Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL Wolt -kuriiri tienaa yli 4000e/kk

Vierailija
12.12.2020 |

Koskaan näissä hommissa ei kyllä törmää suomea äidinkielenään puhuvaan, miksi?

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei taas vaihteeksi ymmärretä mistään mitään. Wolt-kuriirit on yksityisiä elinkeinonharjoittajia, eli yrittäjiä. Tuosta teoreettisesta 4000€ /kk menee ensinnäkin valtiolle 24% alv:tä (jos tuo 4000€ sisälsi sen. Ei tokikaan sisällä jos kyseessä on liikevaihto, mutta koska puurot vellit on taas kunnolla sekaisin niin en jaksa edes selvittää), sitten kaikki muut yritystoiminnan kulut eli kirjanpito jne, YEL-maksu 24% kaikesta tuotosta sekä päälle vielä tuloverotus. Käteen jäikin yhtäkkiä selvästi alle 2000€. Kannattiko alkaa kadehtimaan siellä kampaviinereiden äärellä?

Juuri niin! Ja mies tekee töitä 10 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa, myös iltaisin ja viikonloppuisin, myös sunnuntaisin jolloin normaalit työntekijät saa tuplapalkkaa. Ja toisin kuin työntekijöillä, palkallisesta lomasta ei ole tietoakaan eikä sen tilalla saa edes lomakorvausta, vaan kaikki vapaat on rahoitettava omasta pussista. 

Vieläkö käy kateeksi? 

Eli koska ei saa lauantai-illasta tuplapalkkaa, maataan ennemmin kotona ja annetaan muiden elättää. Että mua tympii tää porukka, joka katsoo oikeudekseen istua muiden vetämässä pulkassa.

Vierailija
142/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskilla näyttäisi olevan alla vm 2017 Passat, jolla on ajettu 151 000 km. Ei sellainen kulkupeli mitenkään halpa ole.

Jokainen voi arvella paljonko tuollainen auto maksaa, siis pelkkä hankintahinta. Siihen päälle vielä dieselvero yms. Mietin vaan, että noilla tuloillako pitäisi maksaa myös tuollainen auto...?

Ehkä yhteiskunnan tuet juoksevat samaan aikaan?

Miten muuten hänellä on työlupa? Ei kai niitä tuollaisiin hommiin myönnetä? Oli ilmeisesti tullut opiskelemaan mutta ei sitten tehnytkään niin kun olisi pitänyt maksaa. Joten millä perusteella on oleskelulupa?

Käsittääkseni jos on oleskelulupa päätoimiseen opiskeluun niin sen ohella saa tehdä töitä. Ihan kuten suomalaisetkin opiskelijat tekee. Sitten jos opinnot ei etene niin oleskelulupa raukeaa. Pitää lähteä maasta pois. Ei voi vaan jäädä tekemään töitä.

Tämä tyyppihän kertoi luopuneensa opiskeluhaaveistaan, kun sille selvisi että sen täytyy maksaa lukukausimaksuja.

Jutussa kerrotaan hänen työskennelleen aikaisemmin ravintoloissa. On siis ollut jo usdeamman vuoden työssä täällä ja elättänyt itsensä.

Näinköhän on?

Mikä se sun ongelmasi on? Minä haluan saada perheelleni ravintolaillallisia kotiinkuljetuksella tai lounaita työpaikalleni. Maksan siitä. Minulle on ihan sama minkä värinen kuriiri sen ruuan tuo, kunhan tuo ja minusta vahvasti näyttää, että pellavapäisiä kuskeja ei tuohon hommaan saa, koska tuilla eletään liian mukavasti. Silloin on ok, jos sen tuo vaikka tuollainen nigerialainen.

Muakaan ei sinänsä kiinnosta, minkä värinen ja maalainen ihminen tuo ruokaa kotiovelleni. Se kuitenkin kiinnostaa, millaiset työolosuhteet tällä ihmisellä on. Pidän sitä lähtökohtaisesti epäilyttävänä, jos työ ei kelpaa suomalaisille muutamaa yksittäistä opiskelijaa lukuunottamatta. Sellainen saa mut väkisinkin miettimään, onko palkkaus ja muut työskentelyolosuhteet kunnossa? Olen tullut siihen tulokseen, että ruokalähettien kohdalla ei ole. En siksi käytä Woltia enkä Foodoraa, koska en halua tukea tällaista ihmisten riistoa.

Hyvä tekosyy. Mistä muualta nigerialainen saisi töitä?

Nigeriasta.

Siellä ei ole töitä. Työttömyys on korkeampi kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Ai kun suurentaa käteen jäävä rahaa, maksalla minit? 🤭

Se selitettiin jo tässä ketjussa.

Eli kun laittaa YEL-maksut minimiin, voi nostaa asumistukea todellisista tuloista riippumatta.

Moni yrittäjä, myös suomalainen, käyttää tätä porsaanreikää.

En ymmärrä edelleenkään? Koska asumistukea ilmoitetaan tulot, oli ne sitten bisneksisyä tai orjatyöstä tulleita.

Vierailija
144/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 €/kk verojen jälkeenkin on freelancerille tosi pieni summa. Siitä vähennetään kaikki muut kulut, ja käteen jää pahimmillaan reilusti alle 2000, varsinkin jos vakuuttaa itsensä YEL:ssä "oikein". 

No nämä ulkomaalaisethan ei vakuuta itseään oikein. Sillä saa käteen jäävää rahaa hilattua ylös.

Ei ne sitten voi saikuttaakaan.

Vierailija
145/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei taas vaihteeksi ymmärretä mistään mitään. Wolt-kuriirit on yksityisiä elinkeinonharjoittajia, eli yrittäjiä. Tuosta teoreettisesta 4000€ /kk menee ensinnäkin valtiolle 24% alv:tä (jos tuo 4000€ sisälsi sen. Ei tokikaan sisällä jos kyseessä on liikevaihto, mutta koska puurot vellit on taas kunnolla sekaisin niin en jaksa edes selvittää), sitten kaikki muut yritystoiminnan kulut eli kirjanpito jne, YEL-maksu 24% kaikesta tuotosta sekä päälle vielä tuloverotus. Käteen jäikin yhtäkkiä selvästi alle 2000€. Kannattiko alkaa kadehtimaan siellä kampaviinereiden äärellä?

Modern day slavery.

Päädyin itsekin freelanceriksi firmaan jossa ei ollut palkkatyöntekijöitä. Jos joku ihmettelee miksi, niin siksi koska olin aiemmin jo toiminut yrittäjänä mutta kilpailutilanne kävi mulle mahdottomaksi. Meidän tulotaso oli alvien kanssa puolet vähemmän kuin näillä ruokaläheteillä. Sairastuin, yritin itsaria ja heittäydyin työttömäksi.

Tähän pitäisi tulla lakipykälä, joka kieltää tällaiset työnantajavelvollisuuksien välttelyt. Samaten kevytyrittäjyyspalvelut pitää kieltää.

Vierailija
146/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä ihmetellään sitä, että yrittäjä tekee töitä 60 h/vko. Ihan normaalia. Itse olen tehnyt vähintään tuon jo 15 v. En tosin ole Wolt-yrittäjä. Kyllä 60 h/vko tahdilla sentään lapisakin ehtii vkelä nähdä.

Ihmetellään siksi, että toisin kuin oikeilla yrittäjillä, noilla ruokaläheteillä ei ole mitään mahdollisuuksia rikastua työllään vastineeksi hurjasta työmäärästä ja siihen nähden vaatimattomista ansioista. Palkkio työstä on aina se sama vakio, minkä Wolt tai Foodora sanelee. 

Vierailija
147/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Modern day slavery.

Päädyin itsekin freelanceriksi firmaan jossa ei ollut palkkatyöntekijöitä. Jos joku ihmettelee miksi, niin siksi koska olin aiemmin jo toiminut yrittäjänä mutta kilpailutilanne kävi mulle mahdottomaksi. Meidän tulotaso oli alvien kanssa puolet vähemmän kuin näillä ruokaläheteillä. Sairastuin, yritin itsaria ja heittäydyin työttömäksi.

Tähän pitäisi tulla lakipykälä, joka kieltää tällaiset työnantajavelvollisuuksien välttelyt. Samaten kevytyrittäjyyspalvelut pitää kieltää.

Mielestäni kevytyrittäjyyspalveluita ei pitäisi kieltää kokonaan, mutta niiden käyttöä pitäisi rajoittaa merkittävästi. Ne voisi rajoittaa esim. yksityishenkilöiden välisiin toimeksiantoihin niin, että jokainen yksittäinen henkilö saisi maksaa palkkioita niiden kautta korkeintaan 200 €/kk ja yhteensä 1 200 € kalenterivuoden aikana. Tällä tavalla olisi helppo palkata vaikka naapurin teini pesemään ikkunoita, vahtimaan koiraa tai tekemään joitain muita pikkuhommia. 

Vierailija
148/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä ihmetellään sitä, että yrittäjä tekee töitä 60 h/vko. Ihan normaalia. Itse olen tehnyt vähintään tuon jo 15 v. En tosin ole Wolt-yrittäjä. Kyllä 60 h/vko tahdilla sentään lapisakin ehtii vkelä nähdä.

Ihmetellään siksi, että toisin kuin oikeilla yrittäjillä, noilla ruokaläheteillä ei ole mitään mahdollisuuksia rikastua työllään vastineeksi hurjasta työmäärästä ja siihen nähden vaatimattomista ansioista. Palkkio työstä on aina se sama vakio, minkä Wolt tai Foodora sanelee. 

Yrittäjä pystyy yleensä myös valitsemaan kenelle tekee töitä. Ruokalähetti ei taas voi valita, vaan käytännössä työskentelee sille yhdelle yritykselle, tai sitten ei tee hommia ollenkaan.

Vierailija
149/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Modern day slavery.

Mielestäni kevytyrittäjyyspalveluita ei pitäisi kieltää kokonaan, mutta niiden käyttöä pitäisi rajoittaa merkittävästi. Ne voisi rajoittaa esim. yksityishenkilöiden välisiin toimeksiantoihin niin, että jokainen yksittäinen henkilö saisi maksaa palkkioita niiden kautta korkeintaan 200 €/kk ja yhteensä 1 200 € kalenterivuoden aikana. Tällä tavalla olisi helppo palkata vaikka naapurin teini pesemään ikkunoita, vahtimaan koiraa tai tekemään joitain muita pikkuhommia. 

Hyvä ehdotus. Samalla pitäisi määrätä tuntuvat sanktiot niille, jotka käyttää systeemiä hyväkseen. (Ja siinä tulisi tietysti ottaa huomioon, että yksittäiset pikkurikkeet voi johtua erehdyksestä.)

150/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä edelleenkään? Koska asumistukea ilmoitetaan tulot, oli ne sitten bisneksisyä tai orjatyöstä tulleita.

Juu huomataan että et ymmärrä. Huutelet vain jostain orjatöistä.

Ootko itse ikinä työelämässä ollut? Kuulostaa siltä, että et ole.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
151/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleareenalta olen muistaakseni löytänyt suurimman osan näistä riistokapitalismia käsittelevistä dokkareista. Olen itse yrittäjä, mutta en todellakaan tue riistofirmoja. Isot tuloerot ja keskiluokan katoaminen ei ole kenenkään etu pitkällä aikavälillä. Nyt koronan aikana monelle on tainnut kirkastua, mitä keskiluokan katoaminen tarkoittaisi. Ei ole tarvetta ravintoloille, kampaajille, joukkoliikenteelle jne. Ne harvalukuiset rikkaat eivät muodosta riittävän suurta kysyntää. Mieluummin tasaisempi tulonjako ja useita keskikokoisia ja pieniä yrityksiä kuin winner takes it all -tilanne. Kannattaa lukea (talous)historiaa. Terveisin eräs ktm

Vierailija
152/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleareenalta olen muistaakseni löytänyt suurimman osan näistä riistokapitalismia käsittelevistä dokkareista. Olen itse yrittäjä, mutta en todellakaan tue riistofirmoja. Isot tuloerot ja keskiluokan katoaminen ei ole kenenkään etu pitkällä aikavälillä. Nyt koronan aikana monelle on tainnut kirkastua, mitä keskiluokan katoaminen tarkoittaisi. Ei ole tarvetta ravintoloille, kampaajille, joukkoliikenteelle jne. Ne harvalukuiset rikkaat eivät muodosta riittävän suurta kysyntää. Mieluummin tasaisempi tulonjako ja useita keskikokoisia ja pieniä yrityksiä kuin winner takes it all -tilanne. Kannattaa lukea (talous)historiaa. Terveisin eräs ktm

Ravintoloille on kysyntää ihan kuten ennenkin, mutta näiden woltien kautta. Käytännössä esim. perjantai-illan illallisaikaan saa ruokaa odottaa suhteellisen kauankin, koska kysyntää on niin valtavasti. Missä tynnyrissä oikein elät?

Vierailija
153/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloille on kysyntää ihan kuten ennenkin, mutta näiden woltien kautta. Käytännössä esim. perjantai-illan illallisaikaan saa ruokaa odottaa suhteellisen kauankin, koska kysyntää on niin valtavasti. Missä tynnyrissä oikein elät?

Oletko tosissasi? On toki totta, että Woltin ja vastaavien palveluiden kysyntä on varmaan lisääntynyt koronan myötä, mutta se on vain pieni osa koko totuudesta. Monet ravintolat on hätää kärsimässä, kun myynti on vähentynyt pahimmillaan vain murto-osaan entisestä. 

Vierailija
154/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkemaksun ovat kalliit, huomioi ne kun lasket.

Vierailija
155/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? On toki totta, että Woltin ja vastaavien palveluiden kysyntä on varmaan lisääntynyt koronan myötä, mutta se on vain pieni osa koko totuudesta. Monet ravintolat on hätää kärsimässä, kun myynti on vähentynyt pahimmillaan vain murto-osaan entisestä. 

Riippuu ravintolasta. Osa on saanut katteensa alkoholista, jota ei kotiinkuljeteta, osa taas ymopäristöstään, kuten esim. luksusravintolat, noitahan ei juuri woltin listoilla näe. Sen sijaan intialaiset, thaimaalaiset, kiinalaiset sun muut tahkoavat täyttä päivää tulosta.

Vierailija
156/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu oli Iltasanomissa, lyhenne IS! Iltalehden lyhenne on IL!

Vierailija
157/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen millä se Wolt sitten tienaa, tänäänkin tilasin ruuat kotiin ja kuljetus maksoi 2,90€ autokuljetuksella noin 4km matka.  Itse annoksiin on lisätty vain euro lisähintaa verrattuna siihen jos itse hakisi, joten minä maksan vain alle 5€ ylimääräistä. 

Ainakaan asiakas ei maksa mitään bisneksen nousua näillä hinnoilla.. 

Vierailija
158/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen millä se Wolt sitten tienaa, tänäänkin tilasin ruuat kotiin ja kuljetus maksoi 2,90€ autokuljetuksella noin 4km matka.  Itse annoksiin on lisätty vain euro lisähintaa verrattuna siihen jos itse hakisi, joten minä maksan vain alle 5€ ylimääräistä. 

Plus että tuonkin 5€ säästää pois siinä että ruokajuomat on omasta takaa kaupasta ostettuna, eikä tarvitse niistä maksaa ravintolahintaa.

Vierailija
159/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en periaatteesta tilaa Woltin kautta mitään. Kuskit tekee duunia riistosyteemillä ja ravintolat maksaa ison hinnan siitä että Wolt ottaa kuljetukseen.

Vierailija
160/176 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wolt perii enemmän maksuja ravintoloilta kuin ruokien tilaajilta.

Woltin toiminta on tietääkseni edelleen tappiollista, tai ainakin oli aiemmin.