Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yllätti eniten vanhemmuudessa?

Vierailija
03.05.2014 |

Haluaisin uteliaana lapsettomana kysyä, mikä yllätti vanhemmuudessa eniten. Mitä ette osanneet kuvitella ennen lasta? Mihin lemmikit/kummilapset/sukulaislapset eivät valmistaneet teitä?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:25"]

Jännä, että voimakkaat tunteet, hermojen kireys, huoli ja stressi tai oman ajan menetys ovat yllättäneet. Minulla ei ole lapsia, mutta tiedän kylä, että juuri noita asioita lasten hankkimisesta seuraa.

[/quote]

Epäilemättä tiedät sen erittäin omakohtaisesti ja konkreettisesti. Jännä.

Vierailija
22/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 14:04"]

Rakkaus. Se, että rakkauteen kuuluu myös kipu. Elämä olisi tyhjää ilman tätä rakkautta

[/quote]

Näitä lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että rakkautta ja elämää voi olla myös ilman lasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että oikeasti tosi harva (esim. sukulaisista, ystävistä jne.) on kiinnostunut osallistumaan vapaaehtoisesti ja pyytämättä lapsen elämään paitsi työn puolesta (kerhotädit tms.) Se on yllättänyt miten yksinäistä elämä on ja kuinka pinnallisia jotkut aiemmat kaverisuhteet on olleet.

Vierailija
24/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:23"]

Rakkaus. Se, että rakkauteen kuuluu myös kipu. Elämä olisi tyhjää ilman tätä rakkautta

[/quote]

Näitä lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että rakkautta ja elämää voi olla myös ilman lasta. 

[/quote]

Jaha, palstavela tuli pilaamaan tämänkin ketjun.

Vierailija
25/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:20"]

Jännä, että voimakkaat tunteet, hermojen kireys, huoli ja stressi tai oman ajan menetys ovat yllättäneet. Minulla ei ole lapsia, mutta tiedän kylä, että juuri noita asioita lasten hankkimisesta seuraa.

[/quote]

[/quote]

Kuka omakohtaisuudesta on puhunut? Asioita voi vallan hyvin tietää myös kokematta niitä itse.

Vierailija
26/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkulapsiaikana yllätti se, kuinka paljon rakkautta ja läheisyyttä pystyy jakamaan. myös se, miten paljon lapsen ensimmäiseen vuoteen mahtuu oppimista.

nyt noita teinejä katellessa ja kuunnellessa, miettii, et on se rähähdyspiste pienestä kiinni. ennen mahtu hyvin sohvalle istuun yhdessä. nyt sekin tuntuu olevan niin vaikeaa. sit toisaalta pidetään yhtä, että kukaan siihe ei väliin tunge. ei noista ota välillä selvää ees äitekään.

Vierailija
27/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:20"]

[/quote]

[/quote]

Kuka omakohtaisuudesta on puhunut? Asioita voi vallan hyvin tietää myös kokematta niitä itse.

[/quote]

Kyllä, näin on, ja varmasti tässä ketjussa kokemuksiaan jakaneet ihmiset ovat myös tienneet asioista etukäteen, mutta se konkreettinen kokemus yllätti silti esim. kokonaisvaltaisuudellaan. Se, että joku sanoo, että vanhemmuus on tällaista ja tällaista, on aivan eri asia kuin se, että itse kokee ne tunteet.

Vierailija
28/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:35"]

[/quote]

Kylläpä sinun ketjusi menevät helposti pilalle. Ihan tosihan tuo ajatus on. Ajattelen itse ihan samalla tavalla.

Vierailija
29/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kylläpä sinun ketjusi menevät helposti pilalle. Ihan tosihan tuo ajatus on. Ajattelen itse ihan samalla tavalla.

Vierailija
30/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En tarkoittanut pilata ketjua, enkä nimittäisi itseäni velaksi. Olen 22- vuotias, joten kaikki on vielä mahdollista. Tällä hetkellä kuitenkin olen onnellinen lapsettomana. Ihmiset saavat hehkuttaa onneaan lapsistaan, saavat minunkin puolestani, miksi en minä saa vastaavasti tuoda ilmi tyytyväisyyttäni omaan elämäntilanteeseeni? Sitä ei tarvitse heti tulkita kettuiluksi, vaikka tuleekin sellaisen henkilön näppiksiltä, jolla ei ole perhettä. en ymmärrä tätä asiaa av:lla.

Vierailija
31/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% vastuu

Vierailija
32/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että oikeesti ajattelet itseäsi viimeisessä tilanteessa. Lapset ja heidän hyvinvointi menee aina edellä. Rakkaudestahan se niin menee automaattisesti. Kuinka paljon se vanhemmuus sitoo ja pistää rytmiä vuorokauteen. Kuinka vähällä unella todellakin pärjää. Nyt ovat jo 22,20, 18 ja 10v ja huoli edelleen suuri aina.

Vierailija
33/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:41"]

Kyllä, näin on, ja varmasti tässä ketjussa kokemuksiaan jakaneet ihmiset ovat myös tienneet asioista etukäteen, mutta se konkreettinen kokemus yllätti silti esim. kokonaisvaltaisuudellaan.

[/quote]

Kyllä tässä ketjussa on yllätytty mm. ihan vain siitä, että lasta kohtaan tunnettuun rakkauteen liittyy myös kipua. Minusta tämä asia on aika hyvin tiedossa. Tetenkin jos ei ole lukenut mitään vanhemmuudesta tai jututtanut muita vanhempia ennen oman lapsen syntymää, tällaiseen tietoon ei välttämättä törmää.

Vierailija
34/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan minäkin kaikki asiat tiesin mitä lapsi/lapset tuo tullessaan mutta se kokemus on sitten oikeasti ihan eri asia. Kun se vauva on siinä 24/7 ja ei oikeasti saa nukkua ym ym.

Pidin myös imetystä itsestään selvänä ja olin kyllä todella shokissa kun maito ei esikoisen kanssa noussut ollenkaan.

Luulin myös että lasten kanssa "saan lehmän hermot" mutta ei!

Vauva-aika ja lapsuus meni todella äkkiä ja yllätyksenä tuli että olen huono teinien äiti.

Vierailija
35/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:05"]

Tokihan minäkin kaikki asiat tiesin mitä lapsi/lapset tuo tullessaan mutta se kokemus on sitten oikeasti ihan eri asia. 

[/quote]

Se on eri asia kuin mikä?

Vierailija
36/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:49"]

100% vastuu

[/quote]

Miten tää nyt tuli yllärinä?

Vierailija
37/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitää täällä niin viisaina ja kaikkeen valmistautuneina ihmetellä niitä asioita, mitkä jotkut muut ovat itse omassa elämässään kokeneet yllättäviksi? Kyllä on taas niin hienoa kokea ylemmyyden tunnetta moisella asialla. Huoh.

Vierailija
38/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Totta kai voi olla ja onkin, ja paljon onkin. Mutta ei sellaista rakkautta mitä omaa lastaan kohtaan tuntee. Kyllä mullakin on ollut se maailman rakkain koira ja maailman rakkain poikaystävä ja ystävä ja mies ja hyvin paljon rakkautta ympärillä koko ajan. Mutta mikään ei ikinä ole samanlaista kuin se rakkaus omaa lasta kohtaan. Se on jotain täysin ainutlaatuista. Ja ne jotka sen ovat kokeneet, tietävät sen.

Vierailija
39/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:41"]

Kyllä, näin on, ja varmasti tässä ketjussa kokemuksiaan jakaneet ihmiset ovat myös tienneet asioista etukäteen, mutta se konkreettinen kokemus yllätti silti esim. kokonaisvaltaisuudellaan.

[/quote]

Kyllä tässä ketjussa on yllätytty mm. ihan vain siitä, että lasta kohtaan tunnettuun rakkauteen liittyy myös kipua. Minusta tämä asia on aika hyvin tiedossa. Tetenkin jos ei ole lukenut mitään vanhemmuudesta tai jututtanut muita vanhempia ennen oman lapsen syntymää, tällaiseen tietoon ei välttämättä törmää.

[/quote]

Edelleen väitän, että kyse on nimenomaan niiden tunteiden kokonaisvaltaisuudesta, ei siitä, että ei tietäisi asioista etukäteen. Mutta turha tätä varmaan sulle on kertoa, kun tiedät jo kaiken.

Vierailija
40/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote] niin minäkin luulin ennen lasta. Kun lapsi laskettiin mahan päälle, se oli jotain niin erilaista, että sitä ei voi selittää. Sen voi vain kokea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän