Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhyt 11v ja turvaistuimen käyttö autossa. Kommentteja?

Vierailija
12.12.2020 |

Eli tytöstä on ruvennut nyt tuntumaan nololta tuo turvaistuimen käyttö. Varmaankin siksi, kun parhaat kaverinsa ovat jo pidempiä, eivät sitä enää käytä. Mutta hän jää siis edelleen pituusrajan alle.

Me vanhemmat ollaan keskusteltu asiasta ja päädytty siihen, että ei hankita koroketta vaan mennään istuimella siihen asti kun pituuden mukaan tarvitaan.

Kyllä tietysti ymmärrän sen, että voi tuntua tyhmältä jos kavereilla ei ole, ja erityisesti nyt toppapuvun kanssa voi tuntuakin kurjalta mennä siihen istuimeen. Mutta asialle nyt ei vaan voi mitään.

Miten teillä?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jestas. Ajattelen tuota mun vielä hetken 11-vuotiasta teinipoikaa, joka on nyt 180 senttiä pitkä ja painaa melkein 70 kiloa. Eikä kokokaan ole se juttu. Toppapuku ja turvaistuin. En tiedä mitä sanoa. Paitsi että toivottavasti tää oli provo.

Mitä mä just luin😳 11v TEINIpoika?? Se sun kakara ei oo vielä 12-vuotiaanakaan teini vaikka kuinka sanot. Eikä kukaan tuonikäinen ole aikuisen miehen kokoinen🙄

No kyllä se ihan teini on. Niin ulkonäöltään kuin käyttäytymiseltään. Äänenmurros oli ja meni ja kyllä hän tuon kokoinen on mitä kerroin. Lapset kehittyy eri tahtia. Kuten tässäkin aloituksessa todettiin.

Vierailija
42/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 16v on 150cm ja sellaiseksi jää. Ei kyllä käyttäisi mitään turvaistuimia, vaikka olisi 149cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jestas. Ajattelen tuota mun vielä hetken 11-vuotiasta teinipoikaa, joka on nyt 180 senttiä pitkä ja painaa melkein 70 kiloa. Eikä kokokaan ole se juttu. Toppapuku ja turvaistuin. En tiedä mitä sanoa. Paitsi että toivottavasti tää oli provo.

Mitä mä just luin😳 11v TEINIpoika?? Se sun kakara ei oo vielä 12-vuotiaanakaan teini vaikka kuinka sanot. Eikä kukaan tuonikäinen ole aikuisen miehen kokoinen🙄

No kyllä se ihan teini on. Niin ulkonäöltään kuin käyttäytymiseltään. Äänenmurros oli ja meni ja kyllä hän tuon kokoinen on mitä kerroin. Lapset kehittyy eri tahtia. Kuten tässäkin aloituksessa todettiin.

11-vuotias voi olla murrosikäinen mutta teini hän ei ole. Teini = 13-19-vuotias.

Vierailija
44/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150cm? No ei varmasti ole. Moni aikuinen on tuon kokoinen.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvaistuimet-usein-kysyty…

"Miksi Suomessa raja on 135 cm kun muualla Euroopassa voi olla esim. 150 cm?

Taustalla Suomen 135 cm pituusrajassa on EU-direktiivi 2003/20/EY, tai niin kutsuttu turvavyödirektiivi, joka annettiin 8.4.2003. Direktiivissä turvavöiden käyttö laajennettiin koskevaksi kaikkea autokalustoa ja tiukennettiin myös lasten kuljettamismääräyksiä autossa.

Direktiivin lähtökohtana on, että alle 150 cm pituiset lapset kuljetetaan lasten turvalaitteessa henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa. Se kuitenkin sallii jäsenmaiden soveltaa alueellaan alempaa 135 senttimetrin rajaa, mikä on Suomessa käytössä. Koska nämä kansalliset poikkeukset on sallittuja, turvalaitteiden käyttömääräykset eivät ole yhtenäiset yhteisön alueella.

Jos lapsi mahtuu turvavyöistuimeen, sitä voi hyvin käyttää, kunnes 150 cm tulee täyteen."

Vierailija
45/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi samasssa iässä sanoi että turvavyöistuin on mukavampi kuin koroke. Istui siinä vielä 140cm esim mökkimatkat ja muut pidemmät reissut, ihan omasta vapaasta tahdostaan :)

Sen siitä saa kun opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla.

Sama meillä, 10 v tykkää turvavyöistuimesta koska siinä voi lepuuttaa päätä. Monella kaverillaankin on istuin vielä.

Eu:n suositus on että alle 150 cm lapsilla on turvalaite. Jostain syystä Suomessa on otettu alin mahdollinen raja eli 135 cm käyttöön. Sen kokoisella turvavyö tekee pahaa jälkeä kun lapsen kaula paiskautuu sitä vasten kolarissa.

Pitäs vissiin siis munkin istua vielä turvaistuimessa :DD

t. lyhyt 30-vuotias

Vierailija
46/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meilläkin 130cm lapsi käyttää turvavyöistuinta, on tosin 8v. Koroketta joskus käyttänyt, mutta ei edes tykkää siitä, vyö jää silti vähän huonosti. En ymmärrä miksi siihen pelkkään korokkeeseen pitää vaihtaa suunnilleen heti kaukalosta. Itse ajattelen enemmän lapsen turvallisuutta, kuin vaikka muiden mielipidettä. Nuokin istuimet on olleet lapsilla pienistä asti, niissä oli alkuun istuimen omat 5 pistevyöt, kun painorajat tuli vastaan, ne otettiin irti ja kiinnitys auton omilla vöillä. Ja edelleen lapset niihin mahtuu hyvin. Ja on turvallisempaa. 11 vuotiaalla ehkä sen korokkeen ymmärtää, jos se hänelle on mieluisampi.

Vierailija
47/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi samasssa iässä sanoi että turvavyöistuin on mukavampi kuin koroke. Istui siinä vielä 140cm esim mökkimatkat ja muut pidemmät reissut, ihan omasta vapaasta tahdostaan :)

Sen siitä saa kun opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla.

Sama meillä, 10 v tykkää turvavyöistuimesta koska siinä voi lepuuttaa päätä. Monella kaverillaankin on istuin vielä.

Eu:n suositus on että alle 150 cm lapsilla on turvalaite. Jostain syystä Suomessa on otettu alin mahdollinen raja eli 135 cm käyttöön. Sen kokoisella turvavyö tekee pahaa jälkeä kun lapsen kaula paiskautuu sitä vasten kolarissa.

Pitäs vissiin siis munkin istua vielä turvaistuimessa :DD

t. lyhyt 30-vuotias

Jos sulla on yhtä vahva kaula kuin keskiverto 10-vuotiaalla, niin kannattaa.

Vierailija
48/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.

Sulla on huono istuin. Hyvään istuimeen mahtuu 150cm asti, ja istuin on aina turvallisempi kuin koroke.

Vierailija
49/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 3v tyttö on jo liian iso turvaistuimeen ja istuu korokkeella. 11v turvaistuimessa :D

No tuo on jo edes vastuutonta että 3 v korokkeella.

Vierailija
50/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavyöistuin on sivutörmäyssuojan vuoksi turvallisempi kuin pelkkä koroke. Meillä lisäksi edessä osa joka ohjaa turvavyön oikealle kohdalle lantiolla ja pehmuste olkapään kohdalla jotta törmäystilanteessa turvavyö ei aiheuta niin pahoja vaurioita.

Lapset istuivat turvaistuimissa lähes 4-vuotiaiksi selkä menosuuntaan ja sitten vaihdettiin noihin turvavyöistuimiin. Niissä istuvat vähintään kunnes pituutta on se 135cm ja mielellään kauemminkin jos ikää on kovin vähän.

Nyt näyttää siltä että 8v tokaluokkalaisella tulee ensi kesänä vaadittu pituus täyteen mutta koska istuu mukisematta istuimessa, en kiirehdi poisottoa. Lapsen vartalo on kovin hentoinen, meillä ainakin, ja törmäystilanteessa haluan että lapsi on suojattu mahdollisimman hyvin.

Vierailija
51/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 3v tyttö on jo liian iso turvaistuimeen ja istuu korokkeella. 11v turvaistuimessa :D

Aivan tasan varmasti yksikään 3-vuotias ei ole liian iso turvaistuimeen, se on istuimen valintakysymys. Monet istuimet menee 25kg /120cm asti. Korokkeelle en ikinä laittaisi noin pientä, sehän retkottaa ihan miten sattuu jos nukahtaa siihen.

Vierailija
52/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.

Sulla on huono istuin. Hyvään istuimeen mahtuu 150cm asti, ja istuin on aina turvallisempi kuin koroke.

Jep. Huono istuin tai lihava lapsi. Meidän 130cm 8v mahtuu oikein hyvin vielä turvavyöistuimeen.

Vierailija
53/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole mitään hauskaa. Miksi ihmeessä tuonikäinen istuu pelkällä korokkeella? Vaikka olisi 120cm pitkä, en ikinä antaisi olla ilman turvavyöistuinta pelkällä korokkeella.

Vierailija
54/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta huomaa hyvin, että osa vanhemmista välittää vähän enemmän kuin toiset. Ja sitten 3-vuotiaitaan korokkeella kuskaavat kehtaavat naureskella isompien lasten turvaistuimille. Mahtaisko naurattaa kolarinkin jälkeen vielä.

Kannattaa oikeesti kattoa vaikka youtubesta rear facing vs forward facing -testivideoita. Aika pahasti retkahtaa testinuket kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa, korokkeella tuskin pysyisivät edes vöissä.

Vierailija
55/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika jännää. Ite oon jo ekaluokkalaisena ellen aikaisemminkin istunut ihan normisti autossa turvavöissä niinku aikuiset. Ei tuohon aikaan mitään korokkeita ollut.

t. 38-vuotias

Vierailija
56/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika jännää. Ite oon jo ekaluokkalaisena ellen aikaisemminkin istunut ihan normisti autossa turvavöissä niinku aikuiset. Ei tuohon aikaan mitään korokkeita ollut.

t. 38-vuotias

Joo ja sun syntyessä ei edes ollut takapenkillä turvavyön käyttöpakkoa..

Vierailija
57/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150cm? No ei varmasti ole. Moni aikuinen on tuon kokoinen.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvaistuimet-usein-kysyty…

"Miksi Suomessa raja on 135 cm kun muualla Euroopassa voi olla esim. 150 cm?

Taustalla Suomen 135 cm pituusrajassa on EU-direktiivi 2003/20/EY, tai niin kutsuttu turvavyödirektiivi, joka annettiin 8.4.2003. Direktiivissä turvavöiden käyttö laajennettiin koskevaksi kaikkea autokalustoa ja tiukennettiin myös lasten kuljettamismääräyksiä autossa.

Direktiivin lähtökohtana on, että alle 150 cm pituiset lapset kuljetetaan lasten turvalaitteessa henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa. Se kuitenkin sallii jäsenmaiden soveltaa alueellaan alempaa 135 senttimetrin rajaa, mikä on Suomessa käytössä. Koska nämä kansalliset poikkeukset on sallittuja, turvalaitteiden käyttömääräykset eivät ole yhtenäiset yhteisön alueella.

Jos lapsi mahtuu turvavyöistuimeen, sitä voi hyvin käyttää, kunnes 150 cm tulee täyteen."

Meillä on turvavyöistuin. Lapsi nyt n. 135 cm 9v. En aio lopettaa käyttöä vielä aikoihin. On kuitenkin turvallisempi kuin pelkkä koroke.

Vierailija
58/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta huomaa hyvin, että osa vanhemmista välittää vähän enemmän kuin toiset. Ja sitten 3-vuotiaitaan korokkeella kuskaavat kehtaavat naureskella isompien lasten turvaistuimille. Mahtaisko naurattaa kolarinkin jälkeen vielä.

Kannattaa oikeesti kattoa vaikka youtubesta rear facing vs forward facing -testivideoita. Aika pahasti retkahtaa testinuket kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa, korokkeella tuskin pysyisivät edes vöissä.

Tätä välinpitämättömyyttä valitettavasti näkee paljon. Haen välillä lapset koulusta ja hyvin usein näkee, kuinka se pienikin koululainen menee kyytiin ja ei mitään koroketta edes. Ja tyhmimmät ottaa sen lapsen vielä siihen etupenkille. Siitä lapsesta ei näy kuin ehkä pipon tupsu siitä sivuikkunasta. Omat lapset on ainakin tärkeimpiä maailmassa ja haluan että ovat autossa turvallisesti. Turvavyöistuimet käytössä, 7v ja 8v. He itsekin mieluummin niissä on. Olen selittänyt että se on turvallisempaa. Ihan sama miten ne kaverit matkustaa.

Vierailija
59/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 16v on 150cm ja sellaiseksi jää. Ei kyllä käyttäisi mitään turvaistuimia, vaikka olisi 149cm.

Mä olen 160cm ja silti tuntuu että turvavyö tulee liaan ylös, kaulalle.

Vierailija
60/108 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. 38-vuotias

Tosi jännää, että lasten kuolleisuus on laskenut niistä sun lapsuuden ajoista. Itsekin olen nelikymppinen, ja aikoinaan kaverini pikkusisko kuoli kolarissa juuri siihen, että aikuisten istuimen turvavyön kiristyminen rikkoi sisäelimet. En unohda sitä koskaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän