Lyhyt 11v ja turvaistuimen käyttö autossa. Kommentteja?
Eli tytöstä on ruvennut nyt tuntumaan nololta tuo turvaistuimen käyttö. Varmaankin siksi, kun parhaat kaverinsa ovat jo pidempiä, eivät sitä enää käytä. Mutta hän jää siis edelleen pituusrajan alle.
Me vanhemmat ollaan keskusteltu asiasta ja päädytty siihen, että ei hankita koroketta vaan mennään istuimella siihen asti kun pituuden mukaan tarvitaan.
Kyllä tietysti ymmärrän sen, että voi tuntua tyhmältä jos kavereilla ei ole, ja erityisesti nyt toppapuvun kanssa voi tuntuakin kurjalta mennä siihen istuimeen. Mutta asialle nyt ei vaan voi mitään.
Miten teillä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Mun 16v on 150cm ja sellaiseksi jää. Ei kyllä käyttäisi mitään turvaistuimia, vaikka olisi 149cm.
Ehkä kannattais, kuitenki kyseessä oma lapsi ❤ ja turvallisempaahan se on ❤😍
Vierailija kirjoitti:
11 v, turvaistuin ja toppapuku. :D
Tää oli yllättävän hauska.
Ja kurahousut ainakin pihaleikeissä, eiks vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs hauskaa on turvallisuuden kanssa leikkimisessä? Ei yhtään mitään. Joku kaunis päivä voi sattua vaikka ja mitä, ja sillon on enää turha itkeä kun ei turvaistuinta käytetty kun jotain pahempaa tapahtuu. Koskaan ei voi tietää etukäteen, etenkin nykyään kun on kaikenlaisia kuskeja. Ja vaikka olis kuinka taitavia kuskeja ni sekään ei estä onnettomuuksia. Voihan peurakin yhtäkkiä hypätä keskelle tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.
130
Tosi lyhyt. Oma 11v 151cm
No muutaman kuukauden vaille vielä, eli 10v tällä hetkellä, mutta pyöristin...
En pakottaisi istuimeen, suositus pituus on kai 135cm että sen saa jättää pois kokonaan...
Nikke-94 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 16v on 150cm ja sellaiseksi jää. Ei kyllä käyttäisi mitään turvaistuimia, vaikka olisi 149cm.
Moni nainen on alle 150cm ja kyllä sitä autoa saa ajaa ilman turvaistuinta 😂
Kannattaa muistaa että liian pitkälle lapselle istuin tai koroke ei ole turvallinen, lukekaa huolellisesti suositus paino ja pituus, istuimet pitää vaihtaa sopiviksi aika ajoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hauskaa? Jos et tiennyt, turvaistuin menee pituuden, ei iän mukaan.
Ja toppapuku? Talvella ihmiset käyttää sellaisia, aikuisetkin.
Ei kai kukaan täyspäinen sentään tunge mitään esiteiniä turvaistuimeen. Jessus mikä ajatuskin. :D
Ja itse en ole käyttänyt toppapukua tokaluokan jälkeen. Toivottavasti et siis pakota.
Mäkään en uskoisi, ellen itse tuntisi äitiä joka pakotti 13v:n istumaan turvaistuimessa, vaikka pituuttakin oli jo sen verran ettei ollut mikään pakko.
No hankkikaa laakärin mielipide miksi kasvu on noin hidasta
Hormoniongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi samasssa iässä sanoi että turvavyöistuin on mukavampi kuin koroke. Istui siinä vielä 140cm esim mökkimatkat ja muut pidemmät reissut, ihan omasta vapaasta tahdostaan :)
Sen siitä saa kun opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla.Sama meillä, 10 v tykkää turvavyöistuimesta koska siinä voi lepuuttaa päätä. Monella kaverillaankin on istuin vielä.
Eu:n suositus on että alle 150 cm lapsilla on turvalaite. Jostain syystä Suomessa on otettu alin mahdollinen raja eli 135 cm käyttöön. Sen kokoisella turvavyö tekee pahaa jälkeä kun lapsen kaula paiskautuu sitä vasten kolarissa.
Pitäs vissiin siis munkin istua vielä turvaistuimessa :DD
t. lyhyt 30-vuotias
Oletko 30-vuotias lapsi? Jos yhtään luit, niin suositus koskee alle 150 cm pituisia LAPSIA. Lasten pää on ihan eri painoinen ja kokoinen suhteessa muuhun kehoon kuin aikuisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan täyspäinen sentään tunge mitään esiteiniä turvaistuimeen. Jessus mikä ajatuskin. :D
Ja itse en ole käyttänyt toppapukua tokaluokan jälkeen. Toivottavasti et siis pakota.
Tietysti käyttää turvaistuinta jos ei muuten saa turvallisesti vöitä kiinni.
Tämä. Jos haluaa istua turvallisesti ja haluaa turvallisesti turvavyöt kiinni jottei kaula murskaannu niin silloin turvaistuin parempi, pysyy se lapsikin paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Nikke-94 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen on alle 150cm ja kyllä sitä autoa saa ajaa ilman turvaistuinta 😂
Niin saakin 😅 totesin vaan. Mut halutessaan varmasti saa korkeuden avuksi turvaistuimen tai korokkeen, sitä ei laki kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.
130
Tosi lyhyt. Oma 11v 151cm
No muutaman kuukauden vaille vielä, eli 10v tällä hetkellä, mutta pyöristin...
En pakottaisi istuimeen, suositus pituus on kai 135cm että sen saa jättää pois kokonaan...
Helmikuussa muuttunut
Nikke-94 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs hauskaa on turvallisuuden kanssa leikkimisessä? Ei yhtään mitään. Joku kaunis päivä voi sattua vaikka ja mitä, ja sillon on enää turha itkeä kun ei turvaistuinta käytetty kun jotain pahempaa tapahtuu. Koskaan ei voi tietää etukäteen, etenkin nykyään kun on kaikenlaisia kuskeja. Ja vaikka olis kuinka taitavia kuskeja ni sekään ei estä onnettomuuksia. Voihan peurakin yhtäkkiä hypätä keskelle tietä.
Kyllä, kaikki naiset vain turvaistuimiin tai mieluummin ei autoon ollenkaan. Autojen turvallisuusominaisuudet on suunniteltu miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en uskoisi, ellen itse tuntisi äitiä joka pakotti 13v:n istumaan turvaistuimessa, vaikka pituuttakin oli jo sen verran ettei ollut mikään pakko.
Puhutaanko täs nyt turvaistuimesta (siinä istuimen omat 5-pistevyöt), vai turvavyöistuimesta?
Oma tyttö saman ikäinen 134cm ja aloitettiin juuri turvavyöistuimen käyttö tai mikä se ikinä onkaan. Mutta teidän tytöllä ehdottomasti se teidän. Rohkeesti vaan kannustamaan olemaan siinä istuimessa!
Meillä 10 v käyttää ja taida olla ainoa luokalla kun käyttää.. Miten teillä?
Vierailija kirjoitti:
No aika jännää. Ite oon jo ekaluokkalaisena ellen aikaisemminkin istunut ihan normisti autossa turvavöissä niinku aikuiset. Ei tuohon aikaan mitään korokkeita ollut.
t. 38-vuotias
Joo, silloin kun mä olin lapsi, autoissa ei edes ollut turvavöitä takapenkillä. Ihan olen hengissä ja terveenä pysynyt, ei yhtään kolaria. Ihme nillitystä nykyään kaikesta!
T. N45
Eiku, oliko se sittenkin olemassa jokin laki, joka määrää tänä päivänä jotain muuta
Se vähän riippuu teistä. suositusten mukaan pitäisi olla istuin tai koroke, myös turvavyön alentaja käy.
Itse en 80 luvulla joutunut käyttämään vyötä lainkaan, sain matkustaa myös maaten hattuhyllyllä tai jalkatiloissa.