Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
281/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa perheessäni jouluun kuului aina raivosiivous, marttyyriksi heittäytyminen, kiukuttelu ja sitten kyräily pitkin nurkkia koska "jouluna ei saa riidellä". Samalla kaavalla pönötetään koko aatto läpeensä ja usein on niin kuoleman tylsää, ettei tosikaan.

Joten olen ratkaissut ongelman viettämällä aatot ihan mielelläni poikaystävän perheen kanssa. Omia vanhempiani tapaan mieluummin muina päivinä. Yksi ongelma järjestelyssä kuitenkin on: poikaystävän perheessä jouluruoka syödään vasta illalla, yleensä noin 17-18 aikaan. Tätä ennen on syöty joulupuurot noin 10-11 aikoihin. Olen aamuvirkku ja saatan herätä jo 7 aikoihin ja käyn koiran kanssa pitkällä kävelyllä pariin otteeseen päivän aikana jne. Olen aina käsittämättömän nälkäinen koko jouluaaton! Suklaat, pähkinät ja muut nipuset eivät paljon lohduta, kun maha huutaa kunnon ruokaa. Omassa perheessäni jouluruoka syötiin aina jo noin 14-15 aikoihin ja illalla katettiin kunnon jälkkäri- ja rääppiäispöytä.

No tässä on taas oletettavasti aikuisella ihmisellä ongelmat, kun ihan nälässä pidetään. Etkö osaa itse mennä tekemään keittiöön vaikka leipää itsellesi aamu- ja välipaloiksi, jos et kestä muutamaa tuntia syömättä? Toisekseen jos vetää aamiaisella klo 11 mahan täyteen joulupuuroa, niin hulluahan se olisi kantaa kinkku pöytään kolmen tunnin päästä, ei siinä ehdi kunnon nälkä tulla. Kuusi tuntia aamiaisen/lounaan ja päivällisen välillä on mielestäni normaalioloissakin aika perus, eikä mitään erityistä nälkiinnyttämistä. Varmaan isäntäperheelläkin ajatuksena odottaa että tulee ensin kunnon nälkä, niin jouluruokaa on kiva odotella ja sitä paremmalta se maistuu.

Joku moukka saattaa myös jouluna haluta nukkua pitkään, niin ei ehkä käy mielessä että vieraalle pitäisi nousta kattamaan pöytä viimeistään kahdeksaksi, tai että se vieras ei saisi itse ruokittua itseään.

Kannattaa ottaa mukaan omaa evästä vähän, tai mennä vasta aattona mäkkärin kautta. Vanhuksilla on näitä omituisia käsityksiä kuten tuo nälässä kärvistely ennen joulua. Aatonaattonakin syödään joku makaroonivelli korkeintaan. Sitten aattona kaivetaan pakkasesta esiin "herkut" joita leivottiin jo kaksi viikkoa sitten ym. sekoilua.

Vierailija
282/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole jouluiltu sen jälkeen, kun lapsi täytti 12 v. Tehdään hyvää ruokaa, jokainen valitsee oman herkkunsa ja toteutan toiveet, lisäksi valikoituja herkkuja. Ei perinteistä joulupöytää, koska siinä on aina liikaa ruokaa. Eri ruuat eri päiville. Siivoamme, mutta ei sen kummemmin kuin viikottain. Ei koristeita; ulkona kausivalot, pöydällä kiva puinen hyasintti (kummitytön tekemä). Hamstraamme joulun ajaksi hyvää luettavaa. Pelaillaan lautapelejä ja korttia. ;) Katsellaan ehkä pari leffaa. Olemme kotona, emme käy sukulaisissa (emme ole koskaan käyneet, lapsen ollessa pieni mummot olivat meillä jouluisin) emmekä muuallakaan. Ulkoillaan yhdessä, käydään pitkillä kävelyillä ja kotiin tultua keitetään vahvat kahvit ja syödään vähän taatelikakkua. :) Nyt jo melkein aikuinen lapsi saa lahjaksi rahaa n. 200 e, käyttökohde itse rakennetun pöytäkoneen lisäosien tarve. Tuolla summalla sanoi pärjäävänsä.

Tämä siis meillä, tuttavat pitävät tätä kovin outona tapana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Horror-joulu: miehen veljen luona! Eivät malttaneet piheinä lämmittää asuntoaan. Sisälämpötila noin 12 (oikeesti) ja mulla ohuet sukkahousut ja ohut juhlamekko! Mitään lämmintä juotavaa ei tarjottu, ruokana kylmiä ”suupaloja”.... olin niin nälkäinen ja kylmissäni että muistan tuon joulun ikuisesti

Minä olisin sanonut isoon ääneen että ”Helkkari kun täällä on kylmä! Onko lämmitys rikki?”Ja hakenut takin päälleni ja hytissyt näkyvästi, että tajuavat että asunnossa ON kylmä. Miksi ihmiset ei saa suutaan auki?

Exän sukulaisen luona, jossa aina välillä yövyimme, pihistellään aina myös lämmityksessä. Talossa on öljy- ja puulämmitys. Vettä lämmitetään tarvittaessa. Lopulta kyllästyin tähän paleluun kun taas kerran olimme jouluna menossa sinne. Sanoin että vien 20litraa polttoöljyä kanisterissa ja pyydän pitämään torpan ja veden lämpimänä meidän vierailun ajan. Exä melkein suuttui ja kielsi ehdottomasti. Jotain kautta kai viesti meni kuitenkin kun ei seuraavalla kerralla tarvinnut enää palella niin pahasti.

Vierailija
284/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta ei oo yhtään outoa leipoa torttuja viikkoa ennen joulua. Itse asiassa meillä tortut ja piparit kuuluu pikkujouluihin ja joulunalusaikaan, ei niitä enää joulupyhinä edes syödä. Silloin on tarpeeksi muuta ruokaa ja herkkua, ettei tarvitse mahaansa täyttää enää lisäksi tylsillä tortuilla tai pipareilla... Pipareitakin tehdään joulukuussa vain siksi, että lapset saavat maistella taikinaa ja koristella valmiit piparit.

Tämä. Meilläkin piparit ja tortut tehdään ennen joulua. Jouluna on kaikki jouluruuat ja suklaat ym.

Vierailija
285/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toi kommentoija 202, sanon vielä ihan suoraan, että joulukoristeet ei kuulu lahjoiksi, vaan ne on sitä varten että niillä jo ennen jouluaattoa koristellaan kotia, ei sitä varten että niitä aattoiiltana avataan paketeista.

Korkeintaan pikkujoululahjaksi sopisi joulukoriste.

Ja en tosiaan sano tätä sillä, että odottaisin parempaa lahjaa, en tarvitsisi mitään.

Tää on muuten perin ruotsalainen tapa; antaa joululahjaksi joulukoristeita ja pääsiäisenä pääsiäiskoristeita. Ja muuten hyvä, mutta harvemmin niitä sitten tulee laitettua esille ennenkuin seuraavana vuonna. 

Vierailija
286/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu hankkii joka jouluksi uudet koristeet, usein jonkin teeman mukaan. Voi esimerkiksi olla sininen joulu (kaikki koristeet sinisiä), hopeinen joulu (kaikki koristeet hopeisia), musta joulu (maalasi kaikki olemassaolevat koristeet mustiksi), pinkki joulu jne. Ainoat, mitkä pysyvät vuodesta toiseen ovat valot. Muuten joka vuosi uudet koristeet ja vanhat roskiin (paitsi silloin kun keksi maalata olemassaolevia mustiksi kun mustia koristeita oli jostain syystä vaikea löytää). 

Vierailija
287/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein tippa linssissä luen näitä joulukuvauksia, huonojakin. Asun ulkomailla, enkä ole tavannut ketään perheestäni vuoteen koronapandemian vuoksi. Enkä tiedä milloin tulen tapaamaan.

Vierailija
288/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli jossain toisessa ketjussa, että äveriäs tuttavaperhe napsi jouluna lihapullia herkkunaan monena päivänä. Esim. ruotsalaisilla lihapullat ovat yhtä tärkeitä kuin kinkku.

Meillä syödään lihapullia joulupöydässä. Tapa on tullut miehen varsinaissuomalaiselta isoäidiltä. Syödään meillä kinkkuakin, lihapullat ovat vain yksi monista joulupöydän ruoista.

Vierailija
289/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on outo jouluperinne ainakin muutaman ystäväni mielestä, perinteemme oikeastaan jopa suututtaa heitä. Olen itse pieni tuloinen ja tukien piirissä. Meillä ei ole tukipiiriä ympärillämme, eli lapseni saavat lahjoja vain parilta ihmiseltä. En käy haudoilla tai lähettele joulukortteja, vaan muistan jonkun toisen lasta, joka on samassa tilanteessa. Eli hankin lahjan 1-3 lapselle, en koskaan toteuta lahjatoivetta (ei ole varaa) vaan annan yhden extra paketin kuusen alle laitettavaksi. Lahjan arvo ei ole suurl, mutta tämä jostain syystä herättää negatiivisiä tunteita ystävissäni..

Vierailija
290/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona, ihan tavallisessa duunariperheessä, laitettiin myös jouluna aina vähän siistimmät vaatteet ja joulupöydässä oli juhlavammat astiat yms. Joulupukin käynti oli illan odotettu juhlanumero.

Puolison perheessä ollaan verkkarit jalassa, kinkkua ja laatikoita on lieden päällä, sieltä voi jokainen käydä itse ottamassa. Kun pukki tulee, appiukko katselee telkkaria toisessa huoneessa.

On outoa mun mielestä!

Minun lapsuudenkodissani oltiin aina aattoina rennosti verkkareissa tai jopa pelkät pitkät kalsarit jalassa. Oli todella rentoa ja ihanaa olemista vain, mikään ei kiristänyt vaikka olisi mättänyt kilon kinkkua. Mikäs siinä oli ollessa, oman perheen kanssa.

Toki nykyään jos ja kun meillä usein on jouluvieraita niin ollaan vähän siistimmissä vaatteissa. 

Nämä "siistimmät" vaatteetkin on niin tulkinnanvaraisia ja riippuu määrittelystä ja olen huomannut, että joulupukeutumisessa on valtavia eroja.

Itse sanoisin, että kuuleman perusteella yleisin tapa pukeutua jouluna, varsinkin jos tulee vieraita/mennään vieraaksi, on kotiasua siistiimpää tasoa, mutta ei mitään överiä, siis tyylliin samaa tasoa, kun mennessä esim johonkin päivätilaisuuteen, tai työjuttuun.

Joillan taas on ihan oikeasti kunnon gaalaillan asusteet, korkokengät, iltapuvut ja miehillä rusetit kaulassa, tätä en siis itse ymmärrä, koska joulua kuitenkin vietetään yleensä ihan kotona, jos ei omassa, niin jonkun muun. "siisti" tarkoittaa joillekin nimenomaan tätä. 

Kyllä mä ymmärrän myös sen "verkkarijoulun", koska joulu kuitenkin onelle on sellainen kotoisa ja rento juhla, johon kuuluu se oloilu yhdessä.

Itse yleensä illan myötä saatan vaihtaa vaatteita ja meillä on aattoiltana joulusauna jonka jälkeen se tuntuu luontevalta, etten laitakaan enää sitä ruokapöydässä ja lahjoja avatessa päällä ollutta kauluspaitaa takaisin päälle, tai ala laittautumaan uudestaan. 

Monina jouluina, mulla on myös ikäänkuin näiden välimuoto, esim. viime jouluna oli siisti, mutta mukava talvinen/jouluinen villapaita ja mukavat, mutta ulospäin siistin näköiset mustat housut, eli ne sopii sekä ruokapöytään, että löhöilyyn. 

Vierailija
291/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun joulu alkaa tuntua poikkeukselliselta täällä pk-seudulla. Kuusi (omasta metsästä haettu) koristellaan runsaasti ja katetaan pöytä hienoksi. Kaikki perheessä tykkää perinteisistä jouluruuista, laitetaan laatikot, rosollit, sillit ja hyvänkokoinen kinkku. Lauletaan joululauluja, pukkikin saattaa käydä. 

Yksi jos toinen tuttu kertoo jättäneensä laatikot ja kinkun pois joulupöydästä. Minimalistit ei koristele ja kuusikin on epäekologinen. Vähintään vihataan joululauluja ja vihreitä kuulia. 

Vierailija
292/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nipotin, kun olin valmistanut jouluateriat kystä kyllin, äiti lastasi lautasensa ja meni  katsomaan Kauniita ja rohkeita. Oli hyvin epäkohteliasta!

Jostain tallenteelta, tai palvelustako? Ei kaunareita tuu jouluna.

Vierailija
293/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen perhe (veli, anoppini ja appeni) eivät oikein meinanneet ymmärtää jouluruokailun ideaa meillä.

Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.

Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.

Lopuksi syödään juustoja ja viikunahilloa ja myöhemmin joulukahvit leivonnaisineen.

Meidän tavassa ei kukaan ole sanonut: "Röyh, röyh. Tulihan vedettyä kinkkua jouluna niin, että paita ratkesi"

Olen ratkaissut asian jo vuosia sitten niin, että väki pyydetään pöytään ja kehoitetaan aloittamaan pöydässä olevilla alkupaloilla. Laatikot odottavat uunissa, kunnes alkupaloja on syöty. Oli nimittäin sisäisesti  ja hiljaa ärsyttävää, kun miehen veli (silloin 18v.) ekan kerran söi meillä aattona ja täytti lautasensa perunalaatikolla ja kinkulla, söi ja siirtyi sohvalle odottamaan lahjojen avaamista. Me muut oltiin melkein tunti vielä ruokapöydässä.

Lisään vielä, että kaikki ovat tyytyväisiä meidän jouluruokiin ja miehen velikin (nyt 40v.) on tottunut jo aikuisten ruokiin ja ruokatapoihin. 

Oliko tässä nyt sitten omat vai sukulaisten tavat niitä outoja, mutta tulipahan avauduttua ;-)

Teidän tapa on outo.

Vierailija
294/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, lapsettomana en välittäisi saada joulukorttikuvakollaasia jonkun muun lapsista. Minusta se on, anteeksi nyt vain, ajattelematonta. Lähettäjä tietysti on iloissaan kortin tekemisestä.

Myös kaikki ne koirat tonttulakki päässä on ihan idioottimaisia. Vihaan koiria, enkä pätkääkään ilahdu jonkun Jouni-serkun mäyräkoiran kuvasta. Roskiin menee.

Niin, sulla nyt menee roskiin ne Juhlapöydän konvehdit ja villasukatkin, murrr vaan koko joululle!

Vierailija
295/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nipotin, kun olin valmistanut jouluateriat kystä kyllin, äiti lastasi lautasensa ja meni  katsomaan Kauniita ja rohkeita. Oli hyvin epäkohteliasta!

Jostain tallenteelta, tai palvelustako? Ei kaunareita tuu jouluna.

Kyl niitä ainakin joskus 90-luvulla näytettiin joulunakin. Ei kai tuon tarinan tarvitse viime joululta olla?

Vierailija
296/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen perhe (veli, anoppini ja appeni) eivät oikein meinanneet ymmärtää jouluruokailun ideaa meillä.

Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.

Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.

Lopuksi syödään juustoja ja viikunahilloa ja myöhemmin joulukahvit leivonnaisineen.

Meidän tavassa ei kukaan ole sanonut: "Röyh, röyh. Tulihan vedettyä kinkkua jouluna niin, että paita ratkesi"

Olen ratkaissut asian jo vuosia sitten niin, että väki pyydetään pöytään ja kehoitetaan aloittamaan pöydässä olevilla alkupaloilla. Laatikot odottavat uunissa, kunnes alkupaloja on syöty. Oli nimittäin sisäisesti  ja hiljaa ärsyttävää, kun miehen veli (silloin 18v.) ekan kerran söi meillä aattona ja täytti lautasensa perunalaatikolla ja kinkulla, söi ja siirtyi sohvalle odottamaan lahjojen avaamista. Me muut oltiin melkein tunti vielä ruokapöydässä.

Lisään vielä, että kaikki ovat tyytyväisiä meidän jouluruokiin ja miehen velikin (nyt 40v.) on tottunut jo aikuisten ruokiin ja ruokatapoihin. 

Oliko tässä nyt sitten omat vai sukulaisten tavat niitä outoja, mutta tulipahan avauduttua ;-)

Ai kauheeta, kyllä me ihmiset ollaan erilaisia :D Kuulostat aivan anoppini kopiolta. Kenties olet Turun tai Kauniaisten lääkäripiireistä, sellaisen mielikuvan saan. En valitettavasti tulisi teillä jouluruokailemaan. Minua ahdistaisi jo nuo syöntisäännöt ja pakotetut syöntijärjestykset. 

Näin ohiksena pakko kommentoida että tuo "syöntijärjestys" on ihan yleinen juhlissa ja noutopöydissä.

Meillä, itäsuomalaisessa duunariperheessä on jokainen joulu syöty ensin kylmät alkupalat, siitä lämpimiin ruokiin ja pääruokaan, lopuksi jälkiruoka.

Ideana on ettei nyt napaa vedetä yhdellä istumalla kerralla täyteen vaan syödään rauhassa kaikkea mitä tarjolla on.

Käsittääkseni nuo on ihan normaaleja pöytätapoja, ei mikään lääkäripiirien juttu.

Meidän tyypillisessä seurueessa jokaisessa syöntijärjestyksen vaiheessa joku pyörittelisi lautasella perunaa tai kinkunpalaa ja odottaisi, koska saa omia lempiruokiaan tai poistua pöydästä. Vaikka kaikki olisi tarjolla samanaikaisesti, ei se tarkoita että vedettäisiin kukkuralautasellinen kaikkea sekaisin kuin sika kaukalolla ja röyhtäistäisiin päälle. Jokainen voi syödä "aikuisten pöytätavoilla" ensin kylmät, sitten lämpimät, tai päinvastoin, tai ottaa useamman annoksen niitä ruokia mistä tykkää.

ohis myös

Vierailija
297/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että aikuisten ruokatapoihin! :D Eli joo, kyllä ne on ne teidän tavat, jotka ovat outoja. :P

Meillä saa nimittäin olla rennosti, ne ottavat alkupaloja jotka haluavat, ja ne jotka eivät halua saavat sitä laatikkoa vaikka heti. Ketään ei katsota nenänvartta pitkin jos raaka kala ei maistu ennen kalkkunaa tai rasvainen juusto aterian jälkeen.

Sitä paitsi en mitenkään jaksaisi syödä noin paljon. Maha tulee täyteen yhdestä kierroksesta, mutta teilläkö on oikeasti pakko syödä kalaa ja perunaa, laatikoita ja paistia (mitä ihmeen paistia?), kinkkua ja rosollia ja vielä juustoja JA VIELÄ senkin päälle kahvia ja leivoinnaisia? En pystyisi edes yhden päivän aikana syömään noin paljoa, saati sitten yhdellä aterialla. 

Silti meillä saa syödä noin paljon jos haluaa, mutta katsos kun ei ole pakko! :)

Kuka tahansa kerrankin esim. seisovasta pöydästä syönyt tajuaa, että sitä lautasta ei ole pakko mättää joka kierroksella kukkuroilleen, vaan kaikkea omaan makuun sopivaa nautitaan kohtuullinen määrä, jotta mahtuu vielä jotain siltä seuraavaltakin kierrokselta. Eikä varmasti kukaan estä ottamasta kinkun sijaan vaikka santsikierrosta kaloja, jos kinkku ei maistu. Koko homman idea on se, että kerrankin istutaan rauhassa juhlapöydässä, eikä vain mätetä hirveällä kiireellä läskiä naamaan ja sitten pönötetään sohvalla.

Vierailija
298/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, lapsettomana en välittäisi saada joulukorttikuvakollaasia jonkun muun lapsista. Minusta se on, anteeksi nyt vain, ajattelematonta. Lähettäjä tietysti on iloissaan kortin tekemisestä.

Myös kaikki ne koirat tonttulakki päässä on ihan idioottimaisia. Vihaan koiria, enkä pätkääkään ilahdu jonkun Jouni-serkun mäyräkoiran kuvasta. Roskiin menee.

Olen melko varma siitä, että tuo ei ole ainoa ongelmasi.

Vierailija
299/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja olen aina ollut reissussa joulun.

Mitä kauemmaksi, sitä parempi. Jos ei ollut omaa luokkaa, otin joskus vapaata päivän, 2.

Kerran oon antanut arvosanoja toiselta puolen maailmaa, kun systeemit kaatui. Rehtori niitä naputti mun puolesta, kun laitoin sähköpostia tulemaan.

Olen tavannut mieheni tammikuussa ja suunnitelmat seuraavasta joulusta oli valmiina. Piti odottaa syksyyn, kun rehtori antoi luvan lähteä. Mies kertoi vanhemmille lähdemme Aasiaan ja anoppi meinasi saada slaagin.

Ei me voida jouluna lähteä. Miksi ?

Anoppi jopa soitti Finnairille ja ilmoitti peruuttakaa lennot. Ei tiennyt päivää, kohdetta, Aasiaan lähtee. Ei peruuttaneet.

Raskaana en halunnut lähteä, enkö taaperon kanssa, mutta 4 vuotiaasta ollaan oltu joulu ulkomailla ja anoppi on itkenyt ikävää.

Tänä jouluna ollaan kotona, mutta vietämme oman perheen kesken.[/

Ja näille peukku alas, tiedoksi opettajana lomaa on ympäri vuoden.

Vietän lasten kanssa anoppilassa joka kesä 2 vkoa.

Yleensä menen lasten kanssa viikoksi, sitten mies tulee loppuviikosta. Tämän jälkeen olemme yhdessä perheen kesken 4 vkoa ja sitten olen anoppilassa lasten kanssa viikon.

Viestisi ovat sekavia, mitä ainetta oikein opetat? Joka tapauksessa viestisi sävy harmitti anopin puolesta. Et tuonut esiin, miksi sinusta on niin huvittavaa, että anoppi itkee jouluna ikäväänsä. Ja mikä siinä on outoa? Toivottavasti ei yksin vietä kaikkia joulujaan, opettaja pääsee ulkomaille muulloinkin runsaina lominaan. Kyllä minä ainakin ymmärrän, että isovanhemmille on tärkeää olla lasten ja lastenlasten kanssa jouluisin. Koronajoulu on tietysti erikseen.

Anopilla on muitakin lapsia ja lapsenlapsia.

Meidän perhe kaipaa lomalla maisemanvaihtoa ja lämpöä.

Pitkät ovat 1 syy, miksi olen varannut opettajan uran ja olen työssäni vielä hyvä.

Mielestäni on raakaa, että meidän perheen pitää luopua joululomalla lämmöstä siksi, että anoppi haluaa kaikki lapset perheineen luokseen.

Anoppilaan on matkaa useampi sata km, kunnassa ei ole mitään majapaikkaa.

Jos kaikki lapset ja lapsenlapset olisi siellä joulun, edes ei riittäisi omaa huonetta per perhe.

Mieheni veljen vaimo on aivan kypsä anoppijouluihin. He yrittävät olla joka toinen joulu hänen vanhemmilla, mutta sekin on kuulemma väärin.

Anopin mielestä kaikkien pitää viettää heillä joulu.

Ja veljen vaimo on kertonut olevansa aidosti kateellinen meille.

Vierailija
300/1172 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on outo jkouluperinne ainakin muutaman ystäväni mielestä, perinteemme oikeastaan jopa suututtaa heitä. Olen itse pieni tuloinen ja tukien piirissä. Meillä ei ole tukipiiriä ympärillämme, eli lapseni saavat lahjoja vain parilta ihmiseltä. En käy haudoilla tai lähettele joulukortteja, vaan muistan jonkun toisen lasta, joka on samassa tilanteessa. Eli hankin lahjan 1-3 lapselle, en koskaan toteuta lahjatoivetta (ei ole varaa) vaan annan yhden extra paketin kuusen alle laitettavaksi. Lahjan arvo ei ole suurl, mutta tämä jostain syystä herättää negatiivisiä tunteita ystävissäni..

Arvostan tekoasi todella korkealle. Tuostahan joulussa on perimmältään kyse. Tuollainen toiminta luo todella uskoa lähimmäisiin ja tulevaisuuteen. Oikein hyvää joulua teille 💓

T. Yllättäviä lahjoja saanut ja antanut