En ymmärrä? Päiväkoti asiaa jälleen..
Mulla lapsi hoidossa niin, että käyttää minimi määrän hoitopäiviä kun itse olen vuorotteluvapaalla 3kk. No, tädit on mule sanoneet et lapsi pitäisi hakea klo 15 koska äiti on kotona (no en ole kotona yleensä kun lapsi on hoidossa, hoitamassa sairasta sukulaista, mutta se asia ei kuulu päiväkodille, joten en ole kertonut, varsinkaan kun tietäisivät kenestä kysymys jos kertoisin eikä ko. henkilö halua että asialla retostellaan...selvennykseksi tämä). Kun tällaisen lapsen hoitopäivä on 8-15 pk:n mukaan.
No, meidän lapsi menee päiväkotiin klo 9 valmiiksi ulos puettuna, kotona aamupalan syöneenä ja haetaan klo 16, eli tuntimäärä on sama kuin jos olisi 8-15. Tuosta aamun "myöhästymisestä" ei purnata vaan vain tuntia myöhemmästä pois hakemisesta. Järkevää vastausta asiaan en ole pk:sta saanut, eikä lapsi ole mikään kauhukakara, vaan rauhallinen toisten lasten kanssa toimeen tuleva. No, mä olen se kamala äiti joka edelleen tuo ja hakee lapsensa oman aikataulun mukaan, purnaaminen onneksi vähentynyt ehkä kun eivät osanneet perustella asiaa mulle kunnolla. Lapsi ei välttämättä käytä kaikkia hoitopäiviä ja niistä ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen ja hoidosta maksamme sen maksimin mitä kuuluu.
Vai onko se tämän äidin pärstä joka aiheuttaa jurputuksen, mene ja tiedä... hyvin muuten mun mielestä hoitajien kanssa on aina juttuun tultu.
Kommentit (11)
Jos kyseessä on joku yksittäinen hoitaja, joka jurputtaa, kannattaa ottaa yhteyttä hänen esimieheensä ja selittää tilanne.
Voin kertoa syyn. Ihmettelen kyllä miksi päiväkoti ei itse kerro. Aamusta kaikki työntekijät ovat paikalla, iltapäivällä lapsimäärän mukaan lähdetään kotiin. Heti kun lain mukaan saa olla vähemmän aikuisia paikalla, yksi lähetetään kotiin jolloin säästetään tuntipalkka.
Jos maksat täyden maksun niin hoitajilla ei ole asiasta mitään kommentoitavaa.
-LTO
Siis monestako tunnista maksate? Täydestä päivästä vai siitä olikohan max 9h vai miten?
Kai sen hoitoajan voi säätää sopimuksessa ihan miten haluaa, päivitä se tuohon 9-16, ehkä teillä lukee jossain vanhassa lapussa joku 8 alkava.
Mikset voi vaan sanoa, että sinulla on sellaista menoa, jonka vuoksi et voi tulla hakemaan aiemmin? Mielestäni on ihan ymmärrettävää, että jos luullaan että istut kotona koko sen ajan, sinua voidaan pyytää hakemaan lapsi aikaisemmin.
Ei ole laissa määritelmää vielä milloin ko.tapauksessa pitäisi lapsi hakea, sano näin seuraavan kerran. Välillä osaavat hoitohenkilökunta kyllä mainita lasten hoitoon tulo ajoista ja poislähdöstä muuallakin Suomessa.
Ei ole laissa määritelmää vielä milloin ko.tapauksessa pitäisi lapsi hakea, sano näin seuraavan kerran. Välillä osaavat hoitohenkilökunta kyllä mainita lasten hoitoon tulo ajoista ja poislähdöstä muuallakin Suomessa.
Meillä oli vähän sama tilanne joku vuosi sitten. Luin pääsykokeisiin ja laitoin kaksi nuorinta lasta päiväkotiin sitä varten. Pari kertaa viikossa osallistuin epäviralliseen lukupiiriin, joka loppui n. klo 16. Päiväkodin johtajan ja lopulta myös kunnan sosiaalijohtajan mukaan minun oli haettava lapsi joka päivä klo 15 mennessä koska minulla ei ollut esittää työvuorolistaa tai lukujärjestystä miksi pitäisi hakea myöhemmin. Tuo lukupiiri ei siis kelvannut syyksi. Lopulta otin yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen (tai sen toimiston lakimieheen) puhelimitse ja kysyin neuvoa. Sain ohjeen pyytää sosiaalijohtajalta päätöksen päivähoitoajoista kirjallisena ja voisin tästä sitten tehdä virallisen valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle.
No ensi alkuun sosiaalijohtaja lupasikin tällaisen päätöksen tehdä ja lähettää, mutta sitä ei koskaan kuulunut. Myös päiväkodin työntekijöiden urputus loppui vaikka hain edelleen lapsen sen pari kertaa viikossa vasta neljän jälkeen.
Tosiaan se subjektiivinen oikeus edelleen on voimassa ja mitkään päiväkodin tai kunnan "käytännöt" hakuajoista eivät ylitä lakia. Toki on totta että silloin voi syntyä laittomia tilanteita kun lapsia on iltapäivällä liikaa/lapsi, mutta se on sitten kunnan ongelma palkata sen verran työntekijöitä että niitä riittää laillinen määrä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:54"]
Meillä oli vähän sama tilanne joku vuosi sitten. Luin pääsykokeisiin ja laitoin kaksi nuorinta lasta päiväkotiin sitä varten. Pari kertaa viikossa osallistuin epäviralliseen lukupiiriin, joka loppui n. klo 16. Päiväkodin johtajan ja lopulta myös kunnan sosiaalijohtajan mukaan minun oli haettava lapsi joka päivä klo 15 mennessä koska minulla ei ollut esittää työvuorolistaa tai lukujärjestystä miksi pitäisi hakea myöhemmin. Tuo lukupiiri ei siis kelvannut syyksi. Lopulta otin yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen (tai sen toimiston lakimieheen) puhelimitse ja kysyin neuvoa. Sain ohjeen pyytää sosiaalijohtajalta päätöksen päivähoitoajoista kirjallisena ja voisin tästä sitten tehdä virallisen valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle.
No ensi alkuun sosiaalijohtaja lupasikin tällaisen päätöksen tehdä ja lähettää, mutta sitä ei koskaan kuulunut. Myös päiväkodin työntekijöiden urputus loppui vaikka hain edelleen lapsen sen pari kertaa viikossa vasta neljän jälkeen.
Tosiaan se subjektiivinen oikeus edelleen on voimassa ja mitkään päiväkodin tai kunnan "käytännöt" hakuajoista eivät ylitä lakia. Toki on totta että silloin voi syntyä laittomia tilanteita kun lapsia on iltapäivällä liikaa/lapsi, mutta se on sitten kunnan ongelma palkata sen verran työntekijöitä että niitä riittää laillinen määrä.
[/quote]
Lisään vielä että tuon urputuksen jälkeen olen aina hoitosopimusta tehdessä ilmoittanut lapsen hoitoajaksi klo 6:30-17, eivät pääse sitten valittamaan siitä jos joskus normaalista ajasta myöhästynkin tai tuon joskus tavallista aiemmin hoitoon. Todellisuudessa lapsen hoitoaika ei tietystikään noin pitkä ole.
Lukupiiri. LOL. =D
Mä jättäsin lapset tekemättä päästäkseni pari kertaa viikossa lukupiiriin.
Päiväkodin tädille voi iloisesti hymyillen esittää kysymyksen, koska täti on ryhtynyt säätämään lakeja. Toistaiseksi subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee kaikkia lapsia ja vanhemmat saavat päättää päivittäisen hoitoajan. Jos se ei sovi päiväkodille, he voivat valittaa asiasta aluehallintovirastoon, joka sitten tekee päätöksen.