IL Wolt -kuriiri tienaa yli 4000e/kk
Koskaan näissä hommissa ei kyllä törmää suomea äidinkielenään puhuvaan, miksi?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei varmaankaan estä aloittajaa ryhtymästä Wolt-kuskiksi joka tienaa 4000 euroa kk. Jos jonkun random-tyypin tulot vaivaa niin paljon, niin sitten varmaan kannattaa itsekin yrittää samaa.
Taisit ymmärtää aloittajan pointin täysin väärin.
Wolt ja Foodora on orjafirmoja, joita jokaisen kannattaa boikotoida.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yruttäjä maksaa enemmän kuin työntekijä. Työntekijän kohdalla työnantaja maksaa osan.
No onhan se työnantajan maksama eläkemaksu osa työntekijän palkkaa! Se ei vaan näy siinä palkkakuitissa.
Jos palkkakuitissa oikesti näkyisi, että palkasta melkein neljännes menee eläkkeeseen, siitä nousisi sellainen paskamyrsky ettei mitään rajaa. Kun on vielä tiedossa miten pieni se eläke tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Wolt ja Foodora on orjafirmoja, joita jokaisen kannattaa boikotoida.
Kysy ravintoloitsijalta. Haluaako myydä ruokaa ulos, pienemmällä katteella, vai laittaa koko putiikin kiinni? Kysy kuljettajalta. Haluaako elää Kelan tuilla, vai tienata kohtuullisen toimeentulon itse työtä tekemällä? Niinpä.
Itse ihmettelen, kuka näitä wolt-kuskeja rekrytoi siellä dyynien takana africassa. Nimittäin satavarmaa on se, että nämä tai 98% näistä eivät ole tulleet Suomeen sen maahantunkeutujaryhmän mukana 2015 vaan ihan erikseen tänne ajamaan autojaan (millä rahalla hankittu?) ilman pienintäkään käsitystä liikennesäännöistä tai osaamatta sanaakaan Suomea.
Miten a) jollain hattivattimaan ajokortilla saa ajaa Suomessa?
b) Miten muutaman euron tuntipalkalla ajellaan 20-30.000€ uusilla autoilla?
c) Jonkinlainen vedätys on kyseessä eli sieltä joku rekrytoi ja vetää välistä.
d) Kampissa on näiden kuskien ns. komentokeskus, samanlainen kuin Romanienromaneilla on Sokoksen kulmilla.
Käytännössä Wolt on syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleareenalta olen muistaakseni löytänyt suurimman osan näistä riistokapitalismia käsittelevistä dokkareista. Olen itse yrittäjä, mutta en todellakaan tue riistofirmoja. Isot tuloerot ja keskiluokan katoaminen ei ole kenenkään etu pitkällä aikavälillä. Nyt koronan aikana monelle on tainnut kirkastua, mitä keskiluokan katoaminen tarkoittaisi. Ei ole tarvetta ravintoloille, kampaajille, joukkoliikenteelle jne. Ne harvalukuiset rikkaat eivät muodosta riittävän suurta kysyntää. Mieluummin tasaisempi tulonjako ja useita keskikokoisia ja pieniä yrityksiä kuin winner takes it all -tilanne. Kannattaa lukea (talous)historiaa. Terveisin eräs ktm
Ravintoloille on kysyntää ihan kuten ennenkin, mutta näiden woltien kautta. Käytännössä esim. perjantai-illan illallisaikaan saa ruokaa odottaa suhteellisen kauankin, koska kysyntää on niin valtavasti. Missä tynnyrissä oikein elät?
Oletko tosissasi? On toki totta, että Woltin ja vastaavien palveluiden kysyntä on varmaan lisääntynyt koronan myötä, mutta se on vain pieni osa koko totuudesta. Monet ravintolat on hätää kärsimässä, kun myynti on vähentynyt pahimmillaan vain murto-osaan entisestä.
Riippuu ravintolasta. Osa on saanut katteensa alkoholista, jota ei kotiinkuljeteta, osa taas ymopäristöstään, kuten esim. luksusravintolat, noitahan ei juuri woltin listoilla näe. Sen sijaan intialaiset, thaimaalaiset, kiinalaiset sun muut tahkoavat täyttä päivää tulosta.
On päivänselvää, että osa ravintoloista on selvinnyt korona-aikana hyvin ja osa huonosti. Kokonaisuudessaan ravintoloiden myynti on kuitenkin vähentynyt, kun aiempaa useampi syö ravintolaruuan sijasta kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yruttäjä maksaa enemmän kuin työntekijä. Työntekijän kohdalla työnantaja maksaa osan.
No onhan se työnantajan maksama eläkemaksu osa työntekijän palkkaa! Se ei vaan näy siinä palkkakuitissa.
Jos palkkakuitissa oikesti näkyisi, että palkasta melkein neljännes menee eläkkeeseen, siitä nousisi sellainen paskamyrsky ettei mitään rajaa. Kun on vielä tiedossa miten pieni se eläke tulee olemaan.
Älä nyt hulluja puhu. Palkka eli bruttopalkka on määritelmällisestikin juuri se luku, joka palkkakuitissa näkyy. Palkan lisäksi on palkan sivukulut, joihin kuuluu mm. työnantajan osuus eläkemaksuista.
Oletko muuten koskaan kuullut kenenkään ilmoittavansa palkkaansa niin, että sisällyttää siihen myös työnantajan osuuden eläkemaksuista? Kuinka moni edes tietää tarkalleen, kuinka monta euroa ja senttiä tämä maksu on?
Saattaapa tienatakki kun samaan aikaan juoksee työttömyyskorvaukset ja asumustuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska razizmi. Valkoinen miez ei kelpaa.
Suomalaisille ei kelpaa samoin kuin telakka ja rakennushommat.
Siivous- ja bussikuskin hommat eivät myöskään kelpaa kantiksille. Eikös ole hienoa, että joku viitsii tehdä noita kantiksille vastenmielisiä töitä.
Miksi muuten Wolt-lähetin pitäisi puhua suomea äidinkielenään? Onko kantasuomalaisilla läheteillä äidinkielessä todistuksen arvosana 10? Eiköhän se riitä, että vie ruuan lämpimänä perille oikeaan osoitteeseen eikä hirveesti jää testaamaan sitä suomen kielen taitoaan kenenkään kanssa matkalla. Perillä riittää kun toivottaa "hyvää ruokahalua, näkemiin"!
Käsittämätöntä että niin kadehditaan tuotakin hommaa, vaikka siihen voi itse kukin lähteä kokeilemaan miten se homma toimii ja riittääkö rahkeet. Persun mielestä ei ole hyvä, jos ulkomaalainen (varsinkaan tummaihoinen) tekee töitä ja tienaa, mutta eipä näytä sekään kelpaavan persulle, että ulkomaalainen tekee töitä. On outoa kansaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska razizmi. Valkoinen miez ei kelpaa.
Suomalaisille ei kelpaa samoin kuin telakka ja rakennushommat.
Siivous- ja bussikuskin hommat eivät myöskään kelpaa kantiksille. Eikös ole hienoa, että joku viitsii tehdä noita kantiksille vastenmielisiä töitä.
Miksi muuten Wolt-lähetin pitäisi puhua suomea äidinkielenään? Onko kantasuomalaisilla läheteillä äidinkielessä todistuksen arvosana 10? Eiköhän se riitä, että vie ruuan lämpimänä perille oikeaan osoitteeseen eikä hirveesti jää testaamaan sitä suomen kielen taitoaan kenenkään kanssa matkalla. Perillä riittää kun toivottaa "hyvää ruokahalua, näkemiin"!
Käsittämätöntä että niin kadehditaan tuotakin hommaa, vaikka siihen voi itse kukin lähteä kokeilemaan miten se homma toimii ja riittääkö rahkeet. Persun mielestä ei ole hyvä, jos ulkomaalainen (varsinkaan tummaihoinen) tekee töitä ja tienaa, mutta eipä näytä sekään kelpaavan persulle, että ulkomaalainen tekee töitä. On outoa kansaa!
Jätä nyt ne persut pois tästä keskustelusta. Eivät liity mitenkään aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kai pitää vielä maksaa kuskin työn sivukulut itse?
Nimenomaan! Toi on ihan ap:n hatusta vedetty summa! Yrittää vaan provoilla. Eihän kukaan = yksikään saa tuota 4000 e/kk puhtaana käteen enkä usko että bruttonakaan lähellekään moista määrää. Tuloistahan maksetaan eläkevakuutusmaksut, auton kulut + bensat, vakuutus, yrittäjän sos.maksut ym. Kandee itse kokeilla tuota yrittäjän hommaa ja sitten kadehtia, jos joku muu jaksaa yrittää. Miksi kuriirin pitäisi puhua suomea äidinkielenään??? Naurettavaa provoilua! Eli ap:n mukaan esim. ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuva ei kelpaa Wolt-lähetiksi... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Toi on ihan ap:n hatusta vedetty summa! Yrittää vaan provoilla. Eihän kukaan = yksikään saa tuota 4000 e/kk puhtaana käteen enkä usko että bruttonakaan lähellekään moista määrää. Tuloistahan maksetaan eläkevakuutusmaksut, auton kulut + bensat, vakuutus, yrittäjän sos.maksut ym. Kandee itse kokeilla tuota yrittäjän hommaa ja sitten kadehtia, jos joku muu jaksaa yrittää. Miksi kuriirin pitäisi puhua suomea äidinkielenään??? Naurettavaa provoilua! Eli ap:n mukaan esim. ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuva ei kelpaa Wolt-lähetiksi... :D
Tässä vähän faktaa pöytään:
"Keskimäärin Wolt-lähetti laskutti Suomessa elo–syyskuussa 21,53 euroa sellaisina tunteina, joina hän teki toimituksia. Kun mukaan lasketaan kaikki aika, jonka lähetti odotti sovelluksessa, keskilaskutus oli 14,64 euroa. Arvonlisäverovelvolliset lähetit laskuttavat vielä lisäksi 24 prosentin arvonlisäveron."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007677227.html
Jos siis arvonlisävelvollinen ruokalähetti työskentelee 60 tuntia viikossa ja tienaa keskimääräisesti, lähetti laskuttaa työstään n. 4 400 €/kk.
Käteen jää tietysti paljon vähemmän.
^ Äskeisessä laskelmassa odotusaika sisältyy työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei väittänyt, että Wolt valikoi lähettinsä äidinkielen perusteella. Ap kysyi, mistä johtuu että suomalaiset ei työskentele Wolt-lähetteinä?
Jokainen työ on parempi, kuin kotona istuminen. Etuudet on liian suuria, jos voi alkaa nirsoilemaan töiden suhteen. Suomessa ilmainen koulutuskin. Muualla maksetaan koulutuksesta ja tapellaan työpaikoista. Ei ole täyttämättömiä paikkoja tuhansia, kuin täällä etuuksien paratiisissa.
Wolt-lähetti on palkkansa ansainnut. Toivottavasti on niin iso, ettei tarvitse Kelasta euroakaan siihen päälle.
Mikään ei varmaankaan estä aloittajaa ryhtymästä Wolt-kuskiksi joka tienaa 4000 euroa kk. Jos jonkun random-tyypin tulot vaivaa niin paljon, niin sitten varmaan kannattaa itsekin yrittää samaa.