Mitä mieltä olet tuulivoimasta?
Paikkakunnalleni on suunnitteilla iso tuulivoimahanke. Ihmettelen, miksi täällä kaikki ovat sitä vastaan? Eikö kukaan löydä siitä mitään positiivista. Mun mielestä se on ekologinen vaihtoehto, enkä todellakaan ole vastaan.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:17"]Ostan joka vuosi 2500 kWh tuulivoimalla tuotettua sähköä. Olen siis sen kannattaja. En maksa firmalle, joka tuottaa sähköä ydinvoimalla. Eli minulla on tuulivoimalaosakkeita.
[/quote]
Saatat kyllä kannattaa ydinvoimaa, mutta sähkösi tulee kuitenkin lähimmältä voimalaitokselta. t: energiatekniikan DI
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:17"]Ostan joka vuosi 2500 kWh tuulivoimalla tuotettua sähköä. Olen siis sen kannattaja. En maksa firmalle, joka tuottaa sähköä ydinvoimalla. Eli minulla on tuulivoimalaosakkeita.
[/quote]
Saatat kyllä kannattaa ydinvoimaa, mutta sähkösi tulee kuitenkin lähimmältä voimalaitokselta. t: energiatekniikan DI
[/quote]
Siis tuulivoimaa :D
Tuulivoimaloiden infraäänet aiheuttavat vakavia terveyshaittoja. Mutta eihän viherhörhö ymmärrä. Ydinvoima on paras voima.
Hyvä juttu kunhan ei tule omalle takapihalle :)
Vanhempieni kodin lähelle ollaan parhaillaan rakentamassa tuulivoimaloita ja huvittaa kuinka parin myllyn takia pitää pistää puolen kaupungin metsät sileäksi sähkölinjojen tieltä, ydinvoimalaan kun riittäisi yksi voimalinja. Plus sitten ne myllyt ovat erittäin tehoton tapa tuottaa sähköä (niihin pitää pakkasella ja kovalla tuulella SYÖTTÄÄ sähköä jarruttamaan ja sulattamaan niitä) ja melusaastetta kyllä lähtee. Lisäksi tuulivoimaloiden suurin tuotto ajoittuu aikaan jolloin sähköä vähiten tarvitaan, joten ne ovat huonoja kulutuspiikkejä tasatessa.
Ilman valtion tukia tuulisähkön hinta olisi noin 0,18 €/kWh kun taas ydinvoimalla tämä hinta ilman mitään tukia on noin 0,022 €/kWh. Tuulipuiston tieltä pitää raivata maata enemmän kuin ydinvoimalan tieltä ja niiden rakentamiseen kuluu melkolailla sama määrä rakennusmateriaaleja per tuotettu kWh.
Ja jos ekologiselle linjalle ruvetaan niin monenko merikotkan olette kuulleet kuolleen ydinvoimalaa päin lentämisestä?
T. Fyysikko
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 11:15"]
Kannatan, mutta paikka on harkittava huolella, mikä voi olla ylivoimanen tehtävä....
Suomi on täynnä nimbyjä, ja luulosairaita, jotka keksivät oireita aina, vaikka viipperä olisi kilometrien päässä.
[/quote]
Toi on totta, Salossa yrittivät vuosia sitten hankkia lupaa teollisuusalueelle rakennettavaan tuulivoimalaan. Ihmiset pillastuivat, tulee kauhee meluhaitta (teollisuusalueella...), linnut eksyvät ja tuulivoimalan lavat häikäisevät autoilijat.
[/quote]
Tiedän tämän hankkeen, mutta sitten kesämökkiläisenä Salossa on pakko olla pikkuisen erimieltäkin... Salo on varmaan yksi halutuimmista kesämökkikunnista nykyisin ja se nyt taitaa olla kaikki mitä Salolla on jäljellä Nokian mentyä. Tuulivoimalla voi ehkä netota jotain pelastamaan tilannetta nopeasti, mutta ne haitat taitaa kuitenkin olla isompia. Kyllä, vastustimme 500 m päähän kesäasunnostamme haluttua tuulivoimalaa, eipä kai kukaan sellaista halua naapurustoonsa, kun se omalle kohdalle sattuu? Maksat ensin merenrantatontista hunajaa ja sitten siihen viereen päätetään laittaa kymmenen tuulivoimalaa suihkimaan? Tai, kuten omassa tapauksessamme, olet hankkinut sen tontin jo sukupolvia sitten ja yhtäkkiä nämä kauniit tuulimyllyt ilmestyvät siihen viereen? Viuh, viuh, viuh, viuh.
Tämä teollisuusalue oli pikkuisen eri juttu, mutta siinä sitten taas mielstäni sen kannattavuus suhteessa haittoihin ei nyt ollut laskettu ihan viimeisen mukaan. Pakko tietenkin myös sanoa, että siitä hankkeesta en ihan kaikkea tiedä, itsemme vstustamasta ja onneksemme myös hiljaisuudessa sittemmin haudatusta kyllä tiedän sitten sitäkin enemmän.
Sitä ei pysty varastoimaan, lavat pyörii tosi harvoin vaikka tuulisi, melu- ja tärinähaitta 10 km päässä, rakentamisen, myllyjen ja voimalinjojen ympäristövaikutukset LAAJALLA alueella jne... ei ole tässä mittakaavassa mitenkään kyvykäs kilpailemaan ydinenergian kanssa. Esim saksassa kivihiilen poltto lisääntynyt hurjasti tämän taka. Lisäksi järjettömän suuret tuet, joiden takia esim. lapsilisiä piti pienentää. Olisi järkevää jossain merialueella jossa voisi pyörittää niillä kannatavilla melualueilla.
Kannatan energiantuotantoa, jota ei subventoida esim. syöttötariffeilla tai julkisilla tuilla. Siksi vastustan tuulivoimaa, koska se ei tällä hetkellä tule toimeen omillaan. Toinen syy on säätövoiman tarve.
En kannata. Just tuli ohjelma, miten niihin tuulimyllyjen siipiin lentää lintuja ja kuolee ihan satamäärin. Se ohjelma käsitteli kotkia ja pöllöjä Norjassa Smölan tuulivoimapuistossa, mutta samaa tapahtuu muuallakin. Espanjassa, Tanskassa, Irlannissa,
tuollaiset härvelit ovat lintusilppureita, en halua sellaisia tänne.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:17"]Ostan joka vuosi 2500 kWh tuulivoimalla tuotettua sähköä. Olen siis sen kannattaja. En maksa firmalle, joka tuottaa sähköä ydinvoimalla. Eli minulla on tuulivoimalaosakkeita.
[/quote]
[/quote]
Siis tuulivoimaa :D
[/quote]
Niin, entä sitten?
Tuulivoimalan teho on pieni, ei sillä ratkota energiaongelmia. Yhden ydinvoimalan kapasiteetti vaatisi koko suomen merirantaviivan rakentamista täyteen tuulimyllyjä. Aina ei tuule, joten tarvitaan vastaava teho jotain muuta helposti säädettävää voimalakapasitettia joka on käyttövalmiudessa ja usein se on hiilivoimala, lisäksi tuplavarmistus on kallista ja tehotonta. Elinaikainen energinatuotto, suhteessa valmistuksen ja ylläpidon kustannuksiin ei myöskään ole kovin tehokasta, josta seuraa se että sitä on tuottu valtioiden toimesta, joka taas on houkutellut alalle rikollisia helpon rahan perässä. Voimaloista tulee meluhaittaa ja jos sen lapa välkyttää auringon valoa, niin se voi olla todella häiritsevää myös silmille.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:02"]
Kannatan, mutta tietyin varauksin. Mielestäni Suomi on niin iso maa, että tänne mahtuisi kyllä tuulivoimalapuistoja sellaisille alueille, joissa ne eivät häiritse ihmisiä.
[/quote]
Eläimiä saa häiritä?
Ydinvoimalan takaisinmaksuaika on jotain 30 vuotta ja koko ajan venyy pidemmäksi tiukentuvien turvamääräysten vuoksi.
Meillä käytetään vain tuulivoimalla tuotettua sähköä. Vaikka tuulivoimaltkin kuluttavat luontoa rakennusvaiheessa ei se ole mitään ydinvoimaloiden koko elinkaaren kulutukseen verrattuna.
Ovatko vihervasemmistohörhöt ajattelemassa taas tunteilla täällä loogisuuden sijaan?
Parhaan energiantuotanto muodon voit valita siten, että ajattelet omaa kotiasi/kesämökkiäsi. Minkälaisen voimalan voisit ottaa omaksi rajanaapuriksesi? Tällä logiikalla olen päätynyt tuuli- ja aurinkoenergian käyttäjäksi.
En voi käsittää näitä täälläkin ydinvoimaa puolustelevia henkilöitä. Olisitteko valmiita ottamaan moisen laitoksen kotinbe viereen? Ei, ette olisi! Miksi minun pitäisi ottaa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:50"]
Parhaan energiantuotanto muodon voit valita siten, että ajattelet omaa kotiasi/kesämökkiäsi. Minkälaisen voimalan voisit ottaa omaksi rajanaapuriksesi? Tällä logiikalla olen päätynyt tuuli- ja aurinkoenergian käyttäjäksi.
En voi käsittää näitä täälläkin ydinvoimaa puolustelevia henkilöitä. Olisitteko valmiita ottamaan moisen laitoksen kotinbe viereen? Ei, ette olisi! Miksi minun pitäisi ottaa?
[/quote]
Kyllä minä ainakin mieluummin ydinvoimalan vieressä asuisin kuin tuulivoimalan. Ydinvoimalasta ei lähde karseaa melua joka puolelle, ja lämmittää mukavasti uimavedet samalla :D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:50"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin mieluummin ydinvoimalan vieressä asuisin kuin tuulivoimalan. Ydinvoimalasta ei lähde karseaa melua joka puolelle, ja lämmittää mukavasti uimavedet samalla :D
[/quote]
Ja ennen kuin haukutte tekopyhäksi tämä Fennovoiman suunnitteilla oleva ydinvoimala tulisi allle 20 km päähän talostani ja minulla ei ole mitään sitä vastaan, päinvastoin.
Kannatan tuulivoimaa jonnekin lapin perukoille missä asuu vähemmän ihmisiä kuin muualla. Aaltovoimakin on järkevämpi vaihtoehto kuin tuulivoima.
Ostan joka vuosi 2500 kWh tuulivoimalla tuotettua sähköä. Olen siis sen kannattaja. En maksa firmalle, joka tuottaa sähköä ydinvoimalla. Eli minulla on tuulivoimalaosakkeita.