Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Ryyppääminen.
Meillä ei ole koskaan edes lapsuudenkodissani otettu jouluisin alkoholia lainkaan vaan se on aina ollut lasten juhla tai ennemmin aikuistenkin juhlana harras tilaisuus (vaikka ei olla edes uskovaisia).
Hatunnosto! Isäni oli kova "pämppäämään" mutta koskaan ei jouluna ollut kännissä. Siitä hyvät muistot... muutoin oikein ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi
No onko sillä sitten niin kauheasti väliä? Palkkako siitä pitäisi maksaa, että kirjoittelee täällä av:llä?
Voi per.... Kyllä sitä kaikesta osataan olla kateellisia! Siis, ihan sama vaikka joku rustailisi tähän romaanin omastaan ja kaikkien tuntemiensa jouluista vuodelta 3200 eaa tähän hetkeen... Ja ilmaiseksi!
Osa kaveriporukasta menee aina yökerhoon joulupäivän iltana. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, jouluhan on viimeinen päivä vuodessa känniörheltelylle ja ryyppäämiselle. Jos kerran vuodessa pitää olla selvinpäin, se on nimenomaan joulu joka on rauhoittumisen ja perheen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma perhe. Joitakin vuosia sitten oli sovittu että mennään omien aikuisten lasten kanssa vanhempieni luokse aattona. Ketään ei ollut kotona, talo kylmä, viikon tiskit tiskialtaassa, sotkuista, tyhjä jääkaappi, ei mitään jouluun viittaavaa. En kyllä odottanut mitään kovin erikoista, mutta tuossa kohtaa olisi vaan pitänyt nostaa kytkintä. Ei kuitenkaan niin tehty vaan siivottiin, tiskattiin, etsittiin joulukoristeet esille ja lämmitettiin talo. Kauppaan ei enää voitu mennä kun olivat kiinni, lähin abc noin 50 km päässä. Jossain vaiheessa iltaa vanhemmat saapuivat kotiin ja jotain valmislaatikoita siinä sitten lämmitettiin, aika paska joulu oli.
Oliko vanhemmilta kysytty tai heille edes kerrottu asiasta?
Oli sovittu niinkuin tuossa lukee, eli tiesivät jo viikkoja etukäteen ja kyllä meidän piti olla tervetulleita aattona. Eihän olisi muuten menty?
Oliko sovittu että ostavat ruoat valmiiksi, vai olettivatko että sovitte keskenään kuka tuo mitäkin?
Tuo talo kylmänä ja siivoamattomana hieman erikoista jos juhlat tulossa.
Tähän samaan ketjuun kysymys: Selvisikö koskaan, missä vanhemmat olivat olleet, koska eivät sovitusti olleet kotona, eikä joulujärjestelyjä tehty?
Olivatko jossain ryyppäämässä tms.? Vai oliko kenties sattunut jotain vakavampaa, minkä vuoksi oli vastassanne tällainen yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.
Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.
Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.
Voi olla, että myöhemmin tulee vielä jotain mieleen. Mielenkiintoinen ketju.
Mitä mahtaisit tuumata meillä: joulupöydässä on kinkun, lohen, laatikkojen, salaattien jne. vierellä ranskalaisia perunoita, broilerpyöryköitä (eines!) ja silakkapihvejä, jälkiruokana mustikkapiirakkaa. Jotkut kummalliset asiat jäävät vuosien myötä sisäpiirijuttuna enkä enää voisi edes kuvitella jouluani ilman mustikapiirajan tuoksua. Karjalanpaisti joulupöydässä tuntuisi köyhäilyltä siinä kuin meidän silakkapihvimmekin.
Mummollani oli aina karjalanpaisti joulupöydässä ja laatikot sekä kinkku et karjalanpiirakat tietty. Jokus hyvin nuorena muistelen olleen lipeäkalaakin. (siitä EN todellakaan tykännyt edes hajunsa puolesta) Muuta ei kaivattu. Oli täydellisen hyvää. Yhä lämmöllä muistelen edesmennyttä. Kokoonnuttiin koko suku aina tapanina yhteen. Yksi erikoisuus kyllä oli. Hän leipoi aina jälkiruaksi täytekakun. Sen kaiken muun kakun oheen siis. Sitä minä en missään muissa perheissä ole edes kuullut tapahtuvan "joulutoimena".
Jouluunhan minulla kuuluu ehdottomasti "sekameteli"-kakku ja joulutortut ja kunnon kahvi. Ruokana perunat ja laatikot sekä kinkku. Ne perinteiset siis. Mutta lohesta en tykkää. Suklaa jälkiruokana ja naposteltavana ok. Muutoin en niin kauheesti perusta. Voin hyvin olla syömättäkin.
Mutta ihmetteilyistä viis eli minä hyvinkin voisin syödä pannacottaa jouluna ihan vaihtelun vuoksi. Ei menisi herne nenään.
Vierailija kirjoitti:
Osa kaveriporukasta menee aina yökerhoon joulupäivän iltana. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, jouluhan on viimeinen päivä vuodessa känniörheltelylle ja ryyppäämiselle. Jos kerran vuodessa pitää olla selvinpäin, se on nimenomaan joulu joka on rauhoittumisen ja perheen aikaa.
Sinne kolmekymppiseen asti me mentiin aina yökerhoon. Vanhana ei jaksa eikä viitsi ja ehtii ihan tarpeeksi koti jouluja viettämään loppu elämänsä. Nuorena pitää mennä ulos juhlimaan niin kauan kuin jaksaa. Vanhemmat ihmiset saattavat juhlia baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sukulaisrouva liittää kortteihin ja lahjoihin itse keksimään runoja ja kuvia, joita on leikellyt vanhoista valokuvatulosteista. Ei siinä, ihan herttaista, mutta runot ovat järkyttävän huonoja ja pitkiä. "Sinä Maija nyt voit viettää joulua, ei tarvitse käydä koulua, kun voit aamulla uinua, myöhään ja rauhassa nauttia, tästä ihanasta joulunajasta, ja minä niin kaipaan sinua, olet niin avulias minulle..."
Vaikea välillä pidätellä naurua!Herttainen tapa, sukulaisrouvasi todella ajattelee lahjan saajaa <3
Tästä sai ehkä käsityksen, että olisi iäkäs herttainen mummeli, mutta runoilija/kuvakollaasien tekijä on siis semmoinen vähän yli viisikymppinen.
No sehän nyt on sama, minkä ikäinen tuo ihminen on, tapa on silti kaunis.
Tapa on kaunis ja saaja ei ansaitse niitä. Varmaan kallis eukko jollekin miehelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa mentiin aina aamulla ekana aattona joulusaunaan. Ihana perinne, jota miniä- ja vävykandidaatit vuorotellen ihmetteli.
Joulusaunahan on hyvin perinteinen
Näin muuten meilläkin. Lapsena ihan eka aamun toimi oli mennä aamusaunaan. Sitten oli tuntikaupalla lasten piirrettyjä ja jossain siinä välissä syötiin eka ja myöhemmin 2 ateria. Niitä joulun perusherkkuja joita en käy mainitsemaan., Jokainen tietää suurinpiirtein. Mutta lahjanjako oli ain illalla noin 18-19 aikoihin ja monesti harmitti kun ei tahtonut enää ehtiä kunnolla niillä leikkiä. Oli mentävä nukkumaan kuten normaalisti yleensä eli sinä 10 aikoihin. Näin lapsena.
Vanhen miten sitten kaikki muuttui pikkuhiljaa. Omassa huushollissa esim. eo ole aamusaunaa ollenkaan. Ei ole koskaan ollut. Saunassa käydään monesti aattoa vasten illalla. Eikä meillä muut oiken edes sauno muutenkaan. Minä olen perheen vakiosaunoja. Muut suihkuttelee. Lahjoja ei ole jaettu vanhemmille enää vuosikausiin. Sukulaistenkin kanssa tehty lahjalakko eli ei osteta puolin eikä tosin. Lapsille kyllä ja niillekin vain sisarusten lapsille eli kaikkein lähinnä itseä oleville. Tänä vuonna sitten ei edes kokoonnuta korona takia ja samalla tuli ainualle elävälle vanhemmalle lahjalakko koska ei stä saa käydä edes viemässä ja ymmärrän tämän. Säälittää vain. Mutta parempi ilman kuin hengityskone ja arkku. Paikkakunnalta kun on ainakin 2 tuttua jo mennyt ko. tautiin. Iäkkäänä kun sitä tautia ei luultavasti kestä. Lahjatkin postitettiin muille mutta edes tätä vaihtoehtoa hän ei halunnut, koska nouto aiheuttaisi tautivaaran. On tämä korona aika pas..ka tauti... Ja vanhus yksin kotona mutta itsekään en voi mennä sillä täällä missä itse asun on koronaa siellä täällä. En voisi taata että olisin oireeton. Kukaan meistä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulaisperhe käy aina yöllä jouluna hautausmaalla. On kuulemma kaunista.
Lapsuudenkodissani menimme hautausmaalle klo 21 aikoihin. Kynttilöiden koristama lumen verhoama hautausmaa oli todella kaunis.
Ex-poikaystävän lapsuudenperheessä joulu tarkoitti jouluaattoa. Joulupäivänä alkoi jo ihmettely että mitäs sitä sitten ja tapaninpäivänä siivottiin jo kaikki joulukoristeet ja kuusi pois ja odotettiin kuumeisesti seuraavaa arkipäivää. Ja ennen joulua valitettiin sitä hirveää työtä mitä yksi päivä aiheuttaa.
Minusta se oli outoa koska pidän joulusta ja joulunpyhistä ja vietän joulua loppiaiseen asti. Tykkään myös jouluvalmisteluista ja ne on mukavaa tekemistä, ei mitään hirveää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.
Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.
Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.
Mansikka, vadelma ja puolukka sopivat jouluun aivan hyvin, kasvavat pohjoisessakin Suomessa, ja pakastimessa säilyvät jouluun. Miksi suositaan etelän hedelmiä, riisiä ym. mikä ei oe Suomesta kotoisin?
Aikoinaan noita tuotiin kauppoihin vain joulun alla, ja tietysti haluttiin ostaa ja syödä vähän paremmin ja erikoisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulaisperhe käy aina yöllä jouluna hautausmaalla. On kuulemma kaunista.
Lapsuudenkodissani menimme hautausmaalle klo 21 aikoihin. Kynttilöiden koristama lumen verhoama hautausmaa oli todella kaunis.
Ja ruuhka puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli karjalanpiirakoita joulupöydässä. Ei ole koskaan tullut vastaan. Ite ajattelin että joulupäivän aamiaiselle pistän pakastekarjalanpiirakat uuniin.
Olis ihan mielenkiintoista tietää, että mikä tällaisessa täysin neutraalissa toteamuksessa saa aikaan alapeukutuksen tulvan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikka, vadelma ja puolukka sopivat jouluun aivan hyvin, kasvavat pohjoisessakin Suomessa, ja pakastimessa säilyvät jouluun. Miksi suositaan etelän hedelmiä, riisiä ym. mikä ei oe Suomesta kotoisin?
Mä en tarkoittanut kritisoida sitä pannacotan syömistä mansikkakastikkeella jouluna, vaan se oli mulle ainoa mikä ihmetytti että se heillä kuuluu nimenomaan jouluPÄIVÄN jälkiruoaksi muuttumattomana osana ja perinteenä.
Tämä ihmetyttää koska itse teen mitä milloinkin jälkiruokaa jouluisin, ja voisin vaikka korvata tuon mansikkakastikkeen puolukkakastikkeella tms. Mutta heillä se on muuttumaton perinne. Tiedoksi, että mun miesystävä tekee pannacottaa mansikkakastikkeella ympäri vuoden, joten siitä on tullut mulle arkinen jälkiruoka joten siksi mua myös ihmetytti, että se on joulupäivän jälkiruoka heillä. Olen niin tottunut sitä jatkuvasti syömään.
Tiedoksi myös, että mun lapsuuden perheessä kukaan ei osannut tehdä pannacottaa ja minäkään en osaa sitä tehdä, joten siksikään se ei ole tullut mieleeni jouluruokana.
Se, että ihmettelin tuota jälkiruokaa ei tarkoita, että vetäisin herneet nenään siitä, että sitä on tarjolla. Päin vastoin, olen kiitollinen ja iloinen että on. Mä en osaa enkä jaksa tehdä kuin sitä luumurahkaa jossa on piparia muruina päällä. Mun piti tätä ketjua varten oikein miettiä, että mikä olis semmoinen mitä oon ihmetellyt. Ei siis kyse ole mistään kauhistelevasta, tuomitsevasta tai arvostelevasta ihmettelystä. En vain ole aiemmin saanut elämässäni törmätä jouluna tähän jälkiruokaan.
Yhden kerran serkku teki jouluhalon, yhden kerran tein Mummoankan Joulujäätelöä.
Muuten on ollut sitä luumurahkaa. Tämä on vain toteamus.
Tänä jouluna on jouluaaton aterian päätteeksi sitä luumurahkaa ja joulupäivän aterian jälkiruokana on pannacottaa mansikkakastikkeella. Heillä ei ole ollut varsinaista jälkiruokaa jouluaattona, vaan konvehdit yms. ovat toimineet jälkkärinä.
En mä enää sitä ihmettele ja on kivaa saada tämä perinne siirrettyä miehen lapsuudenperheestä meidän yhteiseen perheeseen.
Yleisesti ottaen marjajäädykkeet sun muut mitä tässä keskustelussa on mainittu, ei ollut se mun ihmettelyn aiheeni vaan se, että heillä se on AINA sitä mansikkapannacottaa poikkeuksetta perinteen ominaisuudessa. Ei ikinä esim. jäädykettä.
Käsitin, että piti ihmetellä perinteitä, eli asioita joita perheessä halutaan toistaa joka joulu.
Kysymys koskien riisiä ja eksoottisia hedelmiä: Esim. Appelsiinit olivat ennen aikaa Suomessa harvinaisia herkkuja ja uutuus. Moni nykyään jouluperinteisiin kuuluva asia on sillä tavoin tullut perinteeksi että se on aikanaan ollut ns. harvinaista luksusta.
Moni perinne on Saksasta tänne tuotu, kuten joulukuusi.
Jostain syystä muokkaus ei nyt toimi joten tähdennän vielä: Hänelle ei siis tule joulu ilman sitä pannacottaa mansikkakastikkeella joulupäivänä, kun taas mulle kävis joku muukin jälkiruoka.
Ja kun kirjoitin, että en osaa tehdä kuin luumurahkaa, niin tarkoitin etten osaa tehdä liivatejuttuja mutta osaan mä tietty muutakin rahkaa tehdä kuin luumurahkaa. En jouluksi muuta oikein vain ole keksinyt tai asialle ajatusta paljoa suonut.
Mulle kelpaa vaikka valmisjäätelö, tai ettei ole jälkiruokaa lainkaan tai mikä vain mitä joku muu perheessä keksii tehdä.
Mun pointti oli tosiaan ihmetellä enemmän sitä, että se pannacotta mansikkakastikkeella on must have jouluna. Ei ollut ketään tarkoitus loukata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne kolmekymppiseen asti me mentiin aina yökerhoon. Vanhana ei jaksa eikä viitsi ja ehtii ihan tarpeeksi koti jouluja viettämään loppu elämänsä. Nuorena pitää mennä ulos juhlimaan niin kauan kuin jaksaa. Vanhemmat ihmiset saattavat juhlia baareissa.
Menin myös nuorena aina joulupäivänä yökerhoon.
Melko tympeä asenne olettaa, että kaikilla olisi sellainen perhe, jonka kanssa on kiva viettää aikaa. Meillä ei ainakaan ikinä vietetty yhdessä aikaa vaan isä makasi sohvalla katsomassa TV:’tä koko joulun ja äiti kotitöissä (aivan fanaattinen siivoaja, jolle kodin siisteys meni aivan kaiken muun edelle). Ei meillä edes istuttu joulupöydässä yhdessä vaan laatikot ja kinkku olivat keittiön tasanteella, josta haettiin ruokaa. Pöydässä oli kaupan radioissa jotain Italiansalaattia ja isä luki kirjaa. Ei mitään juhlavampaa koskaan, koskaan ei keskusteltu eikä mitään. Lapsena ainoa positiivinen juttu oli lahjat. Yökerho oli kaikinpuolin kiva juttu, mitä sitä muutakaan olisi tehny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän 8outona sitä tapaa, että aikuiset perheelliset ihmiset eivät vietä omaa ja omanlaistaan joulua. Omassa tuttavapiirissäkin on useampia nelikymppisiä ihmisiä, osa perheellisiä, jotka eivät laita omaan kotiinsa mitään joulua, ei koristeita, ei kuusta tms, koska lähtevät viettämään joulua aina sukulaisiin jonnekin satojen kilometrien päähän. Sitten valitetaan niistä toisen perheen tavoista, nukutaan huonosti jossain patjamajoituskessa lattialla, lapset kyllästyy neljän tunnin ajomatkan aikana autossa...
Hulluimpia ovat ne, jotka yrittävät ehtiä parin kolmen päivän aikana kiertämään kaikki sukulaiset ja joulu vietetään käytännössä autossa ajelemalla ympäriinsä. Yksi työkaveri luetteli, että missä joka paikassa heidän täytyy kolmen päivän sisällä käydä: molemmat isovanhemmat, siskon perhe, veljen perhe, miehen isoisä, lapsen kummit, serkkula... Tiukalta kuulosti aikataulu ja suunnitelma.
Ymmärrän, että joskus näin, mutta että joka ikinen vuosi? Eikö näitä sukulointeja voisi oikeasti hoitaa esimerkiksi joulua edeltävänä viikonloppuna ja aattona sitten vaikka soittaa jouluntoivotukset?
Tuttua touhua. Me asumme puolison kanssa varsinais-Suomessa minun kotipaikkakunnallani. Puoliso on kotoisin Kainuusta ja koko muu perhe asuu vielä siellä. Joka jumalan joulu käsikirjoitus on sama. Joka joulu joudumme ajamaan 750 kilometriä puolison vanhempien luokse, koska anoppi itkisi muuten puoli vuotta ja suuttuisi tulisesti, jos lapsi ei tulisi jouluksi kotiin.
Puoliso on joka toinen aatto aamulla klo 6-10 töissä ja joka toinen aatto vapaata. Lähdemme tänäkin aattona klo 10.30 ajamaan sen 8 tunnin reissun (yhdellä pysähdyksellä) Kainuuseen, missä sitten hirveellä kiireellä pitää syödä, että lahjaat saadaan jaettua lapsille klo 19, koska niin on aina tehty. Seuraava päivä eli 25. pitää olla siellä puolison lapsuudenkodin nurkissa ja jos yritämme lähteä sieltä esim. lounaan jälkeen niin anoppi saa marttyyrikohtauksen ja jäämme sitten vielä yhdeksi yöksi.
26. päivä koitamme lähteä klo 8-9 ajamaan kotiin, mutta aina se venyy parilla tunnilla kun "ette kai te nyt vielä lähde. Odottakaa nyt että korvapuustit ovat tunnin päästä valmiita niin otatte niitä sitten mukaan. Kai te nyt vielä kahvin juotte ennenkuin lähdette." Klo 10 pääsemme aikaisintaan lähtemään ja sitten kun olemme varsinais-Suomessa niin pitäisi vielä käydä minun vanhempieni luona, koska isovanhemmat on sinne varta vasten haettu. Sitten viemme isovanhemmat kotiin ja olemme omassa kodissa 26. päivän iltana klo 22-23.
Minä menen 27. päivä yleensä takaisin töihin aamuvuoroon, joten koko joulusta olen ollut omassa kodissa sen aaton aamupäivän (pakkaamassa autoa) ja 26. päivän 2 viimeistä tuntia. Olen kyllä koittanut saada tätä traditiota poikki, mutta en halua, että puoliso ajaisi yksin 8 tuntia pimeällä räntäsateessa Suomen läpi vain, koska ei uskalla sanoa vanhemmilleen, että tänä vuonna emme tule.
Napanuora mieheltä poikki nyt. Ihan aivotonta touhua.
Tai napanuora emännältä poikki. Yhtä lailla heidän pitää pitkän matkan jälkeen ehtiä sinne rouvan vanhemmilla tapaninpäivänä.
Minä en ymmärrä, miksi eivät vuorovuosina aja Kainuuseen, silloin, kun miehellä on se vapaa aatto. Vuorovuosina sitten rauhassa tavataan rouvan vanhemmilla niitä isovanhempia. Tai sitten kuten meillä: isovanhemmat tulevat meille.
Tapaninpäivä on perinteinen joulunajan vierailupäivä. " Oudot jouluperinteet " on otsikkona tässä. Tapaninpäivän vierailu vanhempien luona tai muualla ei ole outoa.
Eikö tässä keississä ole se, että mies ajaa sinne vanhemmilleen joka ikinen joulu, koska hänen äitinsä saa muuten kohtauksen? He eivät voi jakaa joulunviettoja vuoroin, koska miehen äiti hallitsee miestä manipuloimalla itkemisellä, uhalla olla vihainen yms. Sellainen tilanne viittaa tarpeeseen katkaista miehen ja miehen äidin välinen napanuora.
Anoppilassa: ei mitään jouluruokaa. Siis koko jouluna. Ihan hyvät ja juhlavat ruuat, muttei mitään jouluista. Naudanpaistia, monenlaista lisuketta kyllä. Mutta voisi olla vaikka maalis- tai elokuu. Ei myöskään kahvipuolella mitään jouluista. Täytekakkua ja pikkuleipiä. Joulukuusi ja muut koristelut kyllä on.
Onpa erikoista. Kinkussahan on paljon tyydyttynyttä rasvaa. Onko taustalla esim. sydänsairauksia, miksi ei haluta sitä syödä. Kaikki eivät laatikoista ja rosollista edes tykkää. Mutta jos on ihan perussalaatti ja lihaa ja jotain tavallista lisuketta jouluna, niin että ei ole mitään jouluista, niin siihen on varmaan ihan syy. Jos he eivät pidä jouluruuista?
Sulla onkin parasta mahdollista seuraa, kisut ja kanipupu. Eläimet ei kännää eikä haasta riitaa, ole onnellinen. Paremmin sulla asiat kuin monella, joka elää onnellisen ja täydellisen joulun harhassa ja saa jouluna vain pahaa mieltä.
Siunausta sinulle ja tsemppiä!