50v Uudelleenkoulutus lähihoitaja vai välinehuoltaja?
Olen ollut matkailualallla ja niinkuin kaikki tietävät töitä ei ole. Nyt on uudelleenkoulutus edessä ja lyhyt hyvin työllistävä ala pitäisi valita,mutta kumpi noista otsikossa mainituista?
Kommentit (17)
Itse olen entinen välinehuoltajana ja nykyinen sairaanhoitaja. Noista kahdesta tutkinnonsta joita mietit, valitsisin itse ehdottomasti välinehuoltajan tutkinnon.
Laitoshuoltaja. Varma työllistyminen, parwmpi peruspalkka kuin välinehuoltajalla, ei pyllyjä, öitä tai painia.
Melkein kuusikymppisenä työllisenä jos joutuisin jomman kumman valitsemaan niin ilman muuta välinehuoltaja. Olin välinehuollossa parissakin paikassa kesätyöntekijänä opintojeni alkuaikoina ja pidin siitä kovasti.
Eikö kannattaisi jäädä ennemmin eläkkeelle? Ei viiskymppinen enää noissa hommissa jaksa.
Ryhdy lähihoitajaksi ja suuntaudu hammashoitoon. Ei tarvitse tehdä yötöitä eikä nostella ihmisiä.
Mikset hae sihteeriksi? Sairaalassa myös töissä ja palkka parempi kuin laikkarilla, käytännössä sama kuin lähärillä ilman lisiä eikä juuri vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi jäädä ennemmin eläkkeelle? Ei viiskymppinen enää noissa hommissa jaksa.
Eläkkeellehän tosiaan pääsee, kun vain haluaa..
Hain välinehuoltajaksi mutta mikä oli hylkäyskohta "koulutuksen tarve"?
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae sihteeriksi? Sairaalassa myös töissä ja palkka parempi kuin laikkarilla, käytännössä sama kuin lähärillä ilman lisiä eikä juuri vastuuta.
200 hakijaa/paikka.
Tre
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja. Varma työllistyminen, parwmpi peruspalkka kuin välinehuoltajalla, ei pyllyjä, öitä tai painia.
Laitoshuoltajalla on huono palkka, välinehuoltaja on oma koulutuksensa. Laitoshuoltajan työssä pissaa, paskaa ja muita eritteitä saa siivota kohteesta riippuen enemmän tai vähemmän, huono työilmapiiri, kukaan ei arvosta työtäsi, vaatii luonnetta että tuolla alalla jaksaa, paikasta riippuen joudut työskennellä juoppojen, narkomaanien ja vaikka kenen ympäröimänä, näkemään häiriö käytöstä, usein ei ole sitä työparia /vartijaa edes apuna niinkuin hoitoalalla on helposti kutsuttavissa.. Hoitoalalla laitoshuoltaja hoitaa usein ruokahuoltoa, pyykkihuoltoa ja siivousta.
No se hammashoitaja voisi olla hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
50 Vuotiaana aika harvalla on (taloudellista)mahdollisuutta jäädä eläkkeelle, vaikka haluaisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajalla on huono palkka, välinehuoltaja on oma koulutuksensa. Laitoshuoltajan työssä pissaa, paskaa ja muita eritteitä saa siivota kohteesta riippuen enemmän tai vähemmän, huono työilmapiiri, kukaan ei arvosta työtäsi, vaatii luonnetta että tuolla alalla jaksaa, paikasta riippuen joudut työskennellä juoppojen, narkomaanien ja vaikka kenen ympäröimänä, näkemään häiriö käytöstä, usein ei ole sitä työparia /vartijaa edes apuna niinkuin hoitoalalla on helposti kutsuttavissa.. Hoitoalalla laitoshuoltaja hoitaa usein ruokahuoltoa, pyykkihuoltoa ja siivousta.
Luonnetta se kyllä vaatii. Kiltit lapset eivät pyydä mitään, kiltit eivät saa mitään, paitsi vittuilua ja lisää töitä. Mulla on parin tonnin peruspalkka (kvtes), kasa henkkoht- ja kantturalisiä, leppoisa päivätyö vanhainkodissa (pelkkä siivous) eikä tule hiki. Paikkaa luonnollisesti vaihdetaan kunnes köytyy sopiva. Nykyään voi sanella koska on käytettävissä. Nuorena painoi sylttytehtaalla sairaalassa, enää ei viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Hain välinehuoltajaksi mutta mikä oli hylkäyskohta "koulutuksen tarve"?
Et siis hakenut koulutukseen vaan suoraan työpaikkaa? Kyllä nykyään varmaan joka paikassa vaaditaan välinehuoltajaltakin alan pohjakoulutus. Osa työnantajista tosin on järjestänyt (jopa osittain työn ohessa) koulutuksia alalle aikoville. Ota selvää!
Väline- tai laitoshuoltaja toimii työssään lähinnä työvälineiden parissa, lähihoitaja taas yleensä potilaiden kanssa.
Molemmat hyviä. Lähihoitaja on myös hyvä pohjakoulutus moneen muuhun tutkintoon.