Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?

Vierailija
02.05.2014 |

Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin. 

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:16"]

Uusavuttomat. Opetelkaa tekemään pullaa, lapset tykkäävät kovasti pullasta. Lapset myös pullan tekoon, tykkäävät. Miehet tykkää, muistelevat kun oma äiti teki hyvää pullaa. Nam.

[/quote]

Sitä vaan on pikkuisen vaikea tehdä vehnättömänä, maidoton ja munaton sentään onnistuu helposti.

Minusta parhaiten onnistuvat sellaiset pienet leivonnaiset, jotka sopivat mahdollisimman monelle, esim. jotkut gluteenittomat/maidottomat mantelileivät.

Ylppäritarjoilut, häät ja hautajaiset onnistuvat mainiosti ilman suurempaa stessiä ja turhaa työtä, kun suunnittelee kattavan kokonaisuuden periaatteella "jokaiselle jotain, mutta ei välttämättä kaikkea". Ei ole vielä koskaan kukaan valittanut. Ainoa kerta oli pieni kahvitilaisuus, jossa yksi vieras ei kestänyt maitoa eikä gluteenia, joten kahvin kanssa ei sitten voinut ottaa kuin sokeria. Ei ollut etukäteen tiedossa, ja varmaan hän kesti sen. Siitä viisastuneena kaikissa tulevissa vierastarjoiluissa tulee olemaan jotain sellaista, jossa ei ole maitoa eikä gluteenia, mielellään vielä ilman munaa, kun se on aika yleinen allergian aiheuttaja.

Helppoa, kun pitää esim. salaatissa ainesosat erillään, eli moniallergikko voi kerätä itselleen juuri sen annoksen, jossa on "muutaman salaatinlehden lisäksi" jotain muuta kuin katkarapuja tai kalaa, tomaattia, sipulia, juustoa. Emännän asia on huolehtia siitä, että aineksia on riittävästi tarjolla, vaikka sitten kalliimpia korvaavia  ns. tiskin alla.

Vierailija
2/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa kaikkien rajoitukset ja allergiat huomioon, leivonnaiset ovat mautonta lisäainepaskaa, jotka "eivät sisällä Mitään". Minä haluan leipoa aidoista aineksista: käyttää voita, kuohukermaa (ei mitään laktoositonta lientä), luomujauhoja, erilaisia marjoja (joille niillekin joku on allerginen) jne. Minusta 95% ihmisistä ei tarvitse kärsiä harvan vuoksi ja silloin kahvipöydän pääanti on sille suurimmalle osalle ihmisiä sopivaa ja ennen kaikkea Maistuvaa. Lisäksi voi laittaa monipuolisuuden vuoksi jotain muutakin, että löytyy rajoitteisillekin jotain, mutta ei voi vaatia, että koko juhlapöytä on sopiva kaikille, jos jotain rajoituksia omaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:43"]

Tämä kakku on viljaton, laktoositon, vehnätön ja gluteeniton:

marenkipohjaan levitetään passionhedelmän sisuksista tahna, siihen laktoositon kermavaahtokerros päälle ja päällimmäiseksi vaikka mustikoita.

On muuten ihan järkyttävän hyvää.

[/quote]

Mutku mä tarviin munatonta, nyyh!

Vierailija
4/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla ei ole näitä nirsoja tuttuja, joille ei mikään kelpaa. Voi olla, että olen jo sen verran vanhempi ihminen, että minun ikäluokan ihmiset ei ole niin ruokavammaisia. On ollut helppo tehdä perhejuhliin tarjottavat, kun on kaikki kelvannut. 

Vierailija
5/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:32"]

Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.

[/quote]

Surullista, että olet noin itsekäs, etkä halua ottaa ystäviesi ruokavalioita huomioon. Ei varmaan tuon juhlan jälkeen näy muissa juhlissa vieraita.

[/quote]

Paitsi niitä joilla ei oo mitään ruokarajoitteita.

Kyllä yleissivistykseen (tai mihin vaan sosiaaliseen olemiseen) liittyy se, että juhlissa on tarjolla jotain lihatonta ja jotain laktoositonta. Laktoosittomaan voi tehdä kaikki kakut ja muut ihan vaivatta. 

Muut ruokarajoitteet pyytäisin ilmoittamaan ja suhtautuisin niihin vakavasti. Ja samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa, että niitä erityisruokia sitten syödään kun niitä kerran on tilattu. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, jos nyt ihan jotkut alle 3-vuotiaat jätetään laskuista pois, he kun eivät välttämättä ota pöydästä oikein mitään muutenkaan.

[/quote] laktoositonta kakkua, voileipäkakku voi olla kasvis niin käy kaikille mutta muuta en edes ajattele. itsellä ja lapsellani ei mitään ruokarajoituksia

Vierailija
6/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:43"]

2. kun tarpeeksi monta kertaa on tehnyt erikoistarjoilun, jota kukaan ei ole edes maistanut, ei enää turhan tähden viitsi vaivautua.

Selitä sinä, miksi ne vehnättömät/munattomat/maidottomat eivät edes maista varta vasten heille valmistettuja herkkuja?

[/quote]

Hmm, tulee mieleeni vain, että nuo erikoisruokavaliolla olevat eivät luota leipomustesi sopivuuteen. Oletko varma, että osasit jättää juuri oikeat ruoka-aineet pois? Niin ja jos on kyse lapsista, niin hehän eivät välttämättä syö mitään muutenkaan.

Itselläni on kokemusta laktoosittoman, gluteenittoman, munattoman ja maidottoman tarjoilun valmistamisesta. Ja aina on ollut ilahtunut vastaanotto! :)

[/quote]En minä ainakaan luota. Ammatikokeillakin on puutteita allergioiden dieteissä, joten en ola riskeeraamaan jonku omokutosten diettiruokien kanssa.

Vierailija
7/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:32"]

Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.

[/quote]

Surullista, että olet noin itsekäs, etkä halua ottaa ystäviesi ruokavalioita huomioon. Ei varmaan tuon juhlan jälkeen näy muissa juhlissa vieraita.

[/quote]

Paitsi niitä joilla ei oo mitään ruokarajoitteita.

Kyllä yleissivistykseen (tai mihin vaan sosiaaliseen olemiseen) liittyy se, että juhlissa on tarjolla jotain lihatonta ja jotain laktoositonta. Laktoosittomaan voi tehdä kaikki kakut ja muut ihan vaivatta. 

Muut ruokarajoitteet pyytäisin ilmoittamaan ja suhtautuisin niihin vakavasti. Ja samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa, että niitä erityisruokia sitten syödään kun niitä kerran on tilattu. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, jos nyt ihan jotkut alle 3-vuotiaat jätetään laskuista pois, he kun eivät välttämättä ota pöydästä oikein mitään muutenkaan.

[/quote]

Ja sitten pitää ottaa huomioon ekohörhöt, jotka ei syö luin luomua, joten kakut leivotaan vapaan kanan munista, tai ekohörhö ei voi niihin kakkuihin koskea. Ja jos ei ole intiaanisokeria pakurikääpäteen kanssa, menee päivä ihan pilalle.

[/quote]ekohörhöjä en tunne , saa kelvata mitä tarjotaan ja ylppärijuhlathan on pistäytymisjuhlia, ei jäädä tuntikausiksi porisemaan

Vierailija
8/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:45"]

99: mutta paljonko tapaat tällaisia ihmisiä, jotka ihan huvikseen tekeytyvät allergikoksi yms. tai allergikkoja, jotka eivät sitten koskekaan tarjottaviinsa? 
Jos vastaat 1 tai 2, niin toivottavasti et ajattele niiden loppujen kaikista allergikoista toimivan samoin.

[/quote]Aivan jatkuvasti. Yhteen väliin suurella osalla oli laktoosi-intoleranssi, tosin ei kokeissa todettu ja vähän aikaa sitten monilla tuli huono olo höttöhiilaireista.  Ruoka-aine vammaisuus on muotia.

Vierailija
9/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:36"]

Jos ottaa kaikkien rajoitukset ja allergiat huomioon, leivonnaiset ovat mautonta lisäainepaskaa, jotka "eivät sisällä Mitään". Minä haluan leipoa aidoista aineksista: käyttää voita, kuohukermaa (ei mitään laktoositonta lientä), luomujauhoja, erilaisia marjoja (joille niillekin joku on allerginen) jne. Minusta 95% ihmisistä ei tarvitse kärsiä harvan vuoksi ja silloin kahvipöydän pääanti on sille suurimmalle osalle ihmisiä sopivaa ja ennen kaikkea Maistuvaa. Lisäksi voi laittaa monipuolisuuden vuoksi jotain muutakin, että löytyy rajoitteisillekin jotain, mutta ei voi vaatia, että koko juhlapöytä on sopiva kaikille, jos jotain rajoituksia omaa.

[/quote]näin on,

Vierailija
10/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:36"]

[/quote]näin on,

[/quote]

Aloin miettimään noita yo-juhlia, jotka on luonteeltaan hiukan erilaiset kuin esim. synttärijuhlat. Yo-kekkereihin kun mennään vain käymään, voi olla useammat juhlat samoilla vierailla ja yksissä juhlissa käy hyvin paljon ihmisiä. Silloin ajattelisin, että voisin varata yhtä lajia gluteenitonta kakkua tms., saattaisin ehkä ostaa kaupasta tai tehdä itse, jos on helppo ja nopea resepti. 

Hiukan eri juttu on järkätä vaikkapa synttärikemut, joihin tulee tietty erikseen kutsuttu osanottajajoukko nauttimaan nimenomaan minun tarjoiluistani. Ymmärrättekö eron?

Vierailija
11/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:18"]

Toitottamisesta: varmaan ainoa, mitä olen "toitottanut", on kasvisruoka. En siis ole eettinen kasvissyöjä, vaan lähinnä kehon hyvinvointia ajattelen. :) Olen vasta siis aloittanut, ja tuntui helpoimmalta heti ilmoittaa tutuimmille, että olen vege, ettei tarvitse sitä sitten jatkosyötöllä mainostaa nenä nyrpeänä ruokapöydässä, kun nyhtöpossut on jo pöydässä. :D 

Mutta koska en ole eettinen syöjä, niin olen ruoan tarjoajille sitten ilmoittanut, ettei ota liikaa stressiä. Toki en humalapäissänikään vedä kokolihahampparia naamaan, mutta jos emäntä on epähuomiossa laittanut tarjolle ainoastaan liivatejuustokakun ja hätääntyy, niin tottahan minä voin ottaa ja kiitän kauniisti. 

Mutta olenkohan minä sitten hankala vieras, kun on vain "muka-vege"? :) Toisaalta mukava, kun ei kenenkään tarvitse asiasta stressata.

[/quote]

Jos et ole eettinen kasvissyöjä, niin miksi liivate olisi vältettävien listalla? Ei se niin pieninä annoksina, mitä juhlakakuissa on, aiheuta mitään terveysvaikutuksia.

Vierailija
12/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti kehtaa olla niin törkeä vieras, että meni närppimään tarjoilupöydän ääreen ja kovaan ääneen valittamaan, että täällä on vain höttöhiilareita, eikä mulle mitään syötävää, voi epistä.

Emännän ei todellakaan tarvitsisi hävetä tällaisessa tilanteessa, vaan sen vieraan, joka kehtaa valittaa nykyisen yltäkylläisyyden aikana, ettei hänelle ole erikseen tehty tarpeeksi hienoja tarjottavia.

Ja sen, mitä näin pääpiirteittäin olen huomannut, niin todellakaan nämä ruokavammaiset ei ole nälkää nähneet. Yleensä suurimmat närppijät ja valittajat ovat melko ylipainoisia, joille on kyllä näkynyt ruoka maistuvan.

Vierailija
13/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy vammoinesi kotona! Ja syö siellä mitä haluat. Yksinkertaista??

Vierailija
14/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:04"]

Jos et ole eettinen kasvissyöjä, niin miksi liivate olisi vältettävien listalla? Ei se niin pieninä annoksina, mitä juhlakakuissa on, aiheuta mitään terveysvaikutuksia.

[/quote]

Minulle sillä ei sinänsä ole väliä. :) Toki olen pyrkinyt olemaan itse ruokaa tehdessäni tarkka ihan senkin vuoksi, että osaa tehdä itsekin ruokaa kasvissyöjille (ystäväpiirissäni on paljon kasvissyöjiä). Ettei vaikka epähuomiossa tule laitettua tiukemmalle vegelle liivatteita sun muuta. Ja joo... kyllä minä mieluummin olen sitten kunnolla kasvissyöjä, enkä sitten illalla parin oluen jälkeen totea, että kyllä minäkin voin ottaa tuplalihapitsaa. :)

Toivottavasti kenellekään ei jäänyt olo, että olen juuri se vieras, joka nyrpistelee tarjottaville ja jolle ei kelpaa edes se varta vasten tehty kasvisruoka. Ymmärrän hyvin että mitä erikoisempi dieetti, sen enemmän päänvaivaa itse kullekin - ja aina voin tarjoutua auttamaan tai tekemään itse, jos on liikaa vaivaa.

Mutta toisaalta kasvisruoka on tänä päivänä aika tavanomainen juttu: esim. ruokaloissa ja ravintoloissa on pääsääntöisesti myös kasvisvaihtoehto. Kai kasvissyöjäksi saa ryhtyä, vaikka ei olisikaan etupäässä possujen ja broilerien asialla?

Mutta  ei tämän elämäntapani pitäisi kenellekään liikaa kiusaa teettää. En tule kyläpaikkoihin varta vasten tekemään ruokavaliostani numeroa. 

Vierailija
15/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:43"]

Tämä kakku on viljaton, laktoositon, vehnätön ja gluteeniton:

marenkipohjaan levitetään passionhedelmän sisuksista tahna, siihen laktoositon kermavaahtokerros päälle ja päällimmäiseksi vaikka mustikoita.

On muuten ihan järkyttävän hyvää.

[/quote]

Mutku mä tarviin munatonta, nyyh!

[/quote]

Ja mä maidotonta ja munatonta ja passionhedelmällekin oon ihan varmana allerginen! Tai en ainakaan tykkää siitä.

Vierailija
16/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella vaikea ruokavalio noudattaa: sokeriton ja gluteeniton. Ei varmastikaan niin vaikea, kuin jos olisi vaikkapa allerginen 10 eri ruoka-aineelle, mutta silti - on yleensä täysin mahdotonta löytää jotain syötävää, joka olisi sekä sokeritonta että gluteenitonta. Gluteenittomiin leipomuksiin laitetaan poikkeuksetta sokeria. Sokerittomat tarjottavat yleensä sisältävät gluteenia, tai sitten ne on makeutettu esim. aspartaamilla, joka ei sovi mahalleni. (Kauniimpi ilmaisu sille, että ripuli lentää.)

Teen siis mieluummin herkkuni itse kotona, koska en todellakaan odota, että ihmiset alkaisivat väsäämään minulle näin vaikeita juttuja. Minulle on ihan ok, etten saa kutsuilla mitään itselleni sopivaa syötävää. Teekupponen riittää.

Mutta mitäpä tehdä silloin, kun kutsujen emäntä ylpeänä tarjoaa gluteenitonta ja loukkaantuu, jos en pysty sitä syömään? Voisiko joku neuvoa, miten kieltäytyä syömästä mitään vaikuttamalta hankalalta ja epäkiitolliselta vieraalta?

Vierailija
17/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:51"]

--

Mutta mitäpä tehdä silloin, kun kutsujen emäntä ylpeänä tarjoaa gluteenitonta ja loukkaantuu, jos en pysty sitä syömään? Voisiko joku neuvoa, miten kieltäytyä syömästä mitään vaikuttamalta hankalalta ja epäkiitolliselta vieraalta?

[/quote]

Jos ajattelen itseäni emäntänä, niin varmaan parasta olisi heti alkaen päälle kertoa, että on sekä gluteenitonta että sokeritonta, ja kenties että varminta on jos tarjoutuu tuomaan itse. :) En ainakaan itse loukkaantuisi, kun kerran asiasta tietää jo ennalta.

... Enkä tiedä, loukkaantuisinko sittenkään, jos tulisi ongelma että ruoassa jompaa kumpaa on. Olisihan se noloa, kun haluaisi kaikkensa (mieluisalle :D) vieraalle antaa, mutta kamalampaa se olisi jos ruokani saisi toisen pahoinvoivaksi. 

Mutta ainahan niitä loukkaantujia on, vaikka kuinka yrittäisi. Mutta luulisi normaalijärjellä varustetun isännän tai emännän ymmärtävän, että kaikki allergiat ja vaivat eivät ole pätemistä ja kiusantekoa.

Vierailija
18/139 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:51"]

Minulla on todella vaikea ruokavalio noudattaa: sokeriton ja gluteeniton. Ei varmastikaan niin vaikea, kuin jos olisi vaikkapa allerginen 10 eri ruoka-aineelle, mutta silti - on yleensä täysin mahdotonta löytää jotain syötävää, joka olisi sekä sokeritonta että gluteenitonta. Gluteenittomiin leipomuksiin laitetaan poikkeuksetta sokeria. Sokerittomat tarjottavat yleensä sisältävät gluteenia, tai sitten ne on makeutettu esim. aspartaamilla, joka ei sovi mahalleni. (Kauniimpi ilmaisu sille, että ripuli lentää.)

Teen siis mieluummin herkkuni itse kotona, koska en todellakaan odota, että ihmiset alkaisivat väsäämään minulle näin vaikeita juttuja. Minulle on ihan ok, etten saa kutsuilla mitään itselleni sopivaa syötävää. Teekupponen riittää.

[/quote] 

Eikö tuolta välty sillä, että kerrot etukäteen myös siitä ettet gluteenin lisäksi voi syödä myöskään sokeria ja makeutusaineita? Kerrot etukäteen,  että ruokarajoitteesi ovat niin hankalia, että on emännälle helpompaa jättää ne huomiotta? Sovit emännän kanssa, että tuot itse mukanasi jotain sinulle sopivaa joten emännän ei tarvitse sillä asialla päätään vaivata?

Vierailija
19/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään odottamaan listaa tarjoiluistasi ja vinkkejä kokonaan vehnättömään juhlatarjoiluun :) 

Vierailija
20/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä kutsun ihmisiä meille juhliin, tai ylipäätään vaan syömään, niin ihan varmasti teen jokaiselle sopivat ruoat. Jos ei voi syödä vehnää, niin sellaiselle vieraalle teen sitten vehnätöntä tarjottavaa. Samoin kasvissyöjille on omat vaihtoehdot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme