Lyhyt 11v ja turvaistuimen käyttö autossa. Kommentteja?
Eli tytöstä on ruvennut nyt tuntumaan nololta tuo turvaistuimen käyttö. Varmaankin siksi, kun parhaat kaverinsa ovat jo pidempiä, eivät sitä enää käytä. Mutta hän jää siis edelleen pituusrajan alle.
Me vanhemmat ollaan keskusteltu asiasta ja päädytty siihen, että ei hankita koroketta vaan mennään istuimella siihen asti kun pituuden mukaan tarvitaan.
Kyllä tietysti ymmärrän sen, että voi tuntua tyhmältä jos kavereilla ei ole, ja erityisesti nyt toppapuvun kanssa voi tuntuakin kurjalta mennä siihen istuimeen. Mutta asialle nyt ei vaan voi mitään.
Miten teillä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika jännää. Ite oon jo ekaluokkalaisena ellen aikaisemminkin istunut ihan normisti autossa turvavöissä niinku aikuiset. Ei tuohon aikaan mitään korokkeita ollut.
t. 38-vuotias
Joo, silloin kun mä olin lapsi, autoissa ei edes ollut turvavöitä takapenkillä. Ihan olen hengissä ja terveenä pysynyt, ei yhtään kolaria. Ihme nillitystä nykyään kaikesta!
T. N45
Eiku, oliko se sittenkin olemassa jokin laki, joka määrää tänä päivänä jotain muuta
Silloin kun minä olin lapsi, ei takavöitä ollut. Ajoipa äiti pahan kolarin ja sisko lensi ympäri takapenkkiä. Kaikeksi ihmeeksi elossa ja pysyi auton sisällä. Seuraavassa autossa oli vyöt ja ne piti kiinnittää. Kyllä silloin vyöttömänä aikana oltiin vaikka ja miten, sattui myös paljon loukkaantumisia ja lopullisesti henki pois. Ihan syystä laki määrää . Oma tenava istui myös vyöistuimessa sinne 135cm asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa hyvin, että osa vanhemmista välittää vähän enemmän kuin toiset. Ja sitten 3-vuotiaitaan korokkeella kuskaavat kehtaavat naureskella isompien lasten turvaistuimille. Mahtaisko naurattaa kolarinkin jälkeen vielä.
Kannattaa oikeesti kattoa vaikka youtubesta rear facing vs forward facing -testivideoita. Aika pahasti retkahtaa testinuket kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa, korokkeella tuskin pysyisivät edes vöissä.
Tätä välinpitämättömyyttä valitettavasti näkee paljon. Haen välillä lapset koulusta ja hyvin usein näkee, kuinka se pienikin koululainen menee kyytiin ja ei mitään koroketta edes. Ja tyhmimmät ottaa sen lapsen vielä siihen etupenkille. Siitä lapsesta ei näy kuin ehkä pipon tupsu siitä sivuikkunasta. Omat lapset on ainakin tärkeimpiä maailmassa ja haluan että ovat autossa turvallisesti. Turvavyöistuimet käytössä, 7v ja 8v. He itsekin mieluummin niissä on. Olen selittänyt että se on turvallisempaa. Ihan sama miten ne kaverit matkustaa.
Tätä istuimettomuutta näkee päiväkodin ja kerhon pihassa myös. 3-4 vuotias kerholainen menee takapenkille reppu selässä ja auto lähtee liikkeelle saman tien kun lapsi on läiskässyt oven kiinni. Sama lapsi kun tulee kerhoon, niin auto pysähtyy, ovet aukeaa samantien ja autosta hypähtää ulos lapsi reppu selässä. Eli voi päätellä, ettei vyötkään ole olleet kiini, saati mitään istuinta.
Itse tarkasta vielä 8-voutiaaltakin vyön kiinnityksen. Ja lapsi tosiaan istuu turvavyöistuimessa takapenkillä.
Juu, töissä päiväkodissa ja kaikkia tosiaan ei kiinnosta lapsensa henki ja turvallisuus. Kyydissä voi olla 32v sekä 5v eikä kellään mitään turvakapinetta koko autossa. Tai vanhemmat hakevat ja lapsi syliin etupenkille ilman vyötä. Kun asiasta kysyy ja selittää niin vastaus voi olla että se ei haluu istuimeen.....Pitäisi yrittää parikertaa saada poliisipartio päiväkodin tuntumaan ja pysäyttämään näitä aivan piittaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa hyvin, että osa vanhemmista välittää vähän enemmän kuin toiset. Ja sitten 3-vuotiaitaan korokkeella kuskaavat kehtaavat naureskella isompien lasten turvaistuimille. Mahtaisko naurattaa kolarinkin jälkeen vielä.
Kannattaa oikeesti kattoa vaikka youtubesta rear facing vs forward facing -testivideoita. Aika pahasti retkahtaa testinuket kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa, korokkeella tuskin pysyisivät edes vöissä.
Tätä välinpitämättömyyttä valitettavasti näkee paljon. Haen välillä lapset koulusta ja hyvin usein näkee, kuinka se pienikin koululainen menee kyytiin ja ei mitään koroketta edes. Ja tyhmimmät ottaa sen lapsen vielä siihen etupenkille. Siitä lapsesta ei näy kuin ehkä pipon tupsu siitä sivuikkunasta. Omat lapset on ainakin tärkeimpiä maailmassa ja haluan että ovat autossa turvallisesti. Turvavyöistuimet käytössä, 7v ja 8v. He itsekin mieluummin niissä on. Olen selittänyt että se on turvallisempaa. Ihan sama miten ne kaverit matkustaa.
Tätä istuimettomuutta näkee päiväkodin ja kerhon pihassa myös. 3-4 vuotias kerholainen menee takapenkille reppu selässä ja auto lähtee liikkeelle saman tien kun lapsi on läiskässyt oven kiinni. Sama lapsi kun tulee kerhoon, niin auto pysähtyy, ovet aukeaa samantien ja autosta hypähtää ulos lapsi reppu selässä. Eli voi päätellä, ettei vyötkään ole olleet kiini, saati mitään istuinta.
Itse tarkasta vielä 8-voutiaaltakin vyön kiinnityksen. Ja lapsi tosiaan istuu turvavyöistuimessa takapenkillä.Juu, töissä päiväkodissa ja kaikkia tosiaan ei kiinnosta lapsensa henki ja turvallisuus. Kyydissä voi olla 32v sekä 5v eikä kellään mitään turvakapinetta koko autossa. Tai vanhemmat hakevat ja lapsi syliin etupenkille ilman vyötä. Kun asiasta kysyy ja selittää niin vastaus voi olla että se ei haluu istuimeen.....Pitäisi yrittää parikertaa saada poliisipartio päiväkodin tuntumaan ja pysäyttämään näitä aivan piittaamattomia.
Sama täälläpäin nähty.. istun voi olla autossa mutta lapsi ei istuu siinä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.
130
Tosi lyhyt. Oma 11v 151cm
No muutaman kuukauden vaille vielä, eli 10v tällä hetkellä, mutta pyöristin...
Onko normaalikasvuinen? Monet 3-luokkalaiset on tuon pituisia
Lapset kasvaa kovin eri tahtia. Omat lapseni olivat vielä yläasteellakin tosi lyhyitä mutta pyrähdys tuli aikanaan.
No mutta kun ollaan Suomessa, niin ei millään voida ymmärtää, että täällä voi olla vaikka etnisyydeltään erilaisia ihmisiä, osa on muuten vaan kooltaan pienempiä ja osalla voi olla oikeasti jokin kasvuun liittyvä terveydellinen juttu.
Ei, täällä kaiken olla juuri tietyllä tavalla. Erilaisuutta ei suvaita ja sitä oppia vanhemmat jakavat hulluna lapsilleen.
Turvaistuin? Miksi se häiritsee? Siksi, että aikuiset täälläkin näyttävät typerää asennettaan. Ei kuulu kellekään, istuuko lapsi millaisessa penkissä. Kunhan on turvassa ja asia on lain mukaan hoidettu.
No sitten toppahaalari. Joku tykkää, mutta aikuiset siunailevat ja homma tarttuu lapsiin.
Oppikaa ja opettakaa suvaitsevaisuutta.
Ap:n lapsi on juuri sopivan kokoinen häneksi, oli minkä mittainen vaan ja mistä syystä.
Arvostan! Ei sillä iällä ole merkitystä vaan paino ja pituus 🥳🥳 istuisin itekki koska ne on turvallisemmat
Eli turvaistuimeen siis 🥳 itellä tuntuu kans välil et turvavyö jää ikävästi just siihen kaulalle
Ehkä viel kuitenki mahtuisit turvaistuimeen/turvavyöistuimeen (paljon turvallisempaa). Ja turvaistuimessa istuimen omien vöiden ansiosta vielä turvallisempaa ja mukavampaa olla.
Itse tarkasta vielä 8-voutiaaltakin vyön kiinnityksen. Ja lapsi tosiaan istuu turvavyöistuimessa takapenkillä.