Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
541/1172 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava sulattaa kinkkua huoneessa viisi-kuusi päivää ennen paistamista, yök en syö. Aiempina vuosina ihmettelin itsekseni miksi kinkku aina haisee pierulle, nyt selvisi. Tekee niin edelleen kun joku lihamestari 70-luvulla oli näin neuvonut. Muitten ruokailijoiden mielestä tässä ei ole ongelmaa ja kinkku herkullista...

Vierailija
542/1172 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vapaaehtoiset saa jouluvuorot tehdä, mutta ei niitä tahdo olla tarpeeksi. Kyllä vuorottelusysteemi on paras, jokainen vuorollaan. Valittuaan esim. hoitoalan ammatin tietää, että töissä ollaan myös pyhinä. Joulu on joulu,  oli sitten yksineläjä tai perheellinen, joten vuorotellen ollaan töissä tai vapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1172 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

K. Iltti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämön ketjun aloitti taas Sanoman toimittaja, jotta saa helpolla juttua lehteen.

Niin ammattitaidittomia lokkeja sanoman toimittajat ovat nykyään

Annetaan me mammat jutun aihetta Sanoman lokeille oikein kunnolla, jotta heillekin tulisi joulumieli.

Totta, kokemus ei sanomien toimittaja mutta viime kesältä:

Toimittaja kuvaaja yhdistelmä tuli ottamaan kuvia ja haastattelemaan, kuvasi automaatilla, kuvat aivan paskoja, haastattelu e-mailitse aivan randomia, valmis juttu täynnä kirjoitusvirheitä ja suoranaisia valheita. Siis jos tehdään ihan perus sisustusjuttua niin miksi siinäkin pitää valehdella ja liiotella joka asia. Hävettää että menin osallistumaan siihen, vaikkakin oikaisutin tekstin kyllä.

Vierailija
544/1172 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.

En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.

Entinen poika ystäväni,tosin mies.Oli Turkki synnyin maa,Suomen kansalainen.Ei viettänyt joulua 7v.jätti jouluksi minut yksin Oli yhteisönsä kanssa Koska minä kristitty. kristityt taas jätti minut jouluksi yksin koska seurustelin Turkilaisen miehen kanssa,heistä olin muslmi.Joten yksin.Paras juttu oli kun mies joka leski.Kutsu perhesitein vaimonsa Suomi.Toki loppu heti minun osalta. Kun aikaa kulu vuosia ,pysty kahvila kohtaa ilman kipua ystävänä.Kysyin miksi valehtelit olet leski? Vastasi jos olisin totuuden sanonut et koskaan olisi alkanut olee kanssani.Heitn huumorin.On vaan ihme muslimi miehen vaimo herää kuoleista kuin kristittyjen jeesus Kristus.Nauro,nauroimme.

Vierailija
545/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän outona sitä tapaa, että aikuiset perheelliset ihmiset eivät vietä omaa ja omanlaistaan joulua. Omassa tuttavapiirissäkin on useampia nelikymppisiä ihmisiä, osa perheellisiä, jotka eivät laita omaan kotiinsa mitään joulua, ei koristeita, ei kuusta tms, koska lähtevät viettämään joulua aina sukulaisiin jonnekin satojen kilometrien päähän. Sitten valitetaan niistä toisen perheen tavoista, nukutaan huonosti jossain patjamajoituskessa lattialla, lapset kyllästyy neljän tunnin ajomatkan aikana autossa... 

Hulluimpia ovat ne, jotka yrittävät ehtiä parin kolmen päivän aikana kiertämään kaikki sukulaiset ja joulu vietetään käytännössä autossa ajelemalla ympäriinsä. Yksi työkaveri luetteli, että missä joka paikassa heidän täytyy kolmen päivän sisällä käydä: molemmat isovanhemmat, siskon perhe, veljen perhe, miehen isoisä, lapsen kummit, serkkula... Tiukalta kuulosti aikataulu ja suunnitelma.

Ymmärrän, että joskus näin, mutta että joka ikinen vuosi? Eikö näitä sukulointeja voisi oikeasti hoitaa esimerkiksi joulua edeltävänä viikonloppuna ja aattona sitten vaikka soittaa jouluntoivotukset? 

Tuttua touhua. Me asumme puolison kanssa varsinais-Suomessa minun kotipaikkakunnallani. Puoliso on kotoisin Kainuusta ja koko muu perhe asuu vielä siellä. Joka jumalan joulu käsikirjoitus on sama. Joka joulu joudumme ajamaan 750 kilometriä puolison vanhempien luokse, koska anoppi itkisi muuten puoli vuotta ja suuttuisi tulisesti, jos lapsi ei tulisi jouluksi kotiin.

Puoliso on joka toinen aatto aamulla klo 6-10 töissä ja joka toinen  aatto vapaata. Lähdemme tänäkin aattona klo 10.30 ajamaan sen 8 tunnin reissun (yhdellä pysähdyksellä) Kainuuseen, missä sitten hirveellä kiireellä pitää syödä, että lahjaat saadaan jaettua lapsille klo 19, koska niin on aina tehty. Seuraava päivä eli 25. pitää olla siellä puolison lapsuudenkodin nurkissa ja jos yritämme lähteä sieltä esim. lounaan jälkeen niin anoppi saa marttyyrikohtauksen ja jäämme sitten vielä yhdeksi yöksi.

26. päivä koitamme lähteä klo 8-9 ajamaan kotiin, mutta aina se venyy parilla tunnilla kun "ette kai te nyt vielä lähde. Odottakaa nyt että korvapuustit ovat tunnin päästä valmiita niin otatte niitä sitten mukaan. Kai te nyt vielä kahvin juotte ennenkuin lähdette." Klo 10 pääsemme aikaisintaan lähtemään ja sitten kun olemme varsinais-Suomessa niin pitäisi vielä käydä minun vanhempieni luona, koska isovanhemmat on sinne varta vasten haettu. Sitten viemme isovanhemmat kotiin ja olemme omassa kodissa 26. päivän iltana klo 22-23.

Minä menen 27. päivä yleensä takaisin töihin aamuvuoroon, joten koko joulusta olen ollut omassa kodissa sen aaton aamupäivän (pakkaamassa autoa) ja 26. päivän 2 viimeistä tuntia. Olen kyllä koittanut saada tätä traditiota poikki, mutta en halua, että puoliso ajaisi yksin 8 tuntia pimeällä räntäsateessa Suomen läpi vain, koska ei uskalla sanoa vanhemmilleen, että tänä vuonna emme tule.

Sinun miehesi ei ole itsenäistynyt ja irroittautunut äidistään. Ota asia vakavasti puheeksi, etsi vaikka Väestöliiton Parisuhde sivuilta materiaalia aiheesta tueksi.

Teillä on jo oma perhe ja miehen pitäisi olla sinun kanssa eikä äitinsä kanssa neuvottelemassa missä joulu vietetään. Jos sinulle, perheesi emännälle ei sovi tuollainen joulunvietto joka ikinen vuosi, ei ole sopivaa että mammanpoika lähtee yksin ajamaan yhtään minnekään. Kompromissiehdotus: Joka toinen joulu menette, ja joka toinen joulu olette kotona ja sinun sukulaisilla.

Ikävä kyllä tuon raskaan ja ei-toivotun perinteen katkaiseminen jää sinun harteillesi. Eli laita nyt se ukkos kuriin tai se on äitinsä helmoissa tämän kuolemaan asti. Äitien on hyväksyttävä, että joskus oma poika perustaa perheen ja perhe päättää itse joulunvietostaan. Sun miehen täytyy vain kestää äitinsä erotuska itkuineen ja kyyneleineen.

Voimia.

Kyllä nuo marttyyrijutut tiedetään ihan napanuoran katkaisemisen jälkeenkin. Mä tulin nyt parin vuoden jälkeen Suomeen ja näin neljäntenä päivänä olisin valmis myös lähtemään takaisin.

Mitään suunnitelmaani ei kunnioiteta. Tästä en kärsi vain minä vaan myös osa sisaruksistani. Minulle vain ilmoitetaan asiat. Kun sanon vastaan niin vedetään herne nenään ja sanotaan, että isäni auto ei ole sitten minulla käytössä ja hankin kyydit itse. Kun alan selaamaan vuokra-autosivustoja niin kielletään lähtemästä, sanoen että jos lähden niin takaisin ei ole tulemista. Moneen yöhön en ole nukkunut kunnolla kun on tämä 6 cm vaahtomuovipatja puurunkoisessa sängyssä ja ei kunnioiteta sitä vähääkään minun työaikojani. Mitään joulujuttuja ei ole tehty ja jos en tee, niin ei tullakaan tekemään. Täytyy sanoa, että lauantaina koitin. Sunnuntaina minun piti kuusi hakea, mutta en saa hakea kun pitää olla isä mukana. Isää ei kiinnosta. En asiasta tule enää mitään sanomaan ja jää luultavasti kuusi hakematta. Ruoka haettiin eilen ja kun sanoin, että eiköhän neljälle riitä kaksi porkkanalaatikkoa ja lanttulaatikkoa yhdelle ruokailulle kotiin, niin saatiin tappelu aikaan kaupassa.

Jouluaaton aatto menee niin, että haen kuulemma veljeni 200 km päästä yöllä hänen työvuoronsa jälkeen kotiin nukkumaan hetekaan. Aattona olemme kuulemma täällä kotona viettämässä mukavaa aikaa osan perheen kanssa. Joulupäivänä lähdemme siskoni ja hänen perheensä luokse. Tapaninpäivänä kuulemma menemme veljelleni ja kummitädilleni vierailulle. Itse olisin veljeni halunnut nähdä viime viikonloppuna kun hän oli silloin vapaalla, nyt en tiedä näenkö sitten tapanina kun hän päivystää. Kummitädistäni en välitä tai hänen lapsistaan. Siskolleni olisin mielelläni mennyt yöksi joulun pyhinä, mutta tämä kaikki jouduin peruuttamaan kun äitini päätti toisin.

Lähden kotiin takaisin 2.1. ja sekin on kuulemma väärin kun minun pitäisi tänne jäädä. Nyt olen tuolle jo röyhkeästi nauranut päin naamaa ja sanon, että lennot on varattu aikoja sitten ja minä lähden kotiini.

Nyt sitten tässä teen töitä ja vitutuksen kanssa vedän hymy suussa joulun läpi ja kuuntelen äitini kitinää. Ensi joulun vietän mieluiten omassa parhaassa seurassani.

Itse ratkaisin nämä ongelmat ilmoittamalla, että vietän joulun kotonani. Kaikkina muina vuoden päivinä voin kyläillä, mutta en jouluna. Kyllähän siitä saa kuulla joka vuosi itkua ja hampaiden kiristystä, mutta mitäpä tuosta. Olen silti sitä mieltä, että kyllä aikuiset ihmiset saavat järjestää ja viettää joulunsa kuten tse haluavat. Viettää sen vaikka yksin, jos haluaa.

Vierailija
546/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, lapsettomana en välittäisi saada joulukorttikuvakollaasia jonkun muun lapsista. Minusta se on, anteeksi nyt vain, ajattelematonta. Lähettäjä tietysti on iloissaan kortin tekemisestä.

Paras joulukortti on kuva lähettäjistä. Ei ajattelematonta ollenkaan.

Vierailija
547/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eip' tarvitse osallistua enää mihinkään. yksin järkkää sellaista mistä pidän. nyt kahville,.

Vierailija
548/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla maassa, jossa joulua juhlitaan pääasiallisesti joulupäivänä jouluaaton ollessa vielä työpäivä.  Mieheni ei ole suomalainen.

Kysyin mieheltäni haluaako hän avata lahjat jouluaattona kuten Suomessa on tapana, vai odottaa joulupäivään. Joulupäivän aamuna on tarkoitus mennä hänen sukulaistensa luo. Kysyin haluaako mies ottaa lahjat mukaan jotta avaisimme ne siellä yhdessä. Mies katsoi minua närkästyneesti ja sanoi, miten pystyn ehdottamaan mitään niin typerää. Hän sanoi, että ihanko tosissani ehdotan, että me pakkaisimme lahjamme mukaan sukulaisiin ja sanoisimme tullessamme, että "me tuotiin lahjoja - itsellemme".  Minä sanoin, että Suomessa on kyllä ihan tavallista ottaa omat lahjat mukaan kun mennään sukulaisiin joulua viettämään, ja että lahjat avataan sitten yhdessä. Näin tekevät ainakin kaikki ystävieni perheet. Sitäpaitsi, toisimmehan mukanamme myös lahjan isäntäväelle. Miten hän sitten olettaisi sellaisten perheiden toimivan, jotka viettävät joulunaikaan useita päivä poissa kotoa - avaavatko he lahjansa ennen joulua vai vasta sen jälkeen? Mies ilmoitti suomalaisten joulutraditioiden olevan typeriä ja naurettavia. 

Olin typertynyt. Oli suuri pettymys kun tänä vuonna ei päässyt Suomeen jouluksi koronatilanteen vuoksi, ja nyt sitten vielä saa kuulla oman kulttuurinsa ja traditioidensa olevan naurettavia. Kyllä miehenkin kulttuurissa on paljon sellaista mikä menee minulta yli hilseen, muttei tulisi mieleenkään alkaa soittaa suutani asiasta. 

Vierailija
549/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla maassa, jossa joulua juhlitaan pääasiallisesti joulupäivänä jouluaaton ollessa vielä työpäivä.  Mieheni ei ole suomalainen.

Kysyin mieheltäni haluaako hän avata lahjat jouluaattona kuten Suomessa on tapana, vai odottaa joulupäivään. Joulupäivän aamuna on tarkoitus mennä hänen sukulaistensa luo. Kysyin haluaako mies ottaa lahjat mukaan jotta avaisimme ne siellä yhdessä. Mies katsoi minua närkästyneesti ja sanoi, miten pystyn ehdottamaan mitään niin typerää. Hän sanoi, että ihanko tosissani ehdotan, että me pakkaisimme lahjamme mukaan sukulaisiin ja sanoisimme tullessamme, että "me tuotiin lahjoja - itsellemme".  Minä sanoin, että Suomessa on kyllä ihan tavallista ottaa omat lahjat mukaan kun mennään sukulaisiin joulua viettämään, ja että lahjat avataan sitten yhdessä. Näin tekevät ainakin kaikki ystävieni perheet. Sitäpaitsi, toisimmehan mukanamme myös lahjan isäntäväelle. Miten hän sitten olettaisi sellaisten perheiden toimivan, jotka viettävät joulunaikaan useita päivä poissa kotoa - avaavatko he lahjansa ennen joulua vai vasta sen jälkeen? Mies ilmoitti suomalaisten joulutraditioiden olevan typeriä ja naurettavia. 

Olin typertynyt. Oli suuri pettymys kun tänä vuonna ei päässyt Suomeen jouluksi koronatilanteen vuoksi, ja nyt sitten vielä saa kuulla oman kulttuurinsa ja traditioidensa olevan naurettavia. Kyllä miehenkin kulttuurissa on paljon sellaista mikä menee minulta yli hilseen, muttei tulisi mieleenkään alkaa soittaa suutani asiasta. 

Hah! Mitäs läksit.

Vierailija
550/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureilla on ilmeisesti suursiivous jouluaattoiltana meneillään. Joo kaikki ei vietä jouua, mutta aattona vois jo illansuussa antaa muille rauhan. Se imurilla lattiaan hakkaaminen ja imurin huuto kuuluu kyllä muille asti.

Vierailija
551/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jännittää, kun poika tulee eka kerran miniäkokelaan kanssa joulunviettoon. Osaammeko viettää joulua niin, että hän ei ihmettele tai tylsisty. Vietämme rentoa joulua, mutta jos hän on tottunut juhlavaatteisiin yms.

Tai kaikki muutkin tavat. Salaa toivon, että olisivat viettäneet oman joulun. Nyt jo stressaa, luenko täältä joulun jälkeen, kuinja hirveää ja naurettava joulu meillä oli hänen mielestään.

Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin.

Meillä ei mennyt toissa vuonna, kun ex-miniäni oli sen ainoan joulun meillä. Länsirannikon kasvattina iskin pääni Pohjois-Karjalan petäjään niin että paukahti. Kaikki oli väärin. Ihan kaikki. Ei ollut karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita, vaan monenlaista kalaa ja pateeta, leipää ei ollenkaan ruokapöydässä aattona. Ja ne leivonnaiset... meillä ei syödä jouluna juurikaan mitään leivonnaisia ja niitähän olisi pitänyt olla seitsemää sorttia. Kahviakaan ei osattu tarjoilla oikeassa tahdissa, kun minä en juo kahvia ja mies kerran päivässä. Ulkotulien takiakin vedettiin kilarit. Ne on kuulema hengenvaarallisia, viis siitä, että olivat aukealla paikalla lumessa.

No, joskus ei kulttuurit ihan kohtaa.

Me asumme pohjoisessa ja miniäkokelad halusi kokea valkoisen joulun.

Olemme viettäneet aina vaatimatonta ja raugallista joulua. Nyt jännittää koko valkoisen joulun idea. Järjestänkö mootyorikelkka ajelua vai mitä. Olen hommannut ulkotulia tunnelman vuoksi ja pikaremontoitiin saunaa. Talomme on vanha ja vaatimaton.

Nuoremmat sisaruksetkin jännittää etelästä tulevaa veljen tyttöystävää.

Apua, meinasin jo valehdella, että meillä on koronaa.

Se ahdistunut anoppikokelas

Kuulostaa kyllä molemminpuolisesti stressaavalta konseptilta, kun rakennetaan niin täydellisyyttä hipovaa kokemusta, että yhden vierailun takia ryhdytään jo remonttiinkin. Kun odotukset ovat noin korkealla, niin varmasti on hermotkin kireällä ja hyvinkin pieni asia voi pilata "kaiken". Näin siis sekä järjestäjien taholla, jotka stressaavat onnistumistaan ja miellyttämistään, että miniäkokelaan itsensä puolella, mikäli hän oikeasti odottaa jotain ihmeellistä. Todellisuudessa voi kuitenkin olla niin, että miniäkokelasta jännittääkin enemmän uusien ihmisten tapaaminen ja se millaisen vaikutuksen hän heihin tekee, ja miten "osaa olla" heidän joulunvietossaan ja tavoissaan oikein. Tai sitten hän ei jännitä eikä odota mitään erityistä, vaan on ensisijaisesti kiinnostunut teidän hienosta luonnosta. Valkoinen jouluhan ei sinänsä synny saunaa remontoimalla, vaan se on luonnonilmiö :)

Vierailija
552/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ollut jo  väsynyt kaikesta touhuamisesta ! ! !

Vierailija
553/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin sijoistussalkun täytyy olla miljoonaluokkaa että saa esimerkiksi 30-40000 euroa osinkoina vuodessa, mikä olisi keskituloisen ihmisen vuosiansiot ja millä saa kyllä myös elää kieli keskellä suuta Suomessa. Sitten taas jos omaisuus on peritty niin en ymmärrä miksi on hyväksytympää elää sukulaisen rahoilla kuin aviomiehen ja lasten isän? Aika hyvät säästöt saisi olla jos 4 vuotta on asunut kotona maksaen puolet elämisestä, mies hyvätuloinen niin tuskin kiinnostaa vaimon downshiftauksen vuoksi pitää esimerkiksi köyhää elintasoa. Mutta joo, aivan sama se minulle on, huvittaa vaan tämä keskustelu.

Ei tarvitse olla kuin yksi (aikoinaan ihan itse)maksettu omistusasunto Helsingissä jota vuokraa eteenpäin niin elää ihan mukavasti kun asuu itse jossain muualla kuin Helsingissä ;) 

Ei tarvitse mitään miljoonaluokan sijoitussalkkua...

Vierailija
554/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mitäs läksit.

Niinpä....ja tuossa alkaa jo hahmottua niitä syitä pysyvälle paluulle. Moni on lähtenyt ja lähes yhtä moni tullut takaisin. Yksin.

Vierailija
555/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-appiukko paistoi kinkun, mutta ei ottanut siitä nahkaa/ylimääräistä läskiä pois, eikä ruskistanut kinkun pintaa. Ei ollut erityisen houkutteleva näköinen pöydässä. Sama mies oli jo iltapäivällä ihan tillintallin, ruokapöydässä kaatui tuolinsa kanssa. Lahjoja ei ollut paketoitu, jos kukaan mitään edes sai. Muovipussissa annettiin Pandan suklaarasia tai Lidlin halpisversio suklaasta.

Vierailija
556/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on ihmetyttänyt se, että jouluateria kinkkuineen ym on päivän ainoa kunnon ateria. Aamulla syödään riisipuuro aamiaiseksi ja sitten ollaan nälissään päivälliseen saakka. Meillä on aina tehty niin, että riisipuuro syödään puolen päivän aikaan lounaaksi, että jaksaa iltaan saakka. Aamupalaksi syödään ihan perus aamiaisruokia mitä arkenakin.

Tätä olen ihmetellyt jo pitkään. Mussutatteko te ihmiset koko ajan jotakin, kun nälkä tulee jo muutamassa tunnissa? Eikö tuollaisella märehtimisellä pötsi kasva? Itse syön aamiaisen jälkeen vasta illalla seuraavan kerran.

Vierailija
557/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Anoppilassa mies saa kalliit lahjat ja minä ihan kälyset. Mies ei osta kuitenkaan yhtään lahjaa anoppilaan, vaan minä. Tais loppua tähän mun lahjojen ostaminen.

Vierailija
558/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani Savossa syötiin jouluaterialla alkupaloina silliä ja suolalohta, sitten lipeäkalaa valkokastikkeen kera, pääruokana kinkku rosollin ja lanttulaatikon kera, joka ruokalajin kanssa perunoita, jälkiruuaksi (täys)maitoon keitettyä riisipuuroa (täys)maidon kera, ja lopuksi kahvia joulutorttujen ja piparkakkujen kanssa. Voi arvata mikä ähky oli mahassa. Sitten illan kuluessa lahjaksi saatuja suklaita. Helsinkiin muutettuamme siirtyi riisipuuro aaton lounasruuaksi ja lipeäkala esim. tapaninpäiväksi. Huomattiin kai, ettei me arkenakaan enää nähdä nälkää, joten joulu ei ole ainoa päivä jolloin ruokaa saa.

Vierailija
559/1172 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollaasin lähettäjät ovat erittäin tietoisia, että en ole voinut saada lapsia!

Ei silti tarvitse olla iloitsematta muiden lapsista.

Vierailija
560/1172 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin sijoistussalkun täytyy olla miljoonaluokkaa että saa esimerkiksi 30-40000 euroa osinkoina vuodessa, mikä olisi keskituloisen ihmisen vuosiansiot ja millä saa kyllä myös elää kieli keskellä suuta Suomessa. Sitten taas jos omaisuus on peritty niin en ymmärrä miksi on hyväksytympää elää sukulaisen rahoilla kuin aviomiehen ja lasten isän? Aika hyvät säästöt saisi olla jos 4 vuotta on asunut kotona maksaen puolet elämisestä, mies hyvätuloinen niin tuskin kiinnostaa vaimon downshiftauksen vuoksi pitää esimerkiksi köyhää elintasoa. Mutta joo, aivan sama se minulle on, huvittaa vaan tämä keskustelu.

Ei tarvitse olla kuin yksi (aikoinaan ihan itse)maksettu omistusasunto Helsingissä jota vuokraa eteenpäin niin elää ihan mukavasti kun asuu itse jossain muualla kuin Helsingissä ;) 

Ei tarvitse mitään miljoonaluokan sijoitussalkkua...

Yhdestä asunnosta tuskin saa vuokraa yli 1500e. Tästä pois vastike (arvio 200e) ja verot (noin 400e) ja jää tonni. Meinaat että tonnilla alkuperäinen kommentoitu henkilö maksaa omat sekä puolet lapsiperheen yhteisistä menoista, ja vielä "ihan mukavasti"?