Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu anoppilassa on syvältä. Ensinnäkin se kaikki joulun järjestämisen ja lahjojen hankkimisen ja toimittamisen riemu kaikille muille etukäteen tai viime tipassa ennen lähtöä, koska ne pitää tehdä ennen aikojaan koska olemmehan jouluna poissa. Sen jälkeen kaiken pakkaaminen ja sinne viemiseen hankkiminen; kukat, lahjat, jouluvalot ja eväät, normisetit vaatteista ja lasten ja vauvan tarvikkeista. Kaiken sullominen autoon ja menoksi.
No perillä, sitten tänä jouluna totean että lahjat ovat kyllä ostaneet lapsille mutta ei meille vanhemmille mitään vaikka minä olen ostanut heille lahjat, joulukukan, jouluvalokoristeen ja jouluruokaherkkuja. Joulukinkkua tai kalkkunaa, joulupuuroa edes ei ole syöty, ei joululaatikoita, ei edes joulupipareita. Ihan normaalia arkiruokaa. Kun tämän tajusin niin aattona kävin täällä paikallisessa ruokakaupassa, no eihän sitä mitään enää ollut jäljellä kun kaikki oli ostettu.
Meillä on lapsia niin hoito on niidenkin osalta jäänyt minulle, eli ei ole tarvinnut katsoa jouluelokuvia, enkä minä ehtinyt edes joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Muita se ei edes kiinnostanut. Radiosta ei kuunnella joululauluja.
Lahjat avattiin, normi ruokaa on tehty ja syöty, ja tvstä ovat katsoneet jotain perusohjelmaa. Minä olen hoitanut lapsia. Tvtä on yksi, joten ei tarvitse muiden ehdotella kanavien vaihtoa. Edes sitä lahjaksi tuotua jouluvaloa ei sitten kukaan halunnut virittää sisään tai ulos.
Paskin joulu ikinä.Oletteko kenties uusperhe vai miten noin monen lapsen jälkeen tuli anoppilan jouluton tyyli yllätyksenä?
Eka kerta joulu anoppilassa. So simple.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu anoppilassa on syvältä. Ensinnäkin se kaikki joulun järjestämisen ja lahjojen hankkimisen ja toimittamisen riemu kaikille muille etukäteen tai viime tipassa ennen lähtöä, koska ne pitää tehdä ennen aikojaan koska olemmehan jouluna poissa. Sen jälkeen kaiken pakkaaminen ja sinne viemiseen hankkiminen; kukat, lahjat, jouluvalot ja eväät, normisetit vaatteista ja lasten ja vauvan tarvikkeista. Kaiken sullominen autoon ja menoksi.
No perillä, sitten tänä jouluna totean että lahjat ovat kyllä ostaneet lapsille mutta ei meille vanhemmille mitään vaikka minä olen ostanut heille lahjat, joulukukan, jouluvalokoristeen ja jouluruokaherkkuja. Joulukinkkua tai kalkkunaa, joulupuuroa edes ei ole syöty, ei joululaatikoita, ei edes joulupipareita. Ihan normaalia arkiruokaa. Kun tämän tajusin niin aattona kävin täällä paikallisessa ruokakaupassa, no eihän sitä mitään enää ollut jäljellä kun kaikki oli ostettu.
Meillä on lapsia niin hoito on niidenkin osalta jäänyt minulle, eli ei ole tarvinnut katsoa jouluelokuvia, enkä minä ehtinyt edes joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Muita se ei edes kiinnostanut. Radiosta ei kuunnella joululauluja.
Lahjat avattiin, normi ruokaa on tehty ja syöty, ja tvstä ovat katsoneet jotain perusohjelmaa. Minä olen hoitanut lapsia. Tvtä on yksi, joten ei tarvitse muiden ehdotella kanavien vaihtoa. Edes sitä lahjaksi tuotua jouluvaloa ei sitten kukaan halunnut virittää sisään tai ulos.
Paskin joulu ikinä.Oletteko kenties uusperhe vai miten noin monen lapsen jälkeen tuli anoppilan jouluton tyyli yllätyksenä?
Eka kerta joulu anoppilassa. So simple.
Miehesi ei ollut kertonut sinulle, että heillä ei vietetä joulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla uusperhe. Jotkut kuule saa monikkolapsia ihan luonnollisesti, joten laskepa siihen kuvioon vielä niiden hoitaminen ja tule sitten sanomaan JOS sulla(kin) on kokemusta vastaavasta. Yhden vauvan väsyneiden äitien ei tartte vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.
En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.Parempi tuo kuin se, miten epätasa-arvoisesti monessa perheessä toimitaan. Äiti laittaa jouluruuat ja koristelut ja hoitaa lahjat ja muistamiset. Muut laiskottelevat.
Meillä äiti laiskottekee. Anoppi höyryää lahjojen kanssa.
Äiti ei muutenkaan siivoa ikinä mitään. Ei arkena, ei jouluksi, ei juhannukseksi.
Isä ja lapset siivoavat jouluksi, isä laittaa jouluruoat ja hakee joulukuusen.
Niin, äiti ei ole opetellut oikein ruoanlaittoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jännittää, kun poika tulee eka kerran miniäkokelaan kanssa joulunviettoon. Osaammeko viettää joulua niin, että hän ei ihmettele tai tylsisty. Vietämme rentoa joulua, mutta jos hän on tottunut juhlavaatteisiin yms.
Tai kaikki muutkin tavat. Salaa toivon, että olisivat viettäneet oman joulun. Nyt jo stressaa, luenko täältä joulun jälkeen, kuinja hirveää ja naurettava joulu meillä oli hänen mielestään.Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin.
Meillä ei mennyt toissa vuonna, kun ex-miniäni oli sen ainoan joulun meillä. Länsirannikon kasvattina iskin pääni Pohjois-Karjalan petäjään niin että paukahti. Kaikki oli väärin. Ihan kaikki. Ei ollut karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita, vaan monenlaista kalaa ja pateeta, leipää ei ollenkaan ruokapöydässä aattona. Ja ne leivonnaiset... meillä ei syödä jouluna juurikaan mitään leivonnaisia ja niitähän olisi pitänyt olla seitsemää sorttia. Kahviakaan ei osattu tarjoilla oikeassa tahdissa, kun minä en juo kahvia ja mies kerran päivässä. Ulkotulien takiakin vedettiin kilarit. Ne on kuulema hengenvaarallisia, viis siitä, että olivat aukealla paikalla lumessa.No, joskus ei kulttuurit ihan kohtaa.
En ihan tajunnut, mitä tapahtui. Siis kuka sinulle sanoi, että olisi pitänyt olla leivonnaisia yms.? Jos minulle tulisi vieraaksi joku, joka arvostelee tarjoilua, niin näyttäisin heti ovea. No, olenkin mies....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona, ihan tavallisessa duunariperheessä, laitettiin myös jouluna aina vähän siistimmät vaatteet ja joulupöydässä oli juhlavammat astiat yms. Joulupukin käynti oli illan odotettu juhlanumero.
Puolison perheessä ollaan verkkarit jalassa, kinkkua ja laatikoita on lieden päällä, sieltä voi jokainen käydä itse ottamassa. Kun pukki tulee, appiukko katselee telkkaria toisessa huoneessa.
On outoa mun mielestä!Musta tossa ei ole mitään ihmeellistä. Meilläkin ollaan normaaleissa vaatteissa ja haetaan ruoat itse keittiöstä.
No miten te juhlistatte juhlaa? Verkkareissa ja telkkaria katsellen? Miten se eroaa muista arkipäivistä?
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla maassa, jossa joulua juhlitaan pääasiallisesti joulupäivänä jouluaaton ollessa vielä työpäivä. Mieheni ei ole suomalainen.
Kysyin mieheltäni haluaako hän avata lahjat jouluaattona kuten Suomessa on tapana, vai odottaa joulupäivään. Joulupäivän aamuna on tarkoitus mennä hänen sukulaistensa luo. Kysyin haluaako mies ottaa lahjat mukaan jotta avaisimme ne siellä yhdessä. Mies katsoi minua närkästyneesti ja sanoi, miten pystyn ehdottamaan mitään niin typerää. Hän sanoi, että ihanko tosissani ehdotan, että me pakkaisimme lahjamme mukaan sukulaisiin ja sanoisimme tullessamme, että "me tuotiin lahjoja - itsellemme". Minä sanoin, että Suomessa on kyllä ihan tavallista ottaa omat lahjat mukaan kun mennään sukulaisiin joulua viettämään, ja että lahjat avataan sitten yhdessä. Näin tekevät ainakin kaikki ystävieni perheet. Sitäpaitsi, toisimmehan mukanamme myös lahjan isäntäväelle. Miten hän sitten olettaisi sellaisten perheiden toimivan, jotka viettävät joulunaikaan useita päivä poissa kotoa - avaavatko he lahjansa ennen joulua vai vasta sen jälkeen? Mies ilmoitti suomalaisten joulutraditioiden olevan typeriä ja naurettavia.
Olin typertynyt. Oli suuri pettymys kun tänä vuonna ei päässyt Suomeen jouluksi koronatilanteen vuoksi, ja nyt sitten vielä saa kuulla oman kulttuurinsa ja traditioidensa olevan naurettavia. Kyllä miehenkin kulttuurissa on paljon sellaista mikä menee minulta yli hilseen, muttei tulisi mieleenkään alkaa soittaa suutani asiasta.
Villi veikkaukseni on, että miehesi on britti. He osaavat tarvittaessa olla hyvin kylmiä ja koppavia. Uhriutuvat tosin alta aikayksikön, jos itse joutuvat maistamaan omaa lääkettään.
Öydiö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla maassa, jossa joulua juhlitaan pääasiallisesti joulupäivänä jouluaaton ollessa vielä työpäivä. Mieheni ei ole suomalainen.
Kysyin mieheltäni haluaako hän avata lahjat jouluaattona kuten Suomessa on tapana, vai odottaa joulupäivään. Joulupäivän aamuna on tarkoitus mennä hänen sukulaistensa luo. Kysyin haluaako mies ottaa lahjat mukaan jotta avaisimme ne siellä yhdessä. Mies katsoi minua närkästyneesti ja sanoi, miten pystyn ehdottamaan mitään niin typerää. Hän sanoi, että ihanko tosissani ehdotan, että me pakkaisimme lahjamme mukaan sukulaisiin ja sanoisimme tullessamme, että "me tuotiin lahjoja - itsellemme". Minä sanoin, että Suomessa on kyllä ihan tavallista ottaa omat lahjat mukaan kun mennään sukulaisiin joulua viettämään, ja että lahjat avataan sitten yhdessä. Näin tekevät ainakin kaikki ystävieni perheet. Sitäpaitsi, toisimmehan mukanamme myös lahjan isäntäväelle. Miten hän sitten olettaisi sellaisten perheiden toimivan, jotka viettävät joulunaikaan useita päivä poissa kotoa - avaavatko he lahjansa ennen joulua vai vasta sen jälkeen? Mies ilmoitti suomalaisten joulutraditioiden olevan typeriä ja naurettavia.
Olin typertynyt. Oli suuri pettymys kun tänä vuonna ei päässyt Suomeen jouluksi koronatilanteen vuoksi, ja nyt sitten vielä saa kuulla oman kulttuurinsa ja traditioidensa olevan naurettavia. Kyllä miehenkin kulttuurissa on paljon sellaista mikä menee minulta yli hilseen, muttei tulisi mieleenkään alkaa soittaa suutani asiasta.
Villi veikkaukseni on, että miehesi on britti. He osaavat tarvittaessa olla hyvin kylmiä ja koppavia. Uhriutuvat tosin alta aikayksikön, jos itse joutuvat maistamaan omaa lääkettään.
Tai hollantilainen. Ovat nimittäin mestareita passiivisaggressiivisuudessa ja toisten pilkkaamisessa, ja perustelevat sitä "suorapuheisuudella" kun oikeasti ovat vain huonokäytöksisiä.
Öydiö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaavaltius on jättänyt jälkensä. Itse jaksan aina ihmetellä surkeita hanoja ja suihkuja. Olemattomia ikkunoita ja surkeaa lämmitystä, josta toki säästetään talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jännittää, kun poika tulee eka kerran miniäkokelaan kanssa joulunviettoon. Osaammeko viettää joulua niin, että hän ei ihmettele tai tylsisty. Vietämme rentoa joulua, mutta jos hän on tottunut juhlavaatteisiin yms.
Tai kaikki muutkin tavat. Salaa toivon, että olisivat viettäneet oman joulun. Nyt jo stressaa, luenko täältä joulun jälkeen, kuinja hirveää ja naurettava joulu meillä oli hänen mielestään.Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin.
Meillä ei mennyt toissa vuonna, kun ex-miniäni oli sen ainoan joulun meillä. Länsirannikon kasvattina iskin pääni Pohjois-Karjalan petäjään niin että paukahti. Kaikki oli väärin. Ihan kaikki. Ei ollut karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita, vaan monenlaista kalaa ja pateeta, leipää ei ollenkaan ruokapöydässä aattona. Ja ne leivonnaiset... meillä ei syödä jouluna juurikaan mitään leivonnaisia ja niitähän olisi pitänyt olla seitsemää sorttia. Kahviakaan ei osattu tarjoilla oikeassa tahdissa, kun minä en juo kahvia ja mies kerran päivässä. Ulkotulien takiakin vedettiin kilarit. Ne on kuulema hengenvaarallisia, viis siitä, että olivat aukealla paikalla lumessa.No, joskus ei kulttuurit ihan kohtaa.
En ihan tajunnut, mitä tapahtui. Siis kuka sinulle sanoi, että olisi pitänyt olla leivonnaisia yms.? Jos minulle tulisi vieraaksi joku, joka arvostelee tarjoilua, niin näyttäisin heti ovea. No, olenkin mies....
Arvaus, miniä avautui pojalle ja poika äidilleen. Huonosti kasvatettuja sekä miniä että poika.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Anoppilassa mies saa kalliit lahjat ja minä ihan kälyset. Mies ei osta kuitenkaan yhtään lahjaa anoppilaan, vaan minä. Tais loppua tähän mun lahjojen ostaminen.
Lakkaat vain ostamasta. Niin minä tein. Tuntui että sain yksin vastata kaikista lahjahankinnoista ja ennen joulua mietin aina pää punaisena mitä esim miehen siskolle ostetaan. Erään joulun jälkeen ilmoitin miehelleni, että jatkossa kunpikin vastaa omien sukulaistensa lahjoista. Välillä mies ostaa ihan mitä sattuu, mutta ajattelen että ihan sama ei kuulu mulle. Mulla on muutenkin ihan riittävästi hommaa ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Anoppilassa mies saa kalliit lahjat ja minä ihan kälyset. Mies ei osta kuitenkaan yhtään lahjaa anoppilaan, vaan minä. Tais loppua tähän mun lahjojen ostaminen.
Lakkaat vain ostamasta. Niin minä tein. Tuntui että sain yksin vastata kaikista lahjahankinnoista ja ennen joulua mietin aina pää punaisena mitä esim miehen siskolle ostetaan. Erään joulun jälkeen ilmoitin miehelleni, että jatkossa kunpikin vastaa omien sukulaistensa lahjoista. Välillä mies ostaa ihan mitä sattuu, mutta ajattelen että ihan sama ei kuulu mulle. Mulla on muutenkin ihan riittävästi hommaa ennen joulua.
No onhan toi jo aika klassista miesvauvailua, että perheen nainen on vastuussa miehenkin sukulaisten joululahjoista ja mummojen äitienpäiväkorteista. Ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin!
Vierailija kirjoitti:
Öydiö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hollantilainen. Ovat nimittäin mestareita passiivisaggressiivisuudessa ja toisten pilkkaamisessa, ja perustelevat sitä "suorapuheisuudella" kun oikeasti ovat vain huonokäytöksisiä.
Totta, muuten! Minulla oli aikoinaan hollantilainen esimies lyhyen ajanjakson verran. Hän osasi tuon pilkkaamisen taidon oikein hyvin.
Nahkahousut noin 30 vuotiaalla miehellä Tapaninpäivänä ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sen sukulaistädin lahjoissa ei ole mitään vikaa, eikä tädissäkään, vaan kun kysyttiin erikoisista joulutavoista, niin kerroin että yksi sukulainen liittää pakettien ja korttien joukkoon itse keksimään runoja . Ja ovat tosi pitkiä, esim A4, ja kauniisti sanottuna melko kotikutoista lyriikkaa. Hän myös tulostaa esim. kesällä mökillä räpsittyjä kuvia ja leikkelee ja liimailee niistä ihmisiä runopaperiensa koristukseksi. Kyllä tämä on minusta erikoinen jouluperinne. Ja pakko on sanoa, että pokassakin on pitelemistä. Ei ole ilkeyttä.
Et kai odota sukulaistädiltä jotain Sirkka Turkkaa, Aale Tynniä tai Helvi Juvosta.
Esimerkiksi näyttämäsi värssy ei ollut lainkaan huono tai epäkelpo. Kotikutoinen se oli, mutta varsin herttaisella tavalla. Tärkeää oli runossa mainittu nimi, joka muisti lahjan saajaa.
Minusta Sinä olet olet pinnallinen, tavarakeskeinen ja outo, jos ihmettelet tätä kaunista tapaa. Minun yhdellä sukulaisperheellä on ollut tapana kirjoittaa jokaiseen lahjaan jotain pientä, mikä on mielestäni valtavan hienoa ja nostaa lahjan arvoa täysin uudelle laatutasolle.
Myöhemmin lahjan saajan on mukava muistella näitä lahjoja juuri tekstien ja kuvien perusteella, koska lahjatavara on katoavaista.
Itse olen omalle perheelleni yrittänyt muistuttaa, että lahjan antajaa on hyvä kiittää jälkeenpäin kortilla tai kädestä pitäen tavattaessa. Pukkiin uskovat lapset ovat voineet kiittää joulukortista ja perheen muistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sanonta kukin taaplaa tyylillään. Ketään ei pitäisi tuomita tai kummastella. Eikö hyvä olo ja oman näköinen tapa elää ole kunkin oikeus?
Ei, kun nykyään pitää ahdistua joka asiasta; kinkku, kalat, joulukuusi ja lahjat on tietenkin kaikki über-epäeettistä ja epä-ekologista, länsimaista hapatusta. Joulutortut on n-a-t-s-i-smia korostavia.leivonnaisia ja vanhan ajan piparitkin on murha, koska niissä on voita. Vanhan ajan lahja-villasukat nekin on tehty riistettyjen lampaiden villasta, eikä niitä semmosia Alma-mummon tekemiäkään voi kenellekään antaa, kun se lammas on pahoittanut mielensä. joulukoristeet on mikromuovia ja teetetty riistotyövoimalla Kiinassa, joten nämä on tietty pannassa sillä Suomessa kuuseen laitettu joulupallo vastaa noin 90% Tyynen valtameren muovipyörteestä. Kynttilöitä ei saa polttaa, koska pienhiukkaset = naapurit kuolee. Ylipäätään iloisuus ja riemu kuvastaa hedonismia ja sekin on paha, parempi vaan istua metsässä kuusen alla k**pä otsassa.
Vietä tässä nyt sitten joulua.
Olet oikeassa ja juuri siksi ohjattu joulu on tarpeen.
Joulurituaalit tarjoavat aikuisillekin syyn heittäytyä satujen, tarujen ja lapsenmielisten maailmaan ja poiketa arkisesta puurtamisesta. Joulun maallisuutta tai uskonnollisuutta voi kukin korostaa mielensä mukaan - kumpaankaan ei ketään pakoteta. Joulun voi jättää myös viettämättä.
On viisasta huomata, että joulurituaalit eivät anna kenellekään kykyä ilooon ja rauhaan vaan nämä kyvyt pitää löytyä omasta takaa. Jos haluaa heittäytyä viinan tai murheen vietäväksi niin sekin on kokonaan oma valinta.
Koko lailla synkkää on tavan suomalaisen normaali arki, joten jouluilo ja joulurauha on vasta tietoisen työn takana. Joulu on hieno juhla niille, ketkä sen oivaltaa.
Oi. saisinpa nauttia teidän jouluherkuista!
Vierailija kirjoitti:
Omassa perheessäni jouluun kuului aina raivosiivous, marttyyriksi heittäytyminen, kiukuttelu ja sitten kyräily pitkin nurkkia koska "jouluna ei saa riidellä". Samalla kaavalla pönötetään koko aatto läpeensä ja usein on niin kuoleman tylsää, ettei tosikaan.
Joten olen ratkaissut ongelman viettämällä aatot ihan mielelläni poikaystävän perheen kanssa. Omia vanhempiani tapaan mieluummin muina päivinä. Yksi ongelma järjestelyssä kuitenkin on: poikaystävän perheessä jouluruoka syödään vasta illalla, yleensä noin 17-18 aikaan. Tätä ennen on syöty joulupuurot noin 10-11 aikoihin. Olen aamuvirkku ja saatan herätä jo 7 aikoihin ja käyn koiran kanssa pitkällä kävelyllä pariin otteeseen päivän aikana jne. Olen aina käsittämättömän nälkäinen koko jouluaaton! Suklaat, pähkinät ja muut nipuset eivät paljon lohduta, kun maha huutaa kunnon ruokaa. Omassa perheessäni jouluruoka syötiin aina jo noin 14-15 aikoihin ja illalla katettiin kunnon jälkkäri- ja rääppiäispöytä.
On tämäkin jonkintasoista pönötystä, jos et voi mennä alkuiltapäivästä tekemään itsellesi minkäänlaista suolaista välipalaa.
Samaa mieltä.