Miten katkaista haluttomuudesta syntynyt negatiivisuuden ja välinpitämättömyyden kierre parisuhteessa?
Olen 45-vuotias varustettu, pitkässä, perustaltaan onnellisessa avioliitossa oleva nainen. En ole koskaan ollut erityisen seksuaalinen ja seksiin syttyminen on vaatinut minulta aina tietynlaisia olosuhteita, voimakasta henkistä yhteyttä kumppanin kanssa sekä ihan konkreettisesti pitkää virittelyä hieromisineen ym. Tämä puoli minussa on korostunut vanhemmiten, kun mukaan on tullut lapsiperhe-elämän ja työelämän kiireet ja stressi. Näistä seikoista johtuen seksielämämme ei ole viime vuosina ollut erityisen aktiivista (seksiä keskimäärin kerran kuussa). Myönnän myös avoimesti, että seksiä meillä on ainoastaan silloin kun minä haluan ja mies joutuu aloitteineen torjutuksi hyvin usein. Tiedän, että tämä on miehelle erittäin turhauttavaa.
Viimeisen ehkä n. puolen vuoden aikana olen huomannut, että tästä asiasta on tullut "virtahepo olohuoneeseemme" ja se on synnyttänyt negatiivisen ilmapiirin ja kireän tunnelman kierteen suhteeseemme. Mies on käytännössä lopettanut myös omien aloitteiden tekemisen, joten se vähäinenkin seksi uhkaa loppua kokonaan. Tästä olemme myös puhuneet avoimesti ja ymmärrän tämän kyllä hyvin. Nyt edellisestä seksikerrasta on 2 kuukautta ja kynnys siihen ainakin minun puolelta on valtava. Mies puolestaan on sanonut suoraan, että hänelle on aivan sama loppuuko seksi kokonaan, jos vaihtoehtona on harrastaa sitä maksimissaan kerran kuukaudessa.
Valitettavasti myös muu läheisyys (iltahieromiset television ääressä ym.) välillämme on vähentynyt ja emme enää edes samalla tavalla vaikkapa katso Netflixiä yhdessä, vaan teemme molemmat omia juttujamme.
Koska tämä asia koskettanee monia ihmisiä tälläkin palstalla, kaipaisin vertaistukea/vinkkejä siitä, miten tällaisesta kierteestä päästäisiin pois. Ja kerrottakon vielä sen verran, että meillä on hyvin avoin keskusteluilmapiiri ja pystymme juttelemaan kaikesta. Olen myös tietoisesti yrittänyt haluta enemmän ja panostaa siihen, että seksiä olisi säännöllisemmin, mutta jostakin syystä aina palataan samaan "kerran kuukaudessa" -rytmiin. Muuten parisuhteemme toimii erittäin hyvin ja rakastamme toisiamme kovasti.
Kiitos paljon jo etukäteen asiallisista vastauksista!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein vinkki: yritän asettua miehesi asemaan. Miltä tuntuu tulla torjutuksi kerta toisensa jälkeen, vuodesta toiseen?
Mikähän takia sen halukkaamman osapuolen ei ikinä tarvitse asettua sen haluttomamman osapuolen asemaan ja ymmärtää häntä. Jos jostain toiminnasta ei saa itselleen mitään niin on täysin luonnollista olla tekemättä sitä. Miksi ei hoideta kuntoon sitä halukasta niin että ymmärtäisi antaa kumppaninsa rauhassa ahdistelematta jatkuvasti.
No niinhän tuossa on käynyt. Haluton muija saa olla ihan omassa rauhassaan, eikä mies tuhlaa aikaansa korpun kostutteluun. Ja siitä huolimatta nainen kitisee kun ei mene oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap mahtaa tarkoittaa, kun mainitsee viestinsä alussa olevansa varustettu?
Se tarkoittaa että AP on miespuolinen trolli, joka halusi saada aikaan naisvihaketjun.
On todella surullista miten seksiä tungetaan silmille joka paikassa. Seksi on kuitenkin n hyvin intiimi asia, johon ketään ei pidä pakottaa. Nykyisin on ihmeellinen painostus koko ajan harrastamaan seksiä halusipa sitä tai ei. Nauttipa siitä tai ei. EI kaikelle pakottamiselle ja huonolle seksille.
Eihän siinä ole mitään kuntoon hoitamista jos ei halua seksiä. Mikäli et ole kuullut vielä niin ihmisellä on oikeus itse määrätä mitä haluaa ja mitä ei. Seksiä ei mikään pakota haluamaan. Jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Mikään parisuhde ei tätä oikeutta poista.