutta isäni on surkein laulaja mitä ikinä olen kuullut, ei vain osaa pysyä nuotissa, eikä me lapset paljon sen parempia. Omakin laulunumero koulussa oli viitonen. Äitini on ainoa joka suunnilleen osaa. Aika surkuhupaisaa oli yrityksemme, sen jossakin vaiheessa tajusin. Kun ei edes oltu mitään uskovaisia. Tapa sinänsä ei ole outo muuten, mutta kun tosiaan ei osattu.
Samoin meillä oli tapana että sisko luki jouluevankeliumin ennen ruokaa, ihan ok, mutta muutoin ei uskoa harjoitettu. Pitkän ajankin päästä pilkattiin minua että se on uskon takia sekaisin koska luin iltarukouksen.
Minä onneton luulin ettei taivaaseen pääse jos ei sisarukset mukana, kun olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa mentiin aina aamulla ekana aattona joulusaunaan. Ihana perinne, jota miniä- ja vävykandidaatit vuorotellen ihmetteli.
Meilläkin oli ennen lapsuudenkodissa aamulla ensin sauna, sitten syötiin riisipuuro ja käytiin haudoilla.
Nykyään omassa kodissa järjestys menee: riisipuuro, haudat ja saunaan. Sauna kuitenkin jo päivällä aikaisin.
Meettekö likaisena haudoille siis? Lapsuuskodin järjestys oli järkevämpi. Miksi vaihdoit?
Likaisena? Suihkussa käyty edellisenä iltana ja aamupesut tehty. Pitäisikö ulos pakkaseen lähteä vielä saunan jälkeen vilustumaan? t. eri
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä ostetaan aina paljon ja tosi kalliita lahjoja: uutta teknologiaa kuten uusia puhelimia ja pelikoneita, matkoja, kylpylälomia, satojen eurojen koruja ja lahjakortteja. Ovat ihan tavallinen keskituloinen perhe, mutta jotenkin heillä on tällainen perinne, että jouluun käytetään varmaan muutamia tuhansia euroja joka vuosi. Vanhemmat maksavat joulun luottokorttilaskuja aina pitkälle kesään asti
Mistä sinä sen tiedät? Minä sain joulun alla aina parin tonnin bonuksen, kyllä sillä hyvä joulu saatiin yksinhuoltajaperheelle, välillä käytiin etelässäkin ennen joulua niillä rahoilla.
Lapsuuteni joulut 70-luvulla oli sitä että piti syödä itsensä ihan ähkyksi. Muutoin ei lahjoja avattu. Siitä jäi vuosikymmeniksi inho riisipuuroa ja rusinaluumukiisseliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset karmean rumat joulupaidat. Kai se on olevinaan joku vitsi, mutta en ymmärrä mikä niissä on niin hauskaa.
Nämä on kanssa sellainen rikos ympäristöä vastaan että alta pois... Jotain todella vastenmielistä siinä, että ostamalla tuotteen muutaman tunnin käyttöä varten saa sisältöä elämäänsä.
Miten niin muutaman tunnin käyttöä varten? Minulla on sama joulupaita ollut nyt viisi vuotta ja olen pitänyt sitä paljon. Otan sen esiin yleensä joulukuun alussa ja pidän töissä yms. pitkin joulukuuta. Jouluaattona ja joulupäivänä pukeudun ruokapöytään vähän juhlavammin, mutta muuten pidän joulupaitaa joulunpyhinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella meistä on jo tänä päivänä sisävessa ja käsisuihku sekä suihku, jossa käydään peseytymässä lämpimällä juoksevalla vedellä päivittäin. Saunassa peseytyminen kerran viikossa ei monelle meistä enää ole se ainoa vaihtoehto.
Ollaan oltu anoppilassa vain yhtenä jouluna, matkaa sinne kun on satoja kilometrejä.
Muistan tästä yhdestä joulusta sen, että appiukko hepuloi ja kieltäytyi syömästä hyla-maitoon tehtyä riisipuuroa, koska "se on punaista". Anoppi oli varmaan tehnyt hyla-maitoon sen takia, että miehenikin pystyisi puuroa syömään.
Sekin oli omituista, että joulukuusi ei ollut paraatipaikalla, vaan tungettu "nurkan taakse" ettei sen alle edes kunnolla voinut lahjoja laittaa. Kuusessa oli myös mielestäni liian vähän koristeita; teki mieli lähteä kauppaan ostamaan lisää palloja niiden viiden kaveriksi 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaisena? Suihkussa käyty edellisenä iltana ja aamupesut tehty. Pitäisikö ulos pakkaseen lähteä vielä saunan jälkeen vilustumaan? t. eri
Saunan jälkeen koska miehet laittoivat puvun ylleen, muutoin ei pukua juuri käytetty.
Samoin kun ilmoitettiin jostain kuolemantapauksesta ja piti mennä toteamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona, ihan tavallisessa duunariperheessä, laitettiin myös jouluna aina vähän siistimmät vaatteet ja joulupöydässä oli juhlavammat astiat yms. Joulupukin käynti oli illan odotettu juhlanumero.
Puolison perheessä ollaan verkkarit jalassa, kinkkua ja laatikoita on lieden päällä, sieltä voi jokainen käydä itse ottamassa. Kun pukki tulee, appiukko katselee telkkaria toisessa huoneessa.
On outoa mun mielestä!Minun lapsuudenkodissani oltiin aina aattoina rennosti verkkareissa tai jopa pelkät pitkät kalsarit jalassa. Oli todella rentoa ja ihanaa olemista vain, mikään ei kiristänyt vaikka olisi mättänyt kilon kinkkua. Mikäs siinä oli ollessa, oman perheen kanssa.
Toki nykyään jos ja kun meillä usein on jouluvieraita niin ollaan vähän siistimmissä vaatteissa.
Nämä "siistimmät" vaatteetkin on niin tulkinnanvaraisia ja riippuu määrittelystä ja olen huomannut, että joulupukeutumisessa on valtavia eroja.
Itse sanoisin, että kuuleman perusteella yleisin tapa pukeutua jouluna, varsinkin jos tulee vieraita/mennään vieraaksi, on kotiasua siistiimpää tasoa, mutta ei mitään överiä, siis tyylliin samaa tasoa, kun mennessä esim johonkin päivätilaisuuteen, tai työjuttuun.
Joillan taas on ihan oikeasti kunnon gaalaillan asusteet, korkokengät, iltapuvut ja miehillä rusetit kaulassa, tätä en siis itse ymmärrä, koska joulua kuitenkin vietetään yleensä ihan kotona, jos ei omassa, niin jonkun muun. "siisti" tarkoittaa joillekin nimenomaan tätä.
Kyllä mä ymmärrän myös sen "verkkarijoulun", koska joulu kuitenkin onelle on sellainen kotoisa ja rento juhla, johon kuuluu se oloilu yhdessä.
Itse yleensä illan myötä saatan vaihtaa vaatteita ja meillä on aattoiltana joulusauna jonka jälkeen se tuntuu luontevalta, etten laitakaan enää sitä ruokapöydässä ja lahjoja avatessa päällä ollutta kauluspaitaa takaisin päälle, tai ala laittautumaan uudestaan.
Monina jouluina, mulla on myös ikäänkuin näiden välimuoto, esim. viime jouluna oli siisti, mutta mukava talvinen/jouluinen villapaita ja mukavat, mutta ulospäin siistin näköiset mustat housut, eli ne sopii sekä ruokapöytään, että löhöilyyn.
Joulusauna ja gaalailtaan sopiva pukeutuminen ei sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helluntailaisten joulunvietto suht samanlaista kuin luterilsisilla. Mutta JEHOVAT eivät vietä joulua, kun eivöt tunnusta Jeesusta ollenkaan.
Meilläkin pienessä kylässä lapsuudessani oli pari jehovalaista perhettä. Säälimme sen perheen lapsia 😥 Jehovan todistajat ovat kovia väittelemään. Taitavat osata Raamatun ulkoa ja löytävät aina sopivat sitaatit sieltä. Kerran sanoivat äidilleni, etteivät voi uskoa Jeesuksen syntyneen jouluna, kun tuedemiehet ovat todistaneet, ettei diuhen aikaan voinut "olla paimenia kedolla". Äitini kysyi, viettävätkö sitten jonakin muuna ajankohtana juhlaa, mutta siihen loppui väittely ja jehovalainen vaikeni.Jotkut kyllä viettävät, salaa ja verhot kiinni.
Erään tutun perhe oli siinä lahkossa muutaman vuoden ajan. Heillä ei lopetettu viiden lapsen joulunviettoperinettä siksikään aikaa.
Mitä tulee helluntailaisuuteen, niin eikö Jehovan todistajat juuri ole siitä eronnut liike?
Helluntailaiset ovat kuitenkin kristittyjä, toisin kuin Jehovan todistajat ja mormonit
Joulurauhan julistuksen kuunteleminen seisaallaan parhaat päällä telkkarin edessä glögilasi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä ostetaan aina paljon ja tosi kalliita lahjoja: uutta teknologiaa kuten uusia puhelimia ja pelikoneita, matkoja, kylpylälomia, satojen eurojen koruja ja lahjakortteja. Ovat ihan tavallinen keskituloinen perhe, mutta jotenkin heillä on tällainen perinne, että jouluun käytetään varmaan muutamia tuhansia euroja joka vuosi. Vanhemmat maksavat joulun luottokorttilaskuja aina pitkälle kesään asti
Mistä sinä sen tiedät? Minä sain joulun alla aina parin tonnin bonuksen, kyllä sillä hyvä joulu saatiin yksinhuoltajaperheelle, välillä käytiin etelässäkin ennen joulua niillä rahoilla.
Ihmisillä, jotka saa parin tonnin bonuksia on todennäköisesti niin hyvä palkka, että heillä on varaa kaikkeen tuohon ilman bonuksiakin. 'Keskituoloinen' taas on hyvin epämääräinen termi av:lla, jossa oikeasti hyvätuloiset pitävät itseään köyhinä. Sinäkään et varmaan oikeasti ole keski- vaan hyvätuloinen.
Sellaiset 'tavalliset keskituloiset' eivät saa bonuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se joulu yllätyksenä tule! Näitä lahjoja varten on saatettu säästää vuoden aikana tai sitten niihin käytetään tuloja, joista ei kaiken maailman tuttaville kailoteta. Ja noloa edes arvuutella toisten luotolla maksuja. Jos oma talous ei ole vahva, niin turhaa syytellä paremmassa tilanteessa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se joulu yllätyksenä tule! Näitä lahjoja varten on saatettu säästää vuoden aikana tai sitten niihin käytetään tuloja, joista ei kaiken maailman tuttaville kailoteta. Ja noloa edes arvuutella toisten luotolla maksuja. Jos oma talous ei ole vahva, niin turhaa syytellä paremmassa tilanteessa olevia.
Tai sitten perhe onkin oikeasti todella hyvätuloinen tai esim. perinyt rahaa, mutta joulun ajan ostelut selitellään tutuille luottokortin vinguttamisena.
Vierailija kirjoitti:
Mä pistän myös kuusen ja koristeet aina todella varhain pois kun ne alkavat sitten aaton jälkeen näyttää jo tunkkaisilta vaikka niiden kanssa on ihan kiva fiilistellä tulevaa joulua. Mennyttä ei koska ei siitä mitään sellaista muistettava varsinasesti jää kuitenkaan (lahjojen lisäksi). Rojujen raivaus on symbolista siirtyä odottamaan kevään pilkistelyä ja auringonsäteitä.
Mut se kuusihan juuri symboloi sitä tulossa olevaa kevättä, jota kohti Tuomaanpäivänä lähdetään kulkemaan! Sen takia se tuodaan sisään! Samoin kevään ja alkukesän kukkia, kuten hyasintteja, tulppaaneja, jouluruusuja, kieloja... Siksi joulua vietetään. Merkiksi että on selvitty vuoden pimeimmästä ajasta ja ilmassa on jo ensimmäinen lupaus keväästä ja valosta.
Tein joulusimaa punaherukoista viime vuonna.