Neuvoja dementikkotädin auttamiseen
Tätini on 73-vuotias ja hänellä on dementia. Olen auttanut häntä monella tavoin, mm. hoitanut hänen muuttonsa. Hän ei tehnyt itse mitään muutossa.
Järjestin hänen uuden kotinsa. Ripustin vaatteet paikoilleen, viikkasin liinavaatteet komeroon jne.
Kävin hänen luonaan kaksi viikkoa myöhemmin. Hän oli sotkenut kaapit, tunkenut vaatepuukasoja hattuhyllylle ja myllännyt koko asunnon.
Järjestin kaapit uudelleen.
Sama tilanne seuraavalla kerralla.
Tätini on ollut aiemmin hyvin siisti. Dementian myötä hän on kadottanut kyvyn pitää huoneistonsa siistinä. Hän peseytyy edelleen, mutta tilanne voi tietenkin heikentyä.
Onko mitään, mitä voin tehdä, jotta tätini koti pysyisi siistinä? Autan häntä mielelläni, mutta minulla on omakin elämä elettevänä.
Kommentit (24)
Kiitos neuvoistanne. Toivoin, että ehtisin vielä tehdä jotain tätini avuksi. Äidilläni oli vuosien ajan Alzheimer kokeellisten syöpähoitojen jälkeen. Hän menehtyi syöpään viime vuonna 70-vuotiaana. Muistisairaus tuli valitettavan tutuksi useiden vuosien aikana. Tilasin äidilleni muistihoitajan kotikäynnille. Hän suuttui hoitajan käynnistä, mutta suostui hoitoihin lievän "kiristyksen" avulla. Ikävä kyllä liian myöhään, koska lääkityksestä ei ollut enää apua.
Ap
Hanna Jensenin kirja "940 päivää isäni muistina" on hyvä. Jos ehdit lukea, siitä saa hyviä käytännön vinkkejä.
Kiitos vinkistä. Olen lukenut Jensenin kirjan. Todella koskettavaa tekstiä. Kissanruokaa tätini ei ole vielä syönyt. Muistiliiton omaisjäsenenä sain Muisti- ja Synapsis-lehdet, joista sain tietoa. Muistisairaudet ovat vaikeita etenkin omaisille.
Et sinä pysty millään tavalla toimimaan niin, että tätisi aivosolut heräisivät kuolleista ja hän alkaisi muistaa asioita paremmin. Kun muisti on mennyt, se on mennyt eikä sitä saa enää koskaan takaisin. Hän ei pysty enää koskaan huolehtimaan itsestään paremmin vaan pelkästään huonommin. Hänen kotonaan ei tule olemaan siistimpää kuin siellä on tänään. Päin vastoin. Odotettavissa on, että hän alkaa ulostaa ympäriinsä.
Hanki lisää tietoa muistisairauksista, jotta et odota liikoja. Muistiliitolla on paikallistoimintaa useilla paikkakunnilla.