Lyhyt 11v ja turvaistuimen käyttö autossa. Kommentteja?
Eli tytöstä on ruvennut nyt tuntumaan nololta tuo turvaistuimen käyttö. Varmaankin siksi, kun parhaat kaverinsa ovat jo pidempiä, eivät sitä enää käytä. Mutta hän jää siis edelleen pituusrajan alle.
Me vanhemmat ollaan keskusteltu asiasta ja päädytty siihen, että ei hankita koroketta vaan mennään istuimella siihen asti kun pituuden mukaan tarvitaan.
Kyllä tietysti ymmärrän sen, että voi tuntua tyhmältä jos kavereilla ei ole, ja erityisesti nyt toppapuvun kanssa voi tuntuakin kurjalta mennä siihen istuimeen. Mutta asialle nyt ei vaan voi mitään.
Miten teillä?
Kommentit (108)
Jestas. Ajattelen tuota mun vielä hetken 11-vuotiasta teinipoikaa, joka on nyt 180 senttiä pitkä ja painaa melkein 70 kiloa. Eikä kokokaan ole se juttu. Toppapuku ja turvaistuin. En tiedä mitä sanoa. Paitsi että toivottavasti tää oli provo.
Siis ei kai kukaan nyt 130cm pituista tunge turvaistuimeen? Tarkoititko ap turvavyöistuinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 v, turvaistuin ja toppapuku. :D
Tää oli yllättävän hauska.
Mitä hauskaa? Jos et tiennyt, turvaistuin menee pituuden, ei iän mukaan.
Ja toppapuku? Talvella ihmiset käyttää sellaisia, aikuisetkin.
Ei kai kukaan täyspäinen sentään tunge mitään esiteiniä turvaistuimeen. Jessus mikä ajatuskin. :D
Ja itse en ole käyttänyt toppapukua tokaluokan jälkeen. Toivottavasti et siis pakota.
Alle 135 cm pitää lain mukaan "tunkea" istuimeen tai vaihtoehtoisesti korokkeelle. Istuin suojaa kuitenkin paremmin.
Lapsella harrastus, jossa ollaan ulkona pidempään (talleilla) ja tarvitaan siis lämmintä vaatetta. Eli kyllä, toppapuku laitetaan päälle, kun sinne menee pakkasella. Ja automatka on sen verran lyhyt, että pukee kotona valmiiksi.
Jestas! Vaihtakaa jo siihen korokkeeseen! Miksi ihmeessä olette 11-vuotiasta istuttanut turvaistuimeen 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai kukaan nyt 130cm pituista tunge turvaistuimeen? Tarkoititko ap turvavyöistuinta?
Joo siis se isompien lasten istuinmalli, jossa ei ole omia vöitä. Mutta siis kuitenkin istuin, ei koroke. Pahoittelut, jos sanoin väärin.
Minun 3v tyttö on jo liian iso turvaistuimeen ja istuu korokkeella. 11v turvaistuimessa :D
Vierailija kirjoitti:
Toppapuku ei ole automaattisesti haalari. Voi olla myös takki+housut. Mutta asiaan, mites tosiaan olisi se koroke?
No ap:n tapauksessa se on taatusti haalari. Kintaat vielä nipsuilla kiinni hihoissa ja päähineenä kypärämyssy.
Vierailija kirjoitti:
Minun 3v tyttö on jo liian iso turvaistuimeen ja istuu korokkeella. 11v turvaistuimessa :D
Osta sellainen turvavyö istuin, on turvallisempi kuin koroke.
ap tarkoitti turvavyöistuinta vaikka puhuikin turvaistuimesta.
meidän 10.5v 130cm siirtyi juuri turvavyöistuimesta pelkkään korokkeeseen. koska halusi ja alkoi olla noloa. musta on parempi käyttää pelkkää koroketta kun ei mitään.
suosittelisin apt ostamaan korokkeen se noin 20€ tuskin on iso satsaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni tyttö oikein on? Mun 7-vuotias istuu korokkeella, kun istuimeen ei enää mahdu mukavasti.
130
Tosi lyhyt. Oma 11v 151cm
No ihmiset nyt kasvavat eri tahtiin. Minä olin 11-vuotiaana 163 cm. Oma 12v. tyttäreni on nyt 140 cm ja taitaa jäädäkin aika lyhyeksi, sillä sekä minä että hänen isänsä olemme alle 165 cm.
Muutenkin todella kummallinen kommentti. Kyllä ap varmaan tietää lapsensa olevan lyhyt eikä siihen pituuteen voi itse vaikuttaa.
Tyrvavyöistuimia löytyy tuon mittaisille eikä ole niin selvästi pikkulasten turvaistuin.
Oma lapsi samasssa iässä sanoi että turvavyöistuin on mukavampi kuin koroke. Istui siinä vielä 140cm esim mökkimatkat ja muut pidemmät reissut, ihan omasta vapaasta tahdostaan :)
Sen siitä saa kun opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla.
Luokkakavereilla rintsikat ja menkat ja teidän tyttö on kuin taapero. Ei hyvää päivää. Koroketta kalliimpaa on terapia, johon lapsenne kohta joutuu, kun tarpeeksi häntä nöyryytätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 v, turvaistuin ja toppapuku. :D
Tää oli yllättävän hauska.
Mitä hauskaa? Jos et tiennyt, turvaistuin menee pituuden, ei iän mukaan.
Ja toppapuku? Talvella ihmiset käyttää sellaisia, aikuisetkin.
Ei kai kukaan täyspäinen sentään tunge mitään esiteiniä turvaistuimeen. Jessus mikä ajatuskin. :D
Ja itse en ole käyttänyt toppapukua tokaluokan jälkeen. Toivottavasti et siis pakota.
Alle 135 cm pitää lain mukaan "tunkea" istuimeen tai vaihtoehtoisesti korokkeelle. Istuin suojaa kuitenkin paremmin.
Lapsella harrastus, jossa ollaan ulkona pidempään (talleilla) ja tarvitaan siis lämmintä vaatetta. Eli kyllä, toppapuku laitetaan päälle, kun sinne menee pakkasella. Ja automatka on sen verran lyhyt, että pukee kotona valmiiksi.
Jestas! Vaihtakaa jo siihen korokkeeseen! Miksi ihmeessä olette 11-vuotiasta istuttanut turvaistuimeen 🤦♀️
Koska he toivovat, että lapsi jää mahdollisessa kolarissa henkiin?
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Ajattelen tuota mun vielä hetken 11-vuotiasta teinipoikaa, joka on nyt 180 senttiä pitkä ja painaa melkein 70 kiloa. Eikä kokokaan ole se juttu. Toppapuku ja turvaistuin. En tiedä mitä sanoa. Paitsi että toivottavasti tää oli provo.
Mitä mä just luin😳 11v TEINIpoika?? Se sun kakara ei oo vielä 12-vuotiaanakaan teini vaikka kuinka sanot. Eikä kukaan tuonikäinen ole aikuisen miehen kokoinen🙄
Oma poikani on 6 vuotias, istuu turvavyöistuimessa. Näin talviaikaan toppavaatteissa on tosiaan hankalampaa ja tuntuu, että istuin on jotenkin "ahdas". Pituus on n. 122-125cm. Meilläkin siis jo ongelmia tuon istuimen suhteen. Olen jotenkin ajatellut, että kouluikään asti istutaan istuimessa... eli siihen, kun menee ensimmäiselle luokalle :o !!
Täällä on näköjään moni vanhempi tipahtanut kärryiltä sen suhteen millaisia turvavälineitä liikenteeseen on kehitetty. Nykyään pitää lain mukaan laittaa alle 135 cm lapsi joko korokkeelle tai turvavyöistuimeen, joka on kuin koroke mutta siitä löytyy myös lapsen päälle sivutörmäyssuoja. Lapset kasvavat eri tahtiin.
Onneksi lapset ovat usein fiksumpia kuin aikuiset eivätkä naura tämmöisille asioille. Niinhän se on pyöräilykypärän käytönkin kanssa.. monelle aikuiselle paljon vaikeampi asia laittaa pyöräilykypärä päähän kuin lapsille ja nuorille. Ehkä se kertoo siitä, että ei ole siellä päässä mitään mitä suojata iskuilta ja törmäykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Luokkakavereilla rintsikat ja menkat ja teidän tyttö on kuin taapero. Ei hyvää päivää. Koroketta kalliimpaa on terapia, johon lapsenne kohta joutuu, kun tarpeeksi häntä nöyryytätte.
Varmasti kun kalteisesi vanhemmat kasvattaa pikku kiusankappaleita.
Lapset kehittyy eri tahtia. Toisilla murroikä alkaa myöhemmin, aloittajan tyttö kuuluu selvästi siihen joukkoon, tuskin hän 15vuotiaana turvaistuinta käyttää ja eiköhän ne menkatkin ole jo alkaneet silloin. Sinun lapsesi saattaa olla teini äiti samassa iässä, kun on pidetty sellaista hoppua kasvaa sukupuoli kypsäksi yksilöksi, eikä ole saanut olla lapsi tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi samasssa iässä sanoi että turvavyöistuin on mukavampi kuin koroke. Istui siinä vielä 140cm esim mökkimatkat ja muut pidemmät reissut, ihan omasta vapaasta tahdostaan :)
Sen siitä saa kun opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla.
Sama meillä, 10 v tykkää turvavyöistuimesta koska siinä voi lepuuttaa päätä. Monella kaverillaankin on istuin vielä.
Eu:n suositus on että alle 150 cm lapsilla on turvalaite. Jostain syystä Suomessa on otettu alin mahdollinen raja eli 135 cm käyttöön. Sen kokoisella turvavyö tekee pahaa jälkeä kun lapsen kaula paiskautuu sitä vasten kolarissa.
150cm? No ei varmasti ole. Moni aikuinen on tuon kokoinen.
No erityisesti isänsä on sitä, että kun tuoli jo on, niin sitä käytetään... Ja onhan se tietysti turvallisempi.