H O I T A J A, ÄLÄ VENY vaan irtisanoudu tai pidä sairaslomaa.
Ette ikinä saa sitä mitä muut, jos edelleen suostutte kiltin tytön rooliin.
Tartu luuriin ja ilmoita esimiehellesi että sinulla on oireita ja jää sairaslomalle. Toimita myös irtisanoutumisilmotus.
Me veronmaksajat emme hyväksy, että veroeurojamme käytetään ihmisten hyväksikäyttöön.
Kommentit (264)
Tiedän että suurin osa hoitajista haluaa tehdä kokoajan parhaansa. Mutta se tunne kun tuntuu että vaikka parhaansa tekee niin työnantaja vain vähättelee ja suoraan sanottuna vittuilee. Pikkuhiljaa alkaa epäilemaan itsekin kykyjään ja yrittää kahta kauheammin varmistaen kaikki varmuuden vuoksi moneen kertaan. Lopulta ei psyyke enää kestä, se laukeaa jollain tavalla ennen pitkää. Sitten kun työuupumus kunnolla iskee niin siinä menee työkyky pitkäksi aikaa, ehkä loppuelämäksi.
Älä irtisanoudu vaan pidä vaan sairaslomaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika. Lopettakaa se ylitöiden tekeminen. Ei ole pakko. Se on esimiehen ongelma, jos työvuorosta puuttuu työbtekijä, ei teidän.
Huonossa työyhteisössä noin voisikin tehdä, mutta kun on mukavat työkaverit. Jos tarvittavan yhdeksän hoitajan sijaan paikalla on neljä, ne neljä joutuvat tekemään kaikkien työt. Ei heille tule mistään maagisesti apua. Työtehtävät vain survotaan heidän aikatauluunsa päällekkäin. Voisiko jossakin työpaikassa vain ilmoittaa, että me emme tätä tee? Kerro, miten. Meillä ei onnistu.
Ei meillä ainakaan neljä hoitajaa ehdi tekemään yhdeksän hoitajan töitä. Osa töistä jää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vika. Lopettakaa se ylitöiden tekeminen. Ei ole pakko. Se on esimiehen ongelma, jos työvuorosta puuttuu työbtekijä, ei teidän.
Huonossa työyhteisössä noin voisikin tehdä, mutta kun on mukavat työkaverit. Jos tarvittavan yhdeksän hoitajan sijaan paikalla on neljä, ne neljä joutuvat tekemään kaikkien työt. Ei heille tule mistään maagisesti apua. Työtehtävät vain survotaan heidän aikatauluunsa päällekkäin. Voisiko jossakin työpaikassa vain ilmoittaa, että me emme tätä tee? Kerro, miten. Meillä ei onnistu.
Niinpä. Ja edelleen on olemassa sellaisia hoitoalan työpaikkoja, joissa potilas kuolee jos siitä viereltä poistuu eikä ketään tule tilalle. Ihan esimerkkinä vaikka leikkaussali, heräämö, hengityshalvauspotilaat, teho-osastot jne. Siinä on silloin pakko jäädä niihin ylitöihin, jos ei ketään tule sua kotiin päästämään. Oikeuteen joudut heitteillejätöstä ja kuolemantuottamuksesta (ja varmaan murhastakin), jos tuosta poistut. Että semmoinen "ei ole pakko" se sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan neljä hoitajaa ehdi tekemään yhdeksän hoitajan töitä. Osa töistä jää tekemättä.
Osa jää tekemättä ja loput tehdään huonosti. Lääkkeet annetaan, mutta ei ehditä valvoa, että muistisairas ne ottaa.
Ehkäpä aloittajalle ei ole tullut täältä selkeää vastausta varsinaiseen kysymykseensä, mutta jotain vinkkejä siitä, mitä hoitotyö vaatii tekijöiltään.
Hoitajien alistaminen onkin hyvin hienovaraista ja jatkuvaa. Tähän aikaan aika moni hoitaja ei mieti jouluvalmisteluja vaan siitä, miten pääsee aattona työpaikalleen, jos käytössä ei ole autoa.
Samoin kun muut duunarit laittavat kevään pintaan näitä lakkojaan ja mielenilmauksiaan pystyyn, hoitajille sanotaan (duunareina) joo, kyllä nämäkin asiat pätevät teihin, mutta ette saa lakoilla koska olette hoitajia ja sairaiden/vanhusten hoitoa ei jätetä lakon takia silleen. Harvoin siis hoitajilla on mahdollista käyttää lakkoasetta yhtään mihinkään. Bussikuskien lakkoillessa hoitajat taas vääntävät fillarilla lumihangessa töihin.
Työpaikoilla hierarkkisuus ja siihen liittyvä työkulttuuri, sosiaalinen paine/ kuri toimia työyhteisön sääntöjen mukaisesti ei katso hyvällä rikkureita ja sooloilijoita eikä myöskään niitä, jotka nakittavat työnsä toisille. Hoitajia nyt haukutaan täällä nössöydestä/turhasta kiltteydestä, mutta jos hoitajilla toisiaan työt (sairaat /vanhukset) jäisivät kesken heti kun työaika loppuu niin kyllä muuttuisi ääni kellossa: "Huonot hoitajat" - sitähän kuulee jo nyt enemmän kuin mitään muuta.
Aika moni hoitaja haluaisi tehdä työnsä hyvin, mutta nykyään kaikkien ylhäältäpäin tulevien määräysten, työtaakan, loppuunpalamisen, vähäisen unen ja levon, alimitoituksen henkilöstössä vuoksi työt tehdään todellakin laadusta tinkien. Hoitajana tulee vaan mieleen, että ehkäpä ne päättäjät eivät ihan oikeasti edes odota hyvää hoitoa vaikkapa vanhuksille - se on pelkkää tyhjää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nöyristely on terveydenhuollon arkipäivää. Hoitajat suostuvat ylimääräisiin vuoroihin ja ylitöihin. Jos esimies soittaa kotiin vapaapäivänä (kyllä, näin tapahtuu), on enemmin sääntö kun poikkeus, että työntekijä vastaa ja tulee esimiehen pyynnöstä töihin, vaikka velvollisuutta ei tietenkään ole työnantajan puheluihin vastata, jos ei ole varallaolosopimusta. Olkaa hoitajan tietoisia oikeuksistanne, ja pitäkää niistä kiinni!
Niinpä. Ja varalla olemisesta kuuluu maksaa korvausta.
Niin kuuluu. Meillä on iän kaiken ollut pitkien pyhien varalle lista tarvittaessa töihin kutsuttavista. Esimies tuo listan esille ja itse laitetaan siihen nimi ja minä päivinä saa kutsua töihin. Ja kuten arvasitte, varallaolokorvausta ei makseta. Minä en niihin listoihin nimeäni laita. Mutta hämmentävän moni laittaa. Hoitoalan kyykyttäminen ei tule ikinä loppumaan, koska työntekijät itse sallivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nöyristely on terveydenhuollon arkipäivää. Hoitajat suostuvat ylimääräisiin vuoroihin ja ylitöihin. Jos esimies soittaa kotiin vapaapäivänä (kyllä, näin tapahtuu), on enemmin sääntö kun poikkeus, että työntekijä vastaa ja tulee esimiehen pyynnöstä töihin, vaikka velvollisuutta ei tietenkään ole työnantajan puheluihin vastata, jos ei ole varallaolosopimusta. Olkaa hoitajan tietoisia oikeuksistanne, ja pitäkää niistä kiinni!
Niin kuuluu. Meillä on iän kaiken ollut pitkien pyhien varalle lista tarvittaessa töihin kutsuttavista. Esimies tuo listan esille ja itse laitetaan siihen nimi ja minä päivinä saa kutsua töihin. Ja kuten arvasitte, varallaolokorvausta ei makseta. Minä en niihin listoihin nimeäni laita. Mutta hämmentävän moni laittaa. Hoitoalan kyykyttäminen ei tule ikinä loppumaan, koska työntekijät itse sallivat sen.
Osa haluaa tehdä ylimääräistä työtä ja saavat siitä korvauksen. Itse en näe sitä kyykyttämisenä niin kauan kun se on vapaaehtoista.
Työnantajalta tuo ratkaisu ei mielestäni ole kovin kestävä, mutta jos se vielä toimii... Niin mikäs siinä, enemmin tai myöhemmin niitä muita ratkaisuja on kuitenkin etsittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa jää tekemättä ja loput tehdään huonosti. Lääkkeet annetaan, mutta ei ehditä valvoa, että muistisairas ne ottaa.
Työtä ei kannata tehdä huonosti, siitä seuraa vain valituksia. Tehdystä työstä tekijä on aina vastuussa, tekemättömästä työstä työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen voi saikuttaa, jos ei ole sairas, ei ainakaan yksityisellä onnistu?
Olen aina ihmetellyt julkisen puolen sairaspoissaolojen määrää. Onko pinnarit asialla vai hiljaa hyväksytty toimitatapa?
Mummoni opetti aikanaan rehellisyyttä ja sanoi, että jos valehtelee olevansa sairas, saa kuolemantaudin! Ja tämä iskostui mieleen niin syvälle, että en koskaan ole uskaltanut uhmata kohtaloni!
Hiljaa hyväksytty toimintatapa. Kertoo siitä, että muuten et jaksa töissä. Myös ihmetellyt sitä saikuttelua, mutta toinen vaihtoehto on työuupumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen julkisella sektorilla työskentelevä insinööri. En rehellisesti sanottuna ymmärrä millä logiikalla minulle maksetaan työstäni enemmän kuin sairaanhoitajille. Työ on toki luonteeltaan erilaista, mutta en millään jaksa uskoa siihen, että sairaanhoitajan työ olisi jotenkin vähemmän vaativaa kuin minulla. Se on vain alipalkattua työtä, mikä on yhteiskunnalle häpeäksi.
Paljonkos julkinen työllistä insinöörejä?
Hoitajia kun on kaikkineen 70 000. Matikka ei taida olla vahvimpia puoliasi?
Onko sinusta maamme etu se, että pitkälle yhteiskunnan varoilla koulutetut hoitajat pettyneenä alan huonoon palkkatasoon lähtevät töihin ulkomaille tai vaihtavat kokonaan alaa?
Hoitajat on olleet menossa Norjaansa jo ainakin 10 vuotta, olisiko tilastoja sinne lähteneistä?
Ja millehän alalle meinasit kävellä sisään lennossa? Oletkohan ihan nyt perillä mikä on Suomen tilanne hoitajien suojatyöpaikkojen ulkopuolella?
Nimenomaan. Suurin osa hoitajista on kuin pikkulapsia jotka eivät hahmota ollenkaan kokonaistilannetta joka on:
a) Suomessa on helvetisti työttömyyttä ja tuollaisen hoitajien palkkatason saaminen on ihan haasteellista kelle tahansa. Irtisanoutukaa vaan ja menkää johonkin kaupan kassalle tai muuhun osa-aikahelvettiin. Tilanne ei ainakaan parane. Sori nyt vaan mutta suurimmasta osasta hoitajista(kaan) ei todellakaan ole mihinkään oikeasti kovapalkkaisiin asiantuntijahommin.
b) Suomessa on yleisesti heikot palkat korkeakoulutetuilla ja myös "korkeakoulutetuilla". Lasken sairaanhoitajat tuohon jälkimmäiseen luokkaan. Heikohko palkkataso ja ostovoima ei siis ole vain hoitsujen ongelma vaan ihan yhteiskunnallinen juttu.
Nämä asiat kun taukokoppien matamit edes sisäistäisivät niin keskustelusta voisi olla jotain hyötyäkin.
Ei tarvitse kun Suomessa on monessa sh- piirissä yt:t ja suuri joukko hoitsjoa on irtisanottu. Ensilinjassa vanhrmpia hoitajia, joilla esim työkyky alentunut esim tules- vaivoista johtuen. Nämä eivät voi tehdä kaikkia hoitajan hommia. Että eipä se taattua ole työpaikka hoitajina. Itsemme tein melkein 39- vuotta sanassa työpaikassa. Työssä meni selkä ja työnantaja antoi siis potkut. Työkyvyttömyyseläkettä en saa, mutta hoitajan työtäkään en voi tehdä.
Meillä pistettiin kanssa pihalle näitä hoitajia, joilla työkyvyn alenema. Yhdellä olisi ollut 2 vuotta eläkkeeseen. Mies jäi työttömäksi keväällä koronan takia. Heidän piti myydä kotinsa ja kesämökkinsä että selvityivät
Sairaalan ohi kulkiessä näkyy röökipaikalla näitä pulleita naishoitajia. Jokaisella luultavasti joku työkuvun alenema syystä tai toisesta. En ihmettele ollenkaan jos heistä halutaan päästä eroon.
Onpas taas vahvaa argumentointia. Jos ei osata muuta, niin haukutaan ulkonäköä. Käydäänkö kenenkään muun ammattikunnan - raksamiehet, bussikuskit, myyjät - tupakointiin tauolla näin hanakasti kiinni? Ei käydä. Annas kun arvaan, että seuraavaksi joku sanoo tsot tsot, tupakointi on terveydelle haitaksi ja hoitajan pitää olla "esimerkkinä". Niin, että ei pidä ihmetellä mistä hoitajien huono arvostus lähtee. Sitä tulee esimiehiltä, asiakkailta , ulkopuolisilta. Ja sille joka sanoo, että kapinoikaa nössöt - no jos tupakasta tauolla nousee heti urputus...? terkuin. savuton hoitsu
Ei tulisi mieleenkään venyä tällä palkalla yhtään mihinkään. Puolikasta teen ja teenkö kohta sitäkään, katsotaan miten kiinnostaa ja jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa haluaa tehdä ylimääräistä työtä ja saavat siitä korvauksen. Itse en näe sitä kyykyttämisenä niin kauan kun se on vapaaehtoista.
Työnantajalta tuo ratkaisu ei mielestäni ole kovin kestävä, mutta jos se vielä toimii... Niin mikäs siinä, enemmin tai myöhemmin niitä muita ratkaisuja on kuitenkin etsittävä.
Et nyt ymmärtänyt, että pointtina oli lista varallaolosta ilman varallaolokorvausta. Ylimääräiseen vuoroon jääminen esimiehen kysyessä on sitten toinen juttu. Pyhinä esimiehet eivät ole paikalla, siksi kootaan nämä nimilistat. Näin on tehty koko minun kohta 20v. kestäneen urani ajan. Ilman varallaolokorvausta. Joko ymmärsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen voi saikuttaa, jos ei ole sairas, ei ainakaan yksityisellä onnistu?
Olen aina ihmetellyt julkisen puolen sairaspoissaolojen määrää. Onko pinnarit asialla vai hiljaa hyväksytty toimitatapa?
Mummoni opetti aikanaan rehellisyyttä ja sanoi, että jos valehtelee olevansa sairas, saa kuolemantaudin! Ja tämä iskostui mieleen niin syvälle, että en koskaan ole uskaltanut uhmata kohtaloni!
Hiljaa hyväksytty toimintatapa. Kertoo siitä, että muuten et jaksa töissä. Myös ihmetellyt sitä saikuttelua, mutta toinen vaihtoehto on työuupumus.
Kyllä silloin mennään hakemaan ihan syyllä sairauslomaa, eikä "saikuteta" millään tekosyillä ja omailmoituksilla. Työuupumus ei oikeita sairauspäiviin, mutta siksipä lääkärit kirjoittavatkin diagnoosin masennuksesta, joka oikeuttaa.
Ainakin hoitoalalla äkkisaikuttajan työt kaatuvat automaattisesti muiden niskaan, joten on reilumpaa mennä työterveyteen puhumaan vaikeuksista jaksamisen kanssa, jotta sairauspätkä tulee suunnitellummin ja sijaisia ehditään edes katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalta tuo ratkaisu ei mielestäni ole kovin kestävä, mutta jos se vielä toimii... Niin mikäs siinä, enemmin tai myöhemmin niitä muita ratkaisuja on kuitenkin etsittävä.Et nyt ymmärtänyt, että pointtina oli lista varallaolosta ilman varallaolokorvausta. Ylimääräiseen vuoroon jääminen esimiehen kysyessä on sitten toinen juttu. Pyhinä esimiehet eivät ole paikalla, siksi kootaan nämä nimilistat. Näin on tehty koko minun kohta 20v. kestäneen urani ajan. Ilman varallaolokorvausta. Joko ymmärsit?
Tässä ei kuitenkaan ole kysymys varsinaisesta varallaolosta, koska nimensä laittaminen listaan ei vielä pakottavasti sido mihinkään. Jos soitettaessa sanoo, että nyt en kyllä pääsekään, niin sitten soitetaan listasta seuraavalle. Korvaus kuuluisi tietysti ehdottomasti asiaan, jos työntekijän pitäisi sitoutua tulemaan, jos soitto tulee.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että kun edellisen kerran oltiin joukkoirtisanoutumassa, silloinkin ruvetaan väsäämään jotain pakkolakia, joka olisi sen estänyt.
No, miten jokin pakkolaki estää irtisanoutumisen ja sen, että tuo ko, irtisanoutunut ei vaan ilmesty enää työpaikalle? Miliisitkö hakevat kotoa ja vievät töihin aseella uhaten? "Tee töitä tai tapamme" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen julkisella sektorilla työskentelevä insinööri. En rehellisesti sanottuna ymmärrä millä logiikalla minulle maksetaan työstäni enemmän kuin sairaanhoitajille. Työ on toki luonteeltaan erilaista, mutta en millään jaksa uskoa siihen, että sairaanhoitajan työ olisi jotenkin vähemmän vaativaa kuin minulla. Se on vain alipalkattua työtä, mikä on yhteiskunnalle häpeäksi.
Paljonkos julkinen työllistä insinöörejä?
Hoitajia kun on kaikkineen 70 000. Matikka ei taida olla vahvimpia puoliasi?
Onko sinusta maamme etu se, että pitkälle yhteiskunnan varoilla koulutetut hoitajat pettyneenä alan huonoon palkkatasoon lähtevät töihin ulkomaille tai vaihtavat kokonaan alaa?
Hoitajat on olleet menossa Norjaansa jo ainakin 10 vuotta, olisiko tilastoja sinne lähteneistä?
Ja millehän alalle meinasit kävellä sisään lennossa? Oletkohan ihan nyt perillä mikä on Suomen tilanne hoitajien suojatyöpaikkojen ulkopuolella?
Nimenomaan. Suurin osa hoitajista on kuin pikkulapsia jotka eivät hahmota ollenkaan kokonaistilannetta joka on:
a) Suomessa on helvetisti työttömyyttä ja tuollaisen hoitajien palkkatason saaminen on ihan haasteellista kelle tahansa. Irtisanoutukaa vaan ja menkää johonkin kaupan kassalle tai muuhun osa-aikahelvettiin. Tilanne ei ainakaan parane. Sori nyt vaan mutta suurimmasta osasta hoitajista(kaan) ei todellakaan ole mihinkään oikeasti kovapalkkaisiin asiantuntijahommin.
b) Suomessa on yleisesti heikot palkat korkeakoulutetuilla ja myös "korkeakoulutetuilla". Lasken sairaanhoitajat tuohon jälkimmäiseen luokkaan. Heikohko palkkataso ja ostovoima ei siis ole vain hoitsujen ongelma vaan ihan yhteiskunnallinen juttu.
Nämä asiat kun taukokoppien matamit edes sisäistäisivät niin keskustelusta voisi olla jotain hyötyäkin.
Ei tarvitse kun Suomessa on monessa sh- piirissä yt:t ja suuri joukko hoitsjoa on irtisanottu. Ensilinjassa vanhrmpia hoitajia, joilla esim työkyky alentunut esim tules- vaivoista johtuen. Nämä eivät voi tehdä kaikkia hoitajan hommia. Että eipä se taattua ole työpaikka hoitajina. Itsemme tein melkein 39- vuotta sanassa työpaikassa. Työssä meni selkä ja työnantaja antoi siis potkut. Työkyvyttömyyseläkettä en saa, mutta hoitajan työtäkään en voi tehdä.
Meillä pistettiin kanssa pihalle näitä hoitajia, joilla työkyvyn alenema. Yhdellä olisi ollut 2 vuotta eläkkeeseen. Mies jäi työttömäksi keväällä koronan takia. Heidän piti myydä kotinsa ja kesämökkinsä että selvityivät
Sairaalan ohi kulkiessä näkyy röökipaikalla näitä pulleita naishoitajia. Jokaisella luultavasti joku työkuvun alenema syystä tai toisesta. En ihmettele ollenkaan jos heistä halutaan päästä eroon.
Onpas taas vahvaa argumentointia. Jos ei osata muuta, niin haukutaan ulkonäköä. Käydäänkö kenenkään muun ammattikunnan - raksamiehet, bussikuskit, myyjät - tupakointiin tauolla näin hanakasti kiinni? Ei käydä. Annas kun arvaan, että seuraavaksi joku sanoo tsot tsot, tupakointi on terveydelle haitaksi ja hoitajan pitää olla "esimerkkinä". Niin, että ei pidä ihmetellä mistä hoitajien huono arvostus lähtee. Sitä tulee esimiehiltä, asiakkailta , ulkopuolisilta. Ja sille joka sanoo, että kapinoikaa nössöt - no jos tupakasta tauolla nousee heti urputus...? terkuin. savuton hoitsu
Tämä on myös hyvä esimerkki tästä vallitsevasta kaksinaismoralismista. Toisaalta uhotaan että heittäkää nyt idiootit se kiltin tytön -rooli romukoppaan. Mutta jos niin tekee niin heti tulee feedbackiä - hoitaja ei tupakoi, hoitajalla ei saisi olla meikkiä tai tatuointeja, hoitaja ei saa olla ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin venymisen, minkä hää tekköö! En vaihda vuoroa, en tee ylitöitä, en tee töitä kahvitauolla, en vie mitään työtehtävää kotiin, en käytä omaa autoa siirtymiin enkä tuo mitään omia materiaaleja työpaikalle.
Työnantaja sydämistyi ja sanoi että jos en jousta, ei työnantajakaan jousta, esimerkiksi omissa menoissa jotka sattuvat työajalle.
Totesin että ei haittaa, omia menoja ei tule työajalle siitä päivästä alkaen (tänään) kun vaadin työvuorolistat kolme viikkoa etukäteen tietooni, kuten laki työnantajalta edellyttää.Varhaiskasvatuksen opettaja
Hyvin toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalta tuo ratkaisu ei mielestäni ole kovin kestävä, mutta jos se vielä toimii... Niin mikäs siinä, enemmin tai myöhemmin niitä muita ratkaisuja on kuitenkin etsittävä.Et nyt ymmärtänyt, että pointtina oli lista varallaolosta ilman varallaolokorvausta. Ylimääräiseen vuoroon jääminen esimiehen kysyessä on sitten toinen juttu. Pyhinä esimiehet eivät ole paikalla, siksi kootaan nämä nimilistat. Näin on tehty koko minun kohta 20v. kestäneen urani ajan. Ilman varallaolokorvausta. Joko ymmärsit?
Ei minulta mitään jäänyt ymmärtämättä. Tuo systeemi on toiminut pidempääkin kuin 20 vuotta. Osassa työpaikoissa se toimii edelleen. En usko siihen että se toimii enää kovin pitkään, mutta jos se toimii edelleen sen mukaan mennään. Jos itse joudun soittamaan tuolta listalta jonkun töihin varmistan että työvuorotaulukkoon tulee merkitä hälyytysrahasta.
Jos halutaan töissä voidaan toki tehdä sopimuksia että noihin listoihin ei nimiä laiteta, silloin soitetaan myös pyhänä sille esimiehelle viranhaltijana hänen vastuunsa on tulla vaikka itse töihin jos hänellä ei muuta vaihtoehtoa ole tarjota. Epätavallista ei toki ole sekään että hänellä on itsellään lista henkilöistä joita hän töihin tarvittaessa pyytää.