Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Se kinkku tosiaan on otettu jo aamulla klo6 uunista ja seisoo vielä klo14 pöydällä. Yleensä itse vinkkaan et voisin laittaa kinkun kylmään kun ei ole hyvä sitä seisottaa koko päivää huoneenlämmössä. Pelkään lastenkin saavan jonkun ruokamyrkytyksen. Muutenkin keittiöhygienia on vähän retuperällä isovanhempien luona.
Miksi menette tuollaiseen paikkaan? Kutsuisin mieluummin isovanhemmat omaan kotiin jouluaterialle.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Anoppilassa mies saa kalliit lahjat ja minä ihan kälyset. Mies ei osta kuitenkaan yhtään lahjaa anoppilaan, vaan minä. Tais loppua tähän mun lahjojen ostaminen.
Oikein. Ilmoita, ettei ostella lahjoja jatkossa vaan keskitytään aikuisina ihmisinä yhdessäoloon. Kohteliaisuudeksi riittää joulukukan vieminen, jos nyt väkisin jollakin haluaa muistaa.
Viettäköön jolunsa kuka mitenkin lystää, mitä se kellekään kuuluu jos ei ylettömäksi häiriöksi tai vaaraksi ole! Suvaitsematonta, mutta tämmösiä Sumessa ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin sijoistussalkun täytyy olla miljoonaluokkaa että saa esimerkiksi 30-40000 euroa osinkoina vuodessa, mikä olisi keskituloisen ihmisen vuosiansiot ja millä saa kyllä myös elää kieli keskellä suuta Suomessa. Sitten taas jos omaisuus on peritty niin en ymmärrä miksi on hyväksytympää elää sukulaisen rahoilla kuin aviomiehen ja lasten isän? Aika hyvät säästöt saisi olla jos 4 vuotta on asunut kotona maksaen puolet elämisestä, mies hyvätuloinen niin tuskin kiinnostaa vaimon downshiftauksen vuoksi pitää esimerkiksi köyhää elintasoa. Mutta joo, aivan sama se minulle on, huvittaa vaan tämä keskustelu.
Ei tarvitse olla kuin yksi (aikoinaan ihan itse)maksettu omistusasunto Helsingissä jota vuokraa eteenpäin niin elää ihan mukavasti kun asuu itse jossain muualla kuin Helsingissä ;)
Ei tarvitse mitään miljoonaluokan sijoitussalkkua...
Yhdestä asunnosta tuskin saa vuokraa yli 1500e. Tästä pois vastike (arvio 200e) ja verot (noin 400e) ja jää tonni. Meinaat että tonnilla alkuperäinen kommentoitu henkilö maksaa omat sekä puolet lapsiperheen yhteisistä menoista, ja vielä "ihan mukavasti"?
Samaa mieltä. Pitäisi olla aika reilun kokoinen "ihan itse maksettu" huoneisto eteenpäin vuokrattuna, jotta pääsisi edes keskituloisen ansioihin. Käytännössä mahdotonta.
Ette vissiin tunne Helsingin hintatasoa. Keskustassa tai sen tuntumassa 60-neliöisen kaksion vuokra voi hyvinkin olla 2500 €/kk. Ja enemmänkin. Itse asumme ihan ytimessä 80-neliöisessä 4H+avokeittiö ja vuokramme on 3100 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin sijoistussalkun täytyy olla miljoonaluokkaa että saa esimerkiksi 30-40000 euroa osinkoina vuodessa, mikä olisi keskituloisen ihmisen vuosiansiot ja millä saa kyllä myös elää kieli keskellä suuta Suomessa. Sitten taas jos omaisuus on peritty niin en ymmärrä miksi on hyväksytympää elää sukulaisen rahoilla kuin aviomiehen ja lasten isän? Aika hyvät säästöt saisi olla jos 4 vuotta on asunut kotona maksaen puolet elämisestä, mies hyvätuloinen niin tuskin kiinnostaa vaimon downshiftauksen vuoksi pitää esimerkiksi köyhää elintasoa. Mutta joo, aivan sama se minulle on, huvittaa vaan tämä keskustelu.
Ei tarvitse olla kuin yksi (aikoinaan ihan itse)maksettu omistusasunto Helsingissä jota vuokraa eteenpäin niin elää ihan mukavasti kun asuu itse jossain muualla kuin Helsingissä ;)
Yhdestä asunnosta tuskin saa vuokraa yli 1500e. Tästä pois vastike (arvio 200e) ja verot (noin 400e) ja jää tonni. Meinaat että tonnilla alkuperäinen kommentoitu henkilö maksaa omat sekä puolet lapsiperheen yhteisistä menoista, ja vielä "ihan mukavasti"?
Samaa mieltä. Pitäisi olla aika reilun kokoinen "ihan itse maksettu" huoneisto eteenpäin vuokrattuna, jotta pääsisi edes keskituloisen ansioihin. Käytännössä mahdotonta.
Ette vissiin tunne Helsingin hintatasoa. Keskustassa tai sen tuntumassa 60-neliöisen kaksion vuokra voi hyvinkin olla 2500 €/kk. Ja enemmänkin. Itse asumme ihan ytimessä 80-neliöisessä 4H+avokeittiö ja vuokramme on 3100 €/kk.
Ja asuntomme omistaa yksityinen taho.
Vierailija kirjoitti:
Kollaasin lähettäjät ovat erittäin tietoisia, että en ole voinut saada lapsia!
Tarkoitatko, että he hieroivat suolaa haavoihisi tarkoituksella? Vai ajattelevatko he, että lapset kuuluvat heidän perheeseensä? Inhoatko kaikkia lapsia, koska sinulla ei ole omia? Voi olla, että olen nyt epäempaattinen, mutta en silti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asuntomme omistaa yksityinen taho.
Tunnen hyvinkin. Mahdotonta on se, että olisi "ihan itse maksanut" asunnon, jonka sitten vuokraa eteenpäin ja saa näin mukavat ansiot. Sen asunnon pitäisi olla velattomaksi maksettu, jotta se tuottaisi keskituloisen ansioiden verran. Tuon kokoluokan asunnot maksavat Hgissä ihan mukavasti, vastikkeetkaan eivät ole ihan pieniä ja kolmanneksi harvassa ovat talot, joissa ei jotain remonttia tehtäisi, mikä taas maksaa yhtiölainan muodossa ja rahoitusvastikkeena tai sitten on maksettava omilla rahoilla jne. Eli käytännössä mahdotonta nuorehkolle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa viettää joulua kuinka halunnee, mutta mikäli se on perheessä vietetty rentoillen perheessä ilman kaupallista menoa ja koristeita, sekin on fine. Vanha sanonta kukin taaplaa tyylillään. Ketään ei pitäisi tuomita tai kummastella. Eikö hyvä olo ja oman näköinen tapa elää ole kunkin oikeus? Melkoisesti saa upotettua rahaa siihen krääsään, mitä kukaan ei tarvitse ollakseen onnellinen ja hyvinvoiva. Kyse tässä kirjoituksessa ei myöskään ole kateudesta. Siihen viitataan ain, a kun haluaa poiketa massasta. Lähellä meillä on perheitä joissa päätetty lahjoittaa rahaa sitä tarvitseville, saavat käyttää miten haluavat. Hyvää ruokaa syldään ympäri vuoden, joulu ei ole poikkeus. Siivooja siivoaa muutenkin kerran viikossa ja lahjoja vli ostaa muistakun syistä kuin jouluna, kun kaikki muutkin niin tekevät.
"Siihen krääsään saa upotettua rahaa." Meillä kukaan ei anna eikä saa krääsää. Tarpeellisia ja toivottuja lahjoja. Taapero saa leluja, mutta eivät nekään ole mitään muovikrääsää.
Erään perheen kissalla on tapana aina kaataa joulukuusi.
Lahjoja saa vastaanottaa mutta ei antaa, sukulaisen uskonto kieltää "joulunvieton" mutta silti hän saa vastaanottaa muilta ilmaisia lahjoja antamatta muille mitään. En lähtenyt tuohon mukaan, selvää hyötymistä muista.
Jotkut laittaa jouluaattona ykköset ylle.
Vierailija kirjoitti:
Erään perheen kissalla on tapana aina kaataa joulukuusi.
Meillä oma outo traditio oli kiinnittää kuusi koukusta kattoon. Kaverini kysyi, hirtättekö sen, kun kuusta ei oltu koristeltu vielä. Systeemi jäi tähden alle peittoon ja oli kissojen takia. Kuusenkoristeet sijoitettiin oksille sen mukaan, että alhaalla olevat saavat kissat ottaa leikkeihinsä.
Joulu anoppilassa on syvältä. Ensinnäkin se kaikki joulun järjestämisen ja lahjojen hankkimisen ja toimittamisen riemu kaikille muille etukäteen tai viime tipassa ennen lähtöä, koska ne pitää tehdä ennen aikojaan koska olemmehan jouluna poissa. Sen jälkeen kaiken pakkaaminen ja sinne viemiseen hankkiminen; kukat, lahjat, jouluvalot ja eväät, normisetit vaatteista ja lasten ja vauvan tarvikkeista. Kaiken sullominen autoon ja menoksi.
No perillä, sitten tänä jouluna totean että lahjat ovat kyllä ostaneet lapsille mutta ei meille vanhemmille mitään vaikka minä olen ostanut heille lahjat, joulukukan, jouluvalokoristeen ja jouluruokaherkkuja. Joulukinkkua tai kalkkunaa, joulupuuroa edes ei ole syöty, ei joululaatikoita, ei edes joulupipareita. Ihan normaalia arkiruokaa. Kun tämän tajusin niin aattona kävin täällä paikallisessa ruokakaupassa, no eihän sitä mitään enää ollut jäljellä kun kaikki oli ostettu.
Meillä on lapsia niin hoito on niidenkin osalta jäänyt minulle, eli ei ole tarvinnut katsoa jouluelokuvia, enkä minä ehtinyt edes joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Muita se ei edes kiinnostanut. Radiosta ei kuunnella joululauluja.
Lahjat avattiin, normi ruokaa on tehty ja syöty, ja tvstä ovat katsoneet jotain perusohjelmaa. Minä olen hoitanut lapsia. Tvtä on yksi, joten ei tarvitse muiden ehdotella kanavien vaihtoa. Edes sitä lahjaksi tuotua jouluvaloa ei sitten kukaan halunnut virittää sisään tai ulos.
Paskin joulu ikinä.
Niin ja joulusaunaa ei ole lämmitetty vaikka muutoin saunovat kyllä, ja mitään joulupukkia ei tietenkään ole käynyt (eikä tarvinnutkaan koska korona).
Ehdotin että tehtäisiin jotain joulujuttuja, niin ottivat lähinnä arvosteluna että ei meillä muutenkaan tämän erityisemmin vietetä. Meinasin vastata että paskapuhetta, olen minä valitettavasti ollut muinakin jouluina täällä.
Vierailija kirjoitti:
Joulu anoppilassa on syvältä. Ensinnäkin se kaikki joulun järjestämisen ja lahjojen hankkimisen ja toimittamisen riemu kaikille muille etukäteen tai viime tipassa ennen lähtöä, koska ne pitää tehdä ennen aikojaan koska olemmehan jouluna poissa. Sen jälkeen kaiken pakkaaminen ja sinne viemiseen hankkiminen; kukat, lahjat, jouluvalot ja eväät, normisetit vaatteista ja lasten ja vauvan tarvikkeista. Kaiken sullominen autoon ja menoksi.
No perillä, sitten tänä jouluna totean että lahjat ovat kyllä ostaneet lapsille mutta ei meille vanhemmille mitään vaikka minä olen ostanut heille lahjat, joulukukan, jouluvalokoristeen ja jouluruokaherkkuja. Joulukinkkua tai kalkkunaa, joulupuuroa edes ei ole syöty, ei joululaatikoita, ei edes joulupipareita. Ihan normaalia arkiruokaa. Kun tämän tajusin niin aattona kävin täällä paikallisessa ruokakaupassa, no eihän sitä mitään enää ollut jäljellä kun kaikki oli ostettu.
Meillä on lapsia niin hoito on niidenkin osalta jäänyt minulle, eli ei ole tarvinnut katsoa jouluelokuvia, enkä minä ehtinyt edes joulurauhan julistusta kuuntelemaan. Muita se ei edes kiinnostanut. Radiosta ei kuunnella joululauluja.
Lahjat avattiin, normi ruokaa on tehty ja syöty, ja tvstä ovat katsoneet jotain perusohjelmaa. Minä olen hoitanut lapsia. Tvtä on yksi, joten ei tarvitse muiden ehdotella kanavien vaihtoa. Edes sitä lahjaksi tuotua jouluvaloa ei sitten kukaan halunnut virittää sisään tai ulos.
Paskin joulu ikinä.
Ymmärrän. Ensi joulun vietätte kyllä omassa kodissanne. Varmasti on mukavampaa.
Hei, ensi vuonna voikin todeta, että samapa se on tulla joulun viettoon jo sitten marraskuussa kun kerran ei ole mitään erityistä ja viettää oikeat joulunpyhät kotona niin saa tehdä juuri niin paljon joulujuttuja kuin haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vanha sanonta kukin taaplaa tyylillään. Ketään ei pitäisi tuomita tai kummastella. Eikö hyvä olo ja oman näköinen tapa elää ole kunkin oikeus?
Ei, kun nykyään pitää ahdistua joka asiasta; kinkku, kalat, joulukuusi ja lahjat on tietenkin kaikki über-epäeettistä ja epä-ekologista, länsimaista hapatusta. Joulutortut on n-a-t-s-i-smia korostavia.leivonnaisia ja vanhan ajan piparitkin on murha, koska niissä on voita. Vanhan ajan lahja-villasukat nekin on tehty riistettyjen lampaiden villasta, eikä niitä semmosia Alma-mummon tekemiäkään voi kenellekään antaa, kun se lammas on pahoittanut mielensä. joulukoristeet on mikromuovia ja teetetty riistotyövoimalla Kiinassa, joten nämä on tietty pannassa sillä Suomessa kuuseen laitettu joulupallo vastaa noin 90% Tyynen valtameren muovipyörteestä. Kynttilöitä ei saa polttaa, koska pienhiukkaset = naapurit kuolee. Ylipäätään iloisuus ja riemu kuvastaa hedonismia ja sekin on paha, parempi vaan istua metsässä kuusen alla k**pä otsassa.
Vietä tässä nyt sitten joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen väite kuului "Ei tarvitse olla kuin yksi (aikoinaan ihan itse)maksettu omistusasunto Helsingissä jota vuokraa eteenpäin niin elää ihan mukavasti kun asuu itse jossain muualla kuin Helsingissä ;) Ei tarvitse mitään miljoonaluokan sijoitussalkkua..."
Jos asunnon vuokra on 3100e, on sen arvo jo todennäköisesti lähempänä miljoonaa. Silloin on typerää väittää ettei tarvitse miljoonaluokan sijoitussalkkua.. Koska tarvitsee miljoonaluokan asunnon. Lisäksi kukaan lapsentekoikäinen nainen (max 40) ei tuollaista ole voinut ilman perintöä tai huippuluokan johtajavirkaa saanut yksin maksettua velattomaksi niin kuin väite kuului.
Siksi yhä totean alkuperäisen kommentin paskapuheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Paskin joulu ikinä.
Oletteko kenties uusperhe vai miten noin monen lapsen jälkeen tuli anoppilan jouluton tyyli yllätyksenä?